Iemand ervaring met MoCA ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik gebruik hier thuis al ettelijke jaren Powerlines om 3 ruimtes met de garage te verbinden waar de Telenet router staat. Ik ben daar eigenlijk vrij tevreden van en haal afhankelijk van de ruimte ook prima snelheden.

Toch is er een klein probleem : in onze home-cinema verliest de powerline een paar keer per week heel even zijn netwerk. Ik had daar tot voor kort ook weinig last van. Maar een samenloop van omstandigheden zorgt nu wel voor wat wrevel :
* ik heb daar nu een nieuwe TV en die komt onmiddellijk met een pop-up wanneer het netwerk wegvalt, en een popup een tiental seconden later als het netwerk terug is. Qua streaming diensten (Netflix...) merk ik zelfs helemaal niets dankzij het bufferen.
* ik heb via home assistant wat automatisatie van de lichten in de home cinema, die ervoor zorgt dat de lichten aan gaan als HA detecteert dat de TV uit is. Dit gebeurt klaarblijkelijk via het netwerk, met als gevolg dat wanneer de powerline plug even netwerk verliest, en de TV dus offline gaat, gaan de lichten ineens aan (en daarna terug automatisch gedimd wanneer de TV terug online komt).
* sinds een paar weken game ik ook af en toe eens online, en ook daar is het nu al een paar keer voorgevallen dat ik uit een game gegooid werd omdat mijn netwerk weggevallen was. Ben niet echt een serieuze gamer, dus een ramp is het niet, maar blijft toch vervelend.
Soit... dit gewoon terzijde... :)

Anyway, vroeger had hier al eens iemand MoCA gesuggereerd, waarbij je netwerk hebt over coax kabels. Dat zou hier ideaal zijn, want er komt ook coax toe in de home-cinema. Aan gebruikers-reviews te zien is MoCA inderdaad ook pakken sneller en stabieler dan Powerline, dus wil ik het wel eens proberen. Nu zou ik eigenlijk ook overwegen van in een paar andere ruimtes (o.a. living) op die manier netwerk te leggen.

Toch zit ik nog met wat vragen :
1. Moet je de pluggen best rechtstreeks op de wanddoos insteken, of vormt een extra losse coax-kabel (zoals je typisch van wanddoos naar TV/Digibox hebt) geen probleem ?
2. In de garage, waar alles vertrekt, zit een versterker die de coax komende van de NIU verdeelt over 4 uitgaande coax'en voor 4 verschillende kamers (waaronder onze home-cinema). Is het dan de bedoeling van 1 MoCA adapter te plaatsen aan de kant van de inkomende coax (dus tussen NIU en versterker) ? Of heb je een MoCA adaptor nodig per kamer ?
3. (Eigenlijk meer een Telenet vraag). Op mijn Telenet router (zo een witte Docsis 3) zitten 4 netwerk-aansluitingen. Ik neem aan dat dat gewoon intern een switch is, en ik dus de netwerk-kant van de MoCA plug gewoon in een van de 3 vrije poorten kan pluggen ?
4. De wandcontactdozen hier zijn die typische met zowel een TV als Radio aansluiting. Zitten daar normaal filters in ? Want in dat geval gaan die potentieel wel het MoCA signaal (blijkbaar tot 1500MHz) gaan wegfilteren.

EDIT: voor vraag 2 ondertussen wel online al gevonden dat dat mogelijk niet gaat werken omdat MoCA op frequenties werkt die mogelijk niet gaan versterkt worden. Hirschmann heeft zelfs zelf een versterker waarop je dan een MoCA plug-in module kunt pluggen, de HMV41. Dus ofwel moet ik de bestaande versterker (die er al hangt sinds de bouw van het huis in 1998, denk ik) vervangen door zo een MoCA compatible versterker. Ofwel moet ik op elke uitgaande coax waar ik netwerk wil (en momenteel zijn dat er maar 2) een MoCA plug voorzien, maar dan heb ik ook per MoCA plug zowel power (USB 5V) als een UTP kabel (en bijhorende poort op de router) nodig, en wordt het (zelfs met maar 2) al snel een rommeltje.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

MoCa zijn vooral converters. Dus je hebt een master en slaves. Het bestaande signaal van de coax heeft dus geen invloed. Je moet gewoon zien dat je je master daar plaatst waar je netwerk input hebt. Idealiter is dat ook dicht bij je coax verdeelpunt, anders moet je van de master MoCa met een kabel naar dat verdeelpunt.

