Iemand ervaring met velours behang

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Beste forumleden,
om mijn verhaal even te schetsen.
We zijn voor de moment bezig in een pand dat we huren voor mijn dochter die haar eigen zaak gaat beginnen.
De bedoeling is om te verven in het pand.
Nu hebben we gezien dat een groot deel van het plafond behangen is met velours behang. ( zie bijgevoegde foto).
Blijkbaar is dit een behangsoort die in de jaren 70 nogal populair was.
De eigenaar van het pand heeft ons gezegd dat we dit niet mogen verwijderen maar eventueel moeten overschilderen of een nieuwe laag behangpapier overplakken.
Mijn vraag naar jullie toe is de volgende: is dit sowieso wel overschilderbaar en indien zo, welke producten of soort verf moet ik hiervoor gebruiken?
Moet er ook een soort grondlaag op gebracht worden?
Ik heb al wat dingen opgezocht via Google maar kan niet direct iets terugvinden.
Als ik naar de samenstelling van dit behang zie lijkt het mij heel poreus.
Alvast bedankt voor de feedback.
Bijlagen
Velours.jpg
SonOfJames
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Als het niet mag verwijderd worden blijf je er beter volledig van weg.
Is een miserie om te schilderen of te overlijmen.

Vraag de eigenaar toestemming om een vals plafond te plaatsen.
Als het budget laag is: staaldraad spannen en met doeken werken (wel correct textiel gebruiken in verband met brandveiligheid)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

gouden tip: ga naar de dichtsbijzijnde colorawinkel en de kans is groot dat de uitbater zelf komt kijken om voor u de beste oplossing te zoeken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Er is een goede reden om dat niet te verwijderen, de kans is zeer groot dat je er 1. heel lang gaat aan bezig zijn, 2. stukwerk van het plafond gaat lostrekken en/of een zeer slechte ondergrond gaat aantreffen.

Je kan best een eerste laag wat verdunde acryl/latex zetten zodat de ondergrond wat vaster en minder absorberend wordt en daarna afwerken (2 lagen) acrylverf.

Hou er rekening mee dat wanneer de vorige huurder een roker was, je zeer veel kans hebt dat de nicotine door de verf komt, in dat geval zal je een olieverf moeten gebruiken om de nicotine te fixeren.

BTW, het verbruik per m2 zal een pak hoger liggen afhankelijk van de dikte van het velours.

+1 voor de Colora winkels (hoewel ik geen fan ben van Boss paints :wink: )
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Ben zonet even in een Brico geweest en in de winkel wisten ze me te vertellen dat het verven op velours behang wordt afgeraden.
Een andere optie die de persoon mij voorstelde was op het bestaande veloursbehang, vliesbehang te plaatsen.
Als ik het veloursbehang bekijk ziet het er nogal pluizig uit, ik vrees een beetje door de poreusheid dat geen enkele verf hier gaat op werken.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Mag je er geen vals plafond plaatsen? Kader in hout en gyproc platen er op. Naden en schroefgaten dicht plamuren en klaar.

Ook voor Tasso (glasvlies) op het velours ga je problemen hebben want bij het aandrukken geeft de ondergrond mee of in het slechtste geval trek je het glasvlies kapot. Ook de naden ga je goed moeten verzorgen. Je kan glasvlies ook hebben op 3m breed, dat scheelt in het aantal naden maar is natuurlijk niet zo gemakkelijk te plaatsen als doe-het-zelver en mogelijk niet zo gemakkelijk aan te geraken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Alvast bedankt voor de reacties.
Indien iemand van de forumleden een goede vakman kent die kan schilderen en of behangen mag die altijd met mij contact opnemen.
Misschien kan hij een kijkje komen nemen in het pand zodat alles wat duidelijker wordt.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Heverlee is wat ver en zoals algemeen bekend heeft een gepensioneerde nooit tijd. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Zou je met perslucht de loszittende vezels weg kunnen blazen (maar mogelijk stofprobleem)? En verven met pistool ipv borstel?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Renovatiebehang is misschien wel te proberen. Dat is eigenlijk bijna dun karton en laat zich makkelijk plaatsen. Al ettelijke muren mee gedaan, een plafond echter nog nooit.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

fieldoxide schreef:De eigenaar van het pand heeft ons gezegd dat we dit niet mogen verwijderen maar eventueel moeten overschilderen of een nieuwe laag behangpapier overplakken.
Hier zou ik toch wel eens de theorie achter willen weten...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Je weet nooit wat er "van achter komt". De kans is groot dat een deel van het bezetsel meekomt of omgekeerd, dat bij het verwijderen je zodanig moet afsteken dat het plafond volledig moet geplamuurd worden.
Het zal wel te maken hebben met de vrees dat het nu mooi effen plafond er slechter zal uit zien.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Als huurder moet je het terug in "oorspronkelijke" staat herstellen dus op zich is dat normaal geen probleem.

