Groepsaankoop zonnepanelen en thuisbatterij West-Vlaanderen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

(om de draad Goede offerte ZP/batterij? niet te vervuilen even een nieuwe starten)

Ik heb zelf de simulatie laten doen voor de Groepsaankoop West-Vlaanderen.
Op basis van mijn jaarverbruik (4000kWh, ongeveer 50/50 dag/nacht) komen ze met volgend voorstel:
  • 6 zonnepanelen (komt overeen met het aantal wat Zonnekaart voorstelt op het hoofddak) voor €3513 (incl. 6% BTW)
  • Thuisbatterij van 4,6 kWh voor €2.563 (incl. 6% BTW). Een zwaardere batterij wordt afgeraden.
Wat zit er in het pakket:
  • Inspectie van je dak
  • 6 panelen: Ulica Solar UL-390 Mono Half Cut 390WP MONO FULLBLACK
  • Thuisbatterij (4,6 kWh): Fox ESS LV5200 (Lithium IJzer Fosfaat) voor monofasige, Pylontech Force H1 ESS of H2 ESS voor driefasige.
  • Hybride omvormer: Solis RHI(3-6K-48ES-5G) voor monofasige, Solis RHI-3P-(5-10K-HVES-5G) voor driefasige
  • Montagemateriaal
  • Installatie (incl. verplaatsing en werkuren)
  • Monitoring
  • AREI-keuring
  • Garanties
  • Milieubijdrage voor recyclage
Meer info over de panelen, de omvormer en andere randapparatuur op Productspecificaties zonnepanelen

Installatie zou gebeuren door Advenso, een bedrijf hier uit de buurt.

Deze prijzen klinken mij heel redelijk, of laat ik mij bedotten?
Computer(k)nul
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Die prijzen lijken mij zeker ok te zijn (dit is zonder de subsidies eraf neem ik aan? )

Wat me wel opvalt is:
-6 panelen is toch krap => dat mogen er zeker 10 zijn voor jou verbruik (als je genoeg dakruimte hebt natuurlijk)
-voor 6 panelen is een batterij mogelijk niet de moeite en zou ik hem mogelijk weglaten=> Vanaf 10 panelen zou ik net het dubbele van batterij kiezen, gegeven je verbruik.
-als je denkt binnen x-termijn een electische wagen te kopen => leg je dak vol, als je financien dit toestaan

Richtprijzen (gegeven de prijs die je gaf):
-10 panelen 4500
-15 panelen 5800
-dubbele batterij 4000

----------------------------
ter info: mijn oordeel is op basis van enkele offertes bij vrienden/familie die ik zag.
alsook opzoeking van jou panelen (ze zijn weliswaar iets goedkoper dan andere tier-1 panelen, maar zeker niets mis mee lijkt me)
alsook de groepsaankoop waar ik zelf op intekende die het prijsverloop had in bijlage (voor viessman 400wp panelen en huawei omvormers/batterijen, ik heb zelf wat cijfers en grafieken toegevoegd)

Gezien ik max 15 panelen op mijn dak kreeg geperst (en maar 1 fase electriciteit heb) stopt mijn lijst bij 16 panelen. Mijn verbruik jaarlijks was 5500 maar daalt allicht wel wat door vervanging naar led-lampen en enkele oudere grootverbruikers zoals droogkast, frigo,...
Bijlagen
1.jpg
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

6 panelen is inderdaad krap, maar meer past er niet op het hoofddak. Volgens Zonnekaart zouden er nog 4 op het plat dak boven de woonkamer passen, maar geen idee hoe ik dan uitspeel met de lichtkoepels. Als het mogelijk is, zou ik er dan liefst 2 (of meer) op het oosten willen leggen en 2 (of meer) op het westen. Ik werk momenteel 2 tot 3 dagen van thuis uit, maar de verbruikspiek lijkt mij toch 's morgens en (vooral) 's avonds te liggen.
Als die batterij wat ik overdag opwek het verbruik 's morgens en 's avonds (grotendeels) kan dekken, dan zie ik er wel voordeel in. Ik vraag me dan af of het nog zin heeft oost-west te leggen aangezien dat rendement sowieso lager zal zijn dan zuid.
Na het lezen van het artikel Zonnepanelen die naar het zuiden gericht zijn, leveren het meeste energie op. Toch worden ze nog amper zo geplaatst: waarom is dat zo? op HLN begin ik nu toch weer te twijfelen over oost-west.
Een elektrische wagen zal nog niet voor morgen zijn: ik ben niet bij de gelukkigen die een auto van de zaak 'krijgen'.

