Asus Zenwifi XT8 - Connectieproblemen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ZoekerAH
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Beste,

Recent installeerde ik (met hulp van de behulpzame mensen van dit forum) een MESH systeem met 2x Asus Zenwifi XT8 routers (achter mijn BBOX V3 modem van proximus).

Ik ben erg tevreden van het bereik en de behaalde snelheden...

Echter merk ik na wat grondig "testen" op dat ik regelmatig (ca. 1 à 2 keer per uur) enkele seconden volledig mijn internetverbinding verlies. Dit gebeurt zelfs wanneer ik een toestel met een utp kabel verbind aan de XT8 die op zijn beurt met een utp kabel verbonden is aan de Proximus modem... Het is aldus geen probleem mbt. de draadloze signaalsterkte.

De firmware van de routers is up to date... Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat ik nóg kan doen om de verbinding te testen, laat staan wat ik kan doen om dit probleem op te lossen

Iemand enige tips? :oops:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Wat betekent dat "volledig internet verliezen"?
Valt de verbinding weg: "disconnect"
Is enkel het WAN-verkeer onderbroken of ook het LAN verkeer?
ZoekerAH
Starter
Starter

Bedankt voor je reactie.

Met 'volledig' mijn internetverbinding verliezen bedoel ik dat bijvoorbeeld mijn videocall onderbroken wordt of dat het even onmogelijk wordt om mijn browser te gebruiken. Dit duurt vaak maar enkele seconden.

Soms lijkt het apparaat in kwestie (Smartphone / laptop) ook even de wifi verbinding te verliezen maar dit líjkt dan ook weer niet altijd het geval te zijn. :? Mogelijk afhankelijk van hoe lang de verbinding wegvalt?

Ik heb de XT8 ook even bekabeld tussen mijn BBOX en mijn TV Box van proximus gestoken en ook hier verliest mijn TV soms even zijn connectie. Daarom dat ik concludeerde dat het geen probleem is met (de sterkte van) het wifi signaal.
heist_175
Moderator
Moderator

Mocht het alleen Windows zijn, zou ik denken aan IP-lease problemen (overijverige firewall bv)?
Maar dat heb ik nog nooit gezien op een smartphone :).

Zet eens een download op van enkele uren, met een snelheid die je artificieel limiteert op 1MBps en natuurlijk bekabeld aangesloten?
Zeker dat de DSL niet wegvalt (al krijg je dat niet rond op 1-2sec).

De XT8, is dat enkel AP, of ook router?
Speelt de XT8 ook DHCP, of niet?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

2 Asus Mesh routers?
Op welke wijze is uw Asus router verbonden met uw "Asus" satelliet/"node"?
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wire ... v2_WEB.pdf p.11-12
vermits u gebruik maakt van uw Asus router achter u Bbox vermoed ik dat u voor automatic dhcp p14 gekozen hebt, correct?
van welke SSID maakt u gebruik 2.4/5.0?
wordt er eventueel (automatisch) gewisseld tussen WiFi van Bbox, Asus router en/of Asus satelliet?
wat is de status van de LEDs op de Bbox (internet & DSL blauw continu)?
stelt het probleem zich ook als u zich rechtstreeks met de Bbox verbindt en/of wanneer u zich aansluit op de Asus router aangesloten in utp met de Bbox?
ZoekerAH
Starter
Starter

heist_175 schreef:Mocht het alleen Windows zijn, zou ik denken aan IP-lease problemen (overijverige firewall bv)?
Maar dat heb ik nog nooit gezien op een smartphone :).

Zet eens een download op van enkele uren, met een snelheid die je artificieel limiteert op 1MBps en natuurlijk bekabeld aangesloten?
Zeker dat de DSL niet wegvalt (al krijg je dat niet rond op 1-2sec).

De XT8, is dat enkel AP, of ook router?
Speelt de XT8 ook DHCP, of niet?
De smartphone verliest schijnbaar ook soms helemaal de verbinding voor enkele seconden. Hij valt dan terug op mobiel internet. Dus het lijkt mij niet enkel een windows probleem.

U vraagt om een download op te zetten van enkele uren. Ik heb inderdaad al zitten zoeken naar wat software om mijn internetconnectie in het oog te houden maar dit blijkt niet zo simpel te vinden :???: Misschien moet het dan maar op deze manier.

U vraagt of ik de XT8 gebruik als router of als access point. Ik heb één XT8 basically gewoon verbonden met mijn proximus modem en vervolgens de Asus app alles zélf laten installeren. Ik heb aldus geen speciale instellingen gewijzigd/ingesteld. Aangezien ik een apart wifi signaal krijg ga ik er van uit dat hij werkt als router. Tegelijkertijd geef ik meteen toe dat ik deze stappen NIET gevolgd heb omdat het syteem zonder deze instellingen reeds werkte... Zal ik hier maar eens mee gaan prullen dan?

