Wat doet Telenet de dag van vandaag nog qua traffic shaping?
Ik heb een All-Internet met speedboost optie. Theorerisch 1000/40.
Mij valt op dat ik deze snelheden meestal haal via speedtest en ook vage hoge snelheden op Steam.
Overige zaken gaan initieel snel om na een 10-20 sec terug te vallen op lage snelheid.
Elke nacht haal ik backups van verschillende externe servers binnen op mijn nas thuis.
Echter wanneer het gaat om backups binnen halen dan laten de snelheden te wensen over.
- Een SFTP download vanaf een Hetzner storage box is erbarmelijk traag 50-40 mbit. Via mijn EDpnet lijn ana de volle 95 mbit.
- Een zip oversturen over HTTP fluctueert tussen de 200 en de 100 mbit. De laatste tijd zelfs trager. Met lagere snelheden buiten de "piekuren".
De downloadsnelheden hebben een zaagtand patroon, bij EDPnet redelijk vlak. Wellicht door een regel die ergens ingrijpt als de snelheid oplooopt?
Dat er wat traffic management is op een ringnetwerk snap ik. Maar omdat ik betaal voor de speedboost verwacht ik toch wel voorrang en boven de 300 uit te komen met de meeste zaken. Dat vDSL vaak de snellere optie is is toch wel erbarmelijk.
Wie weet wat meer over die traffic shaping?
Zijn de regels dynamisch en is mijn straat een grootverbruiker of zijn het vaste regels die gewoon alle verkeer doorsnoeien?
Zou een businesslijn voor échte voorrang zorgen?
Edit: qua upload zie ik ook beperkingen, heel eigenaardig!
Wat voor traffic shaping doet Telenet nog? 2022
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik denk dat elke provider zorgt dat ze de minimum snelheden van hun laagste abbo aan iedereen kunnen "garanderen" en hangt ook af hoe zwaar de nodes bij jou belast zijn door buren,etc.
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Ik heb telenet fibernet business met 1000/50 en hetzner is bijna altijd traag geweest. De laatste keer ik teste paar maand geleden was het heel soms ~600Mbps en meestal ~100Mbps download.gunmaster schreef:....Hetzner...traag...
...Zou een businesslijn...?...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 64 keer
Ik begrijp dat Hetzner inderdaad niet de snelste is, verwacht ik ook niet tegen die prijs
Maar ik maak het ook mee van andere providers.
Nu is het wel zo dat ik zelf nooit die 600 mbit haal...

Maar ik maak het ook mee van andere providers.
Nu is het wel zo dat ik zelf nooit die 600 mbit haal...
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Speedtest krijgt wellicht prioriteit. Ik zou minstens die snelheidsresultaten vergelijken met https://fast.comgunmaster schreef:Mij valt op dat ik deze snelheden meestal haal via speedtest en ook vage hoge snelheden op Steam.
Of beter. De snelheid die je haalt met een download van https://ftp.belnet.be/mirror/ubuntu-releases/
Je hoeft je zelfs niet af te vragen of Telenet aan traffic shaping doet. Het antwoord is dat de bandbreedte op coaxkabel gedeeld wordt met een onbekend aantal andere gebruikers op jouw node.
bron: https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... erkbeheer/
Anders moet je eens aan Telenet vragen met hoeveel andere gebruikers jij die 1 Gbps/40 Mbps deelt?
De smalbandsnelheden voor grootgebruikers zijn gegarandeerd, dat is misschien een indicatie over hoeveel bandbreedte er effectief individueel beschikbaar is per gebruiker op elk moment van de dag: 20 Mbps down en 2 Mbps up voor een abonnement dat verkocht wordt als 1 Gbps/40 Mbps
Bepaalde netwerkprotocollen worden actief vertraagd. Dat gaf Telenet ooit toe toen P2P-netwerken heel populair waren.
bron: https://www2.telenet.be/content/www-tel ... werkbeheer
Dat is logisch als je kijkt naar de netwerktopologie.gunmaster schreef:Dat vDSL vaak de snellere optie is is toch wel erbarmelijk.
VDSL is een individuele koperlijn die aangesloten is op een glasvezelknooppunt. De bandbreedte beschikbaar per gebruiker is dus stabiel en is effectief hoger dan 50 Mbps.