@lirec: ik postte dit opzettelijk hier om genuanceerde reacties te sprokkelen, geen verkoopspraat. Jouw reactie was net het soort waar ik op zoek naar was.
Computer(k)nul
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

Indien mogelijk zou ik idd meer panelen steken.

6p -> 2,4kWp -> 2400kWh/jaar
10p -> 3,9kWp -> 3900kWh/jaar

Met een verbruik van 10kWh per dag (4000kWh/jaar), weet ik niet hoeveel je de batterij gaat kunnen gebruiken.

@merken
Ik zou zeker niet "upgraden" naar A+ merken, je betaalt vaak fors bij voor maar een magere extra winst in opbrengst. Ik zou dus voor "mainstream"-merken gaan.
Ik had (begin 2021) ook een offerte met Pylontech, ik vond het geweldig onhandige batterijen qua afmetingen: meer een server-rack dan een "toren" van batterijen. Voor de locatie die wij in gedachten hadden, waren die afmetingen onhandig.

@oriëntering
Ik zou de oriëntering van uw dak kiezen en niets speciaals ondernemen, als dat "het zuiden" is, zou ik dat gewoon nemen.
Op het zuiden werken de PV's het beste (hellingsgraad zon, instraling, ...). Niet vergeten dat geëxporteerde elektriciteit ook opbrengt :).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

heist_175 schreef: 16 sep 2022, 08:49 Met een verbruik van 10kWh per dag (4000kWh/jaar), weet ik niet hoeveel je de batterij gaat kunnen gebruiken.
Wat bedoel je hiermee? De batterij kan toch telkens gebruikt worden als er geen zon is en zolang ze opgeladen is?

Wat kan je eigenlijk met een batterij van 5kwh doen want ik vind dat moeilijk om voor te stellen?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator

Sowieso "verlies" je al 10-20% DoD om de batterij niet omzeep te helpen.
Dus van 4,5kWh schiet nog 4kWh over.

Hoe kleiner de batterij hoe groter de installatie-overhead is.
Om een 2kWh of een 20kWh batterij te plaatsen is grofweg evenveel werkuren nodig.
Je kan zelf nagaan hoever je het trekt met een 4kWh batterij: neem de meterstand "nu" op en kijk elk uur of de 4kWh batterij al leeg zou zijn of nog niet.
In mijn geval: van middernacht tot ergens na de ochtendpiek hebben we al 4kWh verbruikt.

Dus op een superzonnige septemberdag, waar de zon gaat "slapen" om 18u ofzo, zou de 4kWh op zijn ergens in het midden van de nacht.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Spijtig dat ik nog geen digitale meter heb (nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen) zodat ik de kwartierstaten zou kunnen uitlezen. Dat zou heel behulpzaam zijn. @heist_175: goeie tip, wat kan het soms lekker eenvoudig zijn.
Computer(k)nul
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Sinna schreef: 16 sep 2022, 07:15 6 panelen is inderdaad krap, maar meer past er niet op het hoofddak. Volgens Zonnekaart zouden er nog 4 op het plat dak boven de woonkamer passen, maar geen idee hoe ik dan uitspeel met de lichtkoepels. Als het mogelijk is, zou ik er dan liefst 2 (of meer) op het oosten willen leggen en 2 (of meer) op het westen.
De zonnekaart is leuk als startpunt, vaak wijkt het aantal panelen dat je kwijt kunt echter serieus af in mijn (beparkte) ervaring. En dat in beide richtingen.
Neem er zelf de meetlat bij hoeveel je er kwijt kan => 1,8meter x 1,2meter per paneel is ruim genomen doet het zeker lukt

Plat dak => vaak plaatsen ze die nog maar met een helling van 10 a 20 graden (zuidrichting dan wel). Mogelijk kan dit dan wel met dakkoepel?

2 panelen => ik begreep dat je best minstens 4 panelen per orientatie nodig hebt. Vermoedelijk om zeker aan voldoende voltage te geraken dat de omvormer wel opstart? (anders leveren ze dus niets op)

Orientatie: dat hield mij ook altijd tegen panelen te leggen (zadeldak is oost-west). Maar die opbrengst zou meevallen volgens de meeste grafiekjes zoals https://www.zonwatt.nl/wp-content/uploa ... rengst.png (ik neem ze wel met een korrel zout - vooral richting de winter)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

lirec schreef: 16 sep 2022, 12:40 2 panelen => ik begreep dat je best minstens 4 panelen per orientatie nodig hebt. Vermoedelijk om zeker aan voldoende voltage te geraken dat de omvormer wel opstart? (anders leveren ze dus niets op)
Dat is nieuw voor mij. Kan iemand dit bevestigen? Ik wil - als ik later een installateur (lees: verkoper) over de vloer krijg - goed beslagen ten ijs komen...
Computer(k)nul
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: 16 sep 2022, 09:36 Sowieso "verlies" je al 10-20% DoD om de batterij niet omzeep te helpen.
Dus van 4,5kWh schiet nog 4kWh over.
Een DoD van 10-20% is gewoon een random veronderstelling.
Je moet per batterijtype gewoon de technische specs en garantievoorwaarden nakijken om te weten wat de werkelijke DoD is. Die kan evengoed 0% zijn (omdat er in de batterij zelf al bruto marge is ingebouwd).

