IOS: sms vs (i)Messages

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik heb een probleempje waarvoor ik niet direct een (propere) oplossing vind in i(Pad)OS. Hoe kan je bij Berichten aangeven of je iets als SMS dan wel als (i)Message wil versturen ?
Ik heb zelf een Android telefoon maar ook een iPad. Als mijn vrouw mij een bericht wil sturen met haar iPhone, dan wordt dat soms als Message verstuurd ipv als SMS. Dat is vervelend want als ik onderweg ben, heb ik geen iPad bij en zie ik dus haar bericht niet. Ik heb al gemerkt dat in de Berichten app je aan de kleur kunt zien of een bericht een sms (groen) of een Message (blauw) was. Ik vermoed dat als jij zelf dan een bericht terugstuurt, hij gewoon sms vs Message kiest op basis van het laatst binnengekomen bericht. Dus mijn vrouw kan mij enkel sms'en als ik als laatste haar een sms vanop mijn Android phone gestuurd heb. Maar soms zit ik gewoon op iPad en wil ik via die weg haar iets doorsturen.

Ik zou verwachten dat je via Berichten ergens kunt aangeven hoe je het berichtje doorstuurt, maar ik zie het gewoon niet.
Een heel vuile oplossing is natuurlijk dat ze op haar iPhone 2 verschillende contacten aanmaakt voor mij, een voor mijn Android phone en een voor mijn iPad, maar dat is dus vrij lelijk.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

iMessage uitschakelen op haar iPhone.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Het bericht typen en versturen en dan op het bericht blijven drukken, dan verschijnt er ‘versturen als sms of textmessage’
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Mogelijke oplossing:
Op jouw iPad

-> Ga naar Instellingen
-> Berichten
Kies voor Stuur & ontvang daar staat normaliter jouw telefoonnummer en jouw email-adressen.
Ontvink je telefoonnummers en zorg ervoor dat er enkel emails aangevinkt zijn.
Waarschijnlijk zal zij jouw nu enkel nog gewone SMS'en kunnen sturen en geen iMessages(maar wel nog naar haar ander contacten)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

sky schreef:Het bericht typen en versturen en dan op het bericht blijven drukken, dan verschijnt er ‘versturen als sms of textmessage’
Dat lijkt toch niet te werken, en zou ook vreemd zijn dat je eerst verstuurt en het dan zogezegd nog kan wijzigen. Eens verstuurd is het weg, zou ik denken.
Stroper schreef: Ontvink je telefoonnummers en zorg ervoor dat er enkel emails aangevinkt zijn.
Waarschijnlijk zal zij jouw nu enkel nog gewone SMS'en kunnen sturen en geen iMessages(maar wel nog naar haar ander contacten)
Ik zou juist denken dat als je enkel e-mails aanvinkt hij dan iMessage forceert.
Is sowieso wel een lapmiddel dan, want dan ben ik op die manier slechts op 1 toestel bereikbaar. Je kan natuurlijk argumenteren dat anders de afzender nog moet weten naar welk toestel hij moet sturen, maar in mijn use cases is dat wel het geval, aangezien het gezinsleden zijn en ze weten dat als ik weg van huis ben, ze een SMS moeten sturen, en het anders een iMessage kan/mag zijn.
Een ander voorbeeld van waar de afzender dat moet weten, is het versturen van afbeeldingen. Dochter was nu heen en weer aan het chatten met een vriendin. Die vriendin heeft echter geen iPad en dus zijn het SMSen, maar afbeeldingen worden dan MMS, die geld kosten. Gelukkig rap ontdekt en haar uitgelegd wat het verschil tussen iMessages en SMS zijn en hoe ze kan zien wanneer het SMS (en dus ook MMS) is.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Dat lukt wel hoor, maar je moet redelijk snel zijn.
Het eenvoudigst is als je WiFi en 4G even afzet en dan op bericht blijven drukken. Zie foto, nadien WiFi en 4G terug aan.
CDD08A56-0B95-4B87-A534-66DE13749E2F.png
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Klopt, iOS en macOS zitten vol met die verborgen handelingen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Da's toch zever dat je dat op zo een manier moet doen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

En ook: Sorry maar SMS… we zijn 2021.

Als beide personen van in de startpost overschakelen naar Telegram dan is alles opgelost.

Je kan zo’n oude dingen toch niet in de lucht blijven houden?

Heb je nog een scart aansluiting, PS/2 muis, parallelle printer, SCSI DVD brander (of zelfs brander tout court!), of een telefoon met T9 toetsenbord?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Dit gaat wat off topic, maar SMS zit inherent ingebakken in het onderliggende protocol en gaat dus nog niet direct weggaan, dus ik zie niet in waarom ze de ondersteuning ervan zo moeilijk moeten maken.