Beschouw de MoCA master als je router en je Coax versterker/verdeelpunt als de switch en de slave MoCA’s als je netwerktoestellen (qua logica)

Heb het ook jaren gebruikt in een huurhuis waar geen utp bekabeling was en powerlines moeilijk deden, werkte perfect en uitermate stabiel.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Tomby schreef:Ik gebruik hier thuis al ettelijke jaren Powerlines om 3 ruimtes met de garage te verbinden waar de Telenet router staat.
Zoals @Sasuke het uitlegde: je hebt dus 4 Moca adapters nodig (1 "master" en 3 "clients"), als je de Powerlines volledig wilt vervangen.
Tomby schreef:1. Moet je de pluggen best rechtstreeks op de wanddoos insteken, of vormt een extra losse coax-kabel (zoals je typisch van wanddoos naar TV/Digibox hebt) geen probleem ?
Er is geen mogelijkheid om de Moca adpters "rechtsreeks" op de wandcontactdoos te steken. Mij Moca heb je 2 uitvoeringen:
  • - met 2 "F" connectoren (schroefdraad)
    - met 2 "IEC" connectoren (1 male + 1 female).
Je hebt dus een kabeltje nodig tussen de wandcontactdoos en de Moca adapter (IEC/F), en de kabel naar de TV/Digibox sluit je aan op de Moca adapter (IEC/M)
Tomby schreef:2. Is het dan de bedoeling van 1 MoCA adapter te plaatsen aan de kant van de inkomende coax (dus tussen NIU en versterker) ? Of heb je een MoCA adaptor nodig per kamer ?
Ik zou deze plaatsen tussen de NIU en de versterker. Tenzij je maar 1 kamer wilt aansluiten: dan kan je de Moca beter plaatsen tussen de versterker en de kabel naar die ene kamer.
Het handigst is hier misschien de MoCA adapter met F-connectoren, om zo weinig mogelijk pluggen en overgangen te moeten gebruiken.
Tomby schreef:3. Op mijn Telenet router (zo een witte Docsis 3) zitten 4 netwerk-aansluitingen. Ik neem aan dat dat gewoon intern een switch is, en ik dus de netwerk-kant van de MoCA plug gewoon in een van de 3 vrije poorten kan pluggen ?
Ja.
Tomby schreef:4. De wandcontactdozen hier zijn die typische met zowel een TV als Radio aansluiting. Zitten daar normaal filters in ? Want in dat geval gaan die potentieel wel het MoCA signaal (blijkbaar tot 1500MHz) gaan wegfilteren.
Er zit een filter op de FM uitgang (88-108MHz).
Op de TV uitgang zit normaal niets van filter.
Tomby schreef:EDIT: voor vraag 2 ondertussen wel online al gevonden dat dat mogelijk niet gaat werken omdat MoCA op frequenties werkt die mogelijk niet gaan versterkt worden. Hirschmann heeft zelfs zelf een versterker waarop je dan een MoCA plug-in module kunt pluggen, de HMV41.
Voor je de kosten doet om een nieuwe versterker te plaatsen, zou ik het gewoon proberen. Je verliest er niets mee. Als het niet goed werkt kan je later nog altijd de HM41 aankopen.
Een alternatieve aansluiting als je maar 2 kamers nodig hebt:
  • - in de kelder sluit je de MoCA aan tussen de versterker en de kamer die het verst af ligt (langste kabel).
    - het Moca signaal zal ook op de 2de kabel terecht komen (lichtjes verzwakt).
Waarschijnlijk beter dan het "door" je versterker te laten gaan, want het return kanaal (upload) zou wel eens niet goed door de versterker geraken...

PS
Waarom heb je een eigen versterker nodig met 4 uitgangen?
De Telenet NIU heeft zelfs toch ook 4 DS uitgangen?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Dus je hebt een master en slaves. Het bestaande signaal van de coax heeft dus geen invloed. Je moet gewoon zien dat je je master daar plaatst waar je netwerk input hebt. Idealiter is dat ook dicht bij je coax verdeelpunt, anders moet je van de master MoCa met een kabel naar dat verdeelpunt.
Is dat wel zo ? Bij de informatie die ik momenteel vond over INCA 1G (MoCA 2.0 aan 1Gbps) heb ik daar nooit iets over tegengekomen, en de oplossing lijkt volledig symmetrisch : op elke plaats waar je iets op het netwerk wil zet je zo een INCA 1G adaptor, en het lijkt eigenlijk alsof zich dat als 1 grote switch gedraagt, eigenlijk identiek aan hoe ik nu 4 Powerlines gebruik.
Zou het kunnen dat dat slaat op de oude MoCA 32 ? Ik kwam ook wat threads tegen van Netweters, en daar had iemand het over problemen vroeger met MoCA achter een router (o.i.d.).
Hoedanook niet zo belangrijk eigenlijk... zolang het maar werkt :).
philippe_d schreef:Zoals @Sasuke het uitlegde: je hebt dus 4 Moca adapters nodig (1 "master" en 3 "clients"), als je de Powerlines volledig wilt vervangen.
Jammer genoeg kan ik niet alle powerlines vervangen. In mijn bureau, waar mijn server en vaste PC staat, heb ik geen Coax, dus ik ga wel nog van hier naar de Telenet HGW gaan via Powerline. Deze combinatie is echter zeer snel, omdat beide stopcontacten op dezelfde groep zitten. Het zijn eigenlijk mijn 2 andere kamers (home cinema en living) waar Powerline minder goed werkt, en waar ik uitgerekend wél coax heb. Komt dus eigenlijk allemaal wel goed uit.
philippe_d schreef: Waarom heb je een eigen versterker nodig met 4 uitgangen?
De Telenet NIU heeft zelfs toch ook 4 DS uitgangen?
Misschien was dat vroeger niet zo ? Dit is een installatie die hier wellicht al hangt van in 1998. De coax komt uit een wachtbuis vanuit de vloer. Die gaat rechtstreeks naar een langwerpig zwarte bak (is gewoon een plastic cover, denk ik), en vandaar gaat er een coax richting HGW en een coax richting een versterker die het signaal opsplitst in 4 en van daaruit richting kamers gaat.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Tomby schreef:Die gaat rechtstreeks naar een langwerpig zwarte bak (is gewoon een plastic cover, denk ik)
Dat is vermoedelijk je NIU welke 2 data uitgangen en 4 TV (waarvan twee versterkt) uitgangen heeft.