Waar je wel altijd rekening mee moet houden is het omvormerverlies. En dat is bij een hybride meestal lager dan bij een retrofit (al heeft deze laatste dan weer andere voordelen). Dat kan ook al oplopen tot 10-20%. Van iedere geproduceerde of geladen kWh kan je dan maar netto 800 of 900 Wh gebruiken.

Bij een (te) kleine batterij tov verbruik ook rekeninghouden dat een kleine batterij de effectieve levensduur gaat inperken.
Wanneer je dagelijks 5 kWh van de batterij nodig hebt en na 10 jaar is de capaciteit van de batterij gedegradeerd tot 80% blijft er maar 4 kWh bruikbaar meer over. Koos je eerder voor een batterij van 7 kWh blijft er nog altijd 5,6 kWh capaciteit over.
Een te kleine batterij (tov gebruik) zal ook meer cycli draaien en dus nog vlugger degraderen want de degradatie staat in rechtstreeks verband met het aantal afgelegde cycli.

Hoe kleiner de batterij hoe groter de installatie-overhead is.
Correct. Evenveel werkuren, evenveel verplaatsingskosten, bijna evenveel installatiemateriaal en aanpassingen.
Je kan zelf nagaan hoever je het trekt met een 4kWh batterij: neem de meterstand "nu" op en kijk elk uur of de 4kWh batterij al leeg zou zijn of nog niet.
Correct en hou dan ook rekening met de verliezen. De ratio productie/verbruik is nl. niet 1:1.
Door de dag kan je dat al niet vergelijken want de PV-installatie blijft uiteraard ook bijladen (indien meer productie dan direct verbruik).
Daarenboven heeft ieder batterijsyseem ook nog eens een "eigen" verbruik dat je daar bovenop moet rekenen. Dat kan van zeer laag zijn (10-20W) tot bij sommige merken tot 50W. Niet alle batterijen zijn bovendien door de gebruiker volledig te configureren en in te stellen naar persoonlijk gebruik en te wijzigen naargelang de omstandigheden (meer of minder productie, meer of minder verbruikers). Sommige door de installateur ingesteld en wanneer instellingen ontoegankelijk voor eindgebruiker zal de netbalans dus standaard (of indien toegankelijk volgens eigen ingestelde parameters) uit de batterij halen (dus minder beschikbaar voor AC-verbruikers) of uit het net (dus steeds een beetje netgebruik, zelfs bij voldoende batterijcapaciteit).

Toegevoegd na 4 minuten 7 seconden:
Sinna schreef: 16 sep 2022, 13:55 Dat is nieuw voor mij. Kan iemand dit bevestigen? Ik wil - als ik later een installateur (lees: verkoper) over de vloer krijg - goed beslagen ten ijs komen...
Een omvormer heeft idd een zekere opstartspanning nodig.
Maar het aantal panelen zegt in deze niets.
Wel het aantal Wp (en oriëntatie en hellingshoek) tov het vermogen en type omvormer.
Laatst gewijzigd door ivob 16 sep 2022, 15:43, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
pkrs
Starter Plus
Starter Plus

Is een thuisbatterij niet aan 21% btw ipv 6%?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat is dat verschil tussen retrofit en hybride?

Moet je speciaal op iets letten als je 3 fasen hebt (3x400 N)?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

pkrs schreef: 16 sep 2022, 15:25 Is een thuisbatterij niet aan 21% btw ipv 6%?
Hangt van de woning af waarin je ze installeert.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Neen, batterijen vallen niet onder tijdelijk 6% systeem.
heist_175
Moderator
Moderator

Dat hangt toch van de ouderdom/leeftijd van de woning af, niet?
Dizzy schreef: 16 sep 2022, 15:33 Wat is dat verschil tussen retrofit en hybride?
Hybride: is zowel voor de batterij als de panelen, 1 omvormer om alles met alles te verbinden
Retrofit: omvormer enkel voor de batterij, die dus laadt met AC/DC en niet rechtstreeks met DC zoals een hybride omvormer
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Neen, bij panelen is er een tijdelijke uitzondering en krijg ik ze ook aan 6% ook al is de woning nog "jong". Bij batterijen geldt dat niet.