De goedkope Business F̶i̶b̶e̶r̶n̶e̶t̶ ̶ Coaxnet-abonnementen niet.gunmaster schreef:Zou een businesslijn voor échte voorrang zorgen?
Maar Corporate F̶i̶b̶e̶r̶n̶e̶t̶ ̶ Coaxnet wel: https://www2.telenet.be/business/nl/sme ... e-fibernet
Je kan zelfs 5 Mbps gegarandeerde bandbreedte op de node afkopen.
Ter vergelijking. Op échte fiber krijg je tot 10 Gbps gegarandeerd: https://www2.telenet.be/business/nl/sme ... net/ifiber
- Bijlagen
-
- telenetnetwerkbeheer.png
- (37.03 KiB) Nog niet gedownload
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 12 keer
Verbeter mij als ik me vergis, maar ik denk dat het verhaal ongeveer zo in elkaar zit.
Telenet is eigendom van liberty global.
Liberty global heeft zijn eigen tier 1 netwerk en telenet betaalt aan liberty global voor globale internet connectiviteit.
Telenet peert niet of toch bijna niet.
Aangezien liberty global een tier 1 is, peert het wel met andere tier 1's, maar daar zijn bepaalde regels aan verbonden, zogenaamde peering agreements.
Aan zo een peering agreement is altijd een NDA verbonden, dus alles wat ik hier zeg zijn maar assumpties.
Die regels zouden kunnen zeggen dat het verkeer in beide richtingen ongeveer gelijk moet zijn.
Aangezien liberty global voornamelijk downstream providers als klant heeft, zal het verkeer niet vaak evenredig zijn.
Wanneer het verkeer niet evenredig is, moeten waarschijnlijk andere tier 1 providers betalen om te mogen upgraden.
Kort wil dat zeggen dat je als kleinere upstream provider ofwel moet betalen aan liberty global om een snelle lijn te hebben naar hun klanten (bv telenet).
Ofwel moet je het verkeer over een andere tier 1 provider sturen om liberty global te kunnen bereiken.
Ik heb al verhalen gehoord waarbij een tier 2 (of tier 3) veel geld neertelt om een rechtstreekse peering te kunnen verkrijgen net liberty global.
Lang verhaal kort, telenet (en liberty global) passeren zo 2 maal langs de kassa, een maal bij de belgische klanten, en nog een maal bij upstream/content providers.
Telenet is eigendom van liberty global.
Liberty global heeft zijn eigen tier 1 netwerk en telenet betaalt aan liberty global voor globale internet connectiviteit.
Telenet peert niet of toch bijna niet.
Aangezien liberty global een tier 1 is, peert het wel met andere tier 1's, maar daar zijn bepaalde regels aan verbonden, zogenaamde peering agreements.
Aan zo een peering agreement is altijd een NDA verbonden, dus alles wat ik hier zeg zijn maar assumpties.
Die regels zouden kunnen zeggen dat het verkeer in beide richtingen ongeveer gelijk moet zijn.
Aangezien liberty global voornamelijk downstream providers als klant heeft, zal het verkeer niet vaak evenredig zijn.
Wanneer het verkeer niet evenredig is, moeten waarschijnlijk andere tier 1 providers betalen om te mogen upgraden.
Kort wil dat zeggen dat je als kleinere upstream provider ofwel moet betalen aan liberty global om een snelle lijn te hebben naar hun klanten (bv telenet).
Ofwel moet je het verkeer over een andere tier 1 provider sturen om liberty global te kunnen bereiken.
Ik heb al verhalen gehoord waarbij een tier 2 (of tier 3) veel geld neertelt om een rechtstreekse peering te kunnen verkrijgen net liberty global.
Lang verhaal kort, telenet (en liberty global) passeren zo 2 maal langs de kassa, een maal bij de belgische klanten, en nog een maal bij upstream/content providers.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Als je torrents om klokslag middernacht van enkele kilobytes naar de volle 1Gbps per seconde gaan, dan weet je het wel zeker 

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Mijn ervaring nu:
Ik heb een AX- wifi mesh netwerk en een laptop met AX- wifi netwerkkaart van Intel, nl. de AX 210. Kost = 45€ (om AC module laten vervangen). Ik haal nu minstens tussen de 800 en 930 Mbps downloadsnelheid. Getest op verschillende momenten en ook vooral overdag tijdens thuiswerk. Merk het verschil enorm als ik voor het werk grote bestanden moet downloaden.
