Goede offerte ZP/batterij?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Wij ontvingen een offerte voor ZP al dan niet met batterij. Ons verbruik is +- 3.000 kwh

De merken waren me onbekend dus ik doe een beroep op jullie kennis/ervaring om hierover meer duidelijkheid te krijgen.

ZP: Bauer BS-M6HBB-GG 380W x 8 = 4.810 EUR
Omvormer: SAJ Suntrio TL6K 6kW Three Phase Inverter 950 EUR
Batterij: SAJ AS1 AC retrofit 6000 cycli: 4.700 EUR

Dit is incl plaatsing, werkuren, aansluiting en keuring en die jaar nog mogelijk is.

Ik heb nog heel wat anderen gecontacteerd maar nog geen offerte ontvangen. Is deze offerte interessant en zijn de prijzen marktconform?

Heeft iemand ervaring met deze panelen, omvormer en/of batterij?

Na edit: dit zijn de prijzen zonder aftrek van premies
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Je moet nog vermelden wat de capaciteit is van de batterij.
Aantal kwh.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Hakki
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Los van de prijzen, waar ik momenteel weinig zicht op heb.
Zou je niet meer dan 8 panelen leggen? Deze hoeveelheid gaat nog uit van principe terugdraaiende teller en dekt gewoon je verbruik.
Die batterij zal ook niet zoveel renderen met deze hoeveelheid panelen denkik dan (behalve in de zomermaanden, maar daar moet je enkel nacht opvangen)
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Misschien ook handig je licht eens op te steken op het Zonstraal forum.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
yuan_lee86
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Geen idee waar je woont, maar je kan je ook eens informeren en vergelijken bij de verschillende groepsaankopen die lopen bij verschillende provincies https://ichoosr.be/zonnepanelen/
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 19 keer

Ik zou in elk geval geen retrofit batterij installeren bij een nieuwe installatie, het is gewoon absurd dat ze dit aanbieden.

Wij hebben een 10kwh batterij van SAJ, ook retrofit en waarschijnlijk hetzelfde model als ze u aanbieden maar met hogere capaciteit. We hebben deze batterij gekozen omdat wij al zonnepanelen hadden(bijna 2 jaar), en dus ook al een omvormer. Onze omvormer is niet compatibel met een batterij en dus hebben wij voor de retrofit gekozen, omdat een nieuwe omvormer plaatsen na 2 jaar niet rendabel is.

Maar bij een nieuwe installatie kun je beter voor een omvormer kiezen die wel al compatibel is met een thuisbatterij. Het voordeel is dat de elektriciteit die je panelen opwekken direct de batterij in gaan bij een compatibele omvormer. Je hebt ook standaard een back-up functie om minstens 1 van de fasen. Bij een retrofit batterij zit je met twee omvormers te werken en heb je stroomverliezen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Als ik de bedragen optel kom ik aan 10.460 euro. Ik vind het duur voor wat je maar in de plaats krijgt. 8 paneeltjes van ocharme 380 Wp. Ik heb in mei 14 hoge rendementspanelen van Sunpower laten leggen, 425Wp, met batterij en Huawei omvormer. Ik heb 13.200 euro betaald, totaalbedrag inclusief plaatsing. Ik heb recht op een premie voor de batterij maar daar heb in in mijn totaalbedrag geen rekening mee gehouden. Voor de correcte eindprijs moet je van dat bedrag 1725 euro aftrekken. Houd tevens rekening met het feit dat Sunpower panelen een stuk duurder zijn dan al de rest. Om de vergelijking om te keren: ik vind dat ik goedkoop gesteld ben.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 09 sep 2022, 13:58, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Capaciteit batterij is 5.120
Type is AS1-3KS-5.1

8 panelen is inderdaad voor ons verbruik dat al bij al laag is. We hebben nog geen elektrische wagen maar dat kan al snel anders zijn.

Het is een 3 fasen aansluiting.

Meer panelen plaatsen is op zich geen probleem want met een plat dak hebben we wel plaats.

Er werd gezegd dat bij gebruik van 1 omvormer deze meer belast wordt en dus sneller zou slijten?

