Universele lader in 2024

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
phildww
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Finally....
Europa wil in 2024 één standaardoplader in de EU voor smartphones, tablets, camera’s, koptelefoons, spelconsoles en draagbare speakers. Dat schrijft de Volkskrant.
https://www.hln.be/ihln/eindelijk-europ ... ~aa75ef40/

Het zou bij de meesten van ons toch wat schelen in aantal soorten kabels...

Laptops worden niet vermeld, voor mijn part mogen die ook verplicht USB-C krijgen.
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 23 keer

Op korte termijn heeft het voordelen

Op lange termijn, gaat het ontwikkeling tegenhouden. Fabrikanten kunnen dan niks beter meer lanceren
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Men kan wel degelijk innoveren maar dan moet men deze innovatie als nieuwe standaard laten aannemen en compatibiliteit maximaal benutten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 598 keer

Hoeveel keer ging dat er nu al niet komen.

Je kan nog altijd een Apple Lightning to Micro USB adapter kopen aan 19 EUR nav een eerdere poging van de EU daartoe.

Had liever gehad dat ze zich bezig hielden met bv de verzendkosten binnen de EU te reguleren of een eengemaakt "EU-copyright" ipv rechten per land oid, om maar enkele zaken op te sommen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Freec schreef:Op lange termijn, gaat het ontwikkeling tegenhouden. Fabrikanten kunnen dan niks beter meer lanceren
Waarom niet... het gaat enkel over de poort op de lader... niet op het toestel (dit kan dus nog altijd een lightning zijn).

De nieuwe laders van Apple zijn trouwens voorzien van USB-C... Europa komt weer eens jaren te laat :bang:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

DarkV schreef:De nieuwe laders van Apple zijn trouwens voorzien van USB-C... Europa komt weer eens jaren te laat :bang:
Zou het niet eerder zijn dat Apple uiteindelijk toch overstag gegaan is, onder druk van (oa) Europa?
phildww
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 41 keer

DarkV schreef: het gaat enkel over de poort op de lader... niet op het toestel
Volgens het artikel moet wel degelijk de poort op het toestel zélf USB-C zijn... enfin, zo lees ik het toch.

Maar euh... 2024. Dan zijn veel smartphones misschien allang poortloos...
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

phildww schreef:2024. Dan zijn veel smartphones misschien allang poortloos...
Verwacht jij dan zo'n massale adoptie & gebruik (de kop of het ei, weet je wel) van draadloos laden?
De technologie is er al een hele tijd, maar ik zie het weinig gebruikt worden?
Het is ook verre van efficiënt. Er is een tijdje wat rond te doen geweest, oa ook op Tweakers. Daar kwam je op een efficiëntie van 50-60% uit. Dus 30W verbruik van de lader en 18W laden op de smartphone. Iedereen is ondertussen gewoon aan snelladen (30W-50W-...), dan is laden aan 18W gruwelijk traag.
Recent mijn oude Oneplus One in gebruik genomen en het laden daarvan duurt werkelijk een eeuwigheid. Mijn Poco F1 en zeker de F2 of F3 laden ontzettend veel sneller.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Dat is nog een relikwie uit de jaren 2000 toen elke fabrikant meerdere aansluitingen had(Thuis hadden we toen allemaal een Nokia, maar een verschillend model en verschillende oplader per telefoon :bang: ).
Ondertussen hebben we micro-usb(goedkope stuff als fietslichtjes, ereaders) usb-c(Android en sommige Apple-producten) & lightning(sommige Apple producten). Koop gewoon een paar van deze ( https://us.anker.com/products/a8436 ) en je kan alles opladen).

Voor mij hoeft het dus echt niet, want het aantal types aansluitingen zijn zeer beperkt, alles op 1 oplader zorgt ook voor afval en remt innovatie(wat als binnen 5 jaar er een USB type D is, dat superieur is aan type C)
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 23 keer

Dat bedoel ik ook. Om van een oude usb aansluiting op een gsm/tablet ook een hdmi poort te maken, moest het veranderd worden.

Stel u voor dat er iets nieuw kan, maar niet lukt met een usbc model, dan gaat deze maatregel inovatie tegengaan.