Er zijn genoeg situaties waar je geen deftig mobiel internet ontvangst hebt, maar SMS zal altijd doorgaan dankzij de lage eisen dat het stelt aan het onderliggende netwerk.

(de tech die je aanhaalde zit niet langer overal ingebakken, dus beetje scheve vergelijking)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Als je slechte verbinding hebt schakelt iMessage automatisch terug naar SMS.
Het probleem hier is eerder dat Apple geen rekening heeft gehouden met iemand die een gesplitst ecosysteem heeft.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Of dat Apple (zoals zo vaak) z'n eigen ding doorduwt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dit is duidelijk zo'n situatie waarbij apple ervan uitgaat dat je enkel met apple producten werkt, en zich geen zak aantrekt van wat er zich buiten hun ecosystem bevindt.
Wil je dat wel doen, dan kan je je voorbereiden op veel miserie.
Jewel
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 aug 2021, 22:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

selder schreef:PS/2 muis
Mobo’s hebben nog steeds PS/2 poorten …
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

snap eigenlijk niet goed waarom dit probleem zich voordoet.
Je zegt dat je android gebruikt.... dan kan je toch geen telefoonnummer bij imessage registreren ? je kan wel imessages ontvangen via een e-mail adres maar dan moet de afzender kiezen tussen je bereiken op je android (gsm nummer) of je ipad (email).

Enige wat ik kan denken is dat sinds een paar ios'en geleden ze automatisch gesprekken samenvoegen (bv kameraden die verhuisd zijn en nu een buitenlands nummer hebben dan komt er in je gesprek bij de berichten gewoon in het grijs 'number changed to xxxxx' en loopt het gesprek door)
Mss dat hij dan ook e-mails en gsm nummers samenvoegt ?
In dat geval als jij berichten op je ipad wil blijven ontvangen kan zij 2 verschillende conversaties doen (moest vroeger altijd zo en dacht dat dit nog steeds zo was, dan stond er gewoon een ster bij ofwel het nummer ofwel de email die je gebruikt), ofwel ontvang jij berichten maar op één apparaat en zet je imessage uit, ofwel zet je je ipad uit / in vliegtuigmodus wanneer je weggaat. Dan stuurt haar iphone na 5 minuten niet te kunnen afleveren het bericht opnieuw als sms
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Bij Settings -> Messages kan je alvast ook 'MMS Messaging' uitschakelen. Op die manier kan je toch al vermijden dat er media via die weg gestuurd wordt.

Ik zou ook als je geen iPhone hebt, je telefoonnummer verwijderen uit iMessage. Dan gaan alle berichten naar je nummer sowieso via SMS. Op de iPad kan je dan nog eventueel via je e-mailadres iMessages sturen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ITnetadmin schreef:Dit is duidelijk zo'n situatie waarbij apple ervan uitgaat dat je enkel met apple producten werkt, en zich geen zak aantrekt van wat er zich buiten hun ecosystem bevindt.
Wil je dat wel doen, dan kan je je voorbereiden op veel miserie.
Dat is toch een beetje hetzelfde met de "Berichten" App op een Adroid Smartphone?
Zonder dat je het zelf doorhebt, is de optie "Chatfuncties" geactiveerd, en ben je ingelogd (met je telefoonnummer) op de Google Chatserver.
Om preciezer te zeggen: op de Chatserver van "Jibe Mobile", een service provider voor Google.

Als je nu een SMS verstuurt naar een andere Android gebruiker, dan zal het bericht niet als SMS verstuurd worden, maar als een "Bericht"
Vergelijk het met Whatsapp (je ziet de andere typen, je kan foto's/bestanden doorsturen).

Werkt natuurlijk alleen als de andere ook op Android zit, en hij/zij in de Instellingen van zijn Berichten App de "Chatfuncties" niet uitgeschakeld heeft.

Een grappig neveneffect is bij een SIM wissel.
Soms kan je nog een "sms" ontvangen op een toestel zonder SIM kaart, of op een toestel met een andere SIM
De "Chatfunctie" checkt maar af en toe of het telefoonnummer nog correct is.

Een minder grappig neveneffect is een schending van privacy.
Zonder dat een gebruiker het vermoedt wordt een bericht (onversleuteld?) via Google verstuurd en kan Google dus alles perfect meeluisteren en/of opslaan?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Het is een feit, beide platformen trekken hun eigen implementatie naar voor. Blijft wel dat iMessage een gesloten standaard is waar je 100% gebonden zit aan 1 partij, en die heeft geen interesse in een open standaard zoals RCS. Mocht apple die implementeren kan je perfect cross platform berichtjes sturen met de default apps.

