Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

R2D2 schreef:Als ik mijn afrekeningen vergelijk tot 20 jaar terug is snel duidelijk dat we toen veel meer betaalden dan de jongste jaren. Met de inflatie erbij is dat verschil nog sterker.
Dus wat we nu zien is voor een groot deel een correctie.
We betaalden vroeger veel meer. Het is maar een correctie.

Vandaag zijn de Europese gasprijzen naar een nieuw historisch record geschoten. Dat noem ik geen correctie meer.

En nog steeds doen de regeringen alsof er niets aan de hand is, niets in de Vlaamse begroting om er iets aan te doen, en nog steeds geen heropend debat in de federale regering of nieuwe gascentrales nog wenselijk zijn. Laat ons deze wereldvreemdheid niet vergeten in het stemhokje.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Tinne Van der Straeten is zo cringe de laatste tijd. Vreemde uitspraken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
R2D2 schreef:Als ik mijn afrekeningen vergelijk tot 20 jaar terug is snel duidelijk dat we toen veel meer betaalden dan de jongste jaren. Met de inflatie erbij is dat verschil nog sterker.
Dus wat we nu zien is voor een groot deel een correctie.
We betaalden vroeger veel meer. Het is maar een correctie.

Vandaag zijn de Europese gasprijzen naar een nieuw historisch record geschoten. Dat noem ik geen correctie meer.
De prijzen in Q2 en Q3 liggen alweer een pak lager.
Het lijkt wel wat op zenuwachtigheid, niet?
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

bollegijs schreef:Tinne Van der Straeten is zo cringe de laatste tijd. Vreemde uitspraken.
Ze kan het alleszins niet uitleggen en haar argument over dat zwembad is enorm zwak.

Als de btw verlaagd wordt, moet dat sowieso gecompenseerd worden door andere inkomsten en er gaat dan sowieso iemand de rekening krijgen. Dat is zoals bij de vorige regering met de nva. Hun taxshift was ook geld in vestzak steken om het terug uit broekzak te komen halen.

Het plan van Frankrijk is veel beter, maar dan wel tijdelijk. Ik ben geen voorstander voor een permanent cliquetsysteem want dat zet deur open voor nog meer gegraai.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Weeral 10% erbij op 1 dag https://www.hln.be/geld/prijzen-voor-ga ... ~a894b2af/

De eerste stap naar hyperinflatie?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

dragonflo schrijft: ...Ze kan het alleszins niet uitleggen en haar argument over dat zwembad is enorm zwak...

Terwijl het water in datzelfde zwembad aan 6% verrekend wordt blijkbaar :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, dat ze het dan doen zoals bij het water.
Een basis BTW-tarief: x-inwoners aan x-verbruik per persoon
En 21% BTW voor de rest, daar zal dan wel het zwembad bijzitten

Water is niet op de BTW natuurlijk, maar zou perfect kunnen.

Er zijn genoeg mensen zonder een zwembad
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Is er al iets gelijkaardigs in de btw wetgeving? Water in de winkel en water uit de kraan is hetzelfde product voor btw. Zou iets raars opleveren dat water in de winkel 6 is maar water uit kraan 21 (vanaf bepaalde hoeveelheid)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Was ook maar als voorbeeld hoor.
BTW is ook maar 6% als je met een aannemer werkt vanaf 10 jaren.
Uiteindelijk zijn het ook dezelfde bakstenen, dus onlogisch is dat niet gans.
Vroeger was er ook een verschil (dacht ik) tussen een afgedrukt boek en een digitale versie ervan.
Uiteindelijk is de inhoud ook hetzelfde.