De eu had beter acties ondernomen zodat er minder e-waste is. Maatregelen zoals boetes, als het gaat over zinloze e-waste.
Niet alleen usb zou daar dan onder vallen... er zijn zo duizende voorbeelden. Ik denk dan bvb niko, die ook graag alles veranderd, zodat oude modellen niet meer passen (afdekplaatjes bvb), en dat heeft dan weinig met inovatie te maken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

phildww schreef:Volgens het artikel moet wel degelijk de poort op het toestel zélf USB-C zijn... enfin, zo lees ik het toch.
Dat had ik op andere sites niet gelezen... en lijkt me inderdaad een belemmerig voor de innovatie.
heist_175 schreef:Verwacht jij dan zo'n massale adoptie & gebruik (de kop of het ei, weet je wel) van draadloos laden?
Op m'n nachtkastje staat een draadloze lader, en tevens in m'n auto... de tijd van kabeltjes inpluggen ben ik al wel enkele jaren voorbij.

Gewoon het toestel op de juiste plaats neerleggen en het laden start... zalig gewoon.
Freec schreef:De eu had beter acties ondernomen zodat er minder e-waste is.
Men zou de fabrikanten beter verplichten een volwaardige lader mee te leveren in plaats van zo'n 5W pruts lader (om dan zelf nogmaals een deftige lader te moeten kopen).
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Freec schreef:Stel u voor dat er iets nieuw kan, maar niet lukt met een usbc model, dan gaat deze maatregel inovatie tegengaan.
Als een bedrijf beweert dat elektriciteit in een smartphonebatterij steken niet lukt met USB-C, dan liegt dat bedrijf.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Verwacht jij dan zo'n massale adoptie & gebruik (de kop of het ei, weet je wel) van draadloos laden?
Op m'n nachtkastje staat een draadloze lader, en tevens in m'n auto... de tijd van kabeltjes inpluggen ben ik al wel enkele jaren voorbij.

Gewoon het toestel op de juiste plaats neerleggen en het laden start... zalig gewoon.
Laat dat nu net de reden zijn waarom ik gestopt met draadloos laden.

's Nachts het toestel erop leggen en' s morgens wakker worden meet een lege batterij omdat het naast de lader ligt.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Voor elektrische wagens is het gelukt om één standaard te krijgen in de EU voor alle merken. Zelfs Tesla. In de USA zijn er geloof 3 standaarden. Waarvan eentje specifiek van Tesla. Toch wel handig één stekker. Of het nu een auto of een smartphone is.

En voor gewone stopcontacten; nu de UK uit de EU is denk ik dat zowat alle stekkers in gewone stopcontacten compatibel zijn. Ook al zit de aarding anders in diverse landen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Fallschirmjaeger schreef:'s Nachts het toestel erop leggen en' s morgens wakker worden meet een lege batterij omdat het naast de lader ligt.
Op de lader gaat een mini-ledje branden als de telefoon er correct op ligt, de telefoon zelf geeft een geluidje als hij erop ligt en start met laden.

Ik ben dus nog nooit wakker geworden met een lege batterij.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Het enige probleem waren laders met een vaste USB kabel, die werden waardeloos. Laders met bvb mini USB van oude windows phones (mijn eerste HTC was zo'n geval).

Maar als je een lader hebt met een USB uitgang, en dan een losse kabel, is het enige probleem wat je dan nog kan overhouden, is dat de lader / kabel / phone niet wil snelladen omdat ze niet handshaken.

Anderzijds met USB-C merk ik dat mijn Xiaomi phone snellaadt met éénder welke USB-C kabel die ik liggen heb icm hun lader, en normaal laadt met vrijwel elke andere lader zelfs een apple ipad lader waar je ook een andere kabel kan in prikken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mijn ipad heeft al USB-C, ik zie niet in waarom dat dan niet voor andere apple producten zou kunnen.

Het is een gedoe met al die laders en vooral kabels. Op reis nog maar eens ervaren, 3 kabels met andere aansluitingen.

Draadloos laden is leuk maar inderdaad minder efficiënt, wat win je dan? Als ik moet kiezen tussen een kabel inpluggen (2 seconden werk) en heel wat minuten langer wachten op opgeladen toestel weet ik het wel. Daar komt nog bij dat die draadloze laders ook aangesloten moeten worden en extra kosten... en wat met mensen die lijden aan Den draad?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Het zal mss innovatie tegen houden.
Aan de andere kant is het wel goed dat alle apparaten een usb-c hebben maar let op , ik heb een Oppo Find X 3 Pro en ze kunnen er nog steeds voor zorgen dat je hun kabel en powerbank en lader moet kopen om bv super snel te laden.
In 40 min volledig opgeladen.
Ik gebruikte eens een andere kabel, lukte niet, duurde 1u50 dan.
Tttsss
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Usb-c is geen standaard, enkel een connector.
Een connector die door *tig protocols etc gebruikt wordt, en lang niet allen compatibel met mekaar.

