Ik ben opzoek naar een Walkie Talkie waarbij het mogelijk is om via bluetooth je GSM te koppelen en dat een app je de mogelijkheid geeft om je GPS coördinaten gecodeerd door te sturen naar de andere Walkie Talkie, zodat je van elkaar kan zien waar je ergens bent.
Ik had een Amerikaanse gevonden die dat kom maar ben nog geen tegen gekomen die Europese banden gebruikt. Iemand toevallig weet van zo'n device dat gebruik maakt van de Europese banden, ~10km bereik en degelijke batterij.
Walkie Talkie GPS locatie
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Dat moet dan toch een serieus recente/moderne walkietalkie zijn, want die heeft én bluetooth nodig én een scherm én een conversie om data én voice over radio te sturen.
Er bestaan ook walktietalkies/portofoons die hun data/voice ook over 2G/3G/4G kunnen sturen, naast UHF ... is dat geen optie ?
Boxchip S900A+ Plus bijvoorbeeld ?
Of wat zoek je juist ? Zelfbouw dingen vind je wel ... maar die hebben imho allemaal nogal een hoog bollywood macgyver gehalte.
Er bestaan ook walktietalkies/portofoons die hun data/voice ook over 2G/3G/4G kunnen sturen, naast UHF ... is dat geen optie ?
Of wat zoek je juist ? Zelfbouw dingen vind je wel ... maar die hebben imho allemaal nogal een hoog bollywood macgyver gehalte.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 9 keer
Scherm van de smartphone kan gebruikt worden opzich maar inderdaad moet dan een module hebben om data digitaal door te sturen zodat zowel data als voice over verstuurd worden.Sasuke schreef:Dat moet dan toch een serieus recente/moderne walkietalkie zijn, want die heeft én bluetooth nodig én een scherm én een conversie om data én voice over radio te sturen.
Doel is om elkaar makkelijker terug te vinden in de bergen. Dus afgelegen en op 2000+ meter hoogte. Ik heb net het model dat ik een tijdje terug had terug gevonden "Motorola Talkabout 800". Maar ben nog niets tegen gekomen dat in Europe legaal gebruikt mag worden dat hier op lijkt/in de buurt van komt.
Lijkt me ook geen rocket sience (T800 is te krijgen voor onder de 100$...)
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Motorola heeft die zeker, worden op (petro)chemische bedrijven gebruikt. Motorola man down met gps functie moet je hebben. Ook wel de Lone-workers gamma genaamd.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Plus Member
Inderdaad PMR446 equivalent van T800 zou ideaal zijn. Heb geen licentie en het is maar voor recreatief gebruik dus liefst ook prijsklasse van T800Marsmillo schreef:Legaal in Europa te gebruiken, wil je dan zeggen zonder licentie PMR446? Of beschik je over een licentie en zoek je iets wat je tot de juiste radioband kan instellen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Interessant, Motorola verkoopt nochtans exact hetzelfde IPx4 model met PMR446 in de EU als de Motorola T82 Extreme, maar heeft besloten dat de Europeaan niet gesofisticeerd of slim genoeg is om ook met Bluetooth/apps te kunnen werken.
Je zou denken dat het dan wat goedkoper is, want die simpele Europeaan verdient ook maar de helft van de Amerikaan voor exact dezelfde jobs, maar nee, de list price van de EU variant is gewoon dezelfde, voor minder functionaliteit. Het zou me niet verbazen dat de Bluetooth chip er wel gewoon inzit, maar gedeactiveerd.
Amazon.COM wil u gerust het Amerikaanse model exporteren* (via AmazonGlobal dus prepaid BTW en geen extra kosten), maar dat is idd de FRS band wat in principe niet gebruikt mag worden, alhoewel je niet meteen kritieke applicaties zou verstoren als ik even het BIPT frequentieplan bekijk, want die band is bij ons ook gewoon PMR. De kans is vrij minimaal dat men in de bergen, waar er nog zoveel minder is dat je kan storen, actief op zoek zou gaan naar overtreders. Je zal wellicht nog een account in de Amerikaanse app store moeten maken om de app te kunnen downloaden.
