Je kent het verhaal: je geeft een externe harde schijf van 8 TB die je toch niet meer gebruikt aan je vloggende zus om backups/archieven op op te slaan, zij sluit die aan op haar laptop aan de tafel, stroom in stopcontact wat verderop, iemand struikelt over de stroomdraad en heel de schijf vliegt de grond op.
Lap.
Die schijf was dus in gebruik op dat moment en draaide wellicht.
Het gaat om een WD My Book Desktop van 8 TB. Als ik 'm aansluit klinkt ie nog oké: spint gelijkaardig aan zijn broertjes en zusjes. Zichtbare schade aan de buitenkant is er eigenlijk niet. Maar Windows herkent de schijf niet als een volume. Schijfbeheer ziet 8 TB aan ongeformatteerde ruimte. Recuva ziet de schijf niet. GetDataBack ziet de schijf niet.
Ik heb de enclosure nog niet open gebroken om met een externe SATA-naar-USB-controller rechtstreeks aan te sluiten, maar wat zijn verder nog mijn opties om data te recoveren?
Gevallen externe harde schijf redden
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Heb dat nu al zeker twee keer ook gehad
eerste keer met een losse HDD die van tafel viel op een stenen vloer, schijf rip er was geen recovery meer mogelijk
en recent een 8TB seagate expansion in zo'n zwarte brooddoos enclosure, iets minder hoog gevallen terwijl ze draaide en viel op een hoogpolig tappijt - wel deze hdd maakte een paar rare seek / spinup geluiden en nadien werkte die terug, en geluid is nooit meer teruggekomen
op deze schijf durf ik wel niks meer zetten met enige waarde
als er fysieke interne schade is, gaat het erg lastig worden om deze vanuit de software nog te redden
enclosure openbreken om uit te sluiten of enclosure of hdd naar de knoppen is
als je hdd gevallen is ben je in principe toch je garantie kwijt
eerste keer met een losse HDD die van tafel viel op een stenen vloer, schijf rip er was geen recovery meer mogelijk
en recent een 8TB seagate expansion in zo'n zwarte brooddoos enclosure, iets minder hoog gevallen terwijl ze draaide en viel op een hoogpolig tappijt - wel deze hdd maakte een paar rare seek / spinup geluiden en nadien werkte die terug, en geluid is nooit meer teruggekomen
op deze schijf durf ik wel niks meer zetten met enige waarde
als er fysieke interne schade is, gaat het erg lastig worden om deze vanuit de software nog te redden
enclosure openbreken om uit te sluiten of enclosure of hdd naar de knoppen is
als je hdd gevallen is ben je in principe toch je garantie kwijt
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Mee oppassen! Vriendin haar externe ook gevallen, ik sluit die aan op mijn externe enclosure en die spinde mooi op en daarna kwam er rook uit. Enclosure vertoont nu een serieuze brandvlek, al werkt deze wel nog. Werd natuurlijk niet meer herkend.
Waarschijnlijk ben je de data onherroepelijk kwijt.
Waarschijnlijk ben je de data onherroepelijk kwijt.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 4 keer
Maar Windows herkent de schijf niet als een volume. Schijfbeheer ziet 8 TB aan ongeformatteerde ruimte. Recuva ziet de schijf niet. GetDataBack ziet de schijf niet.
Probeer eens : https://www.r-studio.com/
Probeer eens : https://www.r-studio.com/