Voorschotfactuurprijsverhoging voor gas en elektriciteit

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Recent kwam in het nieuws dat Mega zijn voorschotfacturen voor vaste contracten royaal gaat verhogen. Ik veronderstel dat de andere leveranciers niet gaan achterblijven. Eigenlijk zou ik verwachten dat je pas op het einde van de rit (na het jaar dus) betaalt, zoals op restaurant dus :-D Of toch dat je de keuze daartoe hebt. Nu snap ik wel dat energielevanciers dan moeilijk uit de kosten zouden geraken en beroep zouden moeten doen op overbruggingskredieten wat niet echt werkbaar is. Maar wat mij stoort is dat ik elk jaar geld terugkrijg. Of anders gezegd, ze hebben mij altijd teveel doen betalen en dan zijn ze op het einde gedwongen om mij dat teveel betaalde geld terug te geven. En dat is dan nog telkens wanneer ik bij aanvang van het nieuwe contractjaar een voorschotverlaging had geëist. Ik ben niet graag een gratis kredietverstrekker voor een onderneming die sowieso winst op mij maakt en moest ik zelf in geldnood zitten om de eindjes aan mekaar te kunnen knopen zou ik met de Mevrouw Leemans'n van deze wereld opgescheept zitten met woekerintresten van 8% ofzo.

Ik vind het eigenlijk ook wat voorbarig om de geschatte gasprijzen voor bestaande vaste contracten nu al te doen stijgen. Enerzijds zal Rusland ergens volgende maand Nord Stream 2 in werking stellen met een verdubbelde gasbevoorrading langs dat traject aan Duitsland (en andere EU-landen). Anderzijds werd hier mogelijk een bubbel gecreëerd om nog snel voordat er een verhoging en verzadiging van de gasmarkt aankomt de futures de hoogte in te drijven.

Iemand enig idee of je juridisch een poot om op te staan hebt indien je een verhoging van de tussentijdse factuurbedragen zou weigeren en dus doodleuk je voorgaande voorschotbedragen blijft doorbetalen? Test-aankoop leek aan te geven dat dit zich in een grijze zone bevindt. Ik las in dat artikel ook nog de claim dat de gasprijzen tot wel 4x gestegen zijn. Heeft iemand een URL waar je de prijsevolutie tot en met vandaag ongeveer kan raadplegen? Het enig wat ik vond was nl.investing.com en de prijsstijging op dat platform lijkt mij op dit ogenblik het dubbele van vorig jaar te bedragen, niet het 4-dubbele.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb in de zomer vast voor 1 jaar genomen en ik verwacht dat mijn prijs zo ook gaat blijven. Waarom anders "vast" nemen ... .
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Dat ze dat willen doen, heb ik alle begrip voor.
Maar, f*ck*ng, communiceer in godsnaam.
Sommige leveranciers doen alsof we een bende idioten zijn, met Mega op kop.
Maar de anderen zijn niet veel beter, bij Lampiris duwen ze het ook gewoon door zonder communicatie.
Heb ik per toeval gezien omdat ik op het klantenpaneel eens inlogde uit nieuwsgierigheid.
Voorschot x2 :bang:
Stel het voor en laat de klant beslissen.

Dat gezegd zijnde, inderdaad voorbarig misschien, misschien ook niet.
Ik snap wel, vooral naar consumenten toe die het al wat moeilijker hebben om de rekeningen betaald te krijgen.
Als daar een voorschot x4 gaat, doet dat pijn, maar veel minder pijn dat de eindafrekening.
Dat ze zelf in de problemen zouden komen lijkt mij wel voor

Grijze zone? Dreig gewoon gewoon met een wissel en dit zal rap aangepast zijn :banana:

En vast is en niet na een jaar een variabel in uwe nek duwen :nono:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik ga een héél veel lager verbruik hebben dan vorige jaren. Ik wil gerust mijn voorschot iets verhogen, maar bij luminus zijn ze een beetje van het "alles of niets" principe. :bang:

Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ook een afrekening gekregen en de nieuwe voorschotfactuur is praktisch een verdubbeling. Dat kan je gelukkig wijzigen online, wat ik dan ook gedaan heb. Blijkbaar dus een praktijk bij veel leveranciers.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Luminus kan je gewoon een mail sturen, dan passen ze het aan.
Hebben ze bij ons met den elektriciteit ook gedaan.
Geen enkel probleem.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

Als de prijs x4 gaat, en ze verhogen je voorschotfactuur niet (als je variabel tarief hebt), dan is het natuurlijk ook een probleem ...
Want dan zit je met een gigantische afrekening.

