Hoge kost voor installateur te laten komen

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Abdelghani
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2021, 19:54

Dag allen,
2 weken zijn nog niet gepasseerd toen de installateur fiber van edpnet heeft geïnstalleerd. Sinds gisteren had ik plots geen internet niet meer, na hun te contacteren en alle stappen te volgen heeft niets geholpen. Nu ik heb nog steeds geen internet en als de installateur nog eens komt en de fout ligt niet voor de fibee intropunt dan word ik 200 euro aangerekend. 2 weken zijn nog niet eens gepasseerd sinds de eerste installatie en ik heb nochtans installatie zonder zorgen genomen om juist al die problemen en hoofdpijn niet te krijgen. Wat zijn mijn opties? 200 euro is echt veel geld en als zij het probleem niet weten hoe moet ik het dan weten?
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

Dat is enkel om uit te sluiten dat klanten iemand laten komen om hun stekker in te steken, of dat ze aan hun routerconfiguratie hebben zitten prutsen. Je kan niet geloven hoe vaak dat voor valt. Als je de basis checks gedaan hebt kan je met een gerust hart je akkoord geven.
Abdelghani
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2021, 19:54

Joachim schreef:Dat is enkel om uit te sluiten dat klanten iemand laten komen om hun stekker in te steken, of dat ze aan hun routerconfiguratie hebben zitten prutsen. Je kan niet geloven hoe vaak dat voor valt. Als je de basis checks gedaan hebt kan je met een gerust hart je akkoord geven.
Ik heb wel mijn modem gereset, was 1 van hun instructies en hebben mij daarna niet verteld hoe die precies moest configureert worden dan heb ik gewoon de instructie gevold van hun site.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Hoe ziet gedat eigenlijk dat je geen internet hebt?
Abdelghani
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2021, 19:54

Op wifi geen internet en op de tweede lan poort is pc aangesloten en ook geen interner en zelfs op pc kan ik fritz.box niet bereiken, alleen via wifi. En bij internet > account informatie dan apply, vind hij geen internet bereik
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Abdelghani schreef: ... en zelfs op pc kan ik fritz.box niet bereiken, alleen via wifi....
Hoe kan dit nu, om de frizbox configuratiescherm te zien heb je toch geen internet nodig.
Heb je ook geprobeerd met het IP adres ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Abdelghani
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2021, 19:54

lacer schreef:
Abdelghani schreef: ... en zelfs op pc kan ik fritz.box niet bereiken, alleen via wifi....
Hoe kan dit nu, om de frizbox configuratiescherm te zien heb je toch geen internet nodig.
Heb je ook geprobeerd met het IP adres ?
Ip adres nog niet geprobeerd, ik vond het ook raar dat ik de fritzbox niet kon bereiken. Ik heb nog een TP-Link Archer C6 AC1200 zou ik ipv fritzbox kunnen gebruiken? En weetje welke configuratie dat ik moet doen om dit werkend te krijgen?
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Standaard IP adres van de Fritzbox is 192.168.178.1
Je kunt dan op de statuspagina zien of er verbinding is.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Zit de fibermodem wel in poort 1 van de fritzbox? Dus niet in de gele poort op de fritzbox, maar de zwarte poort 1?
Abdelghani
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2021, 19:54

Freec schreef:Zit de fibermodem wel in poort 1 van de fritzbox? Dus niet in de gele poort op de fritzbox, maar de zwarte poort 1?
De kabel van fibermodem op GE1 is verbonden met LAN1 van de fritzbox (is gele poort)
(zie bijlage van hoe het bekabeld is)
Laatst gewijzigd door Abdelghani op 27 nov 2021, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Freec schreef:Zit de fibermodem wel in poort 1 van de fritzbox? Dus niet in de gele poort op de fritzbox, maar de zwarte poort 1?
Gele poort, zwarte poort?
Over welke FritzBox heb jij het??

Gezien het hier over een fibernet aansluiting gaat, moet de FritzBox verbonden worden met de Proximus ONT.
Afhankelijk over welke FritzBox het gaat:
  • - voor een Fritz!Box 7590 of 7590AX de blauwe WAN poort.
    - voor alle andere Fritz!Boxen: de gele LAN1 poort (die dan via de configuratie ingesteld staat als WAN poort)
Dus niks geen zwarte poort :wink: .
Abdelghani schreef:De kabel van fibermodem op GE1 is verbonden met LAN1 van de fritzbox (is gele poort)
(zie bijlage van hoe het bekabeld is)
Perfect (op voorwaarde dat jouw lijn geactiveerd werd op GE1 - zie orderbevestiging).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Abdelghani
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2021, 19:54

philippe_d schreef:Gele poort, zwarte poort?
Over welke FritzBox heb jij het??