* Export/import is legaal want niets verbiedt je het Amerikaanse model te bezitten, je mag het enkel niet gebruiken zonder vergunning.
Je zou denken dat het dan wat goedkoper is, want die simpele Europeaan verdient ook maar de helft van de Amerikaan voor exact dezelfde jobs, maar nee, de list price van de EU variant is gewoon dezelfde, voor minder functionaliteit. Het zou me niet verbazen dat de Bluetooth chip er wel gewoon inzit, maar gedeactiveerd.
Amazon.COM wil u gerust het Amerikaanse model exporteren* (via AmazonGlobal dus prepaid BTW en geen extra kosten), maar dat is idd de FRS band wat in principe niet gebruikt mag worden, alhoewel je niet meteen kritieke applicaties zou verstoren als ik even het BIPT frequentieplan bekijk, want die band is bij ons ook gewoon PMR. De kans is vrij minimaal dat men in de bergen, waar er nog zoveel minder is dat je kan storen, actief op zoek zou gaan naar overtreders. Je zal wellicht nog een account in de Amerikaanse app store moeten maken om de app te kunnen downloaden.
* Export/import is legaal want niets verbiedt je het Amerikaanse model te bezitten, je mag het enkel niet gebruiken zonder vergunning.
-
- Plus Member
HahaDarkV schreef:Schaf je een lokale SIM aan en gebruik gewoon WhatsApp zou ik zeggen.

- cyberbug
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
- Bedankt: 183 keer
- Contacteer:
zelf geen ervaring met bergen betreft GSM of GPS, maar als een degelijk GSM signiaal daar al een probleem is, Wat dan überhaupt met een degelijk GPS signaal ?
ik herinner nog de keren dat ik zelf in Brussel was dat ik daar amper een degelijk GPS signaal had. (op alle andere plekke waar ik met het zelfde gsm toestel kwam was dit geen probleem)
Dit zou naar het schijnt liggen aan de reflecties van de hoge metalen constructies/gebouwen daar. (of volgens complot theorieën word het daar bewust geblokkeerd/verstoord)
Dan vraag ik mij af of je in berg gebied nog wel een degelijk GPS signaal hebt.
ik herinner nog de keren dat ik zelf in Brussel was dat ik daar amper een degelijk GPS signaal had. (op alle andere plekke waar ik met het zelfde gsm toestel kwam was dit geen probleem)
Dit zou naar het schijnt liggen aan de reflecties van de hoge metalen constructies/gebouwen daar. (of volgens complot theorieën word het daar bewust geblokkeerd/verstoord)
Dan vraag ik mij af of je in berg gebied nog wel een degelijk GPS signaal hebt.
Greetz cyberbug

-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 10 keer
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 26 keer
Mag ik je er op wijzen dat dit niet correct is! Hierbij een uittreksel van de wetgeving:CCatalyst schreef:
Artikel 13/1, § 1, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie vereist dat elke houder van een radiocommunicatietoestel (radioapparatuur) in het bezit is van een schriftelijke vergunning (licentie) afgegeven door het Instituut.
Het instituut is dus het BIPT.
er zijn 3 mogelijkheden waar ik aan denk om een toestel te kunnen bezitten en/of te gebruiken:
- het gaat om een vrij verkrijgbaar toestel ->PMR; CB of erg laag vermogen <10mW
- je hebt een bezitsvergunning(houder)-> enkel het bezit is toegestaan(bvb. groothandels, winkeliers enz. die de toestellen niet zelf gebruiken)
- je hebt een bezits en gebruikersvergunning(bvb. radioamateurs die nu 2 documenten moeten hebben....daar waar dit vroeger 1 document was)
Bovendien ben ik er zo goed als zeker van dat datatransmissie via PMR niet toegelaten is.....dus een vorm van aprs(locatie doorzenden....) gebruiken op PMR lijkt me niet mogelijk binnen een wettelijk kader.
-
- Plus Member
Voor goed GPS signaal heb je line of sight met satteliet nodig. In stedelijke omgevingen, vlak naast hoge gebouwen, onder bomen langs de weg, ... is dit moeilijker. Op een berg waar typisch al minder bomen staan op grote hoogte is dit geen probleem...cyberbug schreef:Dan vraag ik mij af of je in berg gebied nog wel een degelijk GPS signaal hebt.