Op ios heb je ook geen keuze als je toch sms berichten wilt sturen - de default app is de enige keuze. Dus zit je weer te prullen met die methode zoals hierboven geschreven.

Ik gebruik zelf de ingebouwde berichten app niet op Android, historisch wegens geen deftige dual sim support. Geen idee hoe dat nu zit.

Genoeg sms apps om uit te kiezen :)

Los ervan zou iedereen er beter van worden om over te stappen op iets zoals Signal. Maar ja, dat krijg je niet verkocht aan 80% vd mensen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Sandroo
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2020, 19:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Apple wou iMessage en FaceTime open aanbieden

Maar een patenttrol heeft dat voorkomen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Jewel schreef:
selder schreef:PS/2 muis
Mobo’s hebben nog steeds PS/2 poorten …
D136603A-5B97-4951-B9D7-61C7B5BDD22F.gif
D136603A-5B97-4951-B9D7-61C7B5BDD22F.gif (202.51 KiB) 632 keer bekeken
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

devilkin schreef:Los ervan zou iedereen er beter van worden om over te stappen op iets zoals Signal. Maar ja, dat krijg je niet verkocht aan 80% vd mensen.
Geen fan van idd.
Een keer gedownload, maar was weer zo'n app die niet met username of email, maar met gsm nr als login werkt.
No thx, dat ik whatsapp moet gebruiken is al erg genoeg.

philippe_d schreef:Dat is toch een beetje hetzelfde met de "Berichten" App op een Adroid Smartphone?
Zonder dat je het zelf doorhebt, is de optie "Chatfuncties" geactiveerd, en ben je ingelogd (met je telefoonnummer) op de Google Chatserver.
Om preciezer te zeggen: op de Chatserver van "Jibe Mobile", een service provider voor Google.
Dat wist ik zelfs niet.
Ik heb ook geen stock android op mijn gsm, tis een xiaomi.
En ik zie die setting daar niet bij staan.

Destijds bij ios gebruikte ik aparte emails voor de logins van facetime, imessage, appstore, etc.
Kwestie van alle mogelijke flexibiliteit te behouden.

Tegenwoordig wordt dat soort flexibiliteit tegengewerkt; de laatste keer dat ik probeerde een nieuwe gescheiden google account aan te maken voor ikweetalnimeerwat, vroeg hij ook al om een gsm nr.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Indigiswe schreef:Je zegt dat je android gebruikt.... dan kan je toch geen telefoonnummer bij imessage registreren ? je kan wel imessages ontvangen via een e-mail adres maar dan moet de afzender kiezen tussen je bereiken op je android (gsm nummer) of je ipad (email).
Het probleem komt/kwam voor omdat mijn vrouw 1 contact had voor mij met daarin uiteraard zowel mijn tel.nr. als e-mail adres. Ik heb haar al zowel sms’en verstuurd (vanop mijn Android foon) als iMessages (vanop mijn iPad). Op haar iPhone moet ze echter voor beide dezelfde app gebruiken wat tot verwarring leidt. Gemakkelijkste oplossing is dus van 2 aparte contacten aan te maken, ahw ‘Tomby iPad’ en ‘Tomby gsm’.
Zou eens moeten testen of de Berichten app mijn sms vs iMessage berichten afzonderlijk toont. Mijn vrouw heeft de gewoonte van berichten snel te verwijderen dus denk dat ze me soms eens wou sms’en op een moment waarop er enkel iMessages van mij in haar app stonden.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Yup, zou dus sinds iOS 12 blijkbaar verandert zijn. Daarvoor iig weet ik nog dat je per nummer/email van 1 contact meerdere conversaties kon starten en dan bij de 'i' zag je een sterretje bij het adres dat gebruikt werd. Was ook vervelend toen (per ongeluk naar email sturen en dan niet automatisch naar sms overschakelen bij slecht bereik en dergelijke)
Nu heb ik het ook dat als iemand verandert van nummer de conversatie vanzelf doorloopt bv (beetje wat bij u gebeurt denk ik maar dan van nummer naar email).

Je kan anders ook een alias email maken en uitsluitend die bij zenden/ontvangen op imessage zetten. Dan heeft je vrouw wel nog uw juiste gegevens als contact en staat er als afzender niet " Tomby iPad " als ge een mail stuurt ofzo. En kan je een nieuw contact maken voor die alias.
Maar dan nog moet zij zich opletten dat ze in het juiste draadje stuurt afhankelijk van waar jij kan ontvangen.... :/
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”