Dizzy schreef:Ben er een tijd geleden ook eens over gaan informeren. Na de tour besloten er geen te nemen. Je moet gaten in de muur boren en ze zijn meestal lelijk. Het kantelpunt was de winst in temperatuur die je ermee kan behalen. Geen enkele verkoper wou daar open over zijn of ontweek de vraag. Na aandringen kwam dan een graad of 2 max. Tja, daarvoor ga ik mijn huis niet afbreken.
De volledige zuidzuidoost gevel van mijn leefruimte bestaat uit driedubbel glas + een deel van de oost en westgevel.
In de tussenseizoenen en de winter (bij open hemel) plezant want gratis warmte. In de zomer de hel als je er niets aan doet.
Hier zitten doorzichtige verticale screens van
Wilms voor met een draadloos bediende Somfy motor (met een vaste elektraverbinding en niet met een batterij en manueel met de afstandsbediening te bedienen en vooral niet met een weersensor want daar word je, wij toch, in België knetter van) .
Bij dit weer geeft wel of geen screens wat betreft de binnentemperatuur 10 tot 15°C verschil.
Enig nadeel is dat je dan bijna niets meer hebt aan je airco.
Screens die maar 2°C verschil geven zijn dus al zeker de moeite niet en van een minderwaardige kwaliteit.
https://www.wilms.be/nl/producten/inbouwscreens
Smaken verschillen. Persoonlijk vind ik daar niets lelijk aan. Als ze open zijn zie je er niets en als ze dicht zijn is het gewoon een grijs vlak ipv een glasvlak. We hebben er wel voo gekozen ze te laten inbouwen in de dakoverkapping. Dat is uiteraard niet overal mogelijk.
Het resultaat van screens aan de buitenzijde is ook veel beter dan zonnewerende beglazing. Dat helpt in de zomer nauwelijks en in de tussenseizoenen en de winter houdt het onnodig de zonnewarmte tegen.
Houten screens (luiken dus

) geven nog een beter effect maar niet toepasbaar in de leefruimte want dan verduister je alles.
Wij gebruiken deze op alle andere ramen. Vooral in de slaapkamers op de zuidzijde heeft dit een groot effect op de binnentempertuur (wanneer het buiten +30°C is stijgt de binnentemp in de slaapkamers niet boven de 19-20°C bij gesloten luiken).
Wel meer aanwezig dan verticale screens (die je niet zien als ze volledig open zijn)