Maar ben ik nu de enige die zich deze exacte discussie 10 jaar geleden herinnert?
Daarom hebben we toch allemaal mini en micro usb chargers, ipv de 50 connectors die daarvoor gangbaar waren, zeker bij gsms.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

https://www.standaard.be/cnt/dmf20221026_92598948
https://www.wsj.com/articles/apple-exec ... 1666757658
Apples iPhone krijgt een USB-C-aansluiting om aan de wetgeving van de Europese Unie te voldoen. Marketingbaas Greg Joswiak van het Amerikaanse techbedrijf heeft dat bevestigd tijdens een conferentie van zakenkrant The Wall Street Journal. Wanneer Apple van zijn eigen Lightning-kabeltjes afstapt, zei Joswiak niet.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

https://tweakers.net/nieuws/201888/euro ... r_18000104
et Europees Parlement heeft gestemd voor de verplichting van USB-C-aansluitingen op nieuwe smartphones, tablets, camera's en andere kleine apparaten in de EU. De wet gaat eind 2024 in en gaat op de lange termijn ook gelden voor laptops.
Dus: oktober 2022=iPhone 14 met lightning, oktober 2023=iPhone 15 met lightning, oktober 2024=iPhone 16 met lightning, nieuwe wet gaat eind 2024 in,oktober 2025=iPhone 17 met USB-c
raf1
Elite Poster
Elite Poster

warpozio2 schreef: 26 okt 2022, 20:54Dus: oktober 2022=iPhone 14 met lightning, oktober 2023=iPhone 15 met lightning, oktober 2024=iPhone 16 met lightning, nieuwe wet gaat eind 2024 in,oktober 2025=iPhone 17 met USB-c
Ah neen hé.
De iPhone 12 uit 2020 wordt nog steeds verkocht door Apple.
Dus als Apple 2 jaar oude modellen eind 2024 wil blijven verkopen moet de volgende iPhone (15?) al USB-C hebben.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

Jawel hé,
Het gaat enkel over "nieuwe smartphones", bestaande toestellen moeten niet uit de handel gehaald worden.
Apple brengt een nieuwe iPhone met lightning uit in Q3 2024, nieuwe wet gaat in eind 2024 en slaat enkel op toestellen die erna uitkomen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Het is al lang in kannen en kruiken. Apple weet al lang wat Europa ging doen.
iPhone 15 zal USB-C hebben want die zal eind 2024 nog steeds nieuw verkocht worden.
https://appleinsider.com/articles/22/10/25/iphone-15-will-have-usb-c-big-differences-between-models
yuan_lee86
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Unicorn1 schreef: 25 sep 2021, 08:35 Het zal mss innovatie tegen houden.
Aan de andere kant is het wel goed dat alle apparaten een usb-c hebben maar let op , ik heb een Oppo Find X 3 Pro en ze kunnen er nog steeds voor zorgen dat je hun kabel en powerbank en lader moet kopen om bv super snel te laden.
In 40 min volledig opgeladen.
Ik gebruikte eens een andere kabel, lukte niet, duurde 1u50 dan.
De reden is dat Oppo/Oneplus anders laden met usb-c; bij de meeste fastchargers verhogen ze de voltage (vb. 11V3A) om sneller te laden met als nadeel dat je toestel heel warm. Bij Oppo/Oneplus doen ze door (ook) de ampère te verhogen (vb. 10V6.5A) door dikkere kabels mee te leveren waardoor de adapter warmer wordt ipv de toestel. Dit is ook de reden dat niet enkel adapter, maar ook de kabels "juist" moeten zijn
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is ook een probleem in de wagen. Als je de gsm aan de kabel hangt terwijl je waze gebruikt wordt die erg heet door het laden. Carplay met iPhone vraagt om kabel.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Had vandaag iemand gesproken van Apple die beweerde dat de Samsung usb c lader van 25watt niet goed zou zijn voor de batterij van men i13?

