Slimme meters niet zo slim, zegt HLN

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Volgens HLN kunnen twee procent van de digitale meters hun standen niet doorsturen omdat er onvoldoende 4G dekking is.

Wacht eens... 4G? Ben ik nu zo mis? Ik dacht dat die meters lorawan of iets gelijkaardigs gebruikten? Zit er daadwerkelijk een sim kaart in elke meter?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Beetje misleidende titel, vindt je niet ?
Die meter die de verbruiksdata niet kan doorsturen via 4G (of wat dan ook) zal nog steeds slimme diensten kunnen aansturen via de P1 poort.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

wimpie3 schreef: 01 okt 2022, 12:53 Wacht eens... 4G? Ben ik nu zo mis? Ik dacht dat die meters lorawan of iets gelijkaardigs gebruikten? Zit er daadwerkelijk een sim kaart in elke meter?
In de nu gebruikte digitale elektriciteitsmeter in Vlaanderen zit inderdaad een communicatiemodule, verbonden met het 4G-netwerk.
De netbeheerders gebruiken beveiligingstechnieken, die de verzonden data versleutelen.
Zowel de digitale gas- en elektriciteitsmeter communiceren draadloos en versleuteld met elkaar via een Europese beveiligingsmethode.
Om een digitale meter "slim" te maken zal je zelf bijkomende hardware (en software) moeten installeren.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Wat gaan ze dan eigenlijk doen als 4G uitgefaseerd wordt? Iets zegt mij dat deze slimme meter niet 5G compatibel is :lol:
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Avenger 2.0 schreef: 01 okt 2022, 19:05 Wat gaan ze dan eigenlijk doen als 4G uitgefaseerd wordt? Iets zegt mij dat deze slimme meter niet 5G compatibel is :lol:
Tegen dan is de batterij is je gasteller ook leeg, en komen ze de boel vervangen :)
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

tdemeyer schreef: 02 okt 2022, 12:02
Avenger 2.0 schreef: 01 okt 2022, 19:05 Wat gaan ze dan eigenlijk doen als 4G uitgefaseerd wordt? Iets zegt mij dat deze slimme meter niet 5G compatibel is :lol:
Tegen dan is de batterij is je gasteller ook leeg, en komen ze de boel vervangen :)
Ik denk toch dat het front er af kan en dat er gewoon een nieuwe cel kan geplaatst worden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

tdemeyer schreef: 02 okt 2022, 12:02 Tegen dan is de batterij is je gasteller ook leeg, en komen ze de boel vervangen :)
De digitale gasmeter communiceert niet naar buiten.
Die communiceert met de DM voor elektriciteit. En deze laatste communiceert alles met de buitenwereld.
Het is te hopen dat in Vlaanderen 5G vlugger uitgerold is dan de batterijen van de DM meegaan. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Weet ik wel, ik bedoel: als ze dan toch moeten langskomen om de gasmeter te vervangen (de batterij te vernieuwen) ze ineens ook de elektriciteitsmeter zouden kunnen vernieuwen.

Nu anderzijds: 4G zal ook wel zijn tijd meegaan eer het compleet uitgefaseerd is vermoed ik.. Ze beginnen nu pas met het plannen van de uitfasering van 3G..
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Het is nul ook niet dé 4G van de smartphone hé, het is een soort 4G IoT, dat hopelijk langer mee gaat.
Ook is er vast we fallback naar EDGE, zoals ze deze technologie wel nog actief houden voor tal van bestaande toepassingen.
Ook weet ik niet of 4G even penetrant is dan EDGE.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

En ik die dacht dat het lorawan protocol net was uitgevonden voor dit soort toepassingen, waarbij er trage communicatie mogelijk is in moeilijke omstandigheden...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Die meters maken gebruik van NB-IoT, een variant van de 4G die smartphones voor data gebruiken. In praktijk komt het er op neer dat je daarmee een muur verder geraakt met je signaal in vergelijking met de gewone 4G. Dat komt omdat ze het vermogen sturen in een beperkte bandbreedte van 180kHz terwijl dat kanaal anders een paar Mhz is. NB-IoT is ook 5G ready waardoor dit ook op 5G netwerken kan worden geactiveerd.

Die opmerkingen mbt batterijen in de gasmeter: die gaan zeker 15 jaar mee.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”