Gezien het hier over een fibernet aansluiting gaat, moet de FritzBox verbonden worden met de Proximus ONT.
Afhankelijk over welke FritzBox het gaat:
  • - voor een Fritz!Box 7590 of 7590AX de blauwe WAN poort.
    - voor alle andere Fritz!Boxen: de gele LAN1 poort (die dan via de configuratie ingesteld staat als WAN poort)
Dus niks geen zwarte poort :wink: .
Is de fritzbox 7530, hoe kan ik weten als de lan1 is ingesteld als wan poort? En hoe weet ik als de probleem bij de Fritz box ligt of bij de Proximus ONT?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als je de wizzard hebt gevolgd en "EDPNet Fiber" hebt gekozen als provider, dan wordt de LAN1 poort automatisch een WAN poort
("internet toegang via LAN1").

Controleer dan ook of jouw EDPNET credentials voor de PPPoE verbinding goed ingevuld staan:
  • username@EDPNET (voorbeeld: abcdefgh.8790.d1@EDPNET)
    correcte PPPoE paswoord (zie "Mijn EDPNet")
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Waarom brandt het lampje op ge4 als de kabel op ge1 zit?

( ik ken daar niks van vandaar de vraag)
Chroma
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 nov 2021, 12:31

Waarschijnlijk schemerlicht van het lampje erlangs
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Ja, sorry, dus gele poort :oops: ben zelf al even weg van de fritzbox. Mijn excuses.
Maar velen zouden hem in de dsl poort pluggen
Abdelghani
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2021, 19:54

9livesuni schreef:Waarom brandt het lampje op ge4 als de kabel op ge1 zit?

( ik ken daar niks van vandaar de vraag)
Geen idee maar is niet volledig aan het branden zoals de 3 andere. Welke lampjes zouden moeten branden bij zowel de fritzbox als de fibermodem?
Standaard IP adres van de Fritzbox is 192.168.178.1
Je kunt dan op de statuspagina zien of er verbinding is.
Via 192.168.178.1 kan ik ook niet bereiken alleen via wifi, kabel oo lan2 en nr pc kan niet bereiken
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Abdelghani schreef:Via 192.168.178.1 kan ik ook niet bereiken alleen via wifi, kabel oo lan2 en nr pc kan niet bereiken
Als je de FritzBox alleen via WiFi kan bereiken, blijkt er iets verkeerd te gaan met de LAN poorten (vandaar ook geen internet)?
Ik zou eens de FritzBox terugzetten naar fabrieksinstellingen
Systeem > Back-up > Fabrieksinstellingen
Daarna de volledige wizzard doorlopen zoals aangegeven op de EDPNet site.

Indien dit nog niet werkt (FritzBox niet te bereiken via LAN), best nieuw exemplaar vragen aan EDPNet?
Abdelghani schreef:Welke lampjes zouden moeten branden bij zowel de fritzbox als de fibermodem?
Tip.
Ga naar Systeem > Toesten en leds > Info Weergave
Hieronder zie je: U kunt een van de volgende gebeurtenissen door de Info-led laten weergeven:
In de drop-downlist kies je voor "Internet verbinding bestaat - LED brandt"

Nu zal op de Fritz!Box het "INFO" lichtje branden, van zodra je een geslaagde internet verbinding hebt (PPPoE sessie) :-) .
Dit geldt ook voor de DSL gebruikers...

Volgende lampjes moeten dan branden (FritzBox)
  • - Power/DSL (voor DSL gebruikers pas nadat er een sync is)
    - WLAN (van zodra de WiFi aan is)
    - INFO (van zodra geslaagde PPPoE)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Abdelghani
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2021, 19:54

Het is de fritzbox lan poorten die niet werken, ik heb tp link archer c6 vervangen en de ONT proximus GE1 lampje brand en ik kan configuren via pc ook. Maar nu ik heb het ingesteld om pppoe te gebruiken maar ik wil de lan 1 converten naar wan port over pppoe maar lukt niet, weet iemand hoe ik die router kan configureren?

Zie bijlage voor foto's van configuratie => bestand is te groot


Edit:
Is opgelost met de bbbox 3, heb daar mee alles goed kunnen configureren
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”