Ik zal waarschijnlijk in herhaling vallen maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat heb ik allemaal nodig om in huis overal fatsoenlijk WiFi te ontvangen?
Er hangt een modem/router van Orange in een doorlopende gang naast ons rijhuis, net bij de tweede voordeur. Het is een oud herenhuis met quasi allemaal houten roostering en met 2 verdiepingen. Het WiFi-bereik is achteraan en op de verdiepingen dramatisch en ik wil alle verdiepingen van AP's voorzien. Die zelfde doorlopende gang biedt de mogelijkheid om UTP-kabel langs de muur aan te leggen tot aan het terras. Er loopt ook een koker vanuit die gang tot op de zolderverdieping.
Mijn opzet is dus een AP op de zolder te hangen en een in die gang, in de buurt van waar de koker start. Dit laatste om een stuk van de achterkant van de eerste verdieping en de uitbouw af te dekken.
Na wat leeswerk kom ik vaak uit op Ubiquiti AP's. Wat heb ik allemaal nog nodig, naast de AP's zelf? Voor PoE lees ik dat ik een PoE-injectoren nodig heb.
Mis ik nog iets en zo ja, waarom/waarom niet? Heb ik nood aan meer AP's?
Er moet nog een ethernetkabel via de kelder naar de woonkamer getrokken worden. Daar wil ik TV, PS, versterker, etc allemaal via ethernet aansluiten, de mobiele apparaten via WiFi.
Volsta ik daar met enkel een switch (met bijkomende AP)?
AP('s) plaatsen en bijkomende vragen
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Voor unifi's heb je ook een controller nodig.
Dat kan software zijn.
Alternatief is de edimax pro reeks.
Die hebben eigen UIs, en kunnen desgewenst controller spelen over elkaar.
Dat kan software zijn.
Alternatief is de edimax pro reeks.
Die hebben eigen UIs, en kunnen desgewenst controller spelen over elkaar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 120 keer
't Is te zeggen: om te configureren en extra features wel, maar in principe kan die daarna zonder.ITnetadmin schreef:Voor unifi's heb je ook een controller nodig.
Software kan je om te configureren ook gewoon op je Windows draaien.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
tp-link omada reeks kan je met en zonder (gratis software) controller doen als ik me niet vergis.
ruckus is ook een optie, maar vrij duur.
veel hangt af van:
- hoe groot de oppervlakte is
- hoe geisoleerd alles is (en eventuele storingsbronnen)
- hoeveel je wil uitgeven
eenvoudigste om in 1x klaar te zijn is waarschijnlijk alles op unifi steken, maar das natuurlijk niet het meest budgetvriendelijke:
- de modem in bridge zetten
- een usg als router
- een unifi poe switch (8, 16, 24, .... hoeveel je ook nodig zou hebben)
- een AP per verdieping (als dat nodig zou zijn)
- en nog een (8?) poort switch aan de woonkamer (al dan niet met poe als je daar ook een AP zou zetten)
ruckus is ook een optie, maar vrij duur.
veel hangt af van:
- hoe groot de oppervlakte is
- hoe geisoleerd alles is (en eventuele storingsbronnen)
- hoeveel je wil uitgeven
eenvoudigste om in 1x klaar te zijn is waarschijnlijk alles op unifi steken, maar das natuurlijk niet het meest budgetvriendelijke:
- de modem in bridge zetten
- een usg als router
- een unifi poe switch (8, 16, 24, .... hoeveel je ook nodig zou hebben)
- een AP per verdieping (als dat nodig zou zijn)
- en nog een (8?) poort switch aan de woonkamer (al dan niet met poe als je daar ook een AP zou zetten)
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
Bij deze even een grondplan. De zithoek klopt niet helemaal (deur naar de inkomhal verdwijnt en de muren van het toilet worden wat verplaatst) maar ik denk dat het au fond niet zo veel uitmaakt. Plafonds zijn niet geïsoleerd. Gebeurt mogelijks later nog maar dat is een volgende fase.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
Jouw gelijkvloers lijkt een beetje op die van ons. Ik heb één bekabeld AP in de eetruimte voorzien (ligt op de hoek van een hoge kast en is daardoor quasi onzichtbaar). Geeft meteen dekking op het volledige gelijkvloers (perfecte snelheid aangezien er geen muren tussen zitten). Ook naar de kamers boven zit/eetruimte (1ste verdieping) geeft dit een zéér aanvaardbaar resultaat aangezien er enkel één vloer tussenzit.
Naar de 2de verdieping was dit onvoldoende. Dit heb ik opgelost door ter hoogte van de 2de verdieping op de buitengevel een AP te plaatsen die deze 2 kamers behoorlijk goed dekt (enkel 1 buitenmuur tussen kamer en AP) én tegelijk een perfecte dekking op terras en (diep) in de tuin geeft.
Ik had ervoor al zitten zoeken met 1 AP per niveau en dergelijke, maar dan kan je al snel problemen krijgen met slechte roaming (clients blijven op een AP op de verkeerde verdieping hangen en verbinden pas naar een betere AP als de slechte verbinding helemaal wegvalt). Dit is wel allemaal op te lossen, maar vraagt wel wat werk en het juiste materiaal.
