Pagina 1 van 1

Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 26 nov 2021, 20:04
door Abdelghani
Dag allen,
2 weken zijn nog niet gepasseerd toen de installateur fiber van edpnet heeft geïnstalleerd. Sinds gisteren had ik plots geen internet niet meer, na hun te contacteren en alle stappen te volgen heeft niets geholpen. Nu ik heb nog steeds geen internet en als de installateur nog eens komt en de fout ligt niet voor de fibee intropunt dan word ik 200 euro aangerekend. 2 weken zijn nog niet eens gepasseerd sinds de eerste installatie en ik heb nochtans installatie zonder zorgen genomen om juist al die problemen en hoofdpijn niet te krijgen. Wat zijn mijn opties? 200 euro is echt veel geld en als zij het probleem niet weten hoe moet ik het dan weten?

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 26 nov 2021, 20:12
door Joachim
Dat is enkel om uit te sluiten dat klanten iemand laten komen om hun stekker in te steken, of dat ze aan hun routerconfiguratie hebben zitten prutsen. Je kan niet geloven hoe vaak dat voor valt. Als je de basis checks gedaan hebt kan je met een gerust hart je akkoord geven.

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 26 nov 2021, 20:30
door Abdelghani
Joachim schreef:Dat is enkel om uit te sluiten dat klanten iemand laten komen om hun stekker in te steken, of dat ze aan hun routerconfiguratie hebben zitten prutsen. Je kan niet geloven hoe vaak dat voor valt. Als je de basis checks gedaan hebt kan je met een gerust hart je akkoord geven.
Ik heb wel mijn modem gereset, was 1 van hun instructies en hebben mij daarna niet verteld hoe die precies moest configureert worden dan heb ik gewoon de instructie gevold van hun site.

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 26 nov 2021, 20:50
door 9livesuni
Hoe ziet gedat eigenlijk dat je geen internet hebt?

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 26 nov 2021, 21:10
door Abdelghani
Op wifi geen internet en op de tweede lan poort is pc aangesloten en ook geen interner en zelfs op pc kan ik fritz.box niet bereiken, alleen via wifi. En bij internet > account informatie dan apply, vind hij geen internet bereik

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 26 nov 2021, 23:54
door lacer
Abdelghani schreef: ... en zelfs op pc kan ik fritz.box niet bereiken, alleen via wifi....
Hoe kan dit nu, om de frizbox configuratiescherm te zien heb je toch geen internet nodig.
Heb je ook geprobeerd met het IP adres ?

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 27 nov 2021, 10:13
door Abdelghani
lacer schreef:
Abdelghani schreef: ... en zelfs op pc kan ik fritz.box niet bereiken, alleen via wifi....
Hoe kan dit nu, om de frizbox configuratiescherm te zien heb je toch geen internet nodig.
Heb je ook geprobeerd met het IP adres ?
Ip adres nog niet geprobeerd, ik vond het ook raar dat ik de fritzbox niet kon bereiken. Ik heb nog een TP-Link Archer C6 AC1200 zou ik ipv fritzbox kunnen gebruiken? En weetje welke configuratie dat ik moet doen om dit werkend te krijgen?

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 27 nov 2021, 10:54
door luukske
Standaard IP adres van de Fritzbox is 192.168.178.1
Je kunt dan op de statuspagina zien of er verbinding is.

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 27 nov 2021, 11:06
door Freec
Zit de fibermodem wel in poort 1 van de fritzbox? Dus niet in de gele poort op de fritzbox, maar de zwarte poort 1?

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 27 nov 2021, 12:08
door Abdelghani
Freec schreef:Zit de fibermodem wel in poort 1 van de fritzbox? Dus niet in de gele poort op de fritzbox, maar de zwarte poort 1?
De kabel van fibermodem op GE1 is verbonden met LAN1 van de fritzbox (is gele poort)
(zie bijlage van hoe het bekabeld is)

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 27 nov 2021, 12:14
door philippe_d
Freec schreef:Zit de fibermodem wel in poort 1 van de fritzbox? Dus niet in de gele poort op de fritzbox, maar de zwarte poort 1?
Gele poort, zwarte poort?
Over welke FritzBox heb jij het??

Gezien het hier over een fibernet aansluiting gaat, moet de FritzBox verbonden worden met de Proximus ONT.
Afhankelijk over welke FritzBox het gaat:
  • - voor een Fritz!Box 7590 of 7590AX de blauwe WAN poort.
    - voor alle andere Fritz!Boxen: de gele LAN1 poort (die dan via de configuratie ingesteld staat als WAN poort)
Dus niks geen zwarte poort :wink: .
Abdelghani schreef:De kabel van fibermodem op GE1 is verbonden met LAN1 van de fritzbox (is gele poort)
(zie bijlage van hoe het bekabeld is)
Perfect (op voorwaarde dat jouw lijn geactiveerd werd op GE1 - zie orderbevestiging).

