Vraag gekregen van mijn schoonmoeder! 3 Vakantie-appartementen in de Duitse Eifel, maar vooral verhuurd aan BE toeristen. De laatste tijd merken we meer en meer dat verblijvers hun EV opladen via het tuinstopcontact vlakbij de parking, of zelfs al vanuit de appartementen zelf verlengkabels naar buiten hebben getrokken om op te laden. Met de huidige energieprijzen (zelfs in DE) is dit een serieuze hap uit het beetje wat je nog aan verhuur verdient. Haar vraag: hoe kunnen we dit vermijden?
Mijn eerste idee was: in de algemene voorwaarden zetten, daarna stickertje op het stopcontact 'no car charging', maar deze zijn allemaal redelijk vrijblijvend.
Verder zouden we kunnen het buitenstopcontact afzekeren op bvb 6A, dan springt de 'plong' als er een autolader ingeplugd wordt, maar kan een andere verblijver ook zijn GSM niet meer opladen terwijl hij naar de prachtige zonsondergang aan het kijken is.
Iemand van jullie pasklare oplossingen of work-arounds? Evt via communicatie van een toestel met de lader? Neen, laden niet toegelaten? Bestaan er 'jammers' voor autoladers?
Ik hoor graag jullie voorstellen / ervaringen!
Merci alvast!
Auto opladen bij vakantiehuis : hoe vermijden?
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 7 keer
heeft elk verblijf een eigen teller? Ofwel voorzie je per verblijf een mid gekeurde teller
Dan kan je een forfait voorzien van x kWh per dag, daarboven bijbetalen.
De buiten/gemeenschappelijke elektriciteitspunten zet je achter een lage zekering (gsm laden trekt niet veel stroom...)
Onderzoek ook of je een laadpaal kan plaatsen zodat je de gebruiker kan laten betalen voor dat verbruik.
Dan kan je een forfait voorzien van x kWh per dag, daarboven bijbetalen.
De buiten/gemeenschappelijke elektriciteitspunten zet je achter een lage zekering (gsm laden trekt niet veel stroom...)
Onderzoek ook of je een laadpaal kan plaatsen zodat je de gebruiker kan laten betalen voor dat verbruik.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Toekomstgericht zijn en dus laders voorzien.
Pak dan laders met een afrekening, of waarbij een (krediet)kaart eerst gebruikt moet worden door de auto-eigenaar voor er gestart kan worden met laden.
Het kan maar een troef zijn, goed opladen voorzien. Kan je dan in brochure zetten.
Ik huur nooit op plaatsen waar ik achteraf de egw moet afrekenen. Ik wil direct weten wat de prijs zal zijn. En zo zullen er nog wel klanten zijn
Pak dan laders met een afrekening, of waarbij een (krediet)kaart eerst gebruikt moet worden door de auto-eigenaar voor er gestart kan worden met laden.
Het kan maar een troef zijn, goed opladen voorzien. Kan je dan in brochure zetten.
Ik huur nooit op plaatsen waar ik achteraf de egw moet afrekenen. Ik wil direct weten wat de prijs zal zijn. En zo zullen er nog wel klanten zijn
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
Stickers & zekeringen als ze willen omzeilen ze het altijd, je zal ergens wel in huis een stopcontact moeten hebben met 10 amp al was het verzetten ze de microgolf om de auto te laden.
Individuele teller en xxx kwh inbegrepen ( ik zou wel zorgen dat het ruim is 1,5 keer het gemiddelde of 2 keer ). En bij misbruik / laden van auto's wordt het aangerekend. Elektrische fiets laden tja op vakantie kan ik normaal vinden.
En wat mij idd goed idee lijkt is laadpaal zetten met doorfacturatie, gaat naar de toekomst een troef zijn om meer huurders aan te trekken. Ik zou wel nog in de voorwaarden blijven opnemen dat abnormaal stroomverbruik doorgerekend zal worden. Maar met een laadpaal zie ik dat amper gebeuren.
Individuele teller en xxx kwh inbegrepen ( ik zou wel zorgen dat het ruim is 1,5 keer het gemiddelde of 2 keer ). En bij misbruik / laden van auto's wordt het aangerekend. Elektrische fiets laden tja op vakantie kan ik normaal vinden.
En wat mij idd goed idee lijkt is laadpaal zetten met doorfacturatie, gaat naar de toekomst een troef zijn om meer huurders aan te trekken. Ik zou wel nog in de voorwaarden blijven opnemen dat abnormaal stroomverbruik doorgerekend zal worden. Maar met een laadpaal zie ik dat amper gebeuren.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Loop je met een laadpaal niet het risico dat ze alsnog een kabel leggen vanuit de keuken 'want dat is gratis' ?
Met de huidige energieprijzen lijkt een én-én verhaal logischer.