Als ze weten wat het gemiddelde verbruik is van een gezin, dan moet dat toch te doen zijn lijkt mij.
In ieder geval is het zwembad-verhaal zever.
Hoe zit het dan met warmtepompen en toestanden?
Die mensen hebben dat nodig.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Freec schreef:Weeral 10% erbij op 1 dag https://www.hln.be/geld/prijzen-voor-ga ... ~a894b2af/

De eerste stap naar hyperinflatie?
De volledige ineenstorting van het systeem, per design, om iedereen zijn middelen te ontnemen, en dan de valse redders die komen weldra langs
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

olé, 't heeft lang geduurd... :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 36650.html

> Gazprom gaat onze energiewinter grotendeels bepalen, zegt de analist in het artikel. Maw: Rusland/Putin krijgt ons volledig in de tang :-( En de EU maar garanderen dat dat zeker niet het geval zou zijn met Nord Stream 2. Moet het nu nog eens gezegd hoe riskant deze afhankelijkheid is, voor ons en voor het klimaat, en dat we juist moeten diversifieren weg van gas ipv nieuwe gascentrales bouwen zoals Groen en Tinne VDS nu nog altijd mordicus willen doen?

Afbeelding
Het is maar een correctie. De prijzen waren vroeger veel duurder.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

ub4b schreef:De volledige ineenstorting van het systeem, per design, om iedereen zijn middelen te ontnemen, en dan de valse redders die komen weldra langs
Kom zeg, je hebt beloofd van daar niet meer over te beginnen als je terug mocht posten in het 'energie' forum, doe dat dan ook niet.

Is dat nu zo moeilijk?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik lees de laatste tijd velen die voorstellen om het BTW-tarief aan te passen volgens verbruik. Ik lees daarbij vooral voorstellen om 6% op de eerste 2.000 kwh, 12% tot 4.500 kwh en alles daarboven 21%.

Zoals velen hier wel al weten zit ik in een nieuwbouw met een warmtepomp. Wij verbruiken dus enkel elektriciteit, gas ligt zelfs niet binnen.

Ik zit momenteel het laatste jaar aan een verbruik (voor gezin van 4) aan een afname van meer dan 9000 kwh en meer dan 5300 kwh injectie.

Dit voorstel blind invoeren om de zwembaden te viseren, kan dus ook niet. Wel is het zo dat de overheid perfect kan weten wie op elektricteit verwarmd, want die hebben geen gasaansluiting. De nodige uitzonderingen zullen, vrees ik, onvermijdelijk zijn als zo'n voorstel het überhaupt wel haalt.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

Vaganzza schreef:Wel is het zo dat de overheid perfect kan weten wie op elektricteit verwarmd, want die hebben geen gasaansluiting.
Veel andere opties buiten gas he ...
Stookolie/Gastank/Pellets/...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

True...

Ik heb nu wel mijn retroactieve premie voor de warmtepomp aangevraagd. Echter bedenk ik me nu dat de overheden het wel kunnen weten aan de hand van de EPB verslagen. Daarin staat ook in hoe de woning verwarmd wordt. Dat zal nog de meest betrouwbare bron zijn om het te weten.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Nob schreef:
ub4b schreef:De volledige ineenstorting van het systeem, per design, om iedereen zijn middelen te ontnemen, en dan de valse redders die komen weldra langs
Kom zeg, je hebt beloofd van daar niet meer over te beginnen als je terug mocht posten in het 'energie' forum, doe dat dan ook niet.

Is dat nu zo moeilijk?
Het was het maatschappelijke uitdaging forum. Als de overheid trouwens de boel probeert te redden, graven ze verder hun put. Die put in de begroting is nu al door corona erg diep. Ik heb 't gevoel dat het systeem zoals we 2j terug kenden (net voor corona), aan het einde van zijn latijn zit.

Ik weet niet of ik het nieuw systeem ga willen of kunnen aanvaarden (de build back better van Klaus Schwab met zijn leerling De Croo), en al zeker niet als het systeem gebaseerd is op een soort communisme waar je afhankelijk bent van de overheid die jou gaat redden onder hun voorwaarden.

