Hallo,
Sinds donderdag avond is alle connectiviteit (internet, digitale tv en vaste telefonie) bij mijn schoonvader weggevallen.
De power led op de modem bleek te knipperen, waardoor we er vanuit gingen dat de modem defect is. Gebeld naar de klantendienst en modem gaan omruilen in Telenet center. Resultaat hetzelfde. Nogmaals gebeld en aangedrongen dat er voor het weekend (vrijdag) nog een technieker zou langs komen.
De technieker heeft uiteindelijk de versterker/splitter (NIU dacht ik?) en alle binnen bekabeling vervangen. Maar helaas is het resultaat hetzelfde.
De technieker legt de oorzaak bij de coax kabel (die in een buis al +/- 40 jaar door de tuin loopt). Analoge tv werkt nog maar met lichte storing. Dus de kabel is zeker niet defect.
Uiteraard willen we uitsluiten dat het aan de kabel ligt die al decennia feilloos werkt of het daar aan ligt zonder een aannemer in te moeten schakelen om een kabel te vervangen.
Wij hebben daarom eerder al met de NIU + modem een test gedaan aan het straatkastje (dat niet meer verzegeld is en zelf open te maken is).
We hebben de NIU + modem buiten aangesloten met een kort stuk coax + F connectoren (één van de kabels die vervangen werden door de technieker). Kwartier gewacht. Maar moden power led blijft knipperen.
Misschien te kort gewacht? Of toch een probleem met de splitter in de straatkast (aan de buren kunnen we hiet niet vragen: hij is de enige die op die cabine zit, buren hebben Proximus)? Kunnen we dat zelf testen of Telenet duidelijk maken dat we uitsluitsel willen of het al dan niet eigen kabel gedeelte ligt?
Of is er een andere manier om die signaal sterkte aan de straat cabine te testen? Desnoods even tv analoog buiten aansluiten of dit beter beeld oplevert dan met bestaande kabel binnenshuis?
Troubleshooten coax kabel / signaal sterkte
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
In eerste instantie mocht je dit niet doen... maar het is de perfecte test. Je kan altijd trachten dit aan de helpdesker duidelijk te maken en hopelijk wil hij dan iemand langssturen die dit kan controleren (techniekers voor buiten en binnen zijn anderen).TomG schreef:Wij hebben daarom eerder al met de NIU + modem een test gedaan aan het straatkastje (dat niet meer verzegeld is en zelf open te maken is).
- Data technicus
- Pro Member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Mss filter in straatkastje kapot.