Dat TN speelt met de bandbreedte naar eigen goeddunken is een feit maar ik denk dat AC-wifi oorzaak is van te veel interferentie ook. Iedereen maakt tegenwoordig gebruik van de 5 Ghz netwerkband.
Hetzelfde zal gebeuren met wifi 6 van zodra dit meer ingeburgerd geraakt.
De TP-link mesh configuratie zou ook automatisch overschakelen naar andere wifi-kanalen indien er op een bepaald kanaal te veel interferentie is.
Ik heb een AX- wifi mesh netwerk en een laptop met AX- wifi netwerkkaart van Intel, nl. de AX 210. Kost = 45€ (om AC module laten vervangen). Ik haal nu minstens tussen de 800 en 930 Mbps downloadsnelheid. Getest op verschillende momenten en ook vooral overdag tijdens thuiswerk. Merk het verschil enorm als ik voor het werk grote bestanden moet downloaden.
Dat TN speelt met de bandbreedte naar eigen goeddunken is een feit maar ik denk dat AC-wifi oorzaak is van te veel interferentie ook. Iedereen maakt tegenwoordig gebruik van de 5 Ghz netwerkband.
Hetzelfde zal gebeuren met wifi 6 van zodra dit meer ingeburgerd geraakt.
De TP-link mesh configuratie zou ook automatisch overschakelen naar andere wifi-kanalen indien er op een bepaald kanaal te veel interferentie is.
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 60 keer
Ik heb Fiber Business en inderdaad is de snelheid soms erg voor business toepassingen zoals backups, …
Nu voor backups en dergelijke die automatisch draaien is dat op zich nog geen issue.
In mijn geval is dat ook misschien maar een 50-100 GB per nacht.
Als ik echter nog eens een full wil doen, ben ik weken bezig voor enkele TB’s.
En om de duurdere te nemen, neen, veel te duur.
Bij ons in de wijk lijkt het vooral de node het probleem te zijn.
Dus kijk ik superhard uit naar Fiber met een zeer hoge uploadsnelheid.
Nu voor backups en dergelijke die automatisch draaien is dat op zich nog geen issue.
In mijn geval is dat ook misschien maar een 50-100 GB per nacht.
Als ik echter nog eens een full wil doen, ben ik weken bezig voor enkele TB’s.
En om de duurdere te nemen, neen, veel te duur.
Bij ons in de wijk lijkt het vooral de node het probleem te zijn.
Dus kijk ik superhard uit naar Fiber met een zeer hoge uploadsnelheid.
-
- Elite Poster
Bedankt voor de reacties!
Het enige voordeel van de Business Fibernet met Speedboost is dus de 10mbit extra upload. Wel triest, voor die meerwaarde zou je toch wel wat extra prio verwachten. (Nvm ik zie net dat je voor die prijs ook backup krijgt, dat maakt het aanbod wel een pak beter)
Dat DSL qua netwerktopologie inzake capaciteit superieur is ben ik zeker van op de hoogte. Echter had ik wel verwacht dat gezien het grote verschil in capaciteit 1000 mbit vs 100mbit coax toch zou winnen. Helaas is dit dus geen garantie.
Edit: Als je van de Duivel spreekt. Ik had het ook eens aangekaart bij de support van Telenet. Daar zeggen ze dat ik mijn modem moet omruilen omdat deze vaak connectie zou verliezen. Laat ik nu geen probleem hebben met plotse uitval maar mijn USG doet dan ook failover op DSL. Een nieuwe modem kan geen kwaad zeker.
Het enige voordeel van de Business Fibernet met Speedboost is dus de 10mbit extra upload. Wel triest, voor die meerwaarde zou je toch wel wat extra prio verwachten. (Nvm ik zie net dat je voor die prijs ook backup krijgt, dat maakt het aanbod wel een pak beter)
Dat DSL qua netwerktopologie inzake capaciteit superieur is ben ik zeker van op de hoogte. Echter had ik wel verwacht dat gezien het grote verschil in capaciteit 1000 mbit vs 100mbit coax toch zou winnen. Helaas is dit dus geen garantie.