Ik heb eind vorige maand nog snel van energie leverancier kunnen switchen om 3j een vast tarief te hebben. Maar ik zie brandstofprijzen pijlsnel ook de hoogte ingaan. Heel de economie hangt daar van af, en ik geloof niet dat de economie nu harder draait dan voordien.

Ik geloof het niet langer, die leugens.

Zo kan ik zelf gewoon niet meer aan onderdelen geraken voor de productie van mijn product, en ik moet dan geloven dat de economie nu plots keihard draait. En ik heb nu al bij drie leveranciers een supply chain probleem. Er worden volledige autofabrieken voor een volledig jaar gesloten, dus draait de economie dan echt na corona zo goed? Ik geloof het niet. Er zijn overal opstoppingen in de supply chain.

Er moet een andere reden zijn waarom de energie nu zo extreem duur is en 10% op één dag doet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Typisch wappies, er is iets dan men niet snapt en men gelooft liever de meest fantastische verhalen ipv de saaie verklaringen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...Er moet een andere reden zijn waarom de energie nu zo extreem duur is en 10% op één dag doet...

50 jaar na de oliecrisis krijgen we nu een energie/klimaat crisis, of m.a.w. onze regeringen moeten weer massaal aan het leen-infuus...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Dizzy schreef:Typisch wappies, er is iets dan men niet snapt en men gelooft liever de meest fantastische verhalen ipv de saaie verklaringen :lol:
geraak je niet verder dan een ad-hominem reactie
zwaktebod
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

de beurzen afschaffen en je zal al een heel neinde verder komen
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Als we de beurs ’moeten’ afschaffen, dan is het toch een nieuw systeem?
Ik ben akkoord, het systeem blaast zijn laatste adem uit. Kan wel nog effe duren, en omschakelen naar een nieuw kan een proces worden van 10j of langer
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ub4b schreef:
Dizzy schreef:Typisch wappies, er is iets dan men niet snapt en men gelooft liever de meest fantastische verhalen ipv de saaie verklaringen :lol:
geraak je niet verder dan een ad-hominem reactie
zwaktebod
Ik stel maar vast dat je weer afkomt met doemverhalen omdat de uitleg u niet aanstaat of je het niet snapt. Als de vraag groter is dan het aanbod stijgen de prijzen. Als daar paniekerige reacties bij zitten kan dat sterk schommelen. Dat is basic economie, niets bijzonders dus. Voor wappies moet er uiteraard meer achter zitten en zal de wereld weer maar eens vergaan :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Gazprom gaat onze energiewinter grotendeels bepalen, zegt de analist in het artikel. Maw: Rusland/Putin krijgt ons volledig in de tang :-( En de EU maar garanderen dat dat zeker niet het geval zou zijn met Nord Stream 2. Moet het nu nog eens gezegd hoe riskant deze afhankelijkheid is, voor ons en voor het klimaat,
Want je wil niet geloven dat hetzelfde met uranium kan gebeuren?
Net zoals de houtprijzen nog niet zo lang geleden door het dak gingen (een stukje speculatie en vooral vraag/aanbod in onevenwicht) en dat terug genormaliseerd is, zie ik toch grotendeels hetzelfde in de energiemarkt.
Er wordt duidelijk gespeculeerd op Q4 en Q1, gebaseerd op niets (het zou kouder worden, yeah right, niemand kan dat vandaag voorspellen). De prijzen voor Q2 & Q3 liggen terug op een normaal niveau.
en dat we juist moeten diversifieren weg van gas ipv nieuwe gascentrales bouwen zoals Groen en Tinne VDS nu nog altijd mordicus willen doen?
Het is oké dat je hier wil doen uitschijnen dat je het niet snapt.
De voorgestelde transitie maakt net dat we minder afhankelijk zullen zijn van buitenlandse mogendheden. Ons uranium komt ook niet uit Luxemburg of Nederland hé. Of Kzachtstan of Niger nu zoveel beter zijn dan Rusland, durf ik toch te betwijfelen.
Door mijn recent geplaatste PV's, heb ik (plots) nauwelijks last van prijsstijgingen van elektriciteit. Stel u voor dat nog meer mensen dat zouden doen. Dan hebben die gasrijke en/of uraniumrijke regimes plots een probleem.
De prijsstijging van gas (en ondertussen ook mazout en hout) zorgen vooral voor een gigantische drain van geld uit de BE/EU economie.