De extra energiekosten kwijtschelden kan je nog altijd.
J.
Met de huidige energieprijzen lijkt een én-én verhaal logischer.
De extra energiekosten kwijtschelden kan je nog altijd.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik vrees dat er geen sluitende gevonden zal worden, tenzij je een meting zou doen over een bepaalde tijd en de stroom zou onderbreken indien je een bepaald aantal kWh zou overschrijden
Van een vakantieverhuurder
Appartment verwarmd met accumulatie kachels
Verrekening van elektriciteitsverbruik via de waarborg
Eentje slaagde er in om meer te verbruiken dan de waarborg, restant werd nooit betaald
Men vond het al verdacht dat bij vertrek het in het appartement snikheet was terwijl de ramen wagenwijd open stonden
Enige mogelijke oplossing is misschien de waarborg zo hoog maken voor ongeoorloofd verbruik met op voorhand de melding wat je onder ongeoorloofd begrijpt en hoe je het afrekent. Zo kan je toch normaal verbruik als inbegrepen definiëren
Van een vakantieverhuurder
Appartment verwarmd met accumulatie kachels
Verrekening van elektriciteitsverbruik via de waarborg
Eentje slaagde er in om meer te verbruiken dan de waarborg, restant werd nooit betaald
Men vond het al verdacht dat bij vertrek het in het appartement snikheet was terwijl de ramen wagenwijd open stonden
Enige mogelijke oplossing is misschien de waarborg zo hoog maken voor ongeoorloofd verbruik met op voorhand de melding wat je onder ongeoorloofd begrijpt en hoe je het afrekent. Zo kan je toch normaal verbruik als inbegrepen definiëren
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 78 keer
Zelf een laadpaal zetten is kostentechnisch voor deze mensen niet te doen, de meesten komen amper uit de kosten. Als je dan nog zo een investering moet doen. Rekening houdend met het feit dat je een verzwaring zal moeten aanvragen ook.
Ik zou gewoon een kWh meter bijplaatsen en ofwel ze laten betalen per kWh ofwel een forfait aanrekenen als ze boven een bepaald kWh zitten.
Ik zou gewoon een kWh meter bijplaatsen en ofwel ze laten betalen per kWh ofwel een forfait aanrekenen als ze boven een bepaald kWh zitten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Ik mag toch hopen dat zo'n vakantiewoning enige kwaliteit biedt en dus minimaal met een goedgekeurde monfofase installatie is uitgerust?
Een monofase laadpaal (eventueel met loadbalancing) moet niet duur zijn. Wie niet mee is met zijn tijd prijst zich binnen de kortste keren uit de markt. Bijna iedere BEV kan laden aan minimum 6A (en een smartphone/GSM neemt met veel minder genoegen (vanaf 5-7W, zelfs met een snellader zit je nog niet aan 1A). Dan ben je voor een 2000 € gesteld. Of wanneer dit teveel is in een CEE opbouw buitenstopcontact met bv. IP67 rating op een afzonderlijke kring met kWh-teller van een paar euro en dan ben je voor het geheel gesteld voor een 300-400 €.
Je kan je uiteraard ook afvragen waarom je vakantiewoning uberhaüpt zou verhuren als je er verlies op maakt.
Op termijn verdien je meer op een duurder verhuurde woning voorzien van alle comfort dan op basic woningen waar iedere euro die je erin investeert de balans negatief doet overhellen.
Wanneer je de vakantiewoningen alleen als hobby verhuurt maakt de eindrekening ook niet zoveel uit.
Ter zake: investeer in een laadpaal (desnoods met een MID kWh-meter en op afstand uitleesbaar en bedienbaar) en gebruik dat als extra troef voor verhuur en stel de kWh-prijs van de laadpaal hoger in dan de eigen afnameprijs. Dan hou je er nog aan over. En wat betreft het verbruik van de woning zelf: reken een normaal verbruik in als forfait in de verhuurprijs en stel duidelijk een kWh-prijs boven dat forfait en reken dat eerst bij in de waarborgsom en verreken dat bij de eindafrekening.
Water en elektriciteit zonder limiet in de verhuurprijs verrekenen leidt vroeg of laat altijd tot misbruiken.
Een monofase laadpaal (eventueel met loadbalancing) moet niet duur zijn. Wie niet mee is met zijn tijd prijst zich binnen de kortste keren uit de markt. Bijna iedere BEV kan laden aan minimum 6A (en een smartphone/GSM neemt met veel minder genoegen (vanaf 5-7W, zelfs met een snellader zit je nog niet aan 1A). Dan ben je voor een 2000 € gesteld. Of wanneer dit teveel is in een CEE opbouw buitenstopcontact met bv. IP67 rating op een afzonderlijke kring met kWh-teller van een paar euro en dan ben je voor het geheel gesteld voor een 300-400 €.