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 27 nov 2021, 12:19
door Abdelghani
philippe_d schreef:Gele poort, zwarte poort?
Over welke FritzBox heb jij het??

Gezien het hier over een fibernet aansluiting gaat, moet de FritzBox verbonden worden met de Proximus ONT.
Afhankelijk over welke FritzBox het gaat:
  • - voor een Fritz!Box 7590 of 7590AX de blauwe WAN poort.
    - voor alle andere Fritz!Boxen: de gele LAN1 poort (die dan via de configuratie ingesteld staat als WAN poort)
Dus niks geen zwarte poort :wink: .
Is de fritzbox 7530, hoe kan ik weten als de lan1 is ingesteld als wan poort? En hoe weet ik als de probleem bij de Fritz box ligt of bij de Proximus ONT?

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 27 nov 2021, 12:26
door philippe_d
Als je de wizzard hebt gevolgd en "EDPNet Fiber" hebt gekozen als provider, dan wordt de LAN1 poort automatisch een WAN poort
("internet toegang via LAN1").

Controleer dan ook of jouw EDPNET credentials voor de PPPoE verbinding goed ingevuld staan:
  • username@EDPNET (voorbeeld: abcdefgh.8790.d1@EDPNET)
    correcte PPPoE paswoord (zie "Mijn EDPNet")

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 27 nov 2021, 12:33
door 9livesuni
Waarom brandt het lampje op ge4 als de kabel op ge1 zit?

( ik ken daar niks van vandaar de vraag)

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 27 nov 2021, 12:35
door Chroma
Waarschijnlijk schemerlicht van het lampje erlangs

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 27 nov 2021, 12:37
door Freec
Ja, sorry, dus gele poort :oops: ben zelf al even weg van de fritzbox. Mijn excuses.
Maar velen zouden hem in de dsl poort pluggen

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 27 nov 2021, 13:22
door Abdelghani
9livesuni schreef:Waarom brandt het lampje op ge4 als de kabel op ge1 zit?

( ik ken daar niks van vandaar de vraag)
Geen idee maar is niet volledig aan het branden zoals de 3 andere. Welke lampjes zouden moeten branden bij zowel de fritzbox als de fibermodem?
Standaard IP adres van de Fritzbox is 192.168.178.1
Je kunt dan op de statuspagina zien of er verbinding is.
Via 192.168.178.1 kan ik ook niet bereiken alleen via wifi, kabel oo lan2 en nr pc kan niet bereiken

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 27 nov 2021, 15:24
door philippe_d
Abdelghani schreef:Via 192.168.178.1 kan ik ook niet bereiken alleen via wifi, kabel oo lan2 en nr pc kan niet bereiken
Als je de FritzBox alleen via WiFi kan bereiken, blijkt er iets verkeerd te gaan met de LAN poorten (vandaar ook geen internet)?
Ik zou eens de FritzBox terugzetten naar fabrieksinstellingen
Systeem > Back-up > Fabrieksinstellingen
Daarna de volledige wizzard doorlopen zoals aangegeven op de EDPNet site.

Indien dit nog niet werkt (FritzBox niet te bereiken via LAN), best nieuw exemplaar vragen aan EDPNet?
Abdelghani schreef:Welke lampjes zouden moeten branden bij zowel de fritzbox als de fibermodem?
Tip.
Ga naar Systeem > Toesten en leds > Info Weergave
Hieronder zie je: U kunt een van de volgende gebeurtenissen door de Info-led laten weergeven:
In de drop-downlist kies je voor "Internet verbinding bestaat - LED brandt"

Nu zal op de Fritz!Box het "INFO" lichtje branden, van zodra je een geslaagde internet verbinding hebt (PPPoE sessie) :-) .
Dit geldt ook voor de DSL gebruikers...

Volgende lampjes moeten dan branden (FritzBox)
  • - Power/DSL (voor DSL gebruikers pas nadat er een sync is)
    - WLAN (van zodra de WiFi aan is)
    - INFO (van zodra geslaagde PPPoE)

Re: Hoge kost voor installateur te laten komen

Geplaatst: 27 nov 2021, 15:47
door Abdelghani
Het is de fritzbox lan poorten die niet werken, ik heb tp link archer c6 vervangen en de ONT proximus GE1 lampje brand en ik kan configuren via pc ook. Maar nu ik heb het ingesteld om pppoe te gebruiken maar ik wil de lan 1 converten naar wan port over pppoe maar lukt niet, weet iemand hoe ik die router kan configureren?

Zie bijlage voor foto's van configuratie => bestand is te groot


Edit:
Is opgelost met de bbbox 3, heb daar mee alles goed kunnen configureren