Ter info.
Vandaag tot de vaststelling gekomen dat Luminus nog vast tarief aanbiedt voor 1 (Comfy) of 2 jaar (Optifix). Ik dacht dat er geen vaste tarieven meer mogelijk waren.
Persoonlijk lijkt het met wel interessant om hier in te stappen.
Misschien trap ik een open deur in.
Vast tarief gas 1 jaar of 2 jaar
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Dat tarief is dan ook wel 20% duurder dan de variabele tarieven, maar ik vind het geenszins gek om daarop in te tekenen.
Als de gasprijs morgen fors zou dalen (extreemrechts aan de macht, en Poetin krijgt van hen zijn goesting), dan sluit je een contract af aan de nieuwe (lagere) prijs.
Als de gasprijs morgen zou stijgen, bv omdat Poetin de gaskraan helemaal toeknijpt, dan zit jij safe.
Je gaat u wel moeten haasten, want vanaf 1/9 zijn er nieuwe prijzen en die zullen een pak hoger liggen (als er nog vaste contracten aangeboden zouden worden).
Als de gasprijs morgen fors zou dalen (extreemrechts aan de macht, en Poetin krijgt van hen zijn goesting), dan sluit je een contract af aan de nieuwe (lagere) prijs.
Als de gasprijs morgen zou stijgen, bv omdat Poetin de gaskraan helemaal toeknijpt, dan zit jij safe.
Je gaat u wel moeten haasten, want vanaf 1/9 zijn er nieuwe prijzen en die zullen een pak hoger liggen (als er nog vaste contracten aangeboden zouden worden).
- jutuiz
- Elite Poster
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 63 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat heb ik me ook laten vertellen.heist_175 schreef: 29 aug 2022, 15:26 Je gaat u wel moeten haasten, want vanaf 1/9 zijn er nieuwe prijzen en die zullen een pak hoger liggen (als er nog vaste contracten aangeboden zouden worden).
- cadsite
- userbase crew
- Berichten: 6839
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Als Luminus dezelfde zever uithaalt als bij mij, dan ben je al te laat.heist_175 schreef: 29 aug 2022, 15:26Je gaat u wel moeten haasten, want vanaf 1/9 zijn er nieuwe prijzen en die zullen een pak hoger liggen (als er nog vaste contracten aangeboden zouden worden).
Ik heb op 21/03 optifix afgesloten voor gas (€10,05/kWh) maar ze hebben dit pas laten ingaan in april (€14,5/kWh).
Uiteraard heb ik hier al verschillende keren voor een rechtzetting gevraagd, tot op heden zonder resultaat.
Sinds gisteren is de federale ombudsdienst hiervan op de hoogte.
Wordt vervolgd.
Met andere woorden, let héél goed op wat die sjarels uitsteken.

-
- Plus Member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 9 keer
Het is inderdaad iets duurder en je vaste kost is een pak hoger (voor mij dacht ik 45 euro duurder dan wat ik nu betaal aan vaste kost). Ik heb voor mezelf de keuze gemaakt om zowel voor elek en gas over te stappen naar een variabel contract.
Elek is met terugdraaiende teller dus ik koop niets extra in. Hierdoor was het nuttig een lagere vaste kost na te streven. (Luminus basic heet het abbo dat ik nu heb)
Gasverbruik is niet super hoog hier dus de prijzen zouden heel wat moeten stijgen voor mij om er voordeel uit te halen. (hier ook Luminus basic)
Dat is los van uw verbruik.
Goed afwegen is de raad die ik kan geven.
En het blijft casino
Succes!
Elek is met terugdraaiende teller dus ik koop niets extra in. Hierdoor was het nuttig een lagere vaste kost na te streven. (Luminus basic heet het abbo dat ik nu heb)
Gasverbruik is niet super hoog hier dus de prijzen zouden heel wat moeten stijgen voor mij om er voordeel uit te halen. (hier ook Luminus basic)
Dat is los van uw verbruik.
Goed afwegen is de raad die ik kan geven.