Edit: Als je van de Duivel spreekt. Ik had het ook eens aangekaart bij de support van Telenet. Daar zeggen ze dat ik mijn modem moet omruilen omdat deze vaak connectie zou verliezen. Laat ik nu geen probleem hebben met plotse uitval maar mijn USG doet dan ook failover op DSL. Een nieuwe modem kan geen kwaad zeker.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Een modem die connectie verliest is alvast een indicatie dat er iets misloopt. Hopelijk is het opgelost met een nieuwe modem.gunmaster schreef:Ik had het ook eens aangekaart bij de support van Telenet. Daar zeggen ze dat ik mijn modem moet omruilen omdat deze vaak connectie zou verliezen.
Mogelijks kan de lage snelheid ook verklaard worden door een signaalprobleem op de coaxkabel.
-
- Elite Poster
Je krijgt ook unlimited data volume, geen smallband na x aantal TB.gunmaster schreef:... Het enige voordeel van de Business Fibernet met Speedboost is dus de 10mbit extra upload....
Die backup is pas mogelijk bij de "corporate fibernet" varianten dacht ik.gunmaster schreef:...ook backup...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 41 keer
Business fibernet heeft weldegelijk een backup, al is het maar gewoon een stickje in de modem/router (en bij mij als er wat kapot is is het meestal, ja dat ja
dus in praktijk heb ik het nog nooit kunnen gebruiken wel al meerdere keren storing gehad door kapotte router/modem)

Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters
maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters

-
- Elite Poster
Ah ik heb dat niet... Dat zal dan iets van speciale config zijn dat telenet dan op die modem/router extra er bij zet, en een 4G stick er in.
Optie tegen meerkost, of ook als een bepaalde klant met veel coax storigen te maken heeft?
Optie tegen meerkost, of ook als een bepaalde klant met veel coax storigen te maken heeft?
- cyberbug
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
- Bedankt: 183 keer
- Contacteer:
De optie is gratis inbegrepen in de business fiber abbo's met eenmalige activatie van € 50 (indien voldoende dekking in je gebied)
https://www2.telenet.be/business/nl/soh ... ernet.htmlTelenet Business: Hoe werkt Internet Back-up? schreef:Valt je verbinding op je vaste internet weg? Geen zorgen, de verbinding schakelt automatisch over naar het mobiele netwerk dankzij een handige dongle in je modem. Je blijft gewoon verder surfen, maar met een iets tragere snelheid.
Goed om te weten:
Internet Back-up biedt enkel een oplossing voor je vast internet en dus niet voor bellen met vaste lijn of tv-kijken. Internet Back-up neemt alleen over als je coaxverbinding volledig uitvalt. Niet als ze minder goed werkt.
https://www2.telenet.be/nl/business/soh ... net/bestelTelenet Business: Internet Back-up schreef: Indien je van de dienst Internet Back-up wil genieten, moet je Telenet eerst vragen de dienst te activeren. Telenet zal de activering evenwel enkel kunnen uitvoeren op voorwaarde dat er voldoende mobiele dekking op de locatie is. In sommige gevallen zal Telenet eerst de modem van de klant moeten vervangen.
Activatie:
Na de succesvolle installatie van Internet Back-up wordt er éénmalig een activeringskost van € 50 aangerekend.
Greetz cyberbug

-
- Elite Poster
Hmm, dat zou wel handig zijn voor mij ook, alleen is telenet/base 4G ontvangst hier bij mij slecht...
En ik betwijfel ook of het public IP dan hetzelfde blijft tijdens een outage...
En ik betwijfel ook of het public IP dan hetzelfde blijft tijdens een outage...
-
- Elite Poster
Update, nieuwe modem gehangen. Vanavond eens kijken of de backups sneller binnen stromen.
Ook nog even gebeld met de klantendienst en heb even cheekily gevraagd naar hoe het was gesteld met de node waarop ik zit. Blijkbaar ~650 aangeslotenen en de "node status" was rond de 60, dit zou idealiter 0 moeten zijn. Maar er werd mij verteld dat er veel mis was de voorbije dagen met een score van in de 1000.
Die node issues kunnen een oorzaak zijn, maar we zijn ook zeker niet alleen
Ook nog even gebeld met de klantendienst en heb even cheekily gevraagd naar hoe het was gesteld met de node waarop ik zit. Blijkbaar ~650 aangeslotenen en de "node status" was rond de 60, dit zou idealiter 0 moeten zijn. Maar er werd mij verteld dat er veel mis was de voorbije dagen met een score van in de 1000.
Die node issues kunnen een oorzaak zijn, maar we zijn ook zeker niet alleen