Ik heb vroeger de dingen altijd beter achtergelaten dan ik ze gekregen heb... al kan ik me inbeelden dat niet iedereen dat doet.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Beste userbase gebruikers,
graag had ik een update willen geven aangaande het velours behang.
Er is iemand langsgeweest en heeft het volgende gedaan:
1 laag primer van het merk Clasidure Xtreme primer geplaatst gevolgd door twee lagen Trimetal latex verf.
De eerste laag werd verdund.
Er is nog wel een groot probleem en dat is het volgende: op het velours behang waren van tevoren enkele vlekken duidelijk zichtbaar maar deze zijn nog steeds aanwezig zelf na het plaatsten van de primer en twee lagen verf. ( zie bijgevoegde foto).
Iemand suggesties om deze vlekken toch weg te krijgen?
Bijlagen
IMG_0312-1.jpeg
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Gezien alle lagen (vooral de primer) op waterbasis zijn is het logisch dat deze vlekken er weer doorkomen.
Oplossing: Waar de vlekken zichtbaar zijn (hopelijk niet het hele plafond) een laag olieverf gebruiken. Wil je de droogtijd serieus beperken zou je bv. een spuitbus synthetische lak (mat) kunnen gebruiken. Dat droogt zeer snel en je zou direct moeten zien dat de vlekken wegblijven, zo niet, na een kwartiertje nog eens overspuiten. Daarna opnieuw afwerken met Trimetal latex (zoals je al deed).

Tip: Nooit beginnen afwerken als de grondlaag nog "vlekken" door laat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Ik wist niet dat dit soort verf bestond voor op papier te gebruiken.
Is dat hetzelfde type verf dat ze gebruiken als men een schilderij maakt, of bedoel je lakverf?
Het ergste van heel dit verhaal is dat het platfond werd geschilderd door een zogezegde vakman.
Die had hier toch meer van moeten afweten?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Als je liet doen door een pro dan heb je garantie... tenzij... :wink:

Nee, niet voor schilderijen maar als je in een winkel naar olieverf vraagt weten ze wel wat je bedoeld. Materialen worden dan uitgewassen met white spirit en daarna met "bruine zeep" of wasmiddel/wasverzachter. Een verfrol kan je natuurlijk behalve uitwassen ook na gebruik weggooien (niet het handvat, enkel de vervangbare rol).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

De werken werden effectief uitgevoerd door een vakman en binnenkort ga ik hier een factuur van ontvangen, via de legale manier.
Ik heb ondertussen de persoon gecontacteerd en hem gezegd dat ik niet tevreden ben over het resultaat.
Begin volgende week komt hij terug langs om te kijken, hopelijk is hij dan eveneens inventief genoeg om het probleem op te lossen.
Dit gaat me waarschijnlijk dan wel extra geld kosten.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

Wat ik heb gebruikt was alkyd verf. Daar komt niets doorheen en alles hecht. Dat was toch mijn ervaring met een moeilijke plek.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Het zijn echt wel zeer hardnekkige vlekken.
Ik heb totaal geen idee wat de oorsprong hiervan is.
StinkyPanda
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 24 apr 2011, 23:16
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 10 keer

Zoals on4bam zegt, de vlekken 1-2 maal overspuiten met een synthetische isolerende primer en nadien opnieuw afwerken met uw latexverf.
Ik gebruik daarvoor altijd Bolivia isoleerspray. (Te verkrijgen bij o.a. colora)
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Net even bij Thiry Paints in Herent gestopt voor meer advies.
Ik heb een isolerende primer meegekregen van Trimetal. ( zie bijgevoegde foto).
Deze moest ik op de vlekken doen en daarna terug overschilderen met de gewone verf.
Volgens de persoon in de winkel moet dit product zeker de vlekken verbergen.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-08-13 om 12.22.18.png
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik zie alweer "watergedragen" staan... Ik hoop voor jou dat het werkt maar ik heb mijn twijfels (dit specifieke product ken ik niet en ik volg "nieuwere" dingen al lang niet meer op)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Er staat ook bij de beschrijving dat het solventgedragen is.
Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-08-13 om 12.36.02.png
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Klopt, my bad.. Ik had magnaprim gezocht en daar stond primer en die is watergedragen solventvrij, isol lijkt idd correct te zijn. Gezien in de beschrijving ook nicotine vermeld staat zal het wss wel goed komen want dat is een van de lastigste dingen om weg te krijgen (net als bv. roest of koperoxydatie)

Suc6
Bye, Maurice
https://on4bam.com
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

fieldoxide schreef: Iemand suggesties om deze vlekken toch weg te krijgen?
In elke zichzelf respecterende verfwinkel kunnen ze u wel een product aanraden.
In ons huis, op de schouwen kwam het "zoet" van de kolen erdoor. Vanalles geprobeerd, her-bezetten, verven, behangen.. Het kwam er altijd door.

Ik heb dan een pot meegekregen om de muur mee te behandelen en nu komt er niets meer door.
Nadeel, vrij prijzig, moeilijk verwerkbaar bij zomertemperaturen (wegens vluchtig) en het stinkt een paar dagen.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Ik heb zonet de eerste laag primer over de vlekken aangebracht.
Het ziet er al iets beter uit, de bruine kleur die er voorheen doorkwam is niet meer aanwezig.
Bijlagen
IMG_0326.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”