Je kan je uiteraard ook afvragen waarom je vakantiewoning uberhaüpt zou verhuren als je er verlies op maakt.
Op termijn verdien je meer op een duurder verhuurde woning voorzien van alle comfort dan op basic woningen waar iedere euro die je erin investeert de balans negatief doet overhellen.
Wanneer je de vakantiewoningen alleen als hobby verhuurt maakt de eindrekening ook niet zoveel uit.
Ter zake: investeer in een laadpaal (desnoods met een MID kWh-meter en op afstand uitleesbaar en bedienbaar) en gebruik dat als extra troef voor verhuur en stel de kWh-prijs van de laadpaal hoger in dan de eigen afnameprijs. Dan hou je er nog aan over. En wat betreft het verbruik van de woning zelf: reken een normaal verbruik in als forfait in de verhuurprijs en stel duidelijk een kWh-prijs boven dat forfait en reken dat eerst bij in de waarborgsom en verreken dat bij de eindafrekening.
Water en elektriciteit zonder limiet in de verhuurprijs verrekenen leidt vroeg of laat altijd tot misbruiken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ik denk dat er geen ontkomen aan is aan laadinfrastructuur, of boekingen missen in de toekomst.
Voorzie eventueel een stopcontact/laadpaal buiten met een teller ofzo...
Als je ziet wat deze in hotels kosten, lijken me deze toch best vlot terug te verdienen.
Voorzie eventueel een stopcontact/laadpaal buiten met een teller ofzo...
Als je ziet wat deze in hotels kosten, lijken me deze toch best vlot terug te verdienen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
Jep simpele teller laten installeren (wss zit deze er al) en stopcontact voorzien, verdient zich vlot terug. 70 of 80 cent per kwh is tegenwoordig normale prijs.
https://vakantiehuisdiksmuide.be/tariev ... tiewoning/
https://vakantiehuisdiksmuide.be/tariev ... tiewoning/
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Ik denk dat je het verhaal anders moet zien.
Binnen dit en max. 10 jaar zal het merendeel elektrisch rijden;
Dus ofwel ga je dan verhuur vermijden, dan ben je van je probleem verlost, ofwel ga je je voorzien.
Een vakantiewoning verhuren is een business als een andere, dus kosten maken is nodig om geld te verdienen. Maak er een troef van ipv iets te proberen wat toch niet kan.
De tijd van een forfaitaire prijs voor alle energie is eindig. Niet leuk, maar de logica zelve.
Op de camping waar ik dit jaar stond werd de stroom ook gewoon per kWh afgerekend bij vertrek.
Je wilt toch ook niet dat mensen in je vakantiewoning de verwarming op 'max' zetten en de 'Russische thermostaat' (aka, raam openzetten bij te veel warmte) putje winter?
Binnen dit en max. 10 jaar zal het merendeel elektrisch rijden;
Dus ofwel ga je dan verhuur vermijden, dan ben je van je probleem verlost, ofwel ga je je voorzien.
Een vakantiewoning verhuren is een business als een andere, dus kosten maken is nodig om geld te verdienen. Maak er een troef van ipv iets te proberen wat toch niet kan.
De tijd van een forfaitaire prijs voor alle energie is eindig. Niet leuk, maar de logica zelve.
Op de camping waar ik dit jaar stond werd de stroom ook gewoon per kWh afgerekend bij vertrek.
Je wilt toch ook niet dat mensen in je vakantiewoning de verwarming op 'max' zetten en de 'Russische thermostaat' (aka, raam openzetten bij te veel warmte) putje winter?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 223 keer
Suggestie van laadpaal …. Goed en wel…. Maar dat soort mensen zal zich dan nog steeds behelpen met een verlengkabel.
Per kWh aanrekenen boven een (ruim) gemiddeld verbruik blijft de beste oplossing, al dan niet aangevuld met een laadpaal met directe afrekening
Per kWh aanrekenen boven een (ruim) gemiddeld verbruik blijft de beste oplossing, al dan niet aangevuld met een laadpaal met directe afrekening
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 9 keer
Bij ons vakantiehuis stond in het huurcontract hoeveel kWh inbegrepen was tijdens ons verblijf. Het meerverbruik trokken ze af van de waarborg.
Bij aankomst en vertrek werden de meterstanden door het sleutelbeheer opgeschreven.
Bij aankomst en vertrek werden de meterstanden door het sleutelbeheer opgeschreven.
- M25703
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik heb geen elektrische wagen en het ziet er ook niet naar uit dat ik dit snel zal hebben (geen auto van het werk). Wel ben ik het met de andere mensen hier eens dat elektrische voertuigen nu eenmaal tot onze toekomst behoren en dat mensen die zullen moeten opladen. Als je dus een parking bij de vakantiewoning hebt, zal de verwachting dan ook al snel zijn dat ze daar kunnen of mogen laden.