Merci voor de uitleg!
pkrs
Starter Plus
Starter Plus

Juist, ik dacht verkeerdelijk dat je woning jonger dan 10 jaar was

En is de batterij 4,6kWh of 5,2kWh (LV5200)?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 16 sep 2022, 15:49 Dat hangt toch van de ouderdom/leeftijd van de woning af, niet?
Correct.
Sol Invictus!
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bij woningen vanaf 10 jaar oud => zonnepanelen, thuisbatterij, omvormer en de installatie van dit alles kan (net zoals alle werken aan de vaste inrichting van de woning) aan 6% https://financien.belgium.be/nl/particu ... rbouwen#q1

Bij woningan minder dan 10 jaar oud => normaal aan 21% maar
-tijdelijk 6% (1 april 2022 tot en met 31 december 2023) voor zonnepanelen en een bijbehorende omvormer. Die mag ook hybride zijn
-dit geld (vreemd genoeg) niet voor batterijen. En niet voor de omvormer als die enkel voor de batterij dient of bij naplaatsing batterij.
Details zie https://financien.belgium.be/nl/particu ... -verlaging

Toegevoegd na 6 minuten 18 seconden:
ivob schreef: 16 sep 2022, 14:21 Een omvormer heeft idd een zekere opstartspanning nodig.
Maar het aantal panelen zegt in deze niets.
Wel het aantal Wp (en oriëntatie en hellingshoek) tov het vermogen en type omvormer.
Dat lijkt me inderdaad de goeie uitleg. Bedankt voor de toevoeging.
Allicht maken veel installateurs daar gemaks halve "x panelen per orientatie" van ;-)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Sinna schreef: 15 sep 2022, 20:02 (om de draad Goede offerte ZP/batterij? niet te vervuilen even een nieuwe starten)

Ik heb zelf de simulatie laten doen voor de Groepsaankoop West-Vlaanderen.
Op basis van mijn jaarverbruik (4000kWh, ongeveer 50/50 dag/nacht) komen ze met volgend voorstel:
  • 6 zonnepanelen (komt overeen met het aantal wat Zonnekaart voorstelt op het hoofddak) voor €3513 (incl. 6% BTW)
  • Thuisbatterij van 4,6 kWh voor €2.563 (incl. 6% BTW). Een zwaardere batterij wordt afgeraden.
  • Inspectie van je dak
  • 6 panelen: Ulica Solar UL-390 Mono Half Cut 390WP MONO FULLBLACK
  • Thuisbatterij (4,6 kWh): Fox ESS LV5200 (Lithium IJzer Fosfaat) voor monofasige, Pylontech Force H1 ESS of H2 ESS voor driefasige.
  • Hybride omvormer: Solis RHI(3-6K-48ES-5G) voor monofasige, Solis RHI-3P-(5-10K-HVES-5G) voor driefasige
  • Montagemateriaal
  • Monitoring
  • AREI-keuring
  • Garanties
Meer info over de panelen, de omvormer en andere randapparatuur op Productspecificaties zonnepanelen

Installatie zou gebeuren door Advenso, een bedrijf hier uit de buurt.

Deze prijzen klinken mij heel redelijk, of laat ik mij bedotten?
Neem zeker een 5kW hibride omvormer, liefst met batterij die offgrid kan gaan (als er een stroompanne is dan heb jij nog je electriciteit, soort ups).
Had mijn dak ook beter vol gelegd, voor de kleine meerprijs zou ik toch voor 15 panelen gaan (herkeuring, laten bij legger later: kost allemaal erg veel).
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

lirec schreef: 16 sep 2022, 12:40 De zonnekaart is leuk als startpunt, vaak wijkt het aantal panelen dat je kwijt kunt echter serieus af in mijn (beparkte) ervaring. En dat in beide richtingen.
Neem er zelf de meetlat bij hoeveel je er kwijt kan => 1,8meter x 1,2meter per paneel is ruim genomen doet het zeker lukt
Ik heb het plan van de architect erbij genomen en kom voor het hoofddak op een dakoppervlakte van 7m breed x 2,75m hoog (achtergevel opgetrokken waardoor de noord- en zuidkant niet symmetrisch is). Hierdoor is het aantal panelen (als ik tenminste geen rekenfout gemaakt heb) toch beperkt tot 6 (1 paneel is volgens de offerte 1762 x 1134 x 30mm). Moest ik rekenen met 1800x1200 dan geraken er zelfs geen 6 op.
Het plat dak boven de woonkamer is 7m breed en 4m diep maar daar zit je dan met de beperking dat er bokken geplaatst moeten worden.

