Toch is er een klein probleem : in onze home-cinema verliest de powerline een paar keer per week heel even zijn netwerk. Ik had daar tot voor kort ook weinig last van. Maar een samenloop van omstandigheden zorgt nu wel voor wat wrevel :
* ik heb daar nu een nieuwe TV en die komt onmiddellijk met een pop-up wanneer het netwerk wegvalt, en een popup een tiental seconden later als het netwerk terug is. Qua streaming diensten (Netflix...) merk ik zelfs helemaal niets dankzij het bufferen.
* ik heb via home assistant wat automatisatie van de lichten in de home cinema, die ervoor zorgt dat de lichten aan gaan als HA detecteert dat de TV uit is. Dit gebeurt klaarblijkelijk via het netwerk, met als gevolg dat wanneer de powerline plug even netwerk verliest, en de TV dus offline gaat, gaan de lichten ineens aan (en daarna terug automatisch gedimd wanneer de TV terug online komt).
* sinds een paar weken game ik ook af en toe eens online, en ook daar is het nu al een paar keer voorgevallen dat ik uit een game gegooid werd omdat mijn netwerk weggevallen was. Ben niet echt een serieuze gamer, dus een ramp is het niet, maar blijft toch vervelend.
Soit... dit gewoon terzijde...

Anyway, vroeger had hier al eens iemand MoCA gesuggereerd, waarbij je netwerk hebt over coax kabels. Dat zou hier ideaal zijn, want er komt ook coax toe in de home-cinema. Aan gebruikers-reviews te zien is MoCA inderdaad ook pakken sneller en stabieler dan Powerline, dus wil ik het wel eens proberen. Nu zou ik eigenlijk ook overwegen van in een paar andere ruimtes (o.a. living) op die manier netwerk te leggen.
Toch zit ik nog met wat vragen :
1. Moet je de pluggen best rechtstreeks op de wanddoos insteken, of vormt een extra losse coax-kabel (zoals je typisch van wanddoos naar TV/Digibox hebt) geen probleem ?
2. In de garage, waar alles vertrekt, zit een versterker die de coax komende van de NIU verdeelt over 4 uitgaande coax'en voor 4 verschillende kamers (waaronder onze home-cinema). Is het dan de bedoeling van 1 MoCA adapter te plaatsen aan de kant van de inkomende coax (dus tussen NIU en versterker) ? Of heb je een MoCA adaptor nodig per kamer ?
3. (Eigenlijk meer een Telenet vraag). Op mijn Telenet router (zo een witte Docsis 3) zitten 4 netwerk-aansluitingen. Ik neem aan dat dat gewoon intern een switch is, en ik dus de netwerk-kant van de MoCA plug gewoon in een van de 3 vrije poorten kan pluggen ?
4. De wandcontactdozen hier zijn die typische met zowel een TV als Radio aansluiting. Zitten daar normaal filters in ? Want in dat geval gaan die potentieel wel het MoCA signaal (blijkbaar tot 1500MHz) gaan wegfilteren.
EDIT: voor vraag 2 ondertussen wel online al gevonden dat dat mogelijk niet gaat werken omdat MoCA op frequenties werkt die mogelijk niet gaan versterkt worden. Hirschmann heeft zelfs zelf een versterker waarop je dan een MoCA plug-in module kunt pluggen, de HMV41. Dus ofwel moet ik de bestaande versterker (die er al hangt sinds de bouw van het huis in 1998, denk ik) vervangen door zo een MoCA compatible versterker. Ofwel moet ik op elke uitgaande coax waar ik netwerk wil (en momenteel zijn dat er maar 2) een MoCA plug voorzien, maar dan heb ik ook per MoCA plug zowel power (USB 5V) als een UTP kabel (en bijhorende poort op de router) nodig, en wordt het (zelfs met maar 2) al snel een rommeltje.