Ik zou het dus exact hetzelfde doen als jou, maar de AP in de living plaatsen ipv in de koker. Oorspronkelijk hing die daar bij ons ook, maar ik ben zo tevreden dat ik die toch naar de living zelf verhuisd heb.
Ik heb een UAP-AC-LITE in de living en een UAP-AC-M als buiten-AP (wel bekabeld, niet als mesh). Materiaal is daar perfect geschikt voor en best budgetvriendelijk. Oorspronkelijk budgetgewijs via bijhorende POE-injectors gebruikt, maar later bij een interessante aanbieding een POE-switch aangeschaft waar dan ook meteen de 4 bewakingscamera's mee gevoed konden worden.
Naar de 2de verdieping was dit onvoldoende. Dit heb ik opgelost door ter hoogte van de 2de verdieping op de buitengevel een AP te plaatsen die deze 2 kamers behoorlijk goed dekt (enkel 1 buitenmuur tussen kamer en AP) én tegelijk een perfecte dekking op terras en (diep) in de tuin geeft.
Ik had ervoor al zitten zoeken met 1 AP per niveau en dergelijke, maar dan kan je al snel problemen krijgen met slechte roaming (clients blijven op een AP op de verkeerde verdieping hangen en verbinden pas naar een betere AP als de slechte verbinding helemaal wegvalt). Dit is wel allemaal op te lossen, maar vraagt wel wat werk en het juiste materiaal.
Ik zou het dus exact hetzelfde doen als jou, maar de AP in de living plaatsen ipv in de koker. Oorspronkelijk hing die daar bij ons ook, maar ik ben zo tevreden dat ik die toch naar de living zelf verhuisd heb.
Ik heb een UAP-AC-LITE in de living en een UAP-AC-M als buiten-AP (wel bekabeld, niet als mesh). Materiaal is daar perfect geschikt voor en best budgetvriendelijk. Oorspronkelijk budgetgewijs via bijhorende POE-injectors gebruikt, maar later bij een interessante aanbieding een POE-switch aangeschaft waar dan ook meteen de 4 bewakingscamera's mee gevoed konden worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Het voordeel van Unifi/UBNT is dat je een gans ecosysteem hebt... AP's voor binnen, buiten, switches, camera's, ... alles perfect op elkaar afgestemd en vanuit één controller te beheren.ITnetadmin schreef:Alternatief is ...
Geen idee of TP-Link en Edimax eveneens dergelijk ecosysteem hebben (welke compatibel zijn met dergelijke controller).
Een USG zou ik al zeker niet meer aanschaffen... eerder een UDM (Pro).Splitter schreef:- een usg als router
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
tp-link heeft tegenwoordig omada en dat is ook ap's, switches, routers... wel (nog?) geen camera's.DarkV schreef: Geen idee of TP-Link en Edimax eveneens dergelijk ecosysteem hebben (welke compatibel zijn met dergelijke controller).
en de controller lijkt 90% copy/paste van die van ubiquiti.
ja, daar heb je eigenlijk idd wel een punt... de usg is eigenlijk vrij hard verouderd,DarkV schreef:Een USG zou ik al zeker niet meer aanschaffen... eerder een UDM (Pro).Splitter schreef:- een usg als router
en met de udm's heb je natuurlijk ook je controller ingebouwd.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
Even samengevat hoor ik dus zeggen: begin met 2 AP's, eentje in de woonkamer, eentje op de tweede verdieping en kijk daarna hoe het gaat?
Ik vermoed dat ik voor de AP op de zolder beter een PoE-injector voorzie dan via een switch met PoE?
Een switch zal ik ongetwijfeld nog nodig hebben (de verbouwingen zijn nog gaande). Ik plaats die dan het best in de woonkamer? Er vertrekt namelijk vanuit de modem UTP naar de plek waar TV en alle randapparatuur komt te staan.
Ik vermoed dat ik voor de AP op de zolder beter een PoE-injector voorzie dan via een switch met PoE?
Een switch zal ik ongetwijfeld nog nodig hebben (de verbouwingen zijn nog gaande). Ik plaats die dan het best in de woonkamer? Er vertrekt namelijk vanuit de modem UTP naar de plek waar TV en alle randapparatuur komt te staan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
Inderdaad, ik zou daar zelfs geen minuut over twijfelen. En misschien direct voor een cat. 7 gaan ...didi79 schreef:Als je dan toch nog aan het verbouwen bent: trek dan ineens een paar kilometer netwerkkabel van boven tot beneden.
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Cat 7 heeft geen meer waarde omdat er voor cat 7 geen rj45 connectoren zijn dan kun je beter cat 6A nemen deze word wel ondersteund door de gewone rj45 connectoren om er het maximum uit te halen.koenraaddeconinck schreef:Inderdaad, ik zou daar zelfs geen minuut over twijfelen. En misschien direct voor een cat. 7 gaan ...didi79 schreef:Als je dan toch nog aan het verbouwen bent: trek dan ineens een paar kilometer netwerkkabel van boven tot beneden.
https://www.cablematters.com/blog/Netwo ... -t-need-it
https://www.flukenetworks.com/blog/cabl ... category-7