Je extra versterker is dus normaal niet nodig... sluit de coaxen gewoon hier rechtstreeks op aan (de zwarte plastic cover kan je gewoon los trekken).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Tomby schreef:De coax komt uit een wachtbuis vanuit de vloer. Die gaat rechtstreeks naar een langwerpig zwarte bak (is gewoon een plastic cover, denk ik), en vandaar gaat er een coax richting HGW en een coax richting een versterker die het signaal opsplitst in 4 en van daaruit richting kamers gaat.
Fotootje van die "langwerpige zwarte bak" ?
Zit die ook ergens in het stopcontact?

PS. Tegenwoordig hebben kabelmodems MoCA ingebouwd! Jammer genoeg (nog) niet deze van Telenet :-( .
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Tomby schreef:Bij de informatie die ik momenteel vond over INCA 1G (MoCA 2.0 aan 1Gbps) heb ik daar nooit iets over tegengekomen, en de oplossing lijkt volledig symmetrisch : op elke plaats waar je iets op het netwerk wil zet je zo een INCA 1G adaptor, en het lijkt eigenlijk alsof zich dat als 1 grote switch gedraagt, eigenlijk identiek aan hoe ik nu 4 Powerlines gebruik.
Dat is ook zo.
Maar @sazuke bedoelde dat niet letterlijk master/slave, maar dat er één adapter internet krijgt ("master) en de 3 andere internet geeft ...
Werking is inderdaad symmetrisch tussen de 4 MoCA adapters.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: Dat is vermoedelijk je NIU welke 2 data uitgangen en 4 TV (waarvan twee versterkt) uitgangen heeft.
Je extra versterker is dus normaal niet nodig... sluit de coaxen gewoon hier rechtstreeks op aan (de zwarte plastic cover kan je gewoon los trekken).
Ik heb eens gecheckt, en heeft inderdaad 4 TV uitgangen DS1-DS4 waarvan er 2 versterkt zijn (+4dB). Enkel DS4 (niet versterkt) is aangesloten en gaat dus naar een aparte 4-taks versterker (HVB 862/1). Op DS1-DS3 zit een afsluitweerstand. De HGW hangt aan de CM uitgang (waarvan er dus maar ene is).

Ik vermoed dan ook dat bij de bouw van het huis (1997) er nog geen sprake was van Internet via de coax, of dat het in elk geval hier niet voorzien was. Om goede (analoge) TV te hebben op de 4 verschillende kamers is de inkomende coax dan via een versterker vertakt geworden. Achteraf is dan Internet via coax gekomen, en hebben ze de NIU gewoon vóór de bestaande versterker gehangen ipv die laatste te vervangen. Belangrijkste reden was wellicht omdat de bestaande 4 coax'en niet lang genoeg gingen zijn om gemakkelijk op de NIU aan te sluiten. Die NIU is immers een pak groter dan die originele versterker.
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 114 keer
Provider

In mijn laatste posts in het "Moca 2.0" topic gaf ik aan overgeschakeld te zijn van TP-Link powerlines naar Hirschmann MA 32 MoCa adapters. Enige tijd daarna heb ik deze geupgrade naar Hirschmann INCA 1G MoCa adapters.