Ik zie ook nergens het einde van de wereld ofzo. "Gewoon" speculatie met iets wat velen van ons in de komende maanden hard nodig hebben om het enigszins warm te hebben. Het kan mensen alleen aansporen om nog sneller te isoleren en het verbruik terug te dringen.
Geloof maar niet dat "nieuwbouw" daarbij hét ordewoord moet zijn. In mijn 300m² woning verbruiken we minder CO2 brakend aardgasgas dan een nieuwbouw met van een maat (150m²) - hij stookt overal 23° en loopt heel de winter thuis in t-shirt.
wied schreef:50 jaar na de oliecrisis krijgen we nu een energie/klimaat crisis, of m.a.w. onze regeringen moeten weer massaal aan het leen-infuus...
Wow.
Waarom zou de regering iets moeten doen? De PVDA zal dat wel graag willen en het VB schiet altijd maar wat (teveel coronamaatregelen én tegelijk te weinig coronamaatregelen bv). Ik zie 's morgens vroeg massa's huizen waar de oprit helemaal verlicht is, of de dakoverhang alle gevels verlicht. Elektriciteit is duidelijk nog niet duur genoeg, dat mensen het zo verkwisten.
Ik zie mensen in t-shirt in huis rondlopen (mij geen probleem, daar niet van), dus gas/mazout/WP is duidelijk nog spotgoedkoop :).
Het is al aberrant genoeg dat plots 20% van de gezinnen "arm" zijn om aanspraak te maken op het sociaal tarief.

Ik vind het concept van "zoveel kWh per persoon" nog niet zo gek. Alles erboven is dan luxe en kan je ook op een andere manier laten verrekenen.
Hetzelfde kan je met warmtepompen doen: een extra forfait goedkopere stroom. Want je wil de technologie van de toekomst toch niet ontmoedigen (wat de Vlaamse regering overigens wél doet, maar goed).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Want je wil niet geloven dat hetzelfde met uranium kan gebeuren?
De redenen die de stijging van de gasprijs verklaren zijn niet van toepassing op Uranium.

Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik zie geen reden waarom de prijs van Uranium plots sterk zou stijgen. Er liggen voldoende mijnen plat in verschillende landen die allemaal terug opgestart kunnen worden zonder lange lead time als Canada of Kazakstan zouden beslissen van een Gazpromke te doen (wat ik niet zie gebeuren). Bovendien heb je geen continue toevoer nodig, met 1 voorraad brandstof raak je makkelijk een jaar ver. Tenslotte heeft China ook nog onvoldoende centrales - zelfs met die in aanbouw meegerekend - om nood te hebben aan het opeisen van de voorraad.