Bekijk dit uit als een troef en niet als een last.
Het idee van naast een forfair gebruik (wat je al ingerekend hebt in je vaste verhuurprijs) het overtollig verbruik te gaan aanrekenen lijkt mij best wel een propere oplossing. Het vraagt wat meer opvolging en administratie, maar lijkt mij een veel betere oplossing dan deze evolutie te gaan willen tegenwerken.
Bekijk dit uit als een troef en niet als een last.
Het idee van naast een forfair gebruik (wat je al ingerekend hebt in je vaste verhuurprijs) het overtollig verbruik te gaan aanrekenen lijkt mij best wel een propere oplossing. Het vraagt wat meer opvolging en administratie, maar lijkt mij een veel betere oplossing dan deze evolutie te gaan willen tegenwerken.
4d 32 35 37 30 33
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 20 keer
Lager afzekeren (zoals op campings) en de meterkast op slot doen (als je in de buurt woont).
Als er een slimme meter hangt die je op afstand kunt aflezen kun je het inderdaad ook doorrekenen.
Als er een slimme meter hangt die je op afstand kunt aflezen kun je het inderdaad ook doorrekenen.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Een tiental jaar geleden moesten we in een vakantiehuis de meterstanden doorsturen als foto via whatsap of mail. Dit moest bij aankomst en bij vertrek.marzman schreef: 29 aug 2022, 11:30 Als er een slimme meter hangt die je op afstand kunt aflezen kun je het inderdaad ook doorrekenen.
Een digitale meter maakt het wel gemakkelijker, maar het kan ook anders.
Er werd een forfait aangerekend. Bij min-verbruik kreeg je terug, bij meer verbruik werd het van de garantie getrokken.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Lager afzekeren en andere technische trukjes: dat werkt niet.
Een EV heeft maar 6A nodig om te laden, je kan geen vakantiewoning op 6A laten draaien, dan lopen de klanten gillend weg.
De enige werkbare optie is om de verbruikte kWh aan te rekenen en (zoals hierboven gemeld) af te trekken van de waarborg.
Ik weet niet of de kosten van een laadpaal voor een vakantiewoning wel interessant zijn.
Een EV heeft maar 6A nodig om te laden, je kan geen vakantiewoning op 6A laten draaien, dan lopen de klanten gillend weg.
De enige werkbare optie is om de verbruikte kWh aan te rekenen en (zoals hierboven gemeld) af te trekken van de waarborg.
Ik weet niet of de kosten van een laadpaal voor een vakantiewoning wel interessant zijn.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 36 keer
Voor mij voelt dit als van een mug een olifant maken.
Sowieso kunnen die huurders niet supersnel laden, dus we hebben het over 30-40 kWH op een weekendje?
Aan de huidige prijzen is dit minder dan €20. Ik zou dit eerder als een troef zien dan iets wat je zoveel mogelijk wilt verbieden. Dan geraken de huurders vlot terug naar huis en kunnen ze de regio verkennen, ze zijn immers op vakantie.
(Sowieso gaan er nu weer van die forumleden afkomen met een Tesla Model X 100kWH die 2 keer per weekend zijn batterij helemaal opdoet en dus 200kWh verbruikt, that's not the point)
Sowieso kunnen die huurders niet supersnel laden, dus we hebben het over 30-40 kWH op een weekendje?
Aan de huidige prijzen is dit minder dan €20. Ik zou dit eerder als een troef zien dan iets wat je zoveel mogelijk wilt verbieden. Dan geraken de huurders vlot terug naar huis en kunnen ze de regio verkennen, ze zijn immers op vakantie.
(Sowieso gaan er nu weer van die forumleden afkomen met een Tesla Model X 100kWH die 2 keer per weekend zijn batterij helemaal opdoet en dus 200kWh verbruikt, that's not the point)
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Je weet niet met welke wagen de klanten afkomen dus het meest logische is dat je het verbruik gewoon aanrekent. Dat is maar fair voor iedereen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Ik neem aan dat in ieder modern vakantiehuis tegenwoordig wel internet/wifi aanwezig is?marzman schreef: 29 aug 2022, 11:30 Lager afzekeren (zoals op campings) en de meterkast op slot doen (als je in de buurt woont).
In dat geval valt dat obstakel ook al weg. Zet een kWh teller met internetverbinding op de kring(en) en je volgt thuis vanuit je luie zetel het verbruik per vakantiewoning op. Eventueel nog een scriptje erbij en de eindfactuur wordt bijna automatisch afgehandeld.
Wanneer je op termijn echt alle potentiële klanten wil kwijtspelen moet je vooral in het verleden blijven hangen en vanalles gaan verbieden en beperken. Zelfs op de Kilimandjaro hebben ze tegenwoordig al internet.

Sol Invictus!