Helaas ondervond ik nog op willekeurige intervallen een verstoorde verbinding waardoor alles dat op het eindpunt-MoCa aangesloten was geen internet had totdat ik beide adapters eens uit het stopcontact trok of lang genoeg wacht. Het was nog steeds veel stabieler dan powerlines (moest ik dagelijks meermaals uit stopcontact halen) maar het stoorde me nog te veel waardoor ik dan toch maar gaten heb zitten boren om netwerkkabels te trekken. Allerlei zaken geprobeerd maar nooit oorzaak kunnen achterhalen.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Nog een wellicht domme vraag. Wanneer heb je eigenlijk zo een terminatie-weerstand nodig ?
Op de NIU zie ik dus op elke ongebruikte connector zo een weerstand zitten. Maar mocht er daar een coax vertrekken en een kamer verder zit er niets in geplugd in de coax wandcontactdoos, dan is dat toch hetzelfde ? Of zorgt puur de kabel zelf er al voor dat je niet moet termineren ?
Tibo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 5 keer

Dat heeft te maken met de theorie van de transmissielijn.
Je kan dit opzoeken, maar het komt hierop neer:

Alle toestellen met een coax ingang of uitgang hebben dezelfde ingangs- of uitgangsweerstand, meestal 75 Ohm.
Bovendien heeft een coaxkabel een karakteristieke impedantie, die gelijk moet zijn aan bovengenoemde weerstanden. (Deze karakteristieke impedantie van de kabel heeft overigens niets te maken met de weerstand van de kabel zelf)

Voor de beste werking van het geheel (minimum reflecties) moet elke uitgang afgesloten worden met zijn impedantie (75 Ohm). Als er een toestel aangesloten is, dan is dat automatisch het geval. Als er niets wordt aangesloten moet men de uitgang voorzien van een weerstand van 75 Ohm.
Alhoewel dat in de praktijk nogal meevalt.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Een totaal andere oplossing = wat ik deed:
- trek je coax uit de muur
- vervang deze door UTP
- plaats deftige acces points

Kans is groot dat je , zoals mij, het hele huis + nuttige stuk tuin deftig kan dekken daarmee. £

Volstaat dat allicht niet: zorg dat je acces points ook mesh compatibel zijn zodat jer er nog extra kan bijplaatsen voor de dode zones te dekken
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

lirec schreef:Een totaal andere oplossing = wat ik deed:
- trek je coax uit de muur
- vervang deze door UTP
Dat is inderdaad de 'beste' oplossing maar ook de lastigste. Heb toch al vaak genoeg gelezen dat het zeker geen evidentie is om je bestaande kabel uit de buizen te trekken en er nieuwe kabel doorheen te trekken. Zeker niet als die kabels daar al een paar decennia zitten. Bovendien is het ook best duur, al ben je dan natuurlijk wel safe voor de toekomst.

Gisteren om 17u dan toch maar 2 zo'n adaptors besteld en vanmorgen zaten ze al in de bus. Snel provisoir aangesloten en ik had onmiddellijk terug netwerk op onze home-cinema. Wat eerste tests zien er direct goed uit qua snelheid. Ik haal de volledige Telenet snelheid (ok, is maar 150Mbps) waar ik vroeger rond de 90Mbps zat. Ook zie ik dat een speedtest (IOS) de volle snelheid haalt, terwijl je vroeger zag dat hij precies tijd nodig had om snelheid op te bouwen. En ping lijkt ook beter (20 vs 30ms gemiddeld). Nu,ik heb ze dus in de eerste plaats gekocht voor de stabiliteit en dat kan ik dus pas over enkele dagen beoordelen (ik kon aan de uptime van mijn AP zien wanneer mijn Powerline voor het laatst weer eens een gedisconnect had - dit was zelden langer dan 24u).

Oh ja, qua aansluiting in de garage heb ik de plug dus gewoon tussen de NIU (DS4) en die CATV versterker gestopt, dus het signaal gaat mooi doorheen die versterker en die Hirschmann HMV41 heb ik dus ook niet nodig. Ik was overigens ook van die terminatie-weerstanden vergeten mee te bestellen, maar die lijken voorlopig niet nodig. Misschien dat de snelheid trager is zonder (in de home-cinema is er niets doorgeplugd achter de MoCA adaptor), maar daarvoor ga ik eens intern wat iperf testjes moeten doen, denk ik.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Bovendien is het ook best duur,
Voor de prijs van je MOCA adapters ga je volgens mij heel wat metertjes UTP kabel kunnen kopen... maar inderdaad alles hangt ervan af hoe eenvoudig je de coax eruit kan trekken voor een UTP kabel (als je pech hebt breekt hij onderweg en ben je helemaal gezien).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:Voor de prijs van je MOCA adapters ga je volgens mij heel wat metertjes UTP kabel kunnen kopen...
De adapters waren dik 100 euro. Als je je rol CAT6E, pluggen, UTP wanddozen, switch (voor in de garage (*)), trekveer, plugtang... (ok, die laatsten zou ik wel van iemand kunnen lenen) en je tijd allemaal optelt zit je daar ook al rap aan.

EDIT: toegegeven, die heb je maar nodig in de eindsituatie met meerdere kamers en dan moet je eigenlijk ook meerdere adapters (MoCA of Powerline) rekenen. Maar bon, punt is dat netjes overal netwerk trekken ook niet goedkoop is.

