Airco 2 of 3 binnenunits

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Dag

Mijn zoon heeft aan 3 bedrijven een offerte gevraagd voor een airco in zijn huis. Deze zijn qua prijzen en materiaal gelijklopend maar met een opmerkelijk verschil:

2 bedrijven geven een offerte voor 1 buitenunit van 10 kW en 3 binnenunits van 3.5 kW, namelijk één unit op ieder verdiep.

Het derde bedrijf stelt voor om 2 onafhankelijke buitenunits van 5 kW te plaatsen met 2 binnenunits in de traphal op het 1ste en 2de verdiep. Het huis heeft namelijk 2 brede open trappen zonder deuren naar de open keuken en leefruimte op het gelijkvloers. Volgens dit bedrijf zou dit volstaan om de koelte van het 2de en 1ste verdiep te doen zakken naar het gelijkvloers.

Deze optie lijkt ons aantrekkelijk maar we hebben toch wat twijfels hierover. Zou dit voor voldoende koelte zorgen op het gelijkvloers?

Bedankt voor jullie feedback

Johan
JAMIN001
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 sep 2018, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Wat is het laagste en hoogste prijsofferte dat je gekregen hebt?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Hier een airco unit bovenaan trap op zolder en dit koelt wel effectief ook de hal eerste verdiep en gelijkvloers na een tijdje.
Maar om met open deuren slaapkamers of living te koelen is het toch niet heel effectief. Uiteindelijk in living een airco bij geplaatst.
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Warme lucht stijgt
Koude lucht daalt.
Dit moet je steeds in het achterhoofd houden en is belangrijk volgens het effect dat je wenst (opwarming of afkoeling) en de plaatsing van de units (lucht toevoer).
Als je de airco wilt gebruiken voor koeling en staat op de trap/in de traphal, zal de koude lucht niet snel tot boven geraken en boven zal een ophoping van warme lucht blijven...
Ik heb op een gesloten trap de koele lucht van een airco vanuit een open slaapkamer boven al veel ''voelen lopen' van de trappen naar beneden tijdens de zomermaanden...

Best dus gekoelde of opgewarmde lucht laten toekomen in de hoofdruimtes (bv slaapkamer/woonruimte )die je wilt koelen/opwarmen en de ruimte dicht laten (d.w.v deuren) wanneer je de airco gebruikt voor het beste/efficiëntste effect.

Wat ook zeer belangrijk is, is de isolatiewaarde van de woning...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Binnenunit van 3,5kW is best wel stevig!
Aircobedrijven zijn in hetzelfde bedje ziek als verwarmingsinstallateurs: niemand komt klagen over een catastrofaal overgedimensioneerde verwarming. Maar als de bomma geen 26° haalt als het buiten stormt of -15°, is het ambras.
Volgens mij moet je al in een halve serre wonen als je 10kW koeling nodig hebt :).

Over uw vraag: als je wil koelen in kamers op basis van de temperatuur in de hal, dan ga je lang mogen wachten.
Mijn advies: plaats in de te koelen ruimtes een toestel "op maat", dat gaat het snelst/vlotst koelen. De gang moet toch niet fris zijn, als de slaapkamers en de bureaus maar koel zijn (om te kunnen slapen en werken).
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ben ik het ook mee eens.

Wij hebben 5 binnenunits (1tje in iedere ruimte). Als je centraal units zou hangen, kan je daar allicht je huis wat koeler mee houden, maar:

- het gaat je veel meer energie kosten. Je moet de centrale delen extra koel zetten (bvb 20°) om 22-23° in de ruimtes die je gebruikt te bekomen.
- je kan niet even 'snel' een ruimte koelen. Ik zet mijn binnenunit op en in die ruimte geeft dat onmiddellijk effect. Jij zal eerst je centrale ruimte volledig moeten koelen en ontvochtigen alvorens het effect kan beginnen krijgen in de ruimte die je gebruikt.

Vroeger deden wij het centraal zoals jij het omschrijft, maar dan met een mobiele split. Het was meer dan niks, maar eigenlijk geen succes. Hartje zomer konden we zo de leefruimte wel koelen tot 25° (ipv 28° zonder airco), maar ook niet koeler dan dat. En dan moest de airco echt nonstop op max vermogen koelen van 's morgens vroeg.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”