En het blijft casino

Succes!
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Geen schrik dat uw omvormer plots "boem" zegt?stybola schreef: 29 aug 2022, 16:11 Elek is met terugdraaiende teller dus ik koop niets extra in. Hierdoor was het nuttig een lagere vaste kost na te streven. (Luminus basic heet het abbo dat ik nu heb)
Mijn elektriciteitsfactuur brengt me nu geld op, tenminste zolang mijn omvormer niet plots "plof" zegt...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Tegenwoordig is dat meer van: dan zorg je dat je een reserve op voorraad hebt of dat je wat geduld kan uitoefenen.cadsite schreef: 29 aug 2022, 16:54 Dan plaats je toch een nieuwe?
Hoe dan ook zorg je toch dat de omvormer, de panelen, de installatie,... werkt?![]()
![]()
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Plus Member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 9 keer
Dan heb ik foutief gegokt.heist_175 schreef: 29 aug 2022, 16:18Geen schrik dat uw omvormer plots "boem" zegt?stybola schreef: 29 aug 2022, 16:11 Elek is met terugdraaiende teller dus ik koop niets extra in. Hierdoor was het nuttig een lagere vaste kost na te streven. (Luminus basic heet het abbo dat ik nu heb)
Mijn elektriciteitsfactuur brengt me nu geld op, tenminste zolang mijn omvormer niet plots "plof" zegt...

Misschien ben ik te positief maar we leven zuinig dus ik denk hier "profijt" uit te halen. Zolang niets 'boemt'

- jutuiz
- Elite Poster
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 63 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Allez, dat geeft weer hoop op een "vlotte regeling".cadsite schreef: 29 aug 2022, 16:00 Als Luminus dezelfde zever uithaalt als bij mij, dan ben je al te laat.
Ik heb op 21/03 optifix afgesloten voor gas (€10,05/kWh) maar ze hebben dit pas laten ingaan in april (€14,5/kWh).
Uiteraard heb ik hier al verschillende keren voor een rechtzetting gevraagd, tot op heden zonder resultaat.
Sinds gisteren is de federale ombudsdienst hiervan op de hoogte.
Wordt vervolgd.
Met andere woorden, let héél goed op wat die sjarels uitsteken.![]()

