Bekabeling voor een DSL-verbinding
Geplaatst: 20 jul 2021, 00:21
Hallo iedereen,
ik ben net verhuisd en probeer VDSL-internet te krijgen in mijn nieuwe appartement. Dit komt moeilijker dan ik had verwacht, dus ik dacht dat ik hier zou vragen of iemand advies heeft. Sorry voor eventuele taalfouten. Nederlands is niet mijn eerste taal.
De vorige huurder had internet over coax met een andere provider, maar ik was altijd tevreden met EDPnet, dus ik geef de voorkeur aan hun VDSL. Het abonnement is al geactiveerd, nu hoef ik alleen een verbinding op de lijn te krijgen.
Het appartement had nog steeds een van die oude 5-polige telefooncontactdozen. Volgens EDPnet werkt dit helemaal niet voor DSL of als het dat doet, zal de snelheid extreem laag zijn. Dus ik heb een TF2007 uit een Proximus-winkel (genoemd NTP2007 op de website van EDPnet, maar TF2007 op de Proximus-verpakking; het ziet er hetzelfde uit en blijkbaar is het hetzelfde) en ik heb het geïnstalleerd in plaats van de oude doos volgens de installatie-instructies van EDPnet. Ik verbond de twee kabels (groen en paars) die waren bevestigd aan A en B van de oude doos aan A en B op het zwarte blok van de TF2007. Helaas, de FRITZ!Box kan daarmee geen verbinding tot stand brengen. Ik heb het ook geprobeert met de kabels omgekeerd, alsook met de eerder ongebruikte kabels (grijs en blauw). Geen geluk.
In de kelder vond ik een Belgacom-doos met één uitgaande paar kabels. Ik weet niet zeker of het van mijn appartement of van een van de anderen is. Naast die box is er nog een antiek uitziend open bord met één uitgaande paar kabels naar een ander appartement. Ik zou graag zelf willen opzetten wat hier te doen is, maar ik weet niet hoe je kan controleren welke kabels moeten worden aangesloten. Is dat iets dat je jezelf kunt doen met slechts een multimeter of zijn andere hulpmiddelen nodig? Ik dacht het is het beste om Proximus om hulp te vragen en indien nodig een afspraak te maken met een technicus, want mijn begrip was dat de doos en bekabeling in de kelder, tot aan de NTP, deel uitmaakt van het netwerk van Proximus en daarmee hun verantwoordelijkheid is. Ze vertelden me echter dat dit niet het geval is, en dat er niets is wat ze voor me kunnen doen, want ik ben geen Proximus-klant. Ze vonden mijn verzoek helemaal vreemd.
Dus legde ik de situatie uit aan EDPnet, die hun telecominstallatie (50€) of "reparatie-installatie" (150€ of 0€, afhankelijk van waar de fout ligt) voorstelde. Op hun website staat echter dat de bekabeling tussen vloeren niet in de installatie is inbegrepen, en ik kon geen duidelijk antwoord krijgen op de vraag welke kosten ik nu moet verwachten en of hun installatie helemaal mogelijk is zonder ondersteuning van Proximus. Ik zou misschien gewoon geld weggooien en nog steeds geen verbinding hebben.
Weet iemand hoe dit zou moeten werken tussen de partijen, of heeft iemand tips wat ik kan mezelf doen om het op te lossen?
ik ben net verhuisd en probeer VDSL-internet te krijgen in mijn nieuwe appartement. Dit komt moeilijker dan ik had verwacht, dus ik dacht dat ik hier zou vragen of iemand advies heeft. Sorry voor eventuele taalfouten. Nederlands is niet mijn eerste taal.
De vorige huurder had internet over coax met een andere provider, maar ik was altijd tevreden met EDPnet, dus ik geef de voorkeur aan hun VDSL. Het abonnement is al geactiveerd, nu hoef ik alleen een verbinding op de lijn te krijgen.
Het appartement had nog steeds een van die oude 5-polige telefooncontactdozen. Volgens EDPnet werkt dit helemaal niet voor DSL of als het dat doet, zal de snelheid extreem laag zijn. Dus ik heb een TF2007 uit een Proximus-winkel (genoemd NTP2007 op de website van EDPnet, maar TF2007 op de Proximus-verpakking; het ziet er hetzelfde uit en blijkbaar is het hetzelfde) en ik heb het geïnstalleerd in plaats van de oude doos volgens de installatie-instructies van EDPnet. Ik verbond de twee kabels (groen en paars) die waren bevestigd aan A en B van de oude doos aan A en B op het zwarte blok van de TF2007. Helaas, de FRITZ!Box kan daarmee geen verbinding tot stand brengen. Ik heb het ook geprobeert met de kabels omgekeerd, alsook met de eerder ongebruikte kabels (grijs en blauw). Geen geluk.
In de kelder vond ik een Belgacom-doos met één uitgaande paar kabels. Ik weet niet zeker of het van mijn appartement of van een van de anderen is. Naast die box is er nog een antiek uitziend open bord met één uitgaande paar kabels naar een ander appartement. Ik zou graag zelf willen opzetten wat hier te doen is, maar ik weet niet hoe je kan controleren welke kabels moeten worden aangesloten. Is dat iets dat je jezelf kunt doen met slechts een multimeter of zijn andere hulpmiddelen nodig? Ik dacht het is het beste om Proximus om hulp te vragen en indien nodig een afspraak te maken met een technicus, want mijn begrip was dat de doos en bekabeling in de kelder, tot aan de NTP, deel uitmaakt van het netwerk van Proximus en daarmee hun verantwoordelijkheid is. Ze vertelden me echter dat dit niet het geval is, en dat er niets is wat ze voor me kunnen doen, want ik ben geen Proximus-klant. Ze vonden mijn verzoek helemaal vreemd.
Dus legde ik de situatie uit aan EDPnet, die hun telecominstallatie (50€) of "reparatie-installatie" (150€ of 0€, afhankelijk van waar de fout ligt) voorstelde. Op hun website staat echter dat de bekabeling tussen vloeren niet in de installatie is inbegrepen, en ik kon geen duidelijk antwoord krijgen op de vraag welke kosten ik nu moet verwachten en of hun installatie helemaal mogelijk is zonder ondersteuning van Proximus. Ik zou misschien gewoon geld weggooien en nog steeds geen verbinding hebben.
Weet iemand hoe dit zou moeten werken tussen de partijen, of heeft iemand tips wat ik kan mezelf doen om het op te lossen?