PS: ik vind het eigenlijk wel raar dat Telenet MoCA niet aanbiedt of promoot. Meestal gaat het toch ook over het interactief kunnen maken van je Digicorder, dus per definitie ook waar er coax is. Als MoCA effectief zoveel sneller en stabieler is dan Powerline, dan is dat toch ideaal voor hun snelle Internet-formules, en zijn ze direct van een hoop support calls van 'ik haal helemaal geen 1Gbps' af. Anderzijds is het installeren (zeker aan de kant van de modem) niet zo idiot-proof als het inpluggen van een Powerline adaptor.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Grootste merde is dat je mogelijks die kosten maakt en bij het doortrekken je coax breekt.

Dan zit je daar met je gerief en onbruikbare wachtbuizen en kan je zelfs moca niet gebruiken.

Logische keuze, die wil minderwaardig is dan utp backbone, maar : you gotta do, what you gotta do
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Tomby schreef:ik vind het eigenlijk wel raar dat Telenet MoCA niet aanbiedt of promoot. Meestal gaat het toch ook over het interactief kunnen maken van je Digicorder, dus per definitie ook waar er coax is.
Zouden ze perfect kunnen .... Tegenwoordig zijn er al kabelmodems op de markt met ingebouwde MoCA.
Dan heb je alleen nog één adapter nodig aan de kant van de gebruiker :wink:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Lap, vanavond alweer zo een disconnect gehad. Ik verdenk nu eigenlijk mijn switch. Bij het versteken van de uplink kabel van de Powerline naar de MoCA deze namiddag, merkte ik erna immers dat de uptime van mijn AP gewoon doorliep. Bij zo een disconnect reset de uptime wel, en ik vermoed nu dat de switch reboot op dat moment. Heb er 2 in huis dus morgen eens omwisselen.
Dus eigenlijk had ik de MoCA's niet moeten kopen (anderzijds merk ik wel op mijn PS5 dat het een stuk sneller is en veel stabielere en lage ping in online games).

EDIT: nu met een frissere kop vrijdagochtend besef ik dat ik eigenlijk had kunnen weten dat het aan de switch lag. De foutmelding van de PS5 was immers 'LAN cable disconnected' dus het toestel zelf gaf al aan dat het op ethernet niveau was dat er iets verkeerd liep.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Zouden ze perfect kunnen .... Tegenwoordig zijn er al kabelmodems op de markt met ingebouwde MoCA.
Dan heb je alleen nog één adapter nodig aan de kant van de gebruiker :wink:
En er zijn zelfs decoders met ingebouwde kabelmodem... dan heb je niets nodig :wink:
Tomby schreef:Bij het versteken van de uplink kabel van de Powerline naar de MoCA deze namiddag, merkte ik erna immers dat de uptime van mijn AP gewoon doorliep. Bij zo een disconnect reset de uptime wel, en ik vermoed nu dat de switch reboot op dat moment.
Hebben je AP's PoE ? Want een uptime van een AP is meestal van de AP zelf... en zelfs zonder netwerk blijft die doorlopen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:Hebben je AP's PoE ? Want een uptime van een AP is meestal van de AP zelf... en zelfs zonder netwerk blijft die doorlopen.
Ha, thanks! Inderdaad nog zover niet gedacht, en dus nog een indicatie dat het aan de switch ligt.
Heb nu gezien dat er een nieuwe firmware uit is voor die switches, dus die geinstalleerd al vrees ik dat het een hardware probleem zal zijn. We zullen zien.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Ben je zeker dat het niet gewoon je AP is dat af en toe crashed ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:Ben je zeker dat het niet gewoon je AP is dat af en toe crashed ?
Ja, want de PS5 en TV komen op hetzelfde moment ook zeggen dat ze disconnected zijn, en die hangen bekabeld aan de switch. Jammer genoeg kan ik in de web interface van de switch de uptime niet zien, maar ik kan wel transmit/receive counts zien en bij een crash/reboot gaan die dus weer op nul staan. Dus kan ik de volgende keer checken, maar alle indicaties wijzen nu in elk geval in die richting.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bon, ondertussen weet ik dat het geen hardware probleem is. Switch omgewisseld met hetzelfde model uit mijn bureau, maar het probleem blijft. Dan de power supplies omgewisseld maar ook nog altijd hetzelfde.
Dan vond ik dit online: https://community.tp-link.com/en/busine ... pic/184718 . Dus nu eens gaan testen met het uit- en inpluggen van kabels om te zien of het aan een bepaald toestel ligt. Verdachte #1 is de Tado bridge want daarvan zie ik wat bad packets in de stats van de switch. Dus straks Tado bridge naar bureau verhuizen en zien of dat het probleem mee verhuist.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Dit doet me denken aan het probleem dat ik had met hetzelfde model van tplink - 5 poorts - waar er op random momenten packet loss was naar 1 aangekoppeld toestel, nl een raspberry pi 2.

