Ik wil overstappen naar Telenet, enkele basisvragen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
sociableorg
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Hi experts -

1. Kan ik met de "standard home gateway" die bij de dienst wordt geleverd, de basisconfiguratie doen zoals het wijzigen van het DHCP-adresbereik, het toewijzen van statische privé-IP's (ik heb enkele oudere toestellen die een statische IP-configuratie vereisen)?
2. Zal Telenet helpen om de coaxkabel te verlengen naar een andere kamer in het appartement (we hebben slechts één coaxpoort in het hele appartement, maar ik wil de modem in een andere kamer installeren)
3. Ons huidige volumegebruik bij Proximus is momenteel ~100GB per maand (weliswaar met 4-8 Mbps!). Bij het pakket "Easy Internet" zie ik een limiet van 150GB. Als we deze limiet overschrijden, moeten we dan een nummer bellen om het pakket te verlengen of kunnen we dit online doen?

Bedankt
-- Ontevreden Proximus-klant
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

sociableorg schreef: 02 okt 2022, 10:50 Hi experts -

1. Kan ik met de "standard home gateway" die bij de dienst wordt geleverd, de basisconfiguratie doen zoals het wijzigen van het DHCP-adresbereik, het toewijzen van statische privé-IP's (ik heb enkele oudere toestellen die een statische IP-configuratie vereisen)?
2. Zal Telenet helpen om de coaxkabel te verlengen naar een andere kamer in het appartement (we hebben slechts één coaxpoort in het hele appartement, maar ik wil de modem in een andere kamer installeren)
3. Ons huidige volumegebruik bij Proximus is momenteel ~100GB per maand (weliswaar met 4-8 Mbps!). Bij het pakket "Easy Internet" zie ik een limiet van 150GB. Als we deze limiet overschrijden, moeten we dan een nummer bellen om het pakket te verlengen of kunnen we dit online doen?

Bedankt
-- Ontevreden Proximus-klant
Modbreak:
Offtopic gedeelte over slechte migratie CI+ is niet relevant in dit topic
Van de drup naar de regen waarschijnlijk,
Hier mijn eigen Telenet verhaal.
Verhuizing van A naar B alle ci+ blijven werken.
Verhuizing van B naar C ( 2 j. later) een van de ci+ blijft werken, andere geen beweging dus na uurtjes telefoon = de oplossing gaan omruilen.
Dus niet werkende is vervangen en werkt, vriendelijk geholpen in de winkel en vlot.(Oostende)
Na een paar dagen het andere kaartje werkt plots niet meer.
Dus telefoontjes we zijn weer goe bezig, ja zult moeten gaan omruilen.
Waarom aan de telefoon niet verteld is dat kaartje niet meer in systeem aanwezig is ?
Dus terug naar de winkel eerste persoon kon niet helpen op naar wie er wel iets van af weet in de winkel, sorry maar dat kaartje staat niet meer geregistreerd.
Staat wel een kaartje omruiling op 7/9 geregistreerd, ja dat was dat andere.
Dus met veel goodwil van verantwoordelijke is het oude kaartje terug in de account geregistreerd.(Antwerpen Meir)
En ja terug thuis na een 30 minuten hoera kaartje werkt weer.
De rest van internet, verkeerde aanrekeningen enz. is dan nog bijkomstig.
In Telenet winkels is men nooit alleen als klant hoe zou dat toch komen.
Tom2000
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

1. Zet een eigen router achter de modem
2. Neen
3. Online kan je volume bijkopen, is vanaf dan wel maandelijks te betalen tenzij je de aankoop weer stopzet

Onderzoek ook Orange home flybox en Telenet Tadaam
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Wat heeft een verhaal over CI+ modules nu te maken met de 3 gerichte vragen van de TS?
Om dan nog te zwijgen over het volledig quoten van een voorgaand bericht...
sociableorg
Starter
Starter

Tom2000 schreef: 02 okt 2022, 11:52 1. Zet een eigen router achter de modem
2. Neen
3. Online kan je volume bijkopen, is vanaf dan wel maandelijks te betalen tenzij je de aankoop weer stopzet

Bedankt. Ik heb al een Ubiquiti AP dus ik ben op zoek naar een Ubiquiti ER-X router. Veel positieve dingen gehoord over deze router.

Ik zal ook de andere internet opties bekijken.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

1. Statische IP's kan je niet toewijzen via de Telenet-router. Als je toestellen geen gerandomiseerde MAC-adressen gebruiken krijgen ze echter wel steeds hetzelfde IP-adres.
3. Noot: sinds het begin van de Covid-19-pandemie telt verbruikt volume bij "Easy Internet" slechts voor 50%. Dus eigenlijk is je volumelimiet 300GB.
sociableorg
Starter
Starter