Lijkt me logisch dat ze voorschotten aanpassen aan huidige tarieven.
Ze zullen ook liever nu al klanten afsluiten die hun nieuwe voorschotfactuur niet kunnen betalen dan het risico te lopen dat ze een gigantische afrekening krijgen en dat bedag niet kunnen ophoesten. Dan is het zeker te laat.

Gasprijs: https://www.theice.com/products/2799666 ... 051&span=2
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Prijs x 4 is toch niet persé: factuur x 4?

Ik heb geen gas (en dus geen idee wat taksen daarop spelen), maar een groot gedeelte zal taks zijn en dat verhoogt toch niet mee met de gasprijs? Zoals met de elektriciteit (waar de energie maar een fractie van het totaal kost).
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@pfuhu
https://www.creg.be/nl/consumenten/prij ... -opgebouwd
gas 69% energieksot & 11% distrubutiekost & 3% heffingen
-> = 70%*4 = totaal +/- *3
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

svermassen schreef:Luminus kan je gewoon een mail sturen, dan passen ze het aan.
Hebben ze bij ons met den elektriciteit ook gedaan.
Geen enkel probleem.
Goed mogelijk, maar waarom zo onnozel doen met die tool...
Nu laat ik het gewoon staan op €55, ik zal wel zien wat de afrekening zegt. :roll:
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

gumibear schreef: Iemand enig idee of je juridisch een poot om op te staan hebt indien je een verhoging van de tussentijdse factuurbedragen zou weigeren en dus doodleuk je voorgaande voorschotbedragen blijft doorbetalen?
Ik gok weinig, ook jij kan met goeie argumenten afkomen als 'goeie huisvader' van je eigen situatie. Niemand weet het uiteindelijk tot het eens een rechter is gepasseerd. Wat ze wel kunnen is volgens hun voorwaarden je contract stopzetten.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

cadsite schreef: Goed mogelijk, maar waarom zo onnozel doen met die tool...
Nu laat ik het gewoon staan op €55, ik zal wel zien wat de afrekening zegt. :roll:
Ik denk dat de tool bij jou een beetje het noorden kwijt is, om onbekende reden. Bij mij is deze geheel normaal:
-36€ was het voorgestelde voorschot na mijn vorige afrekening (04/2021)
-ik pastte dat toen zelf aan naar 50€ (contract is vast maar ik verwacht stijgend verbruik)
-ik kan het nog altijd opnieuw aanpassen naar tussen de 22 en 180

Of doen ze dit anders bij jou omdat je een variabel contract hebt?
Bijlagen
1.jpg
(14.02 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

gumibear schreef: Iemand enig idee of je juridisch een poot om op te staan hebt indien je een verhoging van de tussentijdse factuurbedragen zou weigeren en dus doodleuk je voorgaande voorschotbedragen blijft doorbetalen? Test-aankoop leek aan te geven dat dit zich in een grijze zone bevindt. Ik las in dat artikel ook nog de claim dat de gasprijzen tot wel 4x gestegen zijn. Heeft iemand een URL waar je de prijsevolutie tot en met vandaag ongeveer kan raadplegen? Het enig wat ik vond was nl.investing.com en de prijsstijging op dat platform lijkt mij op dit ogenblik het dubbele van vorig jaar te bedragen, niet het 4-dubbele.
Het zal wel zijn!
Ik annuleer de SDD (Sepa Direct Debit, domiciliëring) dan meteen.
https://www.europeanpaymentscouncil.eu/ ... ctions.pdf
Request for Refund

Want wat zij doen (het verhogen van het voorschot) gaat gewoon in tégen het contract en is dus reden tot refund, volgens mij zelfs RFUT.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Idem, ik betaal mijn voorschotten verder zoals afgesproken en SDD was al tijdens andere discussie stopgezet. Op eigen risico ;)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gumibear schreef: Iemand enig idee of je juridisch een poot om op te staan hebt indien je een verhoging van de tussentijdse factuurbedragen zou weigeren en dus doodleuk je voorgaande voorschotbedragen blijft doorbetalen?
Hangt van je contract af, denk ik
  • in geval je een contract hebt met vaste prijs, is er geen enkele reden om de voorschot factuur te verhogen, gezien deze berekend is op de vaste prijs en het geschat verbruik.
  • in geval het een variabel contract betreft, is het toch normaal dat je voorschotfctuur aangepast wordt aan de werkelijke marktprijs?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Idd, het gaat over het verhogen van de voorschotfacturen bij een vast contract.
Dat contract is vast, de prijs is vast. Dus als er dan verhoogd wordt, gaat de refund-optie van SDD gebruikt worden.

