![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ik vind het eigenlijk ook wat voorbarig om de geschatte gasprijzen voor bestaande vaste contracten nu al te doen stijgen. Enerzijds zal Rusland ergens volgende maand Nord Stream 2 in werking stellen met een verdubbelde gasbevoorrading langs dat traject aan Duitsland (en andere EU-landen). Anderzijds werd hier mogelijk een bubbel gecreëerd om nog snel voordat er een verhoging en verzadiging van de gasmarkt aankomt de futures de hoogte in te drijven.
Iemand enig idee of je juridisch een poot om op te staan hebt indien je een verhoging van de tussentijdse factuurbedragen zou weigeren en dus doodleuk je voorgaande voorschotbedragen blijft doorbetalen? Test-aankoop leek aan te geven dat dit zich in een grijze zone bevindt. Ik las in dat artikel ook nog de claim dat de gasprijzen tot wel 4x gestegen zijn. Heeft iemand een URL waar je de prijsevolutie tot en met vandaag ongeveer kan raadplegen? Het enig wat ik vond was nl.investing.com en de prijsstijging op dat platform lijkt mij op dit ogenblik het dubbele van vorig jaar te bedragen, niet het 4-dubbele.