geen VDSL meer. kabelprobleem?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

We hebben sinds paar dagen geen internet meer. Bbox2 geeft TRAINING aan bij vdsl line status. Ik meet 48 V op draden. Andere bbox2 is het zelfde probleem. Heel soms komt het internet terug. Eergisteren was taining margin 130dB. Ik moet wel zeggen dat ik 10 jaar geleden belgacom kabel (oranje, blauw, grijs, wit als kleur van aders) in de grond heb verlengd (10 m) met een sftp cat5E grondkabel. Oranje getwist paar uit utp met oranje belgacom verbonden blauw getwist met blauw .... gesoldeerd. En dan krimpmof met hars erover. Nu is blauw oranje (dus getwist paar oranje en getwist paar blauw van utp) aangesloten op het bakje net voor de modem.

Nu bel ik morgen met scarlet maar misschien kan iemand mij zeggen of ik beter de grondaansluiting opnieuw doe. Zoja, welke kabel moet ik dan gebruiken. De vvt kabel lijkt niet dezelfde kleurcode te hebben dan deze van belgacom.

Of zou ik de oorzaak niet moeten zoeken in de laatste 10m? Het is wel toevallig dat de storing begint bij regenval..
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

Waarschijnlijk is de mof na 10 jaar toch beginnen degraderen en is er waterinsijpeling. Beste is deze te vervangen. Kabels daarbij voldoende strippen om volledige waterschade te kunnen zien.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

Maar welke kleur van sftp moet ik verbinden met belgacom kabel? Ik kan eenvoudig nieuwe kabel trekken ook maar de vvt zijn kabels voor binnen zie ik zo.

Dus nu zijn de aders van de utp per paar verbonden met deze van belgacom. En de 4 paren zijn op zich ook getwist maar veel minder dan de paren op zich. Ik ben een sterkstroom man. Dus van kabeleigenschappen op hoogfrequent ken ik niets. Vandaar de vraag

Toegevoegd na 6 uren 10 minuten 45 seconden:
ik heb gebeld met Scarlet. Het zou de modem zijn. Bizar want dit wil dan zeggen dat beide BBox2 die ik heb, kapot zijn. Ze gingen een modem opsturen. Omdat ik liever niet weer 3 dagen verlies heb ik net een 2de hands Bbox 3 gekocht en geïnstalleerd. Het lijkt te werken. terug 50Mbit. Sync speed kan ik niet zien in de Bbox3.

Ofwel is het toeval dat alles weer werkt ofwel is het inderdaad de modem. Ofwel hebben ze iets aangepast waardoor de bbox2 niet meer werkt op het VDSL netwerk. We zullen zien.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”