Wat de BTW betreft: mijn huis is zowat 30 jaar oud. Hierdoor zou ik voor zowel zonnepanelen als batterij op 6% moeten zitten.
Computer(k)nul
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Mijn advies is ook, eenmaal als je een dakdeel gebruikt om panelen te leggen, is het zeer moeilijk om nadien nog panelen bij te leggen en mooi te zijn.
(met andere woorden, een keuze voor +- 25 jaar die je nu maakt).
Het formaat / uitzicht / bevestigingssysteem is waarschijnlijk anders en dat is gewoon een kakafonie.

Is je budget de beperkende factor, opteer dan eerder voor meer zonnepanelen dan een batterij te plaatsen (en een dakdeel vol te leggen).
Ik denk als je de huidige verschillen ziet tussen injectie- en afnametarief dat het de dag van vandaag sowieso geen slechte zaak is om zonnepanelen voorrang te geven op een batterij.
De meerprijs voor een hybride omvormer is nu ook zo veel niet, zo kan je later nog eenvoudig investeren in een batterij mits geringe meerkost.
(of eventueel een zwaardere omvormer dan nodig van in het begin plaatsen om nadien nog een ander dakdeel vol te gooien, gebruik dan wel slechts 1 string en richt je naar de maximum stringspanning als limiet).

Alsook zonder een digitale meter is het moeilijk te berekenen hoe winstgevend een batterij in jouw persoonlijke situatie is, geef het dus minstens 1 jaar om deze data te verzamelen alvorens een investering te doen zonder te weten hoe interessant een batterij voor jou is.
Dit is heel persoonlijk afhankelijk van je verbruiksprofiel.

Qua groepsaankopen opletten, vaak zo goedkoop mogelijk ten koste van de kwaliteit.
Kies voor een kwalitatieve omvormer die je meer zekerheid geeft lang mee te gaan.
Je hebt niks gewonnen aan een omvormer aan 3/4 van de prijs die maar half zo lang mee gaat.

Lees ook even de montagevereisten, zo is ongeveer 30 cm van de dakranden vereist om geen last te krijgen van wind, sneeuw die naar beneden valt, ...

Trouwens, om offertes van panelen te beoordelen vergelijk je de prijs van € excl. BTW / Wp, in jouw geval 1,41 €/Wp, wat aan de dure kant is!
Mogelijks door het geringe aantal.
Verder zoeken 1,20 €/Wp moet haalbaar zijn denk ik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

honda4life schreef: 17 sep 2022, 19:07 Trouwens, om offertes van panelen te beoordelen vergelijk je de prijs van € excl. BTW / Wp, in jouw geval 1,41 €/Wp, wat aan de dure kant is!
Mogelijks door het geringe aantal.
Verder zoeken 1,20 €/Wp moet haalbaar zijn denk ik.
Ik kom ook op die 1,41 €/Wp uit (3513 € incl. BTW / 1,06 / 6 panelen / 390 Wp/paneel), maar da's dan wel all-in (maar uiteraard excl. batterij) en dus niet louter de prijs voor de zonnepanelen zelf.
@honda4life: wil jij aangeven dat ik all-in naar 1,20 € / Wp zou moeten kunnen geraken?
honda4life schreef: 17 sep 2022, 19:07 Alsook zonder een digitale meter is het moeilijk te berekenen hoe winstgevend een batterij in jouw persoonlijke situatie is, geef het dus minstens 1 jaar om deze data te verzamelen alvorens een investering te doen zonder te weten hoe interessant een batterij voor jou is.
Dit is heel persoonlijk afhankelijk van je verbruiksprofiel.
Ik zou nu sowieso nog geen batterij nemen omdat ik inderdaad onvoldoende inzicht heb in het verbruik doorheen de dag/week. Ik wil wel de installatie zo hebben dat er later gemakkelijk een batterij op aangesloten kan worden.
Computer(k)nul
CyberThijs
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Ik heb tijdens de groepsaankoop van Oost-Vlaanderen 2020 ook met Advenso gewerkt. Best tevreden van.