Goed om te laten weten.
Er is een contract, en tarieffiche, enz... maar als je tot bij de ombudsman moet gaan om het rond te krijgen...
- cadsite
- userbase crew
- Berichten: 6839
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ik heb ook gehoord dat er wat geduld nodig kan zijn, maar dat was toch vooral omdat mensen NU een omvormer nodig hebben om de subsidie niet mis te lopen.
Als je een paar weken moet wachten is dat uiteraard niet leuk, maar in het hele verhaal nu ook niet bepaald onoverkomelijk.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Bij dat subsidieverhaal had ik nog niet stilgestaan maar het jaar duurt nog vier maanden.
Wanneer er slechts een wachttijd van enkele weken is zal het voor dat subsidieverhaal dan ook geen probleem zijn.
Wanneer er slechts een wachttijd van enkele weken is zal het voor dat subsidieverhaal dan ook geen probleem zijn.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Pro Member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
Wij hebben in juni een vast contract afgesloten bij Luminus vanaf begin augustus. Ze lopen inderdaad niet te koop met hun vaste tarieven maar ze lijken nog zowat de enigen te zijn die ze aanbieden. Ben er ook pas op uitgekomen via de test van de VREG.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Elite Poster
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 67 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb ook in juli een vast contract afgesloten (ingegaan in augustus). Je krijgt meteen na het intekenen het contract toegezonden, samen met de prijzen die je betaalt.cadsite schreef: 29 aug 2022, 16:00Als Luminus dezelfde zever uithaalt als bij mij, dan ben je al te laat.heist_175 schreef: 29 aug 2022, 15:26Je gaat u wel moeten haasten, want vanaf 1/9 zijn er nieuwe prijzen en die zullen een pak hoger liggen (als er nog vaste contracten aangeboden zouden worden).
Ik heb op 21/03 optifix afgesloten voor gas (€10,05/kWh) maar ze hebben dit pas laten ingaan in april (€14,5/kWh).
Uiteraard heb ik hier al verschillende keren voor een rechtzetting gevraagd, tot op heden zonder resultaat.
Sinds gisteren is de federale ombudsdienst hiervan op de hoogte.
Wordt vervolgd.
Met andere woorden, let héél goed op wat die sjarels uitsteken.![]()
-
- Member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 11 jul 2008, 22:36
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik heb toch ook de gok gewaagd. De variabele tarief voor gas is vanaf september bijna gelijk aan de vaste van augustus (24ct/kWh) ..
Zakt de prijs terug drastisch kan je altijd terug veranderen.
Je krijgt idd meteen na wijziging je contract dat met vertraging ingaat welliswaar. (21 dagen voor bestaande Luminus klanten)
Zakt de prijs terug drastisch kan je altijd terug veranderen.
Je krijgt idd meteen na wijziging je contract dat met vertraging ingaat welliswaar. (21 dagen voor bestaande Luminus klanten)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 67 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb em vastgezet, en als de prijzen in de winter toch niet zo hoog blijken te zijn, dan kan ik nog altijd terug naar een ander contract. Met een vast contract weet ik waar ik aan toe ben, met de (eventuele) meerprijs ben ik OK.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2776
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik blijf sowieso voor vast gaan waar mogelijk. Variabel vind ik zelfs oneerlijk, zeker met analoge meter. Eén maal per jaar doen ze een opname, en dan gaan ze daar zelf iets van curve opleggen. Dus zelfs als ik bij wijze van spreken beslis om in de winter mijn verwarming niet aan te leggen, wordt deze periode toch als piek meegerekend.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Die zelf veroorzaakte "oneerlijkheid" kan je, in jouw voorbeeld, dan ook gemakkelijk voorkomen.
Of zou, voor wie die keuze niet heeft, in de toekomst opgelost moeten zijn.
Wanneer je beslist om in de winter je verwarming niet aan te leggen (tenminste als je op gas of elektriciteit wil verwarmen) kies je beter voor een digitale meter. Dan bepaal je zelf de meetcurve.
Wanneer je echter - om wat voor reden dan ook - niet wenst dat er effectief en juist kan gemeten worden heeft dat uiteraard andere gevolgen en moet de andere partij, die geen liefdadigheidsinstelling is, wel met andere forfaitaire periodes gaan rekenen. Hoe zou ze, bij gebrek aan meetapparatuur, dat dan anders moeten doen? Iedereen op zijn woord gaan geloven?
Ik mag toch hopen dat iemand die kiest voor behoud van de analoge meter dat doet omdat hij daar voordeel bij heeft?
Wanneer dat forfaitaire systeem dan niet eerlijk is (of niet in het voordeel van de eindconsument) kan hij toch overschakelen op een echte meting?
Of zou, voor wie die keuze niet heeft, in de toekomst opgelost moeten zijn.
Wanneer je beslist om in de winter je verwarming niet aan te leggen (tenminste als je op gas of elektriciteit wil verwarmen) kies je beter voor een digitale meter. Dan bepaal je zelf de meetcurve.
Wanneer je echter - om wat voor reden dan ook - niet wenst dat er effectief en juist kan gemeten worden heeft dat uiteraard andere gevolgen en moet de andere partij, die geen liefdadigheidsinstelling is, wel met andere forfaitaire periodes gaan rekenen. Hoe zou ze, bij gebrek aan meetapparatuur, dat dan anders moeten doen? Iedereen op zijn woord gaan geloven?
Ik mag toch hopen dat iemand die kiest voor behoud van de analoge meter dat doet omdat hij daar voordeel bij heeft?
Wanneer dat forfaitaire systeem dan niet eerlijk is (of niet in het voordeel van de eindconsument) kan hij toch overschakelen op een echte meting?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Pro Member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik ben misschien niet helemaal mee maar als ik vandaag naar de productfiche kijk van Luminus Comfy (vast) en die van Energie.be (variabel) dan is de prijs voor elektriciteit van het vast tarief van Luminus toch makkelijk een drievoud ivm energie.be?
- cadsite
- userbase crew
- Berichten: 6839
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Dat weet ik ook wel, 't is net dat contract dat niet overeen komt met het contract dat ik in de klantenzone onder 'uw contract' terug vind.devastator schreef: 30 aug 2022, 09:02Je krijgt meteen na het intekenen het contract toegezonden, samen met de prijzen die je betaalt.
Dan stap je toch over naar een digitale meter en afrekening per maand?woutervh schreef: 30 aug 2022, 11:40 Ik blijf sowieso voor vast gaan waar mogelijk. Variabel vind ik zelfs oneerlijk, zeker met analoge meter. Eén maal per jaar doen ze een opname, en dan gaan ze daar zelf iets van curve opleggen. Dus zelfs als ik bij wijze van spreken beslis om in de winter mijn verwarming niet aan te leggen, wordt deze periode toch als piek meegerekend.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Met verwarming op gas maakt een digitale meter, wat betreft, de afrekening (nog) geen verschil.
Dan blijft men met de profielen werken.
En afrekening per maand is niet mogelijk bij iedere leverancier (omvang klantenbestand) en wie er wettelijk toe verplicht is past het ook niet altijd toe.
Levernaciers hebben ook niet zomaar toegang tot de gegevens van de meters. Dat heeft alleen de netbeheerder. Je moet daar dus specifiek toestemming voor geven.
Dan blijft men met de profielen werken.
En afrekening per maand is niet mogelijk bij iedere leverancier (omvang klantenbestand) en wie er wettelijk toe verplicht is past het ook niet altijd toe.
Levernaciers hebben ook niet zomaar toegang tot de gegevens van de meters. Dat heeft alleen de netbeheerder. Je moet daar dus specifiek toestemming voor geven.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.