stefan1234 schreef: 02 okt 2022, 22:20 1. Statische IP's kan je niet toewijzen via de Telenet-router. Als je toestellen geen gerandomiseerde MAC-adressen gebruiken krijgen ze echter wel steeds hetzelfde IP-adres.
3. Noot: sinds het begin van de Covid-19-pandemie telt verbruikt volume bij "Easy Internet" slechts voor 50%. Dus eigenlijk is je volumelimiet 300GB.
Bedankt. Voor wat meer controle ben ik van plan een eigen router te installeren achter het EMTA (alleen modem) apparaat. Bij Proximus gebruikte ik hun home gateway router en ik vond het een beetje vervelend dat de technicus op afstand gewoon alle apparaten op mijn netwerk kon zien.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Flippi schreef: 02 okt 2022, 12:07 Wat heeft een verhaal over CI+ modules nu te maken met de 3 gerichte vragen van de TS?
Om dan nog te zwijgen over het volledig quoten van een voorgaand bericht...
Geklungel van Telenet moet in de doofpot.
Meen toch gelezen te hebben overweeg overstap van Proximus naar Telenet.
En geklungel moet betrokkene eerst aan den lijve ondervinden ?
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 31 keer

Tom2000 schreef: 02 okt 2022, 11:52 1. Zet een eigen router achter de modem
2. Neen

1. Vermeld héél duidelijk dat je geen "Home Gateway" wil maar een "modem zonder wifi" want alleen dan krijg je de zogenaamde "E-router (CV8560E) en daarmee kan je één device in bridge mode aansluiten. De Home Gateway (met Wifi) kan op geen enkele manier in bridge mode gezet worden.

De andere 3 LAN poorten van de CV8560E blijven "Telenet LAN" met een 192.168.x.y adres. Niet onbelangrijk: de nieuwe "TV-box" die de klassieke digicorder/digibox vervangt kan niet achter je eigen firewall aangesloten worden en moet dus op één van die 3 overblijvende LAN poorten van de e-router aangesloten worden. Aangezien de Telenet modem zowieso geplaatst wordt daar waar de Coax je huis binnenkomt (en niet waar je hem eigenlijk wil hebben) ga je dus iets moeten bedenken om niet alleen je AP bedraad aan je firewall te koppelen en die bedraad aan de Telenet router, maar je zal ook het aparte Telenet LAN netwerk tot bij je TV-box moeten krijgen.

Als er 2 UTP kabels liggen tussen het entry point en je TV is er geen probleem (Smart TV achter je router en TV box via de andere kabel direct naar de Telenet erouter). Met één kabel zal je enkel de TV-box bedraad kunnen aansluiten en de rest via Wifi. Of je gaat 2 VLANs over 1 kabel moeten sturen en behalve je eigen firewall (met VLAN support én voldoende switch poorten) ook een VLAN capable switch bij de TV-box moeten plaatsen. PowerLan is ook een oplossing om het Telenet LAN tot bij de TV-Box te krijgen.

In oudere huizen is het gebruikelijk dat Coax & Proximus kabels niet op dezelfde plaats binnen komen en dat daardoor overstappen van VDSL naar kabel of omgekeerd flink wat complexer en duurder kan worden...
sociableorg
Starter
Starter

Bedankt voor de details. De suggestie over het CV8560E apparaat is perfect. Ik zal ook kijken naar Telenet Tadaam.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

My_download schreef: 12 okt 2022, 14:24 Niet onbelangrijk: de nieuwe "TV-box" die de klassieke digicorder/digibox vervangt kan niet achter je eigen firewall gebruikt worden en moet dus op één van die 3 overblijvende LAN poorten van de e-router aangesloten worden.
Deze informatie is niet correct.
Omgekeerd: de klassieke digicorder/digibox kan inderdaad niet achter je eigen firewall aangesloten worden, en moet dus direct op één LAN poorten van HGW aangesloten worden.
De nieuwe TV-Box kan perfect achter je eigen firewall, en zelfs op je eigen WiFi netwerk aangesloten worden.
Geen gesukkel meer met aparte kabels naar de TV-Boxen, of aparte VLANs ...
My_download schreef: 12 okt 2022, 14:24 Aangezien de Telenet modem zowieso geplaatst wordt daar waar de Coax je huis binnenkomt (en niet waar je hem eigenlijk wil hebben) ga je dus iets moeten bedenken om niet alleen je AP bedraad aan je firewall te koppelen en die bedraad aan de Telenet router.
In principe komt de NIU daar waar de Coax je huis binnenkomt, niet noodzakelijk de modem ....
- als jij zorgt voor een goede coax tussen de NIU en de modem, kan je wel vragen om de modem daar te plaatsen waar je hem wèl wilt.
- of als je de NIU liever hebt op een andere plaats (voorbeeld berging of technische ruimte waar coaxen naar verschillende kamers samenkomen), kan de technieker dat ook doen. Jij moet wel zorgen dat er een goedgekeurde coax klaarligt, de technieker zal er de gepaste coax fiches op aanbrengen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 17 keer

"De nieuwe TV-Box kan perfect achter je eigen firewall, en kan op je eigen WiFi netwerk aangesloten worden.
Geen gesukkel meer met aparte kabels naar de TV-Boxen, of aparte VLANs ..."
Inderdaad! Werkt perfect op mijn WiFi netwerk, zonder kabels. HDTV (Netflix) werkt 100%.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”