Het tekort aan zeeschipcapaciteit misschien, maar dat staat los van de grondstof en de prijsstijging daar is van een veel lagere orde.
heist_175 schreef:Er wordt duidelijk gespeculeerd op Q4 en Q1, gebaseerd op niets (het zou kouder worden, yeah right, niemand kan dat vandaag voorspellen)
Klopt, maar dat is dan ook niet de enige reden. Elk jaar krijg je in deze periode voorspellingen over de aankomende horrorwinter. Nu speelt er veel meer mee.
heist_175 schreef:Ons uranium komt ook niet uit Luxemburg of Nederland hé. Of Kzachtstan of Niger nu zoveel beter zijn dan Rusland, durf ik toch te betwijfelen.
Canada. Synatom pronkt met foto's van de mijn. En ja, kerncentrales stoten veel minder CO2 uit dan een gascentrale, ook al wil je dat maar niet geloven.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Want je wil niet geloven dat hetzelfde met uranium kan gebeuren?
De redenen die de stijging van de gasprijs verklaren zijn niet van toepassing op Uranium.
Speculatie kan ook op Uranium, daar niet van.
En je bent de prijs-spike in 2007 vergeten? Dat ging, net zoals gas nu, van $15 naar $130 (weliswaar op 5 jaar en niet op 5 maanden), om nadien terug af te koelen naar iets rond de $30.
Bovendien heb je geen continue toevoer nodig, met 1 voorraad brandstof raak je makkelijk een jaar ver.
Met Zeebrugge en Loenhout hoeven we in BE - geen idee hoe de rest van de EU er voor staat - ook geen 24/7 aanvoer te hebben om niet in de kou te komen te zitten.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20211001_97336727
Een tekort aan gas lijkt er alsnog niet te komen. De gasvoorraden in een grote ondergrondse opslagplaats in ­Loenhout is momenteel voor 86 procent gevuld. De leveranciers die de opslagplaats gebruiken, zijn verplicht om tegen 1 november minimaal 90 procent te halen.
heist_175 schreef:Er wordt duidelijk gespeculeerd op Q4 en Q1, gebaseerd op niets (het zou kouder worden, yeah right, niemand kan dat vandaag voorspellen)
Klopt, maar dat is dan ook niet de enige reden. Elk jaar krijg je in deze periode voorspellingen over de aankomende horrorwinter. Nu speelt er veel meer mee.
Is het trouwens niet grappig/om te huilen dat zoveel mensen zich nu pas realiseren dat er een winter zit aan te komen en/of dat het in de winter kouder is dan in de zomer. Toegegeven, de zomer was niet zo warm als de voorbije jaren, maar toch.
Ik lees nu dat de mazout- en houthandels de bestelling niet kunnen volgen. Huh? Waarom zou je nu pas uw hout of mazout bestellen? Is er een reden om niet gewoon in de zomervakantie mazout te bestellen?
Opnieuw: elk jaar komt er een winter aan hé...
heist_175 schreef:Ons uranium komt ook niet uit Luxemburg of Nederland hé. Of Kzachtstan of Niger nu zoveel beter zijn dan Rusland, durf ik toch te betwijfelen.
Canada. Synatom pronkt met foto's van de mijn. En ja, kerncentrales stoten veel minder CO2 uit dan een gascentrale, ook al wil je dat maar niet geloven.
Dat willen ze u doen geloven. Ik kan nergens terugvinden waar ons uranium vandaan komt

https://www.apache.be/paywall/6862?dest ... ndaan-komt
Waar komt ons uranium vandaan? Energie-experts, politici en zelfs het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle weten het niet. Synatom, dat verantwoordelijk is voor de uraniuminkoop van Engie, wil niet zeggen wie hun leveranciers zijn, en wil daar ook geen reden voor geven.
https://www.world-nuclear.org/informati ... ction.aspx
Data t/m 2020
Veel kans Kazachstan dus.
Maar voor de PR zou ik Canada of Australië vermelden, of zelfs de USA.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Het belangrijkste wapen van de gezinnen in de strijd tegen de hoge energiefactuur blijft prijzen vergelijken en minder verbruiken. "Een niet verbruikte kWh dient niet betaald te worden: tracht indien mogelijk het verbruik te verminderen", klinkt het advies van de regulator CREG.
Zeveraars, ik heb dit paar jaar geleden al gedaan en wat bleek? De winst werd verkleint omdat je nettarieven de lucht in gaan als je minder verbruikt, voelde me hier totaal niet 'gestimuleerd' door. Echt rotte instellingen.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Wat mij vooral stoort is het aandeel "energieprijs" in de energieprijs die ik betaal, dat is gelijk nog geen derde van de prijs, de rest is verkapte belasting. Maar goed, dat is wat offtopic.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Creg waarschuwt voor energiefactuur die minstens 700 euro hoger kan uitvallen
De federale energieregulator Creg waarschuwt dat gezinnen met een variabel energiecontract moeten rekening houden met een jaarfactuur die minstens 700 euro hoger dreigt uit te vallen. Volgens de Creg zullen de prijzen nog zeker tot minstens de zomer van 2022 stijgen. Het advies van de Creg is duidelijk: probeer zoveel mogelijk het energieverbruik te verminderen. Tegelijk waarschuwt de waakhond voor problemen bij de kleine leveranciers.