Ik deel de mening dat je best je dak zo vol mogelijk legt op zowel oost, west als zuid. Als daardoor de batterij budgettair niet meer mogelijk is, dan is dat maar zo. Ik heb nu al spijt dat ik destijds niet voor meer panelen ben gegaan, waardoor mijn thuisbatterij van midden oktober tot midden maart eigenlijk niet veel nut heeft (10x 360Wp op zuid hier). Een batterij achteraf bijplaatsen zal altijd veel gemakkelijker zijn dan nog wat extra panelen op je dak bijleggen vanwege de hoge opstartkost voor de werkzaamheden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Sinna schreef: 17 sep 2022, 19:44 Ik kom ook op die 1,41 €/Wp uit (3513 € incl. BTW / 1,06 / 6 panelen / 390 Wp/paneel), maar da's dan wel all-in (maar uiteraard excl. batterij) en dus niet louter de prijs voor de zonnepanelen zelf.
@honda4life: wil jij aangeven dat ik all-in naar 1,20 € / Wp zou moeten kunnen geraken?
Ik zit hier aan 1.12 €/Wp (6092 € incl. BTW / 1.06 / 13 panelen / 395 Wp/paneel)... en dan heb ik nog 5% korting contact/duo aankoop (eigenlijk kom ik dus aan 1.06 €/Wp)
heist_175
Moderator
Moderator

silencer schreef: 17 sep 2022, 12:46liefst met batterij die offgrid kan gaan
In ons geval was de meerprijs €650 om de batterij ook off-grid te kunnen gebruiken.
Met een paar uur per jaar onderbreking, vonden wij die meerkost niet te verantwoorden.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Een kennis heeft vorig jaar ingetekend op de groepsaankoop van WVL (IChoosr van eind 2021) en men heeft dit jaar begin Juli de installatie gedaan. Zonnepanelen met optimizers, 3-fasige omvormer en batterij door de firma Advenso.

Aangezien hij weet dat ik er wat van op de hoogte ben heeft hij me regelmatig (via mail) op de hoogte gehouden van de werken.

Er is dus va alles verkeerd gegaan zoals:
- Teveel panelen aan dezelfde tracker aangesloten zodat de piek maar 3 kW was ipv 5.2 kW. Dit is later aangepast en hij heeft nu de volle opbrengst.
- Ander merk panelen gelegd dan de offerte
- Batterijen werken niet omdat ze niet compatibel zijn met de omvormer, een maand later vervangen door een ander type.
- Optimizers zijn nog altijd niet geïnstalleerd
- De horizontale profielen op het dak komen 20 cm naast de panelen. Dit zal blijkbaar aangepast worden als de optimizers geïnstalleerd worden.

Hier een quote uit zijn laatste mail naar mij op 25 augustus:
Nee… Advenso zou ik niet meer aanraden (zelfs met de scherpe prijzen van de groepsaankoop). Ze zijn al 2 maand bezig bij mij en het is nog niet afgewerkt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat zijn die optimizers eigenlijk?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Toch wel maar ik ben overtuigd dat op UB grotere kenners zitten, ik had gelijk, mercikes :)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik heb gisteren bericht gekregen dat Advenso zijn maximale installatiecapaciteit bereikt heeft en ik daarom een nieuwe leverancier toegewezen krijg: Gutami. Ik moet het voorstel nog bekijken...

Iemand bekend met Gutami? Dat lijkt mij op het eerste zicht een Nederlandse firma met een tak in Beringen (ook vér van West-Vlaanderen), zie de Zonstraal-draad Wie heeft ervaring met Gutami Solar Projects uit Beringen. Hun voorrijkosten moeten toch ook betaald... Daarom dat ik meer vertrouwen had in Advenso (lokaal).
Computer(k)nul
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik heb nog nooit gehoord van Gutami maar heb je als eens navraag gedaan bij je "buren" Solarroof uit Damme? Het zou mij verwonderen moesten ze nog capaciteit hebben maar je weet maar nooit dat er ergens een gaatje vrijgekomen is. Het zijn geen prijsbrekers maar ik heb er goede ervaring mee.
heist_175
Moderator
Moderator

Dizzy schreef: 21 sep 2022, 14:36 Wat zijn die optimizers eigenlijk?
Toestellen die het mogelijk maken uw installatie te doen underperformen.
In het beste geval zijn ze overbodig, in het slechtste geval doen ze heel uw string naar de kl*ten.

Enkel interessant als je massa's kleine schaduwpartijen rond uw dak hebt.
Bij grotere schaduwpartijen (een forse schouw bv) doet de bypass-diode zijn werk wel.

