QHD scherm

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Even een vraagje

Je hebt de samsung odessey G5 en G7 prijsverschil tussen beide is 250 euro. De vraag die ik me stil of het die 250 euro waar is of niet?

Wat denken jullie?
SPR
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb een G5, beste aankoop ooit. Kan dus niet vergelijken met een G7 maar vond het prijsverschil te groot om het zelfs maar te overwegen. Had wat zitten uitvogelen op Youtube en daar ging men toch ook vaak naar de G5 wat prijs/kwaliteit is.

Op het werk hebben we een G9 die we split screen gebruiken, wat natuurlijk uitermate zonde is want dan kan deze geen hoge refresh rates aan.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Je hebt er verschillende uitvoeringen in, kun je eerst verduidelijken dewelke precies?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Het was eerder echt puur de vergelijking tussen de G5 serie en G7 vanwege het duidelijke prijsverschil. Dus het is gewoon de modelserie die ik wil vergelijken niet een specifiek model.

En top van de G5 @spr want ik vind het inderdaad ook groot daarom twijfel ik.
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Bon, ik basseer mijn antwoord op deze vergelijking dan: https://tweakers.net/pricewatch/compare ... 2;1609432/

Of het het prijsverschil waard is is nog altijd iets persoonlijk natuurlijk: Wat zijn je eisen/verwachtingen en wat heb je ervoor over?
Ik persoonlijk zou zeggen van ja.
De G7 heeft een hogere refresh rate, snellere reactietijd, lagere inputlag, hogere helderheid (HDR600 certified) en vooral betere kleurdiepte.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Mag ik effe de LG's 27GL850 en diens opvolger de 27GP850 aanraden? Vooral die laatste wordt momenteel tot de top van de HRR IPS-schermen gerekend. IPS staat bekend om betere kleuren, kijkhoeken en snellere pixel response times.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Deze doet me inderdaad twijfelen want de kromming van Samsung is vrij extreem terwijl er bij de lg geen kromming is.

Is het dan qua scherm beter dan de G7 van samsung want ongeveer zelfde prijsrange?
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Beter? Dat is geen makkelijke vraag, want de G7 en de 27GP850 hebben elk hun sterke en minder sterke kanten.

Ik zou alvast deze reviews aanraden, want ze testen de monitors op technisch vrij diepgaande wijze: De Samsung G7 is nog steeds een zéér snel scherm met goeie kleuren. Samsung heeft als een van de weinige (of zelfs enige?) een VA-paneel gebruikt dat qua snelheid niet moet onderdoen voor de snelste IPS-panelen.

De nadelen van G7 tov 27GP850:
- het hoger verbruik: bij 200 nits is dat volgens HW Unboxed voor de LG 27GP850 ongeveer 25W en voor de Samsung G7 ongeveer 43W
- slechtere maximum brightness: 450 nits voor de 27GP850 en 350 nits voor de G7
- slechtere minimum brightness: 55 nits voor de G7 en 27 nits voor de 27GP850
- slechtere kijkhoeken, want daarin is VA tout court zwakker dan IPS
- (geen idee of de G7 een SRGB-mode heeft, maar de 27GP850 alvast wél en dat is geweldig: nooit meer overgesatureerde of onjuiste kleuren, altijd deftige kleurweergave)

Voordelen van G7 tov 27GP850:
- veel betere contrastverhouding, daarin is VA altijd beter dan IPS (is enkel van belang in donkere omgevingen, want anders zie je toch niks van dat diep zwart, in mijn beleving)
- iéts snellere pixel response times, meestal is IPS daarin beter, maar Samsung heeft voor de G7 magie gebruikt :-D
- 240Hz ipv 180Hz, al maakt dat verschil niet zo veel uit in realiteit, je computer moet krachtig genoeg zijn om die framerate te halen

Even goed als 27GP850:
- input lag voor allebei rond de 8ms
- beide ondersteunen FreeSync Premium en G-Sync (dat ondertussen eigenlijk een andere naam is voor hetzelfde, niet zoals vroeger met een aparte module)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk inderdaad dat het dus de keuze is tussen een high end scherm en eerder bij de G5 mid range.