En vind nog maar eens een vast contract ...., aanbod ervan smelt as sneeuw voor de zon :-o

Ik betaal hier in Thailand 4.5 Thai Baht per kilowatt (ongeveer 11 eurocent ).....hier gaat dat blijkbaar wel ...



https://www.hln.be/nieuws/creg-waarschu ... ~a1027655/


" En een klein doekje om het bloeden te stelpen ....." :roll:

Opnieuw verhoging uitkeringen, pensioenen en ambtenarenweddes dankzij dure energie
Door de aanhoudend hoge inflatie zal de spilindex niet in juni 2022, maar al in januari opnieuw overschreden worden. Daardoor zouden de sociale uitkeringen en de lonen van het overheidspersoneel met 2 procent verhoogd worden. Dat voorspelt het Planbureau.

https://www.hln.be/binnenland/opnieuw-v ... ~a8a3057a/
Laatst gewijzigd door Matt555 op 07 okt 2021, 04:15, 1 keer totaal gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

De prijsevolutie dewelke "slechts een correctie is - vroeger betaalden we veel meer" is zojuist door de 140 EUR gegaan. Eergisteren was het nog geen 100 EUR :!:

Prijs is nu 7 keer duurder dan begin dit jaar. En er komt nog steeds geen einde aan de stijging.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

https://www.hln.be/nieuws/klanten-ontst ... ~aedc430e/

MEGA verhoogt zelfs zijn vast tarief ....bijna dubbel

Heden nog geen HLN+ Artikel , volle pagina nog open :-D
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Fluppeke ga nog gelijk krijgen :lol:
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

vriendin van mij heeft recht op sociaal tarief, heel wat aarde in de voeten gehad omdat het niet doorstroomde. Nu eens goed bekeken, en denk eraan een aangetekende brief naar engie te sturen om het sociaal tarief te weigeren.
Ik had haar juni 2020 overgezet naar engie easy3 122€ per maand.
Toen ze spraken van sociaal tarief ging dit op 66.85€ komen in haar geval.
Nu het bijna rond is en toegekend, is het sociaal tarief gestegen naar 97,43€.
Als regering niet verlengd betaal ze nu voor easy 3 185,46€. Ik vind het te riskant eindafrekening maart 2022 dus kan sociaal tarief nog doorstijgen en zal zeker nog nie fel gezakt zijn.
Of zie ik dit verkeerd ?
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Het lijkt me dat zonnepanelen in combinatie met een batterij nu toch véél interessanter worden.
Sinds plaatsing begin mei hebben we 500 kWh van het net gehaald, op een totaal verbruik van 3100kWh.
In die 3100 kWh neemt een rig 1600kWh voor zijn rekening. Nu, winter is coming waardoor er in pas mei een correct overzicht zal zijn.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Wel, als je plots 2k per jaar voor ellentriek gaat betalen wordt een zonnepaneelinstallatie snel intressanter
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

decat schreef:Nu, winter is coming waardoor er in pas mei een correct overzicht zal zijn.
Hou er ook rekening mee dat deze zomer een pak somberder verlopen is dan normaal, het KMI weerhoudt de classificatie "zeer somber" en er werden zelfs somberterecords opgetekend, wat een zware impact gehad heeft op de opbrengsten. Ook de gemiddelde windsnelheid was erg laag deze zomer, dus hernieuwbare energie heeft flink ondermaats gepresteerd.