Moest toch even in de haren krabben…

Wat is nu eigenlijk waar of niet waar?

Vrijwel elke usb c lader is PD compatibel dus telefoon geeft aan hoeveel watt die wilt ontvangen zeg maar.
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Met een USB PD lader en een goede kabel zal je I13 overschakelen naar fast charge en dit is inderdaad minder gezond voor de batterij dan traag opladen. Dit heeft echter niets te maken met het feit dat het een Samsung lader is. Ook met Apple laders kun je fast charge hebben

https://support.apple.com/en-us/HT208137
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Opzich snel laden maakt toch helemaal niets uit voor slijtage?

Als ik goed herinner is het voornamelijk de warmte en het onnodig aan de lader blijven hangen die batterij laten afzien?

Moet zeggen met deze lader blijft de tel goed van temp niet eens warm.

Met draadloze lader van 7.5w werd hij pas warm.
Die ging meteen retour die draadloze
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bij snel laden zal de batterij warmer worden en sneller verslijten maar blijkbaar heeft men dit beter onder controle dan vroeger en zou het effect zo erg niet meer zijn. Dit kan natuurlijk ook een verkoopspraatje zijn…

Bij draadloos laden is er behoorlijk wat verlies bij de overdracht van de energie van de lader naar de telefoon omdat lucht nu eenmaal een slechte magnetische geleider is. Die warmte zal ook weer de batterij nodeloos opwarmen en voor versnelde slijtage zorgen, zeker bij een slechte koeling van de lader en telefoon.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Steeds de stekker in en uit de telefoon is ook niet zo bevorderlijk voor de levensduur denk ik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Heb nog geen kapotte aansluiting gehad bij GSM en ik gebruik de toestellen heel lang. Als de aansluiting kwalitatief is zou dat geen probleem mogen geven maar te heet worden is niet goed voor de batterij. Is er bij EV's ook al niet gezegd dat snelladen minder goed is voor de batterij?
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 36 keer

honda4life schreef: 28 okt 2022, 06:21 Steeds de stekker in en uit de telefoon is ook niet zo bevorderlijk voor de levensduur denk ik.
Zo van die oneliners gebaseerd op slecht buikgevoel...
Wat is er slecht? Die stekkers zijn ervoor voorzien om duizenden keren in en uit te trekken. Een batterij wordt liever heel veel korte stukjes geladen, dan helemaal leeg naar helemaal vol.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Desondanks steeds toch zorg te dragen voor m'n materiaal heb ik toch al meerdere keren problemen gehad aan de USB stekker...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Een defecte connector is inderdaad niet zo zeldzaam en ook een reden waarom men deze vaak op een aparte module plaatst zodat men deze connector kan vervangen zonder al te grote kosten.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef: 26 okt 2022, 23:08 Het is al lang in kannen en kruiken. Apple weet al lang wat Europa ging doen.
iPhone 15 zal USB-C hebben want die zal eind 2024 nog steeds nieuw verkocht worden.
https://appleinsider.com/articles/22/10/25/iphone-15-will-have-usb-c-big-differences-between-models
https://newsmonkey.be/apple-deadline-ov ... laadpoort/
Er waren toen al geruchten dat het bedrijf al enige tijd bezig is met het integreren van de USB-C-oplaadpoort in zijn nieuwe toestellen. Daardoor zou die omschakeling mogelijk al kunnen gebeuren vanaf de iPhone 15-reeks, die in het najaar van 2023 gelanceerd wordt.
De EU heeft nu echter definitief beslist dat de officiële deadline op 28 december 2024 ligt. Daardoor heeft Apple in theorie de tijd tot de release van de iPhone 16-reeks een jaar later.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mijn iPad uit 2020 had al USB-C, niets bijzonders dus.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

En weigerde totop heden dit aan te passen op hun iPhones. Waarschijnlijk puur om hun lightning licentie inkomsten zoveel mogelijk uit te melken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Dizzy schreef: 14 dec 2022, 18:25 Mijn iPad uit 2020 had al USB-C, niets bijzonders dus.
En latere iPad modellen released najaar 2021 hadden opnieuw de lightning connector…

Regelgeving blijkt toch echt noodzakelijk voor hardleerse bedrijven.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Is inderdaad één van de vele voordelen van EU-regels.

Ik heb me destijds van die kleine convertors/adapters usb-C/usb gekocht en die worden goed gebruikt.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”