Maar bij een variabel contract, is het niet abnormaal dat de voorschotten omhoog gaan.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Idd een vast contract is belachelijk (als het nog loopt) dat de voorschotten dienen aangepast te worden, slaat werkelijk nergens op. Ik moet zeggen dat het ook steeds dezelfde leveranciers zijn (waar ik liever van weg blijf) die deze praktijken toepassen. Ik zit nu bij Engie met een vast contract (met prijs van maart). Ik heb ook nog nergens gelezen dat iemand in deze situatie bij hen een verhoging van het voorschot heeft gekregen.

Uiteraard snap ik bij variabele contracten niet wat het probleem is dat ze die voorschotten verhogen. Als deze in verhouding zijn met een prijsstijging, dan is daar weinig tegen in te brengen. Maar dit moet wel aangetoond worden wat de impact zal zijn op de eindfactuur.

Uiteindelijk is die laatste het enige wat telt in vergelijkingen en dat stoort me wel in de huidige discussies over die energieprijzen. Iedereen, zowel de pers als de politici, spreken enkel van de voorschotfacturen. Uiteraard belachelijk want dat zegt helemaal niets. Je kan te weinig voorschot betalen en een groot saldo hebben op het einde of het compleet omgekeerde bij een veel te hoog voorschot.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat niet alleen.
De huidige spike in prijzen is ook maar dat: een spike. Dus de contracten gaan niet plots een gans jaar op die hoge spotprijs (DISCLAIMER: als je niet weet wat een spotprijs is: https://en.wikipedia.org/wiki/Spot_market) afgerekend worden.
De eindfactuur bij een variabel contract wordt natuurlijk bepaald door de combinatie van spotprijzen per maand en niet op het maximum van die 12maanden periode.
Ergo, het zou me dus verbazen als er eindfacturen zijn die werkelijk zo veel hoger komen te liggen, maar ik heb noch de middelen noch de goesting omdat te gaan modelleren.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:De eindfactuur bij een variabel contract wordt natuurlijk bepaald door de combinatie van spotprijzen per maand en niet op het maximum van die 12maanden periode.
Als je reeds in maand 10 of 11 van je contract zit is dat geen probleem (dan heb je slechts 1 of 2 duurdere maanden), zit je echter nog vooraan in je contract dan komen er (potentieel) nog heel wat dure maanden. De vraag in dit alles is of dit zich ook terug gaat normaliseren of we voor een lange periode (we staan natuurlijk voor de winter, een periode van verhoogde vraag) vast zitten aan die "spike".
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat zou kunnen, maar ik denk het niet.
De spotprijs in Q2 is al weer fors lager, rekening houdend met levensduurte lijkt die in Q2 en zeker Q3 al niet zo hoog meer.
En dus ongeacht wanneer uw contract beging of eindigt: er zal altijd maar een kortere periode zijn dat de hoge prijzen van toepassing zijn of waren.
Voor de ene is dat in het begin van de contractperiode, voor de andere in het midden en voor de laatste meer naar het einde toe.

Zolang leveranciers de tussentijdse meterstanden niet krijgen, dat is een Vlaamse bevoegdheid via de VREG, kunnen ze niet weten aan welke prijs ze welk verbruik moeten aanrekenen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Zolang leveranciers de tussentijdse meterstanden niet krijgen, dat is een Vlaamse bevoegdheid via de VREG, kunnen ze niet weten aan welke prijs ze welk verbruik moeten aanrekenen.
Leveranciers kennen natuurlijk het globaal gemiddelde verbruik per maand... ze kunnen dus best een inschatting maken.
heist_175 schreef:De spotprijs in Q2 is al weer fors lager, rekening houdend met levensduurte lijkt die in Q2 en zeker Q3 al niet zo hoog meer.
Er zijn vermoedelijk wel ergens historische grafiekjes te vinden maar wat ik zo hoor zitten we toch nog altijd factor 4 a 5 tov. eerder dit jaar of ben ik fout ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:De spotprijs in Q2 is al weer fors lager, rekening houdend met levensduurte lijkt die in Q2 en zeker Q3 al niet zo hoog meer.
Er zijn vermoedelijk wel ergens historische grafiekjes te vinden maar wat ik zo hoor zitten we toch nog altijd factor 4 a 5 tov. eerder dit jaar of ben ik fout ?
Alles hangt van uw vergelijksingsbasis af natuurlijk.
In 2020 hadden we heel lage prijzen, leveranciers waren nog aan het recupereren van de heel lage vraag in lente+zomer van 2020. Zowat alle productie- & transportfaciliteiten waren ter beschikbaar om massaal te exporteren.

https://www.theice.com/products/2799666 ... 051&span=3
bv 01/04/2020 €13,48
01/10/2021 €95 (met een piek naar €160 een paar dagen later) -> dat is x7

Als de prijs in Q3/4 nu op €45 staat, is dat "maar" een verdubbeling (afhankelijk van de vergelijkingsbasis) en dus resulteert dat vermoedelijk in een factuur die 25-40% hoger ligt.
Tussen 2016 en 2017 heb ik de consumentenprijs trouwens ook zien verdubbelen (1,86c€/kWh -> 3,23 c€/kWh).