Die pi werkte perfect op andere merken van switchen, enkel niet op tplink... ook getest met meerdere kabels, switchen (ik had er 2), ... uiteindelijk andere switch gekocht.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Zelfde hier … TPlink komt hier niet meer binnen voor switches. Ik gebruik thuis oudere modellen van Hpe of Aruba nu … gene zever meer.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bingo, het is inderdaad de Tado die de TP-Link doet crashen. Inderdaad, dit is toch niet iets dat je verwacht van een switch, maar bon, als het alleen de Tado is, die kan ik ook nog op een andere plaats kwijt, dus voorlopig is het vervangen van de switches nog niet aan de orde.

EDIT: daar zou je nu toch zot van komen… vanavond ook alweer een reboot van de switch in onze home cinema, dus er nog een toestel dat reboots veroorzaakt *zucht*.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Even terug on-topic komen.
Die MoCAs werken zeer goed, maar door de manier waarop ik ze aangesloten had, kreeg ik blijkbaar storing in mijn DTV (Digicorder). Aan de upstream kant heb je immers wel redelijk wat mogelijkheden qua aansluiting, zeker bij mij waar ik achter de NIU dus nog een versterker zitten heb.
Bij mij was de MoCA als volgt aangesloten :
NIU / DS4 ---coax--- MoCA plug / CATV -- MoCA plug / CATV+MoCA ---coax --- versterker / IN

Als ik echter hier kijk : https://www.hirschmann-multimedia.com/m ... ltitap.pdf , zie ik dat ze precies de MoCA in parallel met de versterker (multi-tap) zetten. Alleen weet ik eigenlijk niet wat dat symbooltje is tussen versterker, multi-tap en MoCA. Ik vermoed dat het een passieve splitter is, maar vraag me nog af wat die dB-indicaties zijn en waarom er een pijl bij staat. Iemand een idee ?

Ik heb ook nog wat andere zaken geprobeerd maar die lukten niet (goed). De versterker eruit laten zorgt voor zeer slecht signaal bij de Digicorder, zelfs als ik de +4dB uitgang van de NIU gebruik. Op de versterker zelf lijk ik ook maar MoCA signaal te krijgen op 2 van de 4 uitgangen. Gelukkig zijn dat nu wel de uitgangen voor living en home-cinema, dus waar ik MoCA wil. Maar als ik ook een plug toevoegde op de coax van een van de andere 2 kamers, dan kreeg die plug daar geen MoCA connectie.

Nog een optie die zeker wel zal werken, is die versterker nu vervangen door die HMV41 van Hirschmann waar er een optionele MoCA add-on voor is, en die dus by design mij MoCA connectie in die 4 kamers zal geven. Wel is het dan de vraag of die versterking genoeg zal zijn, want de 4 outputs zijn resp. +5, +5, +6 en +7 dB, terwijl die +4dB van de NIU dus al niet genoeg was. Helaas heb ik geen idee van hoeveel mijn huidige versterker is. Zou misschien eens een foto moeten posten want de opschriften zeggen me eigenlijk niets. Het typenr heb ik ook al gegoogled zonder succes.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 15 aug 2022, 19:38 Alleen weet ik eigenlijk niet wat dat symbooltje is tussen versterker, multi-tap en MoCA. Ik vermoed dat het een passieve splitter is, maar vraag me nog af wat die dB-indicaties zijn en waarom er een pijl bij staat. Iemand een idee ?
Ik heb zo'n idee dat het een "directieve" coupler is... en hij dus 12 dB verzwakking (van het MOCA signaal) geeft richting versterker.

De versterker zelf heeft een versterking van 0.9 dB (misschien een vereiste omdat die coupler dergelijke verzwakking geeeft) ?

In diverse schema's voor de installatie van MOCA zie je afzonderlijk een splitter een een "MOCA POE filter"... volgens mij is het hier een combinatie van beide.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Heb die URL eens in Google gegooid en blijkbaar was er nog iemand met dezelfde vraag : https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1987198 dus toch eens proberen met zo een aftakelement of splitter. Die extra 12dB demping aan de kant van de MoCA makes sense als mijn probleem nu is dat het CATV signaal gestoord wordt door de MoCA.

