dakpannen verschoven: waterschade risico ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Wellicht eerder iets voor een bouwforum, maar bon, ik weet dat er hier veel goede doe-het-zelvers zitten.

Ik heb ook prijs met de storm van gisteren. Op een plaats zijn er een stuk of 15 pannen verschoven met als gevolg dat het dak daar wat bloot ligt. Ik zie plaatmateriaal met daarop latten waarop de pannen rusten. Onder die platen ligt dan vermoedelijk de isolatie en daaronder dan de gyproc platen van het schuin plafond in de slaapkamer.

Ik heb al verschillende dakwerkers opgebeld maar geen een die vandaag tijd heeft en ik dus moet wachten tot maandag. Ik vraag me af in welke mate ik risico ga hebben op waterschade als dit maandag pas hersteld wordt. Er wordt toch weer redelijk wat regen voorspeld vanaf deze namiddag. Ik heb wel de indruk dat water gewoon van het plaatmateriaal ook gewoon naar beneden zal lopen in de dakgoot. Maar gerust ben ik er niet op.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Het plaatmateriaal is wellicht uw onderdak (Eternit/mineserit/iets anders). Water loopt daar gewoon af onder uw pannen. Kans op waterschade minimaal. Wat niet wegneemt dat de pannen weer op hun plaats moeten komen, maar geen paniek.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Met een ladder kunt ge dat toch meestal zelf verhelpen?
M_016
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Waarschijnlijk is uw onderdak zichtbaar en is de kans op waterschade beperkt
Trouwens misschien biedt uw brandverzekering hiervoor de mogelijkheid tot "herstelling in natura" = zij sturen u een firma bij hen onder contract om de schade zo spoedig mogelijk te herstellen of te beperken
Laatst gewijzigd door M_016 19 feb 2022, 14:24, in totaal 1 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Zelf herstellen: dacht ik eerst ook. Maar ik heb hoogtevrees en kon ik er toch niet echt bij puur vanaf ladder, dus op het dak zelf kruipen zie ik niet zitten. Overigens liggen er nog een paar enkelingen ook verschoven hoger op het dak, en dat zie ik al helemaal niet zitten.

Ondertussen aangifte gedaan bij verzekering (online, want ik kon mijn makelaar niet bereiken :( ). Die geven inderdaad ook de optie van iemand van hen te laten komen, maar ik vrees dat dat nog langer zal duren. Heb nu iemand die gaat proberen vandaag nog te komen, en anders maandag. Hopelijk kan hij vandaag komen zodat ik wat geruster kan slapen.

EDIT: en ondertussen geholpen. Dakwerker toch nog kunnen langskomen vandaag en alle pannen liggen weer zoals ze moeten liggen. Die klom overigens gewoon naar boven door hier en daar een pan te verschuiven zodat hij zichzelf een trapje maakt, toch wel een stiel apart eigenlijk. Ben wel opgelucht, want voor zondagavond voorspellen ze alweer stormachtig weer, en als je dan al een hoop losse pannen hebt mag je vrezen dat er nog meer zal loskomen/vallen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Goed dat je snel geholpen werd, er gaat morgen ook veel regen vallen denk ik.
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Da's de veiligst manier om een dka op te gaan. Eens je dat weet en geen angst hebt van hoogte is dat een eitje om te doen.
Maar enkel als je voldoende vertrouwen hebt dat je het veilig kan.

Blij van dit goede nieuws, een vakman die je uit de nood kan helpen, dat zijn engelen :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”