Persoonlijk maak ik mij het meest zorgen van de curve die vrij intens is ik heb nu een scherm met 1800R en vind dat al voldoende.
SPR
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

2 dagen wennen. :lol:

We kregen een G9 en daarvoor hadden we gewoon 2 platte schermen naast mekaar. Ik wou dat op dag 1 buiten gooien, op dag 2 ook maar vanaf dag 3 werd ik verliefd.

Goed overzicht bij het gamen. Ja, soms voelt het wat raar want een horizontale rechte lijn is niet recht meer maar voor de rest, yes! Daarom ook dat ik voor thuis een G5 kocht. Stond bij Tones in de solden, 60 euro goedkoper dan de goedkoopste op Tweakers. G7 stond niet in promo dus het verschil in prijs was te groot. Ik game niet constant, gewoon ook bureauwerk, youtube,... Was bij mij dus eerder een berekende gok vermits ik al op een G9 werkte.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Het verschil in prijs is nog steeds erg hoog. Enigste wat ik me echt afvraag hoe goed de local dimming is want de rest is voor mij niet zo een voordeel. Behalve dan misschien de kleurdiepte maar voor gewoon office/films/gaming is dat dan wel nodig of heb je alleen maar profijt van als je grafische zaken doet?
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Opgepast, de G5 heeft bijlange niet de snelle pixel response times van de G7, met andere woorden: je gaat significant meer last hebben van ghosting en dark level smearing, i.e. als je gamet en met je muis snel beweegt ga je (zéker bij donkere beelden) tijdens een snelle beweging een wazig beeld krijgen.

Hoe sneller de pixel repsonse times, hoe beter de scherpte van het beeld tijdens bewegen. De G5 is daarin niet zo sterk. Ik zou eventueel voor de LG 27GL850 gaan als het niet te veel mag kosten.

Komt daarbij dat de G5 qua kleurenechtheid niet zo goed is als de G7 en al zeker niet als de IPS-paneel monitoren van LG. Realistische kleuren zijn belangrijk voor grafisch werk inderdaad, maar het blijft een very-nice-to-have voor alles wat je doet met je computer: content bekijken, gamen, foto's bekijken, eender wat eigenlijk.

Mijn persoonlijke mening: een monitor behoudt veel langer zijn functionele waarde dan bijvoorbeeld een GPU of een CPU, dus waarom zou je daarop besparen? :angel:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Dat is zeker waar in die zin.

Het is gewoon ik wil geen 4k maar mijn huidige full hd is ook miniem. Denk persoonlijk dat ik de zwartwaarde wel heel erg ga waarderen dus misschien is de G7 in feite de beste deal.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou ook de G7 boven de G5 verkiezen. Je gaat het je zeker niet beklagen!

Ter info, alle gesuggereerde modellen in mijn vorige reactie zijn QHD, geen enkele UHD of FHD.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Wel ik kies QHD eerder dan UHD puur budget achtig en het feit dat het sowieso al een upgrade is die waarschijnlijk volstaat.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Ja idem, QHD met hoge refreshrate geeft een beter algemeen resultaat dan UHD aan lagere refreshrate. Eenmaal je gewend geraakt aan HRR wil je niet meer zonder.
MaT
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Behalve dan misschien de kleurdiepte maar voor gewoon office/films/gaming is dat dan wel nodig of heb je alleen maar profijt van als je grafische zaken doet?
Voor office maakt het niets uit, voor films en gaming zeker wel. Het bekendste fenomeen dat je ziet bij een mindere kleurdiepte is color banding (Effect is overdreven om duidelijk te maken wat het doet, maar vaak genoeg zichtbaar).

8bit vind ik persoonlijk onvoldoende anno 2021, zeker voor media gebruik.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Local dimming werkt over 't algemeen niet zo goed bij monitors -- zoek maar eens een videoke en je zal zien dat local dimming bij donkere beelden gewoon verticale lichtbanden toont die het muispijltje volgen, omdat er gewoon niet genoeg dimzones zijn. Ook HDR is meestal pover op monitoren, geloof ik.

De Odyssey series had in het begin (G7) een flicker probleem dat later opgelost werd (denk ik) met een firmware update -- kijk eens na of mensen daar nog over klagen (bijvoorbeeld op reddit/r/monitors ).

Kleuren doen echt deugd, dus +1 voor 10bit (of 8+2bit met FRC).

EDIT :: tweedehands zie je op beyondgaming.be soms erg mooie schermen voorbijkomen aan schappelijke prijzen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”