Mijn gasprijs (c€/kWh), zonder taksen etc:
2016 1,86
2017 3,23
2018 2,45
2019 1,57
2021 1,12

Dus mijn gas is nog nooit zo goedkoop geweest als nu...
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Het enige dat ik tot nog toe vond dat een idee geeft van de prijzen is dit: bestat.statbel.fgov.be

En dat lijkt dan over gas te gaan als autobrandstof. Voor september 2020 bedroeg de prijs 0,4481 €/L terwijl die vorige maand 0,6826 €/L bedroeg of iets meer dan 50% dus. De accijnzen, BTW, enzovoort zijn verhoudingsgewijs niet veranderd dus lijkt mij het nemen van 50% als indicatie correct.

Voor de rest vond ik enkel derivaten (zijnde de futures als dit) maar dat is speelgoed voor speculanten. Bij die financiële instrumenten zie je zeer grote stijgingen maar die veelvouden zijn daarom nog niet representatief voor de prijzen die (groot)handelaars gemiddeld genomen betalen voor zowel lopende als nieuwe contracten.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

heist_175 schreef: Zolang leveranciers de tussentijdse meterstanden niet krijgen, dat is een Vlaamse bevoegdheid via de VREG, kunnen ze niet weten aan welke prijs ze welk verbruik moeten aanrekenen.
Jawel.
Voor de meeste variabele contracten wordt het verbruik gemapped via S41. http://www.synergrid.be/index.cfm?PageI ... e_code=NED

Dit is een verbruiksprofiel die wordt gebruikt. Dus een hoge prijs in de winter weegt veel harder door dan een hoge prijs tijdens de zomer.
Ze gaan dus niet gewoon verbruik op jaarbasis vermenigvuldigen met de gemiddelde jaarprijs. Maar effectief je verbruik berekenen volgens dat profiel.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

dupondje schreef:
heist_175 schreef: Zolang leveranciers de tussentijdse meterstanden niet krijgen, dat is een Vlaamse bevoegdheid via de VREG, kunnen ze niet weten aan welke prijs ze welk verbruik moeten aanrekenen.
Jawel.
Voor de meeste variabele contracten wordt het verbruik gemapped via S41. http://www.synergrid.be/index.cfm?PageI ... e_code=NED
Cool!

Bijkomend, "fake", voordeel voor PV eigenaars - als de oplijsting op die website exhaustief is.
Mijn enige verbruik is in de wintermaanden, wanneer de elektriciteit minder door de zon gestuurd/gesteund wordt en de groothandelsprijs vermoedelijk hoger ligt, maar toch krijg ik de uitgemiddelde prijs incl zomermaanden.
Voor zolang het duurt :banana: .

Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

philippe_d schreef: [*]in geval het een variabel contract betreft, is het toch normaal dat je voorschotfctuur aangepast wordt aan de werkelijke marktprijs?[/list]
Dan hoeft dat nog altijd niet 1-zijdig te gebeuren.
Mijn verbruik is drastisch gezakt en de prijs is drastisch gestegen. Ik vermoed dat ik zelfs nog zal over hebben.
Wie zijn zij dan om zonder mijn toestemming het voorschot toch te verhogen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

cadsite schreef:Mijn verbruik is drastisch gezakt en de prijs is drastisch gestegen. Ik vermoed dat ik zelfs nog zal over hebben.
Dat zijn 2 losstaande feiten die niet geraleteerd zijn.

Indien jouw verbruik "drastisch" gedaald is, dan kan je zelf een aanpassing van het voorschot aanvragen:
  • relatief eenvoudig is een aanpassing van 15% bij de meeste leveranciers aanvaardbaar.
  • indien je kan bewijzen dat je verbruik drastisch gedaald is, en dus niet meer in overeenstemming met het geschat verbruik dat door de DNB werd doorgegeven, dan kan je dit aanvragen (vb aantal huisgenoten is verminderd n.a.v. scheiding, of je hebt een oude chauffageketel vervangen, ...)
    • ze zullen je meterstanden opvragen op de dag van de aanvraag, en ook 3 maanden later.
    • op basis van het bewezen verbruik over 3 maanden wordt je voorschot herberekend op het lager verbruik.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Die staan inderdaad los van elkaar, maar beïnvloeden uiteraard wel de eindsom.

Ik heb er geen probleem mee, luminus heeft netjes gevraagd en ik mocht "nee dank u" zeggen.

Dit is voor mij de enige correcte manier.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”