Engie/Electrabel zou voor twee gascentrales subsidies krijgen van de overheid als de omgevingsvergunningin orde komt. Dus weer geld dat ze kunnen wegsluizen naar Frankrijk en Franse overheid.
Engie/Electrabel krijgt subsidies voor gascentrales in Vilvoorde en Awirs ter vervanging van kerncentrales
https://www.hln.be/binnenland/engie-ele ... ~a0143f07/
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211031_95781618
Engie/Electrabel (Franse overheid)
- Data technicus
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Geen verrassing natuurlijk dat zij de winnaars gingen zijn.
Tinne van der Straeten (Groen) is bereid om met heel veel belastingsgeld over de brug te komen om de CO2-uitstoot te vergroten. Investeerders in een grote nieuwe centrale kunnen maximaal zo’n 60 miljoen euro per jaar krijgen. Met een contract dat 15 jaar loopt, kan de steun over de hele duurtijd dus oplopen tot 900 miljoen euro. (bron). Allemaal jouw en mijn belastingsgeld.
Wat Engie betreft, ze mogen dan wel die miljoenen euro's belastingsgeld krijgen om door te sluizen naar Frankrijk, maar hun vergunning voor de gascentrale in Vilvoorde is al geweigerd omdat gascentrales nu eenmaal te vervuilend zijn. Ook tegen die van Wallonië loopt er beroep. Die komen er dus niet snel.
Om het anders te zeggen: je kan niet met recht en rede naar een klimaattop van de "laatste kans" in Glasgow vliegen en het afbouwen van de CO2-uitstoot verdedigen terwijl je tegelijk toestaat dat er nog nieuwe gascentrales gebouwd worden in je land...
Tinne van der Straeten (Groen) is bereid om met heel veel belastingsgeld over de brug te komen om de CO2-uitstoot te vergroten. Investeerders in een grote nieuwe centrale kunnen maximaal zo’n 60 miljoen euro per jaar krijgen. Met een contract dat 15 jaar loopt, kan de steun over de hele duurtijd dus oplopen tot 900 miljoen euro. (bron). Allemaal jouw en mijn belastingsgeld.
Wat Engie betreft, ze mogen dan wel die miljoenen euro's belastingsgeld krijgen om door te sluizen naar Frankrijk, maar hun vergunning voor de gascentrale in Vilvoorde is al geweigerd omdat gascentrales nu eenmaal te vervuilend zijn. Ook tegen die van Wallonië loopt er beroep. Die komen er dus niet snel.
Om het anders te zeggen: je kan niet met recht en rede naar een klimaattop van de "laatste kans" in Glasgow vliegen en het afbouwen van de CO2-uitstoot verdedigen terwijl je tegelijk toestaat dat er nog nieuwe gascentrales gebouwd worden in je land...
En wat is je alternatief?
Een kerncentrale heeft geen subsidies zeker ...
https://www.knack.be/nieuws/factcheck/f ... 1635708489
Een kerncentrale heeft geen subsidies zeker ...
https://www.knack.be/nieuws/factcheck/f ... 1635708489
'Maar het staat wél vast dat een privébedrijf niet in een nieuwe kerncentrale wil investeren zonder massale subsidies. In het Verenigd Koninkrijk wordt nu bijvoorbeeld Hinkley Point gebouwd. Daarvoor heeft de overheid een zogenaamde "strike price" van 92,5 pond (ongeveer 100 euro) per MWh gegarandeerd. Als de marktprijs voor elektriciteit 45 euro per MWh bedraagt, legt de overheid 55 euro bij. Zonder zo'n gegarandeerde prijs begint een privébedrijf er simpelweg niet aan.'
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Tja CRM is dan ook in het leven geroepen voor de energievraag na de kernuitstap.
Zonder subsidies komt er niet veel beweging, of toch plots worden oudere minder rendabele centrales langer open houden terug interessant.
Naar mijn mening is kernenergie net één van de CO2 arme oplossingen, maar nee... we gaan net meer fossiele brandstoffen verbranden.
Tja, er zal soms wel eens wat mis gaan, maar zijn die rookgassen van een gascentrale dan zo onschuldig?
Zonder subsidies komt er niet veel beweging, of toch plots worden oudere minder rendabele centrales langer open houden terug interessant.
Naar mijn mening is kernenergie net één van de CO2 arme oplossingen, maar nee... we gaan net meer fossiele brandstoffen verbranden.
Tja, er zal soms wel eens wat mis gaan, maar zijn die rookgassen van een gascentrale dan zo onschuldig?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het uiteindelijke doel is meer hernieuwbare energie.
Kerncentrales start en stop je niet zomaar, bij een gascentrale is dat wel het geval.
Dus is die laatste meer geschikt als aanvulling op wind- en zonne-energie.
Neem daarbij dat het afval van kerncentrales een probleem blijft op lange termijn en dat al onze centrales stilaan bejaard zijn, en dan kom je tot het plaatje wat nu op tafel ligt.
Scenario op langere termijn, hernieuwbare energie wint aan rendement en bruikbaarheid, waardoor de gascentrales steeds minder moeten bijspringen, tot we ze niet meer nodig hebben.
J.
Kerncentrales start en stop je niet zomaar, bij een gascentrale is dat wel het geval.
Dus is die laatste meer geschikt als aanvulling op wind- en zonne-energie.
Neem daarbij dat het afval van kerncentrales een probleem blijft op lange termijn en dat al onze centrales stilaan bejaard zijn, en dan kom je tot het plaatje wat nu op tafel ligt.
