CCatalyst schreef:Gazprom gaat onze energiewinter grotendeels bepalen, zegt de analist in het artikel. Maw: Rusland/Putin krijgt ons volledig in de tang
En de EU maar
garanderen dat dat zeker niet het geval zou zijn met Nord Stream 2. Moet het nu nog eens gezegd hoe riskant deze afhankelijkheid is, voor ons en voor het klimaat,
Want je wil niet geloven dat hetzelfde met uranium kan gebeuren?
Net zoals de houtprijzen nog niet zo lang geleden door het dak gingen (een stukje speculatie en vooral vraag/aanbod in onevenwicht) en dat terug genormaliseerd is, zie ik toch grotendeels hetzelfde in de energiemarkt.
Er wordt duidelijk gespeculeerd op Q4 en Q1, gebaseerd op niets (het zou kouder worden,
yeah right, niemand kan dat vandaag voorspellen). De prijzen voor Q2 & Q3 liggen terug op een normaal niveau.
en dat we juist moeten diversifieren weg van gas ipv nieuwe gascentrales bouwen zoals Groen en Tinne VDS nu nog altijd mordicus willen doen?
Het is oké dat je hier wil doen uitschijnen dat je het niet snapt.
De voorgestelde transitie maakt net dat we minder afhankelijk zullen zijn van buitenlandse mogendheden. Ons uranium komt ook niet uit Luxemburg of Nederland hé. Of Kzachtstan of Niger nu zoveel beter zijn dan Rusland, durf ik toch te betwijfelen.
Door mijn recent geplaatste PV's, heb ik (plots) nauwelijks last van prijsstijgingen van elektriciteit. Stel u voor dat nog meer mensen dat zouden doen. Dan hebben die gasrijke en/of uraniumrijke regimes plots een probleem.
De prijsstijging van gas (en ondertussen ook mazout en hout) zorgen vooral voor een gigantische
drain van geld uit de BE/EU economie.
Ik zie ook nergens het einde van de wereld ofzo. "Gewoon" speculatie met iets wat velen van ons in de komende maanden hard nodig hebben om het enigszins warm te hebben. Het kan mensen alleen aansporen om nog sneller te isoleren en het verbruik terug te dringen.
Geloof maar niet dat "nieuwbouw" daarbij hét ordewoord moet zijn. In mijn 300m² woning verbruiken we minder CO2 brakend aardgasgas dan een nieuwbouw met van een maat (150m²) - hij stookt overal 23° en loopt heel de winter thuis in t-shirt.
wied schreef:50 jaar na de oliecrisis krijgen we nu een energie/klimaat crisis, of m.a.w. onze regeringen moeten weer massaal aan het leen-infuus...
Wow.
Waarom zou de regering iets moeten doen? De PVDA zal dat wel graag willen en het VB schiet altijd maar wat (teveel coronamaatregelen én tegelijk te weinig coronamaatregelen bv). Ik zie 's morgens vroeg massa's huizen waar de oprit helemaal verlicht is, of de dakoverhang alle gevels verlicht. Elektriciteit is duidelijk nog niet duur genoeg, dat mensen het zo verkwisten.
Ik zie mensen in t-shirt in huis rondlopen (mij geen probleem, daar niet van), dus gas/mazout/WP is duidelijk nog spotgoedkoop
.
Het is al aberrant genoeg dat plots 20% van de gezinnen "arm" zijn om aanspraak te maken op het sociaal tarief.
Ik vind het concept van "zoveel kWh per persoon" nog niet zo gek. Alles erboven is dan luxe en kan je ook op een andere manier laten verrekenen.
Hetzelfde kan je met warmtepompen doen: een extra forfait goedkopere stroom. Want je wil de technologie van de toekomst toch niet ontmoedigen (wat de Vlaamse regering overigens wél doet, maar goed).