Interessant. Waarom zou dit niet toegelaten zijn?murdock447 schreef:Bovendien ben ik er zo goed als zeker van dat datatransmissie via PMR niet toegelaten is.....dus een vorm van aprs(locatie doorzenden....) gebruiken op PMR lijkt me niet mogelijk binnen een wettelijk kader.
Afstandsbediening van de TV die ik bezit zend zijn commando's ook uit via 446Mhz. Dit is dan een voldoende laag vermogen om wel data transmissie te mogen doen?
-
- Pro Member
Inderdaad zeer laag vermogen en dus zeker <10mW.....dit is dus o.a. voor allerlei afstandsbedieningen enz.(poortopeners, alarmsystemen, speelgoed enz.) Deze apparatuur moet wel degelijk CE gekeurd zijn anders ook niet toegelaten!!JUD schreef:Interessant. Waarom zou dit niet toegelaten zijn?murdock447 schreef:Bovendien ben ik er zo goed als zeker van dat datatransmissie via PMR niet toegelaten is.....dus een vorm van aprs(locatie doorzenden....) gebruiken op PMR lijkt me niet mogelijk binnen een wettelijk kader.
Afstandsbediening van de TV die ik bezit zend zijn commando's ook uit via 446Mhz. Dit is dan een voldoende laag vermogen om wel data transmissie te mogen doen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Motorola gebruikt voor de PMR446 en FRS variant dezelfde hardware, tot ergernis van de Amerikaanse gebruikers omdat het toestel als gevolg daar ook beperkt is tot 500mW (de PMR446 vereiste) terwijl FRS tot 2W toelaat. Het is de parametrisering die uiteindelijk bepaalt welke frequenties en welk kanalenplan gebruikt worden. Bijgevolg is de algemene machtiging voor PMR446 op de hardware zelf steeds van toepassing, of het nu de Amerikaanse of Europese variant is, en kan het toestel gewoon gehouden worden, alsook rechtmatig geïmporteerd worden.murdock447 schreef: Artikel 13/1, § 1, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie vereist dat elke houder van een radiocommunicatietoestel (radioapparatuur) in het bezit is van een schriftelijke vergunning (licentie) afgegeven door het Instituut.
Bij gebruik in EU moet weliswaar - althans indien men niet over een bijkomstige vergunning voor de FRS-frequenties beschikt - de parametrisering voor PMR446 geladen worden bij het opstarten. Er zit een JTAG-pinout op het moederbord waarlangs de parametrisering zonodig aangepast kan worden alvorens het toestel in gebruik te nemen.
Ik heb geen weet van een verbod op datacommunicatie in PMR446, ook niet in de analoge band daarvan. De signalen die CTCSS en DCS genereren, iets wat frequent gebruikt wordt in analoge PMR446, kan je ook als een vorm van datacommunicatie beschouwen.
-
- Pro Member
CTCSS is geen datatransmissie maar een bijkomende vaste toon die samen met het analoge signaal mee gestuurd wordt.CCatalyst schreef:
Ik heb geen weet van een verbod op datacommunicatie in PMR446, ook niet in de analoge band daarvan. De signalen die CTCSS en DCS genereren, iets wat frequent gebruikt wordt in analoge PMR446, kan je ook als een vorm van datacommunicatie beschouwen.
DCS is inderdaad een digitaal signaal maar je kunt daar niet mee "communiceren" daar het enkel maar dient om de squelch van het tegenstation open te laten gaan meer niet. maw. met DCS alleen kun je geen boodschappen versturen of ontvangen.
CTCSS en DCS zijn wel toegestaan.
Datatransmissie om echt te "communiceren" is verboden zowel op PMR als CB.
En ja, vooraleer ik weer een opmerking krijgt er bestaat ook dPMR wat wel digitale(data) communicatie is...waarbij het stemgeluid omgezet wordt naar digitaal dan verzonden en aan ontvangstzijde terug omgezet naar analoog geluid(via AMBE) maar dat is een ander verhaal.