Wat een onzin je installateurs hoort vertellen over optimizers, is best de moeite. De beste is "parallel".
Als iemand dat durft beweren, is mijn advies vriendelijk knikken en de verkoper zo snel mogelijk buiten werken. Parallel of serie leer je in het lager middelbaar ergens...
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

johan.devos schreef: 21 sep 2022, 15:23 Ik heb nog nooit gehoord van Gutami maar heb je als eens navraag gedaan bij je "buren" Solarroof uit Damme? Het zou mij verwonderen moesten ze nog capaciteit hebben maar je weet maar nooit dat er ergens een gaatje vrijgekomen is. Het zijn geen prijsbrekers maar ik heb er goede ervaring mee.
Ik dacht met Advenso een goede deal te scoren en was daarom even niet meer actief op zoek. Zowatt (Zedelgem) staat ook nog op mijn verlanglijstje.
Computer(k)nul
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

heist_175 schreef: 21 sep 2022, 15:48 Wat een onzin je installateurs hoort vertellen over optimizers, is best de moeite. De beste is "parallel".
Als iemand dat durft beweren, is mijn advies vriendelijk knikken en de verkoper zo snel mogelijk buiten werken. Parallel of serie leer je in het lager middelbaar ergens...
Eugh parallel komt ook in de hierboven opgegeven website aan bod.
heist_175
Moderator
Moderator

Dizzy schreef: 21 sep 2022, 16:05
heist_175 schreef: 21 sep 2022, 15:48 Wat een onzin je installateurs hoort vertellen over optimizers, is best de moeite. De beste is "parallel".
Eugh parallel komt ook in de hierboven opgegeven website aan bod.
Ik heb die website niet geschreven hé :).
Optimizers zijn nog steeds serieel geschakeld.
1 optimizer kapot: heel de string geeft niets meer

In tegenstelling tot micro-omvormers: 1 micro-omvormer kapot -> output gaat naar beneden voor enkel dat paneel, niet voor de rest.
Met batterijen zijn micro-omvormers niet meer interessant, omdat je dan alsnog een bijkomende AC/DC-omvormer nodig hebt voor de batterij (met dus meer verliezen).
Ook als je "teveel" PV wil leggen, gaat dat niet met micro-omvormers maar wel met een seriële string-omvormer: je sluit op een 5kVA gewoon 8kWp aan (afhankelijk van de omvormer specs).
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Bij deze het voorstel van Gutami:
  • 6 zonnepanelen voor €3513 (incl. 6% BTW)
  • Thuisbatterij van 5,2kWh voor €2880 (incl. 6% BTW)
  • Inspectie van je dak
  • 6 panelen: Phono solar 400wp mono
  • Thuisbatterij (5,2 kWh): energy cubes van FOX-Ess
  • Hybride omvormer: FOX-Ess
  • Montagemateriaal
  • Monitoring
  • AREI-keuring
  • Garanties
Meer info over de panelen, de omvormer en andere randapparatuur op Materiaalfolder - Najaarsactie.

Verschillen tov. Advenso:
  • iets betere zonnepanelen: 400Wp ipv. 390Wp
  • grotere capaciteit thuisbatterij: 5,2kWh ipv. 4,6kWh (maar 'uiteraard' ook duurder)
  • ander merk omvormer: gezien zowel de omvormer als de thuisbatterij van FOX-Ess zijn, verwacht ik daar minder kans op incompatibiliteit.
Ze spiegelen een zelfverbruik voor van 87% voor igv. thuisbatterij tov. amper 36% met enkel zonnepanelen met een jaaropbrengst van 2179kWh.

Zoals eerder aangegeven zou ik in eerste instantie niet voor de thuisbatterij gaan, al klinkt 87% eigengebruik wel aantrekkelijk.
Computer(k)nul
heist_175
Moderator
Moderator

@zelfverbruik
Er zijn 2 definities van zelfverbruik:
A/ 87% zelfverbruik betekent dat 87% van wat de PV's produceren (al dan niet via de batterij) door uzelf verbruikt wordt
B/ 87% van de verbruikte elektriciteit komt van uw eigen PV's (al dan niet via de batterij)

definitie A is best mogelijk, uw installatie is niet heel groot (2,4kWp), hoe groter de installatie hoe meer je zal exporteren
definitie B is compleet onmogelijk, tenzij je als een freak gaat leven

@400Wp/390Wp
Dat is de ondergrens van de panelen, dat is wat ze minimum produceren, dus als de tolerantiemarges van de ene (390Wp) wat hoger liggen, produceren ze misschien zelfs meer dan de 400Wp. Ik zou voor zo'n theoretisch klein verschil geen al te zotte meerprijs betalen.

@batterij
Je spreekt telkens over bruto capaciteit van de batterij? Let goed op de kleine lettertjes.
Ook DoD etc checken.

@materiaalfolder
Ze hebben al moeite met eenheden, persoonlijk vind ik dat een enorme afknapper. Een batterij met een capaciteit van 15,55kw bestaat niet. Ofwel is het capaciteit (opslaghoeveelheid) en is het kWh (kilo Watt uur), ofwel is het input/outputvermogen (met hoeveel vermogen de batterij kan opladen of ontladen) en dan is het kW (en niet kw).
Ook onzin-zinnen als "Door de half cut cells is er een lager verlies tussen cellen en temperatuur." stemmen me niet bepaald goedgezind. Wat staat daar nu eigenlijk?
De folder is echt PR, er staat niets in dat je wil weten en wat je wil weten staat er niet in :).