PS: zo een POE Filter heb ik al, en is bedoeld om je MoCA signaal niet naar buiten te laten lekken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Tomby schreef: 15 aug 2022, 19:38 Ik heb ook nog wat andere zaken geprobeerd maar die lukten niet (goed). De versterker eruit laten zorgt voor zeer slecht signaal bij de Digicorder, zelfs als ik de +4dB uitgang van de NIU gebruik.
(mijn eerste post op de nieuwe Userbase :-D )

Jij hebt geen normale installatie.
Als ik het goed begrijp heb je een NIU, met daarachter een eigen versterker.
Blijkbaar historisch gegroeid: je eigen versterker was er ééerst (oudere installatie), dan pas een NIU. De toenmalige Telenet technieker had jouw eigen versterker er moeten uitkieperen, en de 4 coaxen naar de kamers op de NIU moeten aansluiten, maar dat was blijkbaar wat teveel moeite (korte coaxen).
Volgens mij heeft hij dan een verzwakker gestoken op de dropkabel... want het is echt niet normaal dat je een slecht signaal bij de Digicorder hebt, als je de +4dB uitgang van de NIU gebruikt :-( .
Telenet moet ervoor zorgen dat je signaal op de NIU voldoende is om je digicorder te laten werken zonder extra versterking.
Tomby schreef: 15 aug 2022, 19:38 Nog een optie die zeker wel zal werken, is die versterker nu vervangen door die HMV41 van Hirschmann waar er een optionele MoCA add-on voor is, en die dus by design mij MoCA connectie in die 4 kamers zal geven. Wel is het dan de vraag of die versterking genoeg zal zijn, want de 4 outputs zijn resp. +5, +5, +6 en +7 dB, terwijl die +4dB van de NIU dus al niet genoeg was.
Dat zou inderdaad de perfecte (maar dure) oplossing zijn.
De versterking zal natuurlijk méér dan genoeg zijn, gezien je deze in de plaats zou zetten van je oude versterker achter de NIU. Het sighnaal ui de NIU zal dan nog eens versterkt worden (+5, +6 en +7 dB).
De bedoeling van deze "trappen" is als compensatie voor de lengte van de coaxen naar de 4 gebruikers:
  • - de langste coax (naar de verste kamer) sluit je aan op de +7 dB uitgang
    - de 2de langste op de +6 dB uitgang
    - de 2 kortste (kamers dichtbij) op de +5db uitgangen)
DarkV schreef: 15 aug 2022, 23:27 Ik heb zo'n idee dat het een "directieve" coupler is... en hij dus 12 dB verzwakking (van het MOCA signaal) geeft richting versterker.
Het pijltje duidt inderdaad de richting aan naar waar het "Moca signaal" onverzwakt naar toe gaat (richting eindegebruikers)
Richting versterker wordt het Moca signaal "tegengehouden" (-12dB)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 16 aug 2022, 11:33 Blijkbaar historisch gegroeid: je eigen versterker was er ééerst (oudere installatie), dan pas een NIU. De toenmalige Telenet technieker had jouw eigen versterker er moeten uitkieperen, en de 4 coaxen naar de kamers op de NIU moeten aansluiten, maar dat was blijkbaar wat teveel moeite (korte coaxen).
Volgens mij heeft hij dan een verzwakker gestoken op de dropkabel... want het is echt niet normaal dat je een slecht signaal bij de Digicorder hebt, als je de +4dB uitgang van de NIU gebruikt :-( .
Telenet moet ervoor zorgen dat je signaal op de NIU voldoende is om je digicorder te laten werken zonder extra versterking.
Een slecht signaal is niet noodzakelijk een zwak signaal... gooi die eigen versterker er dus eens tussen uit, sluit je Digicorder aan op een gewone +0 dB uitgang (eventueel met een nieuwe coax die je even dwars door je huis legt) en kijk dan eens in het systeem menu van je decoder wat die aangeeft van signaal sterkte en andere parameters (zoals error rates ed.).

Ik blijf herhalen dat bij problemen je start men een MINIMUM configuratie en al de rest eruit gooit. Doe je dit niet dan maak je het probleem vaak alleen maar groter met allerlei "extra oplossingen" die totaal overbodig zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 16 aug 2022, 12:13 Een slecht signaal is niet noodzakelijk een zwak signaal... gooi die eigen versterker er dus eens tussen uit, sluit je Digicorder aan op een gewone +0 dB uitgang (eventueel met een nieuwe coax die je even dwars door je huis legt) en kijk dan eens in het systeem menu van je decoder wat die aangeeft van signaal sterkte en andere parameters (zoals error rates ed.).
Dat heb ik al gedaan, zie mijn vorige post waar Philippe ook uit geconcludeerd heeft dat er toch nog iets anders mee moet spelen zoals misschien een demper op de inkomende kabel.
Rechtstreeks (dus zonder versterker) vanaf NIU naar boven naar de home cinema haal ik enorm slechte cijfers. Deze zijn wel afhankelijk van zender tot zender, maar zijn dus in de grootte orde van SNR van 28, sterkte van -20dBmV, en kwaliteit van 15% of minder. Logischerwijs dan ook veel foutieve pakketten. Met versterker, maar zonder MoCA, haal ik SNR van 40, sterkte boven de 0dBmV (*), en kwaliteit die gewoon op 100% blijft staan. Doe ik de MoCA erbij, dan blijven die waarden behouden, maar krijg ik op sommige zenders (blijkbaar allemaal met TSID van 14 of 16) serieus wat foutieve pakketten en blokvorming in het beeld.
(*) ik weet wel niet of dat met dezelfde zenders was, dus betekent niet noodzakelijk dat er 20dB versterkt wordt.