Als er volgend jaar terug een normale, of zelfs eens een uitbundige zomer zou zijn, zal de opbrengst nog hoger zijn. Een wolkenloze dag in juli is meteen een grote opbrengst.

Bovendien was mei, de maand waarin je de panelen geplaatst hebt, ook weer de meest sombere maand van de lente. Maart en april deden telkens beter.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

decat schreef:Het lijkt me dat zonnepanelen in combinatie met een batterij nu toch véél interessanter worden.
Sinds plaatsing begin mei hebben we 500 kWh van het net gehaald, op een totaal verbruik van 3100kWh.
In die 3100 kWh neemt een rig 1600kWh voor zijn rekening. Nu, winter is coming waardoor er in pas mei een correct overzicht zal zijn.
De stijging van gas en olie hebben maar een beperkt effect op de elektriciteitsprijs, maar het was idd het juiste jaar om PV+batterij te laten plaatsen.
In mijn conservatieve berekeningen hield ik rekening met een prijs van 0.22/kWh en nu zitten we al aan 0,27/kWh (en meer).

Ondertussen is er een rush bezig op kachels en haarden :).
Het klimaat zal er wel bij varen (minder CO2), voor het milieu (fijnstof) is het maar te hopen dat het héél zuinige en zéér efficiënte kachels zijn. Veel kans dat al die nieuwe stokers "allesbranders" worden. Jammer dat niemand zich daarmee bezig houdt (fijnstoffilter etc).
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:
decat schreef:Het lijkt me dat zonnepanelen in combinatie met een batterij nu toch véél interessanter worden.
Sinds plaatsing begin mei hebben we 500 kWh van het net gehaald, op een totaal verbruik van 3100kWh.
In die 3100 kWh neemt een rig 1600kWh voor zijn rekening. Nu, winter is coming waardoor er in pas mei een correct overzicht zal zijn.
De stijging van gas en olie hebben maar een beperkt effect op de elektriciteitsprijs, maar het was idd het juiste jaar om PV+batterij te laten plaatsen.
In mijn conservatieve berekeningen hield ik rekening met een prijs van 0.22/kWh en nu zitten we al aan 0,27/kWh (en meer).

Ondertussen is er een rush bezig op kachels en haarden :).
Het klimaat zal er wel bij varen (minder CO2), voor het milieu (fijnstof) is het maar te hopen dat het héél zuinige en zéér efficiënte kachels zijn. Veel kans dat al die nieuwe stokers "allesbranders" worden. Jammer dat niemand zich daarmee bezig houdt (fijnstoffilter etc).
Maar gaan de prijzen in de zomer ook niet lager liggen wanneer je net het meeste rendement haalt van uw panelen? Als je al een digitale meter hebt kun je toch niet rekenen met een gemiddelde kwh prijs.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

CCatalyst schreef:De prijsevolutie dewelke "slechts een correctie is - vroeger betaalden we veel meer" is zojuist door de 140 EUR gegaan. Eergisteren was het nog geen 100 EUR :!:

Prijs is nu 7 keer duurder dan begin dit jaar. En er komt nog steeds geen einde aan de stijging.
Terug 108 nu. Sinds wanneer kan men zo snel gas aan en verkopen alsof men op de beurs speelt. Moet toch stabieler kunnen, precies bitcoin.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

springfield schreef:Maar gaan de prijzen in de zomer ook niet lager liggen wanneer je net het meeste rendement haalt van uw panelen? Als je al een digitale meter hebt kun je toch niet rekenen met een gemiddelde kwh prijs.
Ah, geen idee.
Ik ging er vanuit dat de elektriciteitsleverancier van de DNB gewoon de totale kWh's krijgt en niet de kWh per dag etc.

@gas

intraday:
Afbeelding

voorbije 2 jaar
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”