Hi,
Nog maar es een vraagje over de speedtouch 510, heb al enkele threads doorgelezen op het forum erover en reeds enkele van mijn problemen opgelost. Heb al een bredere range toegekend aan de dhcp server, en deze kunnen allemaal zonder problemen het internet benaderen.
Echter had ik hier graag ook een pc een vaste ip gegeven. Deze pc is een toestel die als "server" dient. Toch zou het makkelijk zijn moest ik ook met dat toestel het internet kunnen benaderen. Dit lukt dus niet.
Dus vanzodra ik hier een pc een vast ip geef kan ik niet met het toestel op het internet... Ook als ik die vaste ip in de range van de dhcp zet...
Iemand een oplossing hier, thx alvast.
Dreeten
speedtouch 510
-
- Premium Member
- Bedankt: 1 keer
Welke dns server heb je opgegeven op die pc? Als je de router invult, moet je zeker de dns-forwarder activeren op de Speedtouch. Staat die niet aan, dan moet je dezelfde dns servers opgeven als diegene die de andere pc's via dhcp krijgen.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Ik ken de speedtouch 510 niet, maar bij mijn router kan ik bij dhcp gereserveerde leases ingeven. De router moet dan wel het MAC-adres van de netwerkkaart van de server kennen.
-
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
Ik vermoed dat het probleem elders ligt. Je kan via DHCP inderdaad met reservaties werken, en dan krijg je een vast IP via DHCP.
Je kan ook een vast IP ingeven, maar met enkel het IP kan je inderdaad niet op internet. Een DHCP server gaat naast dat IP-adres ook automatisch het subnetmasker, gateway en DNS-servers instellen. Ook die 2 laatste heb je zeker nodig om te kunnen internetten. Voor je lokaal netwerk is IP-nr en subnet voldoende.
Denk dat je best eens je IP-gegevens doorgeeft hier die je op je server instelt (je kan die opvragen door in een dosprompt "ipconfig /all" (zonder de " ") in te geven).
Nu, kort komt het hier op neer dat je dus als gateway het IP van je router ingeeft, en op de posities van DNS het IP van de DNS-servers van je provider. Voor Skynet zou dit bv. 195.238.2.21 en 195.238.2.22 zijn, maar deze zijn uiteraard afhankelijk van je provider (als je niet bij Skynet zit, zullen deze die ik opgeef dus niet werken...)
Je kan ook een vast IP ingeven, maar met enkel het IP kan je inderdaad niet op internet. Een DHCP server gaat naast dat IP-adres ook automatisch het subnetmasker, gateway en DNS-servers instellen. Ook die 2 laatste heb je zeker nodig om te kunnen internetten. Voor je lokaal netwerk is IP-nr en subnet voldoende.
Denk dat je best eens je IP-gegevens doorgeeft hier die je op je server instelt (je kan die opvragen door in een dosprompt "ipconfig /all" (zonder de " ") in te geven).
Nu, kort komt het hier op neer dat je dus als gateway het IP van je router ingeeft, en op de posities van DNS het IP van de DNS-servers van je provider. Voor Skynet zou dit bv. 195.238.2.21 en 195.238.2.22 zijn, maar deze zijn uiteraard afhankelijk van je provider (als je niet bij Skynet zit, zullen deze die ik opgeef dus niet werken...)
Met vriendelijke groeten,
Polleke
Polleke
Het is ondertussen gelukt...
Ik had idd de dns niet goed ingevuld. Moest idd die van mijn modem zijn.
Ik had da geprobeerd voor ik die config van de modem aanpaste (grotere range bereikbaar maken voor het net) maar niet meer nadien... Dus was het eigelijk iets waar ik zelf had moeten achtergekomen zijn.
Merci voor de tips, jullie zijn echt super bezig.
Grtz
Dreeten
Ik had idd de dns niet goed ingevuld. Moest idd die van mijn modem zijn.
Ik had da geprobeerd voor ik die config van de modem aanpaste (grotere range bereikbaar maken voor het net) maar niet meer nadien... Dus was het eigelijk iets waar ik zelf had moeten achtergekomen zijn.
Merci voor de tips, jullie zijn echt super bezig.
Grtz
Dreeten