Regio is Gent. Ik hoor net dat de groepsaankoop gestopt is wegens teveel vraag :)

Volgens de berekeningen en wat je daavan mag geloven, was de terugverdientijd 5 jaar.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ga maar gauw op een ander kijken. Batterij van 5kW dan nog. Hier zat er eentje van 10kW in die prijs
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Een groepsaankoop is nu iets waarmee ik in deze geen rekening zou houden... Of je uw installatie nu bij wijze van spreken terugverdiend hebt in 5 jaar of 4.5 jaar maakt niet veel uit toch? Maar dan ben je tenminste zeker dat je zelf een goeie installateur en installatie kunt uitzoeken. Groepsaankoop is goed als je één product hebt waardoor je met een groep goedkoper gediend kunt worden. Maar de variaties zonnepaneelinstallaties is zodanig groot.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De batterij is een optie waar ik sowieso over twijfelde, de techniek evolueert hier nog sterk en je kan dat nadien nog bijplaatsen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Puur buikgevoel, maar betaal je nu niet veel meer door de plotse vraag-explosie?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 09 sep 2022, 14:10 De batterij is een optie waar ik sowieso over twijfelde, de techniek evolueert hier nog sterk en je kan dat nadien nog bijplaatsen.
Yep, nu nog met subsidie. Achteraf met minder of helemaal geen subsidie meer.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ja, er gaan nog premies af maar dat houdt me niet echt tegen. Dat de prijzen rekening houden met de vraag lijkt me logisch maar ik wil gewoon kijken dat ze het niet te bont maken :)
Matomatisch
Plus Member
Plus Member

Dizzy schreef: 09 sep 2022, 13:57 Capaciteit batterij is 5.120
Type is AS1-3KS-5.1

Het is een 3 fasen aansluiting.
De SAJ retrofit batterij werkt maar op 1 fase. Voor nu nog oke omdat de batterij bij verbruik op de andere fases dan waar de batterij op aangesloten is, het verschil van verbruik op zijn eigen fase bijpast en de digitale meter dit dan verrekend, bijvoorbeeld:

Fase 1 verbruik: 20 watt (dit is de fase waar uw batterij op aangesloten is)
Fase 2 verbruik: 40 watt
Fase 3 verbruik: 40 watt

--> SAJ batterij zet 100 watt op fase 1 ==> Digitale meter zet uw verbruik op 0 over alle fases.

Ik zeg oke voor nu, maar in de toekomst misschien niet meer. Er zijn landen(bv. Australië) waar dit niet (meer) mag en de verschillende fases apart aangerekend worden. Of dit ooit in de toekomst in België is, wie zal het zeggen...

Maar de batterij die ze u aanbieden is eigenlijk niet geschikt voor uw 3 fasen aansluiting.

Edit: Ohja, een 10kwh batterij van SAJ kost in verhouding nauwelijks meer dan 5kwh. Wij betaalden 6200 voor 10kwh.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bedankt @Matomatisch voor uw heldere uitleg!

De panelen zijn glas/glas wat beter zou zijn, klopt dit?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Matomatisch schreef: .
Edit: Ohja, een 10kwh batterij van SAJ kost in verhouding nauwelijks meer dan 5kwh. Wij betaalden 6200 voor 10kwh.
6200 euro voor 10 kWh??? Daar kan ik niet bij met mijn klein verstand. Hier 3850 euro (+6% BTW) voor Huawei 10kWh batterij.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member

Dizzy schreef: 09 sep 2022, 16:09 Bedankt @Matomatisch voor uw heldere uitleg!

De panelen zijn glas/glas wat beter zou zijn, klopt dit?
Klopt, wij hebben ook Bauer panelen.
Jack Daniels schreef: 09 sep 2022, 16:16
Matomatisch schreef: .
6200 euro voor 10 kWh??? Daar kan ik niet bij met mijn klein verstand. Hier 3850 euro (+6% BTW) voor Huawei 10kWh batterij.
Retrofit batterijen zijn uit zichzelf al duurder omdat er nog een extra omvormer bij komt kijken. En omvormers zijn ook niet goedkoop. (bij SAJ retrofit batterijen is 5kwh batterij + omvormer 1 unit. Daar kan je dan nog units van 5kwh zonder omvormer bijplaatsen) 6200 is de prijs van begin dit jaar, ik vermoed nu al wel weer duurder geworden.

Ik vermoed dat uw installatie al een hybride omvormer had?
Laatst gewijzigd door Matomatisch 09 sep 2022, 16:32, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

De omvormer werd gewoon met de ZP geplaatst. Weet niet wat je bedoelt met hybride omvormer. Installatie van mei 2022. Op mijn Huawei omvormer kan ik max 30 kW aan batterij aansluiten per string. Heb 1 string.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member

Jack Daniels schreef: 09 sep 2022, 16:31 De omvormer werd gewoon met de ZP geplaatst. Weet niet wat je bedoelt met hybride omvormer. Installatie van mei 2022. Op mijn Huawei omvormer kan ik max 30 kW aan batterij aansluiten per string. Heb 1 string.
Je hebt dus 1 omvormer waar zowel ZP als batterij op aangesloten zijn, dat is een hybride omvormer.

De retrofit oplossing van SAJ is een extra omvormer enkel voor je batterij = duurder.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat systeem werd afgeraden omdat je dan je omvormer teveel zou belasten waardoor die sneller vervangen moet worden. Soit, het is de uitleg die ik kreeg.

Stel dat ik later panelen zou bijleggen moet ik dan de omvormer ook veranderen of eentje bijplaatsen?

Bij de batterij werd ook gezegd dat deze tot 10% ontlaadt, wat beter zou zijn dan anderen?
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Was hier ook aan het zien naar een 3-fase omvormer, weliswaar op 3x230 net zonder nulgeleider, maar dan las ik dat er minder vermogen opgezet wordt volgens de specs
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Hier ook twee offertes deze week (regio Gent) plat dak.
Eerste met 3fase hybride omvormer
12 x SunpowerSPR-MAX3-430-WHT
1 x Huawei Sun 2000 5 KTL-M1
En plaatsing: 8400€

Tweede met monofase hybride omvormer
9 x Sunpower SPR-MAX3-430-WHT
1 x Huawei Sun 2000 4 KTI-L1
En plaatsing: 7200€

Beiden voor volgend jaar (april ofzo).
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Opgelet met die Luna Huawai batterij: als de stroom van het net uitvalt, werken je zonnepanelen niet.
Hier werkt mijn batterij als (grote) UPS.
Een 10.500€ betaalt begin dit jaar voor 14panelen 4,8Wp met 7,2Kw batterij.
Er waren zeker goedkopere offertes te vinden met Huawai batterij.
NuKeM
Administrator
Administrator

Welke merken/omvormers ondersteunen deze UPS functie? SolarEdge? Die leveren ze blijkbaar ook. En SMa maar die hebben nog maar net een hybride uit, maar niet leverbaar en veel te duur.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

cadsite schreef: 09 sep 2022, 14:16 Puur buikgevoel, maar betaal je nu niet veel meer door de plotse vraag-explosie?
Uiteraard.
Geen buikgevoel maar als je over de jaren de prijsevolutie volgt weet je dat dit gewoon een feit is.
De orderboekjes zijn overvol en goede materialen in onvoldoende mate beschikbaar.
Een installateur die nu nog onmiddellijk kan plaatsen is of een cowboy die van de gelegenheid (mis)gebruik maakt of iemand die kan vragen wat iemand op de paniekmarkt er voor wil geven.

Toegevoegd na 3 minuten 35 seconden:
NuKeM schreef: 10 sep 2022, 08:34 En SMa maar die hebben nog maar net een hybride uit, maar niet leverbaar en veel te duur.
Kwaliteit heeft zijn prijs.
Wat ben je met een "goedkope" investering die over enkele jaren al technisch en kwalitatief achterhaald is en waar je als gebruiker geen volledige controle over hebt en afhankelijk bent van het voortbestaan van de installateur, zijn kennis en vooral goodwill?
Investeren in een paniekmarkt is nooit een goed idee.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
NuKeM
Administrator
Administrator

Inderdaad, ik heb het er wel voor over. Onze huidige SMA doet hier nog steeds zijn werk sinds 2010. Probleem is levertijden en bereidwilligheid leverancier om ze te plaatsen.
Kan iemand installateurs aanbevelen regio Gent die met goed materiaal werken?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt pb op je vraag.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Kreeg goede signalen over https://www.go-solar.be
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Hebben hier 3 offertes aangevraagd ze komen kijken midden sep, begin okt en nog 1 te bepalen.

1 ervan zij wel dat ze dit jaar nog kunnen plaatsen

Groepsaankoop zat vol, wouden eerst 3 andere offertes afwachten.
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 10 sep 2022, 09:26 Inderdaad, ik heb het er wel voor over. Onze huidige SMA doet hier nog steeds zijn werk sinds 2010. Probleem is levertijden en bereidwilligheid leverancier om ze te plaatsen.
Solar construct uit Lochristi. Zij hebben mijn sunpower panelen geplaatst. Ik zag dat je offerte voor sunpower panelen had. Niet iedereen mag sunpower installeren. Daardoor zijn die installateurs dun gezaaid. Go-solar zit in Waasmunster. Zij werden onlangs overgenomen door de groep D'Iereren, je weet wel de VW importeur/dealer. Allereerste contact met solar construct was op 1 maart. Plaatsing was op 10 mei. Go-solar is ook erkend installateur van sunpower. Leuk weetje: sinds januari van dit jaar geeft Sunpower, als enige fabrikant ter wereld, 40 jaar garantie op zijn panelen.
toxictooms
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Jack Daniels schreef: 10 sep 2022, 12:11
NuKeM schreef: 10 sep 2022, 09:26 Inderdaad, ik heb het er wel voor over. Onze huidige SMA doet hier nog steeds zijn werk sinds 2010. Probleem is levertijden en bereidwilligheid leverancier om ze te plaatsen.
Solar construct uit Lochristi. Zij hebben mijn sunpower panelen geplaatst. Ik zag dat je offerte voor sunpower panelen had. Niet iedereen mag sunpower installeren. Daardoor zijn die installateurs dun gezaaid. Go-solar zit in Waasmunster. Zij werden onlangs overgenomen door de groep D'Iereren, je weet wel de VW importeur/dealer. Allereerste contact met solar construct was op 1 maart. Plaatsing was op 10 mei. Go-solar is ook erkend installateur van sunpower. Leuk weetje: sinds januari van dit jaar geeft Sunpower, als enige fabrikant ter wereld, 40 jaar garantie op zijn panelen.
Hier ook panelen geplaatst door solar constructs, tevreden over.
Maar voor een batterij was de identieke offerte 1700€ duurder? Daar stelde ik mij toch vragen bij.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

ivob schreef: 10 sep 2022, 10:56 Je hebt pb op je vraag.
Wat fijn dat dat geheim is.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
NuKeM
Administrator
Administrator

Bovenstaande prijzen zijn idd van SolarConstructs. Enige wat ik wat raar vond was hun eerste voorstel om 4 rijen van 3 panelen op 1.3m van elkaar te zetten op een plat dak (paneel breedte is 1050mm). Dan zouden ze elkaar een heel groot deel van het jaar in de schaduw zetten imo. Nu staan ze op 1.5m met 3 rijen. Dat lijkt me beter?
Tool: https://www.eclecticsite.be/zonP/afstand_panelen.htm

Ik ga denk ik een herziening van de offerte vragen met gewone SMA omvormer (niet hybride). Batterijen kunnen dan later eventueel alsnog AC gekoppeld, eventueel zelfs off-grid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Matomatisch schreef: 09 sep 2022, 16:29 Klopt, wij hebben ook Bauer panelen.
Glas-glaspanelen "zouden" onder zeer specifieke omstandigheden een iets hoger rendement hebben maar zijn vooral duurder.
Voor de meerprijs leg je al een paar panelen meer (indien de plaats er is).
Ze zijn ook iets steviger maar dat is op een doorsnee dak in België meestal geen punt.

Zonnepanelen zijn geen rocket science en redelijk basic technologie. Je investeert het budget beter in een goede omvormer en een installateur met kennis van zaken dan in de panelen zelf.
Panelen, ook de goedkope Chinese panelen, gaan zonder problemen 20 tot 25 jaar mee en hebben nauwelijks degradatie. Langer heeft niet veel zin want tegen de tijd dat ze 25 jaar oud zijn zijn ze al ruimschoots terugverdiend en is er nieuwe technologie op de markt.
Ik zou nu eerder investeren in halfcut panelen dan in glas-glas (merk) panelen.
Sol Invictus!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 10 sep 2022, 14:13 Bovenstaande prijzen zijn idd van SolarConstructs. Enige wat ik wat raar vond was hun eerste voorstel om 4 rijen van 3 panelen op 1.3m van elkaar te zetten op een plat dak (paneel breedte is 1050mm). Dan zouden ze elkaar een heel groot deel van het jaar in de schaduw zetten imo. Nu staan ze op 1.5m met 3 rijen. Dat lijkt me beter?
Tool: https://www.eclecticsite.be/zonP/afstand_panelen.htm

Ik ga denk ik een herziening van de offerte vragen met gewone SMA omvormer (niet hybride). Batterijen kunnen dan later eventueel alsnog AC gekoppeld, eventueel zelfs off-grid.
Wat een rare opstelling op die schets. Hier liggen de oude panelen ook op een schans op plat dak. Alleen liggen de 2 rijen ZP op 1 schans zodat ze eigenlijk in elkaars verlengde liggen. Nooit schaduw. Onderste rij 5 panelen landschap, bovenste rij 7 panelen portret.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

ik heb eind vorig jaar (december) panelen laten leggen, 16x trinasolar 395w op een huawei 4.5 omvormer, zonder batterij.
totaalprijs was ongeveer (btw in) 6000 euro.
grootste nadeel aan die omvormer is het wifi netwerk dat je niet kan uitschakelen (enfin, je kan het wel, maar dan schakelt het ding zijn raportage ook mee uit)
volgens huawei support "is dat normaal, dat als je een wifi netwerk/broadcast uitschakelt, het ook niet meer reageert op de client-side die verbonden is met jouw netwerk"

zou dus, als ik terug kon, zeker niet meer voor huawei kiezen alleen daar al door.
verder wel tevreden van de installatie, en sinds de installatie 4.13Mwh opgewekt gehad, waarvan 4.10 dit jaar (voorspelling die gemaakt werd voor de installatie is rond de 6mwh / jaar, dus dat wil zeggen nog ongeveer 2mwh op te wekken in de volgende 3 en halve maand)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Waarom plaats je een 4.5 kVA omvormer op een installatie van 6.3 kWp?
Dan krijg je toch onnodige aftopping en productieverliezen?

Wanneer je in de laatste 3 maanden van het jaar nog 50% zou opwekken van de 9 maanden ervoor heeft je installatie tijdens het hoogseizoen wel veel afgetopt.

Wat is de oriëntatie en hellingshoek van de installatie en is er schaduw? Want 2022 was tot nu toe een recordjaar. Dan is 4100 kWh voor 6.3 kWp bij een goed gelegen installatie aan de lage kant.
Sol Invictus!
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Aan de huidige prijzen is het advies, leg wat je kun/wil spenderen.
Injectie is momenteel duurder dan afname bij sommige leveranciers.
Mogelijks ben je beter af met een oost-west opstelling om zo jouw energie maximaal te spreiden overdag.
Mogelijks kost je dit wat rendement, maar dit zijn ook heel wat kWh's die je kan spreiden overdag waar je geen thuisbatterij voor nodig hebt.
Je bent toch verplicht een digitale meter te laten installeren, na een jaar geeft je dit goede inzichten in het besparingspotentieel, de verkoper is natte vingerwerk en blijft een verkoper van zijn product. Een hybride omvormer kan je na 1 jaar nog uitbreiden met een batterij indien gewenst.
Voorzie je omvormer ook zwaar genoeg, zodat je later kan bijleggen indien gewenst.
Leg bijvoorbeeld maar 1 string, en hou de tweede voor latere uitbreiding.
Slechte panelen bestaan eigenlijk niet, let vooral op de power temperature coëfficient die beter lager is.
Qua omvormers heb je kwaliteit, bijvoorbeeld SMA, Huawei, ... de krapte zorgt snel voor Chinese alternatieven die gewoon nog niet lang genoeg op de markt zijn om naam te hebben kwalitatief te zijn.

Qua installateurs zijn er nu veel cowboys op de exploderende markt, kwaliteit is meer het deftig en veilig bevestigen van connectoren aan de profielen etc.
Hoge DC-spanningen hebben altijd meer risico op brandgevaar.
Ook zijn dakhaken die op de kepers geschroefd worden beter dan "klemmen" op de panlatten.
Ik kan je "Linea Trovata" aanraden, kort op de bal spelen en steeds vragen wanneer, zelf bellen, ...
Go-Solar is peperduur geworden, die moeten natuurlijk laadpalen installeren D'ieteren op kosten van de leasemarkt ;-)
Zelf bij IQ Solar panelen bijbesteld, daar zaten de levertermijnen best goed. (kwaliteit van montage kon beter).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

4.1 MWh dit jaar is inderdaad heel weinig voor dit jaar. Mijn dochter heeft een installatie van slechts 4.44 kWp en een 3kW omvormer (voor een lager prosumettarief) en heeft tot op vandaag 3.99 MWh geproduceerd. Vorig jaar 4.34 en het jaar ervoor 4.57 MWh.

Die panelen liggen op een plat dak en zijn goed georiënteerd maar ze heeft wel heel wat schaduw van een topgevel naast haar dak. Blijkbaar werken de optimizers heel goed.

Ik heb op mijn eigen installatie van 5.4 kWp en 11 jaar oud dit jaar al 4.86 MWp geproduceerd.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”