Onlangs mijn Pixel 4a geupdate naar Android 12 en het VPN profiel IPSec Xauth PSK is geen optie meer. Het is nu enkel mogelijk IKEv2 aan te duiden wat niet werkt. Iemand die weet of AVM hiervoor nog een update gaat uitbrengen voor de Fritzbox 7360 v2 of ben ik genoodzaakt een nieuwe te kopen? (Ik kan geen support request indienen want mijn model is te oud)
Voor de weinige keren dat ik het gebruik heb ik geen nood aan een aparte VPN server.
Fritzbox IPSec Xauth PSK VPN
- JoskeVermeulen
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 71 keer
TV:
ISP:
Tel.: + +
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Voor zover ik begrijp is IPSec Xauth PSK inderdaad geen optie meer op Android 12 (omdat IKEv1 als onveilig wordt beschouwd).JoskeVermeulen schreef:Onlangs mijn Pixel 4a geupdate naar Android 12 en het VPN profiel IPSec Xauth PSK is geen optie meer. Het is nu enkel mogelijk IKEv2 aan te duiden wat niet werkt.
De VPN verbindingen die je in vorige Android versies hebt aangemaakt op basis van "IPSec Xauth PSK" blijven echter werken na een update naar Android 12 (met een waarschuwing dat ze "onveilig" zijn).
Als je ze echter verwijderd hebt, kan je ze helaas niet meer terug toevoegen.
Een nieuwe FritzBox zal (voorlopig) niet helpen, zolang AVM's VPN server in de Fritz!Box nog op IKEv1 gebaseerd is.JoskeVermeulen schreef:Iemand die weet of AVM hiervoor nog een update gaat uitbrengen voor de Fritzbox 7360 v2 of ben ik genoodzaakt een nieuwe te kopen?
Geen idee wanneer AVM hiervoor een update zal uitbrengen, maar de kans is klein dat ze oude FritzBoxen, die End of Maintenance (EOM), of End of Support (EOS) zijn, nog gaan updaten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.