U vraagt of de XT8 ook DHCP speelt. In de Asus app staat wel vermeld: Wan Type: DHCP
M_016 schreef:2 Asus Mesh routers?
Op welke wijze is uw Asus router verbonden met uw "Asus" satelliet/"node"?
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wire ... v2_WEB.pdf p.11-12
vermits u gebruik maakt van uw Asus router achter u Bbox vermoed ik dat u voor automatic dhcp p14 gekozen hebt, correct?
van welke SSID maakt u gebruik 2.4/5.0?
wordt er eventueel (automatisch) gewisseld tussen WiFi van Bbox, Asus router en/of Asus satelliet?
wat is de status van de LEDs op de Bbox (internet & DSL blauw continu)?
stelt het probleem zich ook als u zich rechtstreeks met de Bbox verbindt en/of wanneer u zich aansluit op de Asus router aangesloten in utp met de Bbox?
Ja het zijn geen twee Mesh routers... Vergeef mij enige vergissingen kwa terminologie. Het is gewoon een 2-pack van Asus Zenwifi XT8 toestellen waarvan één als router wordt gebruikt (veronderstel ik - zie boven).

De asus router is met utp kabel verbonden met de modem. De tweede asus unit is draadloos verbonden met de eerste.

U vermoedt dat ik gekozen heb voor automatic dhcp maar ik heb zelf eigenlijk geen instellingen gewijzigd. Ik heb aldus de automatische instellingen behouden aangezien deze schijnbaar lijken te werken. In de app staat wel degelijk vermeld Wan Type: DHCP

Ik maak geen gebruik van een specifiek SSID (2.4/5.0). Volgens mij worden deze gebundeld in één 'gecombineerd' signaal. Dit kon ik zelf instellen.

Er wordt niet automatisch gewisseld tussen de wifi van de bbox en het andere wifi-signaal. Ik heb het wifi signaal van de bbox uitgeschakeld. Verder veronderstel ik wél dat er automatisch geswitched wordt tussen de twee asus XT's. De bedoeling is toch dat dit naadloos kan bij een mesh systeem.

De led status op de BBox lijkt in orde. Ik heb ook proximus nog een test laten uitvoeren op onze lijn. Hierbij werden geen problemen vastgesteld.

Ik heb als test al eens geprobeerd om mijn TV decoder bekabeld aan te sluiten op de Asus XT8 en dus niet rechtstreeks op de Bbox. Ook hier valt de internetverbinding sporadisch weg (tijdens live tv kijken)

Anyway... Ik zal maar eens wat gaan prullen in die Web GUI op goed geluk? :smash2:
Anyway... Ik zal maar eens wat gaan prullen in die Web GUI op goed geluk? :smash2:
Update: Geen verschil :lol: :x :roll:
heist_175
Moderator
Moderator

Ik heb de indruk dat uw XT8 ingesteld staat als DHCP, waardoor zowel de bbox als de XT8 ip-adressen wil uitdelen (ook aan elkaar).
Dat leidt (lijdt) altijd tot problemen.

Er zijn scenario's te bedenken waar een dubbele DHCP wenselijk is, maar vermoedelijk valt uw scenario daar niet onder.
Zorg dat de XT8 fungeert als gewone AP en niet langer als router, zet de DHCP dus gewoon uit op de XT8.
ZoekerAH
Starter
Starter

heist_175 schreef:Ik heb de indruk dat uw XT8 ingesteld staat als DHCP, waardoor zowel de bbox als de XT8 ip-adressen wil uitdelen (ook aan elkaar).
Dat leidt (lijdt) altijd tot problemen.

Er zijn scenario's te bedenken waar een dubbele DHCP wenselijk is, maar vermoedelijk valt uw scenario daar niet onder.
Zorg dat de XT8 fungeert als gewone AP en niet langer als router, zet de DHCP dus gewoon uit op de XT8.
Ik heb de XT8 op dit moment nog ingesteld als ROUTER maar heb wel een PPPoE-sessie aangemaakt (conform deze richtlijnen)

Ik moet nog even verder testen of het probleem nu verholpen is... Ik heb wel 1x een verbindingsprobleem maar voorlopig geen meer

U stelt voor om de XT8 te gebruiken als access point. Welk verschil (nadeel) merk ik als gebruiker in vergelijking met de router functie? IK heb hier al over zitten lezen maar ik begrijp niet goed welk het nadeel/verschil is om mijn XT8 als access point te gebruiken.
M_016
Elite Poster
Elite Poster

@zoekerAH
indien u geen problemen meer zou ondervinden, lijkt het mij opportuun uw Asus router (+satelliet) gewoon achter uw Bbox te laten staan conform de "richtlijnen" van Proximus
een "degradatie" ervan tot gewoon access point (AP) lijkt mij in eerste instantie "zonde voor het gespendeerde geld"

mijn "goedgekeurde/gedoogde" AVM Fritz!box(en) staat (staan) ook ofwel direct op het Proximus netwerk of als router achter Bbox3v+
heist_175
Moderator
Moderator

ZoekerAH schreef:Dit gebeurt zelfs wanneer ik een toestel met een utp kabel verbind aan de XT8 die op zijn beurt met een utp kabel verbonden is aan de Proximus modem.
Welke poort van de XT8 is verbonden met de bbox?

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wire ... v2_WEB.pdf
Afbeelding
M_016
Elite Poster
Elite Poster

@heist_175 zoeker_AH gebruikt de WAN poort van de Asus router
Cfr
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... fi#p902623
ZoekerAH
Starter
Starter

heist_175 schreef: Welke poort van de XT8 is verbonden met de bbox?
De WAN
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”