Wat je niet ziet op een offerte is afwerkkwaliteit.
Ik wilde bv geen beugels op de dakpannen, maar wel vastgeschroefd. Als je dat niet specifiek vraagt, weet je het niet.
Ik beoordeel offertes met een "rode stylo": als er ergens iets inzit dat ik absoluut niet wil, gaat die offerte er sowieso uit (tenzij die nog aangepast kan worden).
Rode lijnen voor mij:
- omvormers die lawaai maken
- installateurs die enkel met dakpanbeugels willen werken (ik wil dat de beugels in het dakgebinte vastgevezen worden)
- absurde betalingsvoorwaarden (50% betalen bij ondertekening bv :))
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Als je het correct wil stellen en misverstanden vermijden zijn er zijn helemaal geen twee soorten van zelfverbruik.
Dan spreek je van zelfconsumptie (Zc) en zelfvoorziening (Zv).

De zelfconsumptie geeft aan hoeveel procent van de geproduceerde energie je zelf heb verbruikt (en die je dus niet op het net heb geinjecteerd).
De zelfvoorziening geeft aan hoeveel procent van de verbruikte energie je zelf heb geproduceerd (en dus niet van het net heb moeten halen om in je totale energievoorziening te voorzien).

Zelfconsumptie verhogen is mooi voor de statistieken maar doet er in de praktijk weinig toe.
Het is ook zeer gemakkelijk te bereiken. Installeer een zeer kleine PV-installatie en verbruik zelf heel veel. Dan zal je een heel hoge zelfconsumptie hebben. De moeilijkere weg is je geproduceerde energie tijdelijk opslaan en later zelf verbruiken/consumeren.

Het is de zelfvoorziening waar het om draait. Normaal is dat louter het direct verbruik. Met een batterij kan je de zelfvoorziening op jaarbasis verhogen door indirect verbruik van de eigen productie toe te voegen aan het direct verbruik (via tijdelijke opslag van de eigen productie). Je verbruik en productie moet dan wel in verhouding tot elkaar staan. Je kan immers niet verbruiken wat je niet zelf kan produceren noch opslaan. Je kan ook geen productie opslaan wanneer de opslag te klein is in verhouding tot het geproduceerde.

Defenitie B is dus niet geheel onmogelijk en je moet ook niet leven als een freak. Je productie, verbruik en opslag moeten gewoon in verhouding tot elkaar gedimensioneerd worden. De goedkoopste oplossing voor de langere termijn om dit te bereiken is door eerst structureel te handelen en je verbruik te beperken (isolatie, energiezuinige toestellen, sturing van toestellen zodat ze hoofdzakelijk werken op de ogenblikken van productie, opslag voor de rest waarbij het eerste niet kan of een te grote impact heeft op comfort,...)

Het afgelopen jaar kwam bv. 48% van mijn verbruik van de zon, 35% uit de accu en 17% uit het net. Dat betekent een zelfvoorziening van 83%.
Echter, het direct verbruik was maar 26%, het indirect verbruik uit de accu 30% waardoor de zelfconsumptie 56% bedroeg.

Zonder data kan geen enkele installateur die zijn job goed wil doen een individuele voorspelling maken. Men slaat er dan ook maar een slag naar als onderdeel van een marketingstrategie.
Om individueel een cijfer te kunnen geven zal de klant dus alle verbruik en productie moeten meten gedurende minstens een jaar (en beter nog over meerdere seizoenen over meerdere jaren want niet ieder jaar is gelijk) en daarmee aan de slag gaan.

@Batterij: naast de DoD check je best ook het aantal gegarandeerde cycli en de C-factor waarbij dit wordt bepaald.

Wie interesse in het onderwerp heeft, tijd heeft en vooral beslagen op het ijs tov een verkoper wil komen te staan kan ook eerst dit eens doornemen: https://batteryuniversity.com

@Half cut: half cut zou idd tot lagere interne verliezen leiden tijdens periodes van hoge straling want de stroom moet, eenvoudig uitgelegd, telkens maar de halve afstand afleggen in vergelijking met een standaard hele cel. Dat verhoogt de energieopbrengst.
Laatst gewijzigd door ivob 22 sep 2022, 09:47, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

DoD = Depth of Discharge
Waar staat die C-factor dan voor? Ik voel me zo groen... :oops: