CPU Notebook

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
fluxbox
Starter Plus
Starter Plus

Hallo,

Ik overweeg om me een notebook aan te schaffen, maar ik denk dat de kloksnelheid veel lager ligt dan dat van een gewoon desktop (hoewel de naam van de procesor gelijkaardig klinkt..) En je kan het ook geen 24/24 aan laten staan? Kan iemand mij hierover informeren? :-D

Thnx,
diablo668
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

er bestaan laptops met de gewone desktop processors in maar ook met de speciale mobile uitvoeringingen; het verschil zit em hoofdzakelijk in het energie verbruik van de 2; waar de mobile dus de zuinigste van de 2 is (bij een desktop pc is het energie verbruik niet zo belangrijk; terwijl je bij een notebook natuurlijk wilt dat em zolang als het gaat op batterij kan werken)

Ik snap niet goed wat je bedoeld eigenlijk met de naam gelijk klinkt eigenlijk maa rik vermoed dat je amd en intel bedoeld; maar beiden hebben dus een mobile reeks; (ik laat de budget even buiten beschouwing) het kan wel kloppen dat ze iets trager zijn als hun desktop varianten; maar snellere (hogere clock) betekent meestal meer verbruik; dus dat is ook niet schokkend

de vraag is eigenlijk wat jij meent te doen met die notebook; want als je bvb alleen maar gewone kantoor toepassing gaat doen (office en dergelijke) dan ben je ruim voldoende af met een 2ghz uitvoering;(als je wilt gamen raad ik je persoonlijk een shuttle pc aan; deze zijn compact en pak goedkoper en bter up te graden dan een laptop; als je je notebook wilt aanschaffen van wege het plaats gebrek of gemak voor naar bvb een lan te gaan; dan is in mijn opinie een shuttle pc met een goed lcd scherm zeker zo goed en iets gunstiger kwa prijs; want een laptop die echt geschikt is om te gamen; denk aan games zoals doom3 moet je al diep in je geldbuidel voor gaan tasten; dus best effe vermelden wat je bedoelingen zijn om een laptop te kopen; verder zie ik niet ook niet in waarom je een laptop niet 24/7 kan laten aanstaan
.:: DiaKe ::.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Een goeie processor is dus de Pentium M (met de M van mobile), gebaseerd op de Banias of Dothan core. De Dothan loopt ondertussen tot 2 GHz, de Banias was tot 1,6 GHz beschikbaar dacht ik.
M'n Pentium M 1,4 GHz CPU presteert in het folden (en da's puur cpu) bijna even goed als m'n Pentium 4 HT van 3 GHz. Je kan de megahezen van een Pentium M bijna x2 doen voor vergelijkbare presaties met de desktop-cpu's.
En nee, het is niet de bedoeling dat die 24/7 aan staan, al heb ik mijn laptop bijna altijd aan staan. Ik heb al 3 weken up gehad aan 1 stuk, met maar af en toe folding uit en m'n laptop leeft nog steeds ;). Op het werk hebben verschillende een uitgebreide burnin-test niet overleefd, dus het is zeker niet de bedoeling.

En ondertussen effe editen, er was me iemand voor:
M'n laptop (een HP compaq nx7000) heeft me 1400 euro gekost en bolt Doom 3 zonder problemen (minder problemen als m'n desktop zelfs - stel u voor!).
fluxbox
Starter Plus
Starter Plus

diablo668 schreef:Ik snap niet goed wat je bedoeld eigenlijk met de naam gelijk klinkt eigenlijk maa rik vermoed dat je amd en intel bedoeld; maar beiden hebben dus een mobile reeks; (ik laat de budget even buiten beschouwing) het kan wel kloppen dat ze iets trager zijn als hun desktop varianten; maar snellere (hogere clock) betekent meestal meer verbruik; dus dat is ook niet schokkend

Ik bedoel:
Desktop PC: Intel Pentium 4 Processor (2.80GHz)
Laptop: Van de Intel Pentium 4 Processor met HT-technologie (3.40 GHz)

Is de laptop da nu niet trager dan de dekstop, hoewel de cpu hoger is weergegeven? (dit bedoelde ik met de 'naam', het is dus de 'type van de processor')

Thx, :-)
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

In dit geval zit er gewoon een desktop-processor in die laptop, dus die zal net hetzelfde presteren in verhouding tot z'n megaherzen, maar uw batterij zal na 45 min leeggezogen zijn. Er zit in dat type CPU namelijk geen enkele vorm van stroombesparing. Een Pentium 4 gaat enkel in het geval van problemen trager draaien (hopelijk ;)).
En koekebakkenei heet worden bij 100% cpu belasting. ;)
diablo668
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

meon schreef:En ondertussen effe editen, er was me iemand voor:
M'n laptop (een HP compaq nx7000) heeft me 1400 euro gekost en bolt Doom 3 zonder problemen (minder problemen als m'n desktop zelfs - stel u voor!).

geef toch verkeur aan mijn shuttle / lcd combo; die zit op net geen 1200€ en toch wat uitbreidbaarder; oke neemt iets meer plaats in en tis niet van "effe open klappen en klaar" maar ja persoonlijk keus

afwegen wat je met zo'n ding wilt doen!!

btw die 2cpu wat em opnoemde zit niet echt verschil tussen die 2.8ghz heeft die ht ook; misschien andere core; alhoewel een prescot in een laptop??? wat zou je dan halen op batterij levensduur
.:: DiaKe ::.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

diablo668 schreef:btw die 2cpu wat em opnoemde zit niet echt verschil tussen die 2.8ghz heeft die ht ook; misschien andere core; alhoewel een prescot in een laptop??? wat zou je dan halen op batterij levensduur

Die 2,8 zal een Northwood zijn, de 3.4 GHz kan inderdaad niet anders dan een Prescott zijn.
En over de levensduur van de accu heb ik hierboven al iets over gezegd ;)
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Ga vanzelfsprekend voor een Pentium M, al de rest dat je aangesmeerd krijgt is legacy-rommel. Dat is mijn mening. Als je een half fornuis wilt waarvan de batterijduur circa 5 tot 6 kwartier bedraagt, ga dan voor een Pentium 4 Mobile ;).

Ik ben al een jaar en half zeer blij van mijn Toshiba Centrino 1.3Ghz. Deze presteert in games in combinatie me t 512 MB DDR266 en een Geforce 4 420Go 32MB uitstekend. Half Life 2 ziet er echt wel mooi uit op dit beestje(alhoewel ik de dx9 wel eens graag zou zien).

Pure rendering, daar presteert hij veel minder op dan vb een PIV 2.8 Ghz Northwood based core. Voor de rest draait andere software uitstekend. (ganse Adobe CS suite, Macromedia 2004 Pro, Dreamweaver mx, etc.) De huidige Pentium M Dothan, met 2 MB cache ipv 1 MB zoals bij de Banias kan alleen maar beter, lijkt mij :). Moest ik vandaag een laptop kopen zou ik geen minuut twijfelen. Vandaag kan ik prima 3h20 met batterij mee.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”