Airco gebruiken om bij te verwarmen naast gas
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 54 keer
Heeft iemand ooit de berekening gemaakt of het zuiniger is om airco te installeren en zo in de winter bij te verwarmen naast een HR gasketel die al een basistemperatuur levert in de kamer? Lijkt me niet zo simpel om te vergelijken. Ik ken mijn gasverbruik maar hoeveel kost het aan jaarlijks verbruik om bij te verwarmen met een airco? Da's een pak moeilijker te berekenen. Weegt de installatiekost op tegen de besparing? Uiteraard kun je de airco in de zomer dan ook gebruiken om te koelen, wat met gas niet kan...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Hangt er beetje vanaf of je ook een pv installatie hebt. Koelen zelf is veel goedkoper dan verwarmen. Als je dus een deel kan bijverwarmen met de airco door je stroom van je pv installatie dan win je uiteraard.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
je wil natuurlijk bijverwarmen op het moment dat je weinig PV stroom hebt...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Hangt van het uitgangspunt af.wimpie3 schreef: 26 aug 2022, 07:13 Heeft iemand ooit de berekening gemaakt of het zuiniger is om airco te installeren en zo in de winter bij te verwarmen naast een HR gasketel die al een basistemperatuur levert in de kamer? Lijkt me niet zo simpel om te vergelijken. Ik ken mijn gasverbruik maar hoeveel kost het aan jaarlijks verbruik om bij te verwarmen met een airco? Da's een pak moeilijker te berekenen. Weegt de installatiekost op tegen de besparing? Uiteraard kun je de airco in de zomer dan ook gebruiken om te koelen, wat met gas niet kan...
Op sommige ogenblikken zal het gebruik van een L/W WP zuiniger zijn dan het gebruik van een gasketel.
Het hangt dan van je benodigde kWh af en de verhouding elektriciteits/gasprijs of het verbruik goedkoper is. Maar dat is nog iets anders dan de investering in de bijkomende infrastructuur er ooit kunnen uithalen? Om dat bij benadering te kunnen berekenen moet je al je dagverbruik gemeten hebben en de daarmee gepaard gaande graaddagen.
Wanneer je de investering toch doet omdat je in de eerste een L/L WP plaatst om te koelen is het weer een ander verhaal. Dan moet je eerst de investeringskost niet meer terug verdienen.
Wanneer je een deel van je eigen elektriciteit zelf kan produceren is het weer een ander verhaal.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Inderdaad.
Maar waarschijnlijk wel in het voor- en najaar wanneer de COP van de WP hoger ligt en de PV al meer opbrengt?
Maar dan moet je het "verlies" aan injectievergoeding weer meenemen in de berekening want wat je zelf verstookt kan je niet meer injecteren.
Heb je nog een terugdraaiende teller is het plaatje weer anders. Dan kan je wel degelijk wat je in de zomer op het net gezet hebt 1:1 terug via de WP verstoken in de winter (wat betreft het economisch aspect).
Maar waarschijnlijk wel in het voor- en najaar wanneer de COP van de WP hoger ligt en de PV al meer opbrengt?
Maar dan moet je het "verlies" aan injectievergoeding weer meenemen in de berekening want wat je zelf verstookt kan je niet meer injecteren.
Heb je nog een terugdraaiende teller is het plaatje weer anders. Dan kan je wel degelijk wat je in de zomer op het net gezet hebt 1:1 terug via de WP verstoken in de winter (wat betreft het economisch aspect).
Sol Invictus!