Tijd voor wat foto's trouwens.
Dit is de originele versterker. Ik geraak niet echt wijs uit de opschriften en dus geen idee van de versterking over de 4 outputs. De coax rechts aan de input gaat dus richting MoCA plug (zijn 'CATV+MoCA' connector) en vandaar dan een coax (vanaf 'CATV' connector) naar de NIU.
Afbeelding

Dit is de binnenkomende kabel. Ik heb het nog niet losgemaakt, maar ik denk niet dat daar een filter/demper tussenzit. Aan de NIU kant zit er alleszins ook niets van demper o.i.d.
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Ik kan er niet meteen speficaties van vinden... maar als je het MOCA signaal (al valt dit volledig buiten het bereik van de versterker) ook 20 dB gaat versteken kan ik best geloven dat je rare dingen krijgt.

Ik zou TN terug je signaal in orde laten brengen... -20 dBmV binnen krijgen is niet normaal.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Tomby schreef: 16 aug 2022, 13:07 Tijd voor wat foto's trouwens.
Dit is de binnenkomende kabel. Ik heb het nog niet losgemaakt, maar ik denk niet dat daar een filter/demper tussenzit. Aan de NIU kant zit er alleszins ook niets van demper o.i.d.
Als de Telenet technieker (destijds) een verzwakker gestoken heeft (zoals ik vermoed), dan is dit niet bij jou in huis maar op de tap (buiten in de paddestoel of op de paal) ...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 17 aug 2022, 23:15 Als de Telenet technieker (destijds) een verzwakker gestoken heeft (zoals ik vermoed), dan is dit niet bij jou in huis maar op de tap (buiten in de paddestoel of op de paal) ...
Ik ga Telenet eens contacteren, want heb nog eens metingen gedaan in onze home-cinema en dit waren de resultaten met een willekeurige zender:
(SNR, signaalkwaliteit, signaalsterkte)
(1) rechtstreeks vanaf NIU : 31, 36%, -19dBmV
(2) van NIU eerst naar versterker : 41.9, 100%, 2.3dBmV
(3) met MoCA tussen NIU en versterker : 38.3, 100%, -10.3dBmV

Ik moet er wel bij vertellen dat bij (1) ik niet direct de vaste coax richting home-cinema in de NIU kan schroeven wegens te kort. Ik gebruik dus eerst het kort stukje coax dat bij (2) naar de versterker gaat, en koppel die dan met IEC-koppelstukjes aan de vaste coax richting home-cinema. Weet niet of het veel zou uitmaken moest ik daar een F-female naar F-female connector gebruiken ipv IEC.

Nu, als het signaal al buitenshuis verzwakt wordt, zou de modem dan ook geen problemen hebben ? Of zouden ze dan een high-pass filter gebruiken zodat alleen de TV frequenties verzwakt worden ?

Ondertussen was dat TFC1211 stukje hier toegekomen, maar met het aansluitschema zoals bij Hirschmann, krijg ik geen MoCA verbinding. Sowieso is hun schema eigenlijk totaal anders dan mijn situatie. In hun schema hebben ze eerst een versterker (volgens de GHV930 specs gaat die tot 30dB) en dan een multi-tap (volgens de MFC1641 specs dempt die dan weer tot 15dB). In mijn geval doet de NIU niets (0dB uitgang) en zit de versterking in de multi-tap.

EDIT (oplossing): maar heb het met dat TFC1211 aftakelement nu toch goed werkend gekregen. Ik had dus al MoCA werkend op 2 outputs van de versterker. Dus een mogelijke oplossing was simpelweg om op een van die outputs dat aftakelement te plaatsen. De IN aansluiten op de versterker output, de 12dB output op de MoCA, en de 0.9dB output op de vaste coax richting home-cinema (waar dus ook een MoCA zit). En jawel, dat blijkt te werken, alle MoCAs zien elkaar en de signaalwaarden op mijn Digicorder zijn nu zoals in scenario (2) hierboven, met op alle zenders (ook de voorheen problematische) signaalwaarden van ongeveer 42, 100% en 2dBmV respectievelijk.

Maar ik ga voor alle zekerheid toch ook eens horen bij Telenet omwille van die slechte binnenkomende waarden. Bovendien is mijn oplossing nu ook niet echt future proof, want ik blijf met de beperking van die versterker zitten dat MoCA beperkt is tot outputs 1+2 of 3+4. Gelukkig zaten living en home-cinema, waar ik netwerk nodig heb, al op 1 en 2.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 18 aug 2022, 10:29 Weet niet of het veel zou uitmaken moest ik daar een F-female naar F-female connector gebruiken ipv IEC.
Wees daar maar zeker van... een IEC is vermoedelijk nog slecht dan kroonsteentjes te gebruiken :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”