Scenario op langere termijn, hernieuwbare energie wint aan rendement en bruikbaarheid, waardoor de gascentrales steeds minder moeten bijspringen, tot we ze niet meer nodig hebben.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Bij een constante energievraag zou dat misschien kunnen... maar onze energievraag zal de komende jaren gewoon exploderen !Joe de Mannen schreef:Scenario op langere termijn, hernieuwbare energie wint aan rendement en bruikbaarheid, waardoor de gascentrales steeds minder moeten bijspringen, tot we ze niet meer nodig hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
Ja, onze energievraag zal exploderen.
De energielevering, euhm, ik schat imploderen.
Afin, er toch een boompje over opzetten...
De energielevering, euhm, ik schat imploderen.
Intussen gaan we effe bomen planten hé Joe.Joe de Mannen schreef:Scenario op langere termijn, hernieuwbare energie wint aan rendement en bruikbaarheid,
Afin, er toch een boompje over opzetten...
- Data technicus
- Pro Member
Die gascentrales zullen altijd constant gaan draaien als ze ons willen duwen naar elektrisch rijden. En niet zoals vele beweren dat deze enkel zullen draaien als er niet genoeg andere elektriciteit voor handen is.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat valt maar te bezien.
Mijn PV's leveren nu al meer dan ik kan opgebruiken, als ik daar een stuk van in mijn EV kan steken, hoeft er geen gas verstookt te worden om mijn EV van elektriciteit te voorzien.
En met de huidige gas- en elektriciteitsprijzen verkopen PV-installaties zichzelf (dat lees je ook in de media).
Het is een boutade, maar toch: de beste maatregel tegen hoge prijzen, zijn hoge prijzen
Dus of die CRM-gesubsidieerde centrales zoveel zullen draaien, wil ik nog wel eens zien.
Anderzijds: liever dure centrales als backup, dan een blackout - zoals onder Michel I dreigde te gebeuren.
Zie het als een soort verzekeringspolis.
Nu nog afwachten of de NVA van Zuhal Demir Vlaanderen enkel van elektriciteit wil voorzien vanuit Wallonië, of we in Vlaanderen ook centrales krijgen.
Mijn PV's leveren nu al meer dan ik kan opgebruiken, als ik daar een stuk van in mijn EV kan steken, hoeft er geen gas verstookt te worden om mijn EV van elektriciteit te voorzien.
En met de huidige gas- en elektriciteitsprijzen verkopen PV-installaties zichzelf (dat lees je ook in de media).
Het is een boutade, maar toch: de beste maatregel tegen hoge prijzen, zijn hoge prijzen
Dus of die CRM-gesubsidieerde centrales zoveel zullen draaien, wil ik nog wel eens zien.
Anderzijds: liever dure centrales als backup, dan een blackout - zoals onder Michel I dreigde te gebeuren.
Zie het als een soort verzekeringspolis.
Nu nog afwachten of de NVA van Zuhal Demir Vlaanderen enkel van elektriciteit wil voorzien vanuit Wallonië, of we in Vlaanderen ook centrales krijgen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Als enkel de Waalse gascentrale vergund zouden worden zijn de regionale problemen qua CO2-uitstoot voor hen en gaat er per definitie de bevoorradingszekerheid niet gegarandeerd zijn, ergo Doel 4 blijft open en blijft Vlaanderen van energie voorzien. Slim gezien van Demir.heist_175 schreef:Nu nog afwachten of de NVA van Zuhal Demir Vlaanderen enkel van elektriciteit wil voorzien vanuit Wallonië, of we in Vlaanderen ook centrales krijgen.
In een toekomstige onderhandelingsronde kunnen ook de uitkeringen aan Wallonië afhankelijk gemaakt worden van de afbouw van CO2-uitstoot. Voor hun eigen goed.
- Data technicus
- Pro Member
Dat België en Nederland gewoon samen werken om op de grenzen tussen de 2 landen waar toch vooral weilanden en bossen liggen. Daar windmolen parken neer te zetten die de 2 landen van energie kunnen voorzien en daar heeft bijna niemand last van die windmolen parken omdat daar toch niet veel huizen staan. En als elk land dat dan op de grenzen doen tussen elkaars land dan kan er zo gemakkelijker gedeeld worden in energie transmissie tussen de landen waardoor energie prijzen ook lager gaan zijn omdat er dan minder transmissie kosten gaan zijn waardoor de prijzen ook goedkoper gaan worden. En dan zijn de kosten van de investeringen ook gedeeld door de 2 landen en kunnen er meer windmolens geplaats worden.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ah, buiten Belgo-Belge ligt niemand wakker van die interne keuken.CCatalyst schreef:Als enkel de Waalse gascentrale vergund zouden worden zijn de regionale problemen qua CO2-uitstoot voor hen en gaat er per definitie de bevoorradingszekerheid niet gegarandeerd zijn, ergo Doel 4 blijft open en blijft Vlaanderen van energie voorzien. Slim gezien van Demir.heist_175 schreef:Nu nog afwachten of de NVA van Zuhal Demir Vlaanderen enkel van elektriciteit wil voorzien vanuit Wallonië, of we in Vlaanderen ook centrales krijgen.
Het is België dat met een klimaatplan moet afkomen, niet elk stukje van de zakdoek apart.
Met de "ambitie" vanuit de Vlaamse regering, betwijfel ik dat we vanuit Vlaanderen snel andere regio's/landen op de vingers kunnen tikken.
En hoe pijnlijk wordt het dat door de Vlaamse onkunde rond stikstof, de NVA zelf subsidiestromen vanuit Vlaanderen naar Wallonië helpt organiseren ?