Ik zoek een betrouwbaar backup software pakket om data van mijn pc naar mijn NAS op te slaan, inclusief ransomware protection.
Achtergrondinformatie
Synology DS420+ NAS, 4x2 TiB aan HDD's, via SHR in de praktijk 6 TiB aan opslag; mappen:
* Videos: geripte DVD's van films en series (uiteraard allemaal legale backups)
* Music: geripte CD's (uiteraard ook allemaal legale backups)
* de klassieke mappen "home", "homes" en "photos" (voor de kenners: ikv. Synology Photos App, waar alle privé foto's en filmpjes opstaan)
* Backup: ca. 260 GiB aan data, backup van mijn pc (documenten, downloads, ISO's van Windows & Linux versies, savegames,...); hierover later meer
Synology Hyper Backup
* Offsite backup van de inhoud van de gehele NAS naar Backblaze, draait elke nacht; wekelijkse integrity check
* Airgapped backup van de inhoud van de gehele NAS naar een externe HDD van 4 TiB, draait enkel na manuele activering (idem voor integrity check); onmiddellijke dismount vd HDD na beëindigen backup-proces
* Voor beide tasks is backup rotation ovv. "Smart Recycle" geactiveerd.
Mijn concrete vraag gaat dus over de backup van mijn pc (die ca. 260 GiB) naar mijn Backup map in de NAS; ik krijg maar geen vat op de correcte software hiervoor. Wat ik reeds heb geprobeerd:
1. Acronis Cyberprotect Home Office
Pro: mogelijkheden inzake full/differential/incremental backup & scheduling
Contra:
- regelmatig uitvallen van de Windows Service; als je dat niet in de gaten hield, werd er gewoon niks gebackupped
- extreem traag software pakket!! (opstarten om wijzigingen aan te brengen of om de service te herstarten, duurde soms 2+ minuten en ik heb een zeer moderne pc)
- in ieder geval bij mij ernstig probleem ervaren bij terug koppelen van backup materiaal aan task na reinstall Windows 11 = breekpunt voor mij
Ik doe hier dus niet mee verder, ook al kostte het ding me 50 euro.
2. Backup via Synology Drive client
Pro: volledig geïntegreerd met DSM van de Synology NAS; vlotte koppeling na herinstallatie Windows; (gratis)
Contra: Restore naar nieuwe pc blijkt niet mogelijk. Ik moest de hele zwik manueel copiëren naar mijn HDD. Kan op zich, maar lijkt me geen ernstige aanpak, zeker igv. ransomware
Daarover gesproken: voor beide software pakketten geldt dat ransomware protection, met name tegen timebomb ransomware bij backups, niet voorhanden is.
En hier ligt dus de kern van mijn probleem: kennen jullie een softwarepakket dat:
- redelijk (100% bestaat niet) beschermt tegen timebomb ransomware (dus: goed te organiseren qua full/differential/incremental backups)?
- niet hemelstraag is?
- vlot te hercalibreren is na een OS reïnstall?
- vlot & betrouwbaar te restoreren is naar een bepaald punt (dus: X dagen voor de timebomb ransomware bv)?
Verder zou 'k idealiter een softwarepakket willen dat compatibel is met zowel Windows als Linux.
- Ik heb mijn oog laten vallen op Retrospect, iemand daar ervaring mee? Quid compatibiliteit met Arch of Ubuntu based Linux?
- Verder heb ik al eens Duplicacy geprobeerd, maar ik kon niet goed overweg met backup instructies bij een specifiek scenario, nl. slechts één subfolder binnen een folder backuppen; concreet: D:\Games\MSDOS (voor oude dos games die ik draai via Dosbox); rest vd games simpel opnieuw te downloaden via steam etc.; bovendien schrikt het pakket me wat af inzake dagelijks gebruik: zeer PEBKAC gevoelig, lijkt me.
Alvast dank voor jullie inzichten