Hallo iedereen,
ik ben net verhuisd en probeer VDSL-internet te krijgen in mijn nieuwe appartement. Dit komt moeilijker dan ik had verwacht, dus ik dacht dat ik hier zou vragen of iemand advies heeft. Sorry voor eventuele taalfouten. Nederlands is niet mijn eerste taal.
De vorige huurder had internet over coax met een andere provider, maar ik was altijd tevreden met EDPnet, dus ik geef de voorkeur aan hun VDSL. Het abonnement is al geactiveerd, nu hoef ik alleen een verbinding op de lijn te krijgen.
Het appartement had nog steeds een van die oude 5-polige telefooncontactdozen. Volgens EDPnet werkt dit helemaal niet voor DSL of als het dat doet, zal de snelheid extreem laag zijn. Dus ik heb een TF2007 uit een Proximus-winkel (genoemd NTP2007 op de website van EDPnet, maar TF2007 op de Proximus-verpakking; het ziet er hetzelfde uit en blijkbaar is het hetzelfde) en ik heb het geïnstalleerd in plaats van de oude doos volgens de installatie-instructies van EDPnet. Ik verbond de twee kabels (groen en paars) die waren bevestigd aan A en B van de oude doos aan A en B op het zwarte blok van de TF2007. Helaas, de FRITZ!Box kan daarmee geen verbinding tot stand brengen. Ik heb het ook geprobeert met de kabels omgekeerd, alsook met de eerder ongebruikte kabels (grijs en blauw). Geen geluk.
In de kelder vond ik een Belgacom-doos met één uitgaande paar kabels. Ik weet niet zeker of het van mijn appartement of van een van de anderen is. Naast die box is er nog een antiek uitziend open bord met één uitgaande paar kabels naar een ander appartement. Ik zou graag zelf willen opzetten wat hier te doen is, maar ik weet niet hoe je kan controleren welke kabels moeten worden aangesloten. Is dat iets dat je jezelf kunt doen met slechts een multimeter of zijn andere hulpmiddelen nodig?
Ik dacht het is het beste om Proximus om hulp te vragen en indien nodig een afspraak te maken met een technicus, want mijn begrip was dat de doos en bekabeling in de kelder, tot aan de NTP, deel uitmaakt van het netwerk van Proximus en daarmee hun verantwoordelijkheid is. Ze vertelden me echter dat dit niet het geval is, en dat er niets is wat ze voor me kunnen doen, want ik ben geen Proximus-klant. Ze vonden mijn verzoek helemaal vreemd.
Dus legde ik de situatie uit aan EDPnet, die hun telecominstallatie (50€) of "reparatie-installatie" (150€ of 0€, afhankelijk van waar de fout ligt) voorstelde. Op hun website staat echter dat de bekabeling tussen vloeren niet in de installatie is inbegrepen, en ik kon geen duidelijk antwoord krijgen op de vraag welke kosten ik nu moet verwachten en of hun installatie helemaal mogelijk is zonder ondersteuning van Proximus. Ik zou misschien gewoon geld weggooien en nog steeds geen verbinding hebben.
Weet iemand hoe dit zou moeten werken tussen de partijen, of heeft iemand tips wat ik kan mezelf doen om het op te lossen?
Bekabeling voor een DSL-verbinding
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Dus die kabel met groen/paars en grijs/blauw is de kabel die naar je appartement loopt. Die kan je losmaken van de contactdoos en één paar kortsluiten en met de multimeter een signaal test (pieptoon bij gesloten kring) doen.giu schreef:Ik verbond de twee kabels (groen en paars) die waren bevestigd aan A en B van de oude doos aan A en B op het zwarte blok van de TF2007. Helaas, de FRITZ!Box kan daarmee geen verbinding tot stand brengen. Ik heb het ook geprobeert met de kabels omgekeerd, alsook met de eerder ongebruikte kabels (grijs en blauw).
Je moet dus eerst de kabel opsporen die naar je appartement loopt.
Er zijn blijkbaar ook een twee invoerkabels in de kelder.
De kabel met 6 paren. De paren zijn als volgt:
Invoerkabel met 6 paar:
Tweede invoerkabel, met loden mantel en stoffen isolatie. Onduidelijk op de foto, maar alle paren lijken aangesloten.PET:
Paar 1: Oranje - Blauw
Paar 2: Grijs - Wit
Paar 3: Oranje - Groen
Paar 4: Grijs - Wit
Paar 5: Geel - Blauw
Paar 6: Grijs - Wit
Dus eerst nakijken welke kabel naar je appartement loopt en dan aansluiten op een vrij paar of het originele paar waarvan je losgekoppeld hebt.
Als het niet lukt, dan moet je een installatie aanvragen bij jouw provider EDPnet. Zij moeten het probleem oplossen in samenwerking met Proximus indien nodig.
Bedankt voor jullie antwoorden! Door kortsluiten heb ik ontdekt dat de kabel met groen/paars in de eerste foto inderdaad naar mijn appartement loopt. Ik heb het opnieuw verbonden met de TF2007 en mjin multimeter toont ook een kleine (mV bereik), fluctuerende spanning op die lijn. Goed om te weten dat de kabels de juiste zijn. Waarom er geen DSL-verbinding tot stand komt, blijft maar een mysterie voor mij. De modem is nieuw en ik heb de instellingen meerdere keren gecontroleerd ... Nu moet ik hopen dat EDPnet het kan oplossen tijdens de installatie.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Met een multimeter zou je 48V= moeten meten.
Er komt dus geen verbinding tot stand omdat:
Op foto1 blijken ze allemaal reeds gestript, dus niet zo moeilijk om uit te meten.
Begin met het eerste paar (oranje-blauw), dat reeds op de aansluitdoos vastzit?
Hoewel ... dat is het werk van EDPNet/Proximus. Ik zou niet daar zelf niet teveel aan prusten
Er komt dus geen verbinding tot stand omdat:
- er nog geen signaal zit op jouw paar (er moet nog een verbinding gemaakt worden in de ROP/KVD)?
- of ... jouw signaal zit op één van de andere paren op de invoerkabel?
Op foto1 blijken ze allemaal reeds gestript, dus niet zo moeilijk om uit te meten.
Begin met het eerste paar (oranje-blauw), dat reeds op de aansluitdoos vastzit?
Hoewel ... dat is het werk van EDPNet/Proximus. Ik zou niet daar zelf niet teveel aan prusten
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ik heb nu alle paren van de inkomende kabels in de kelder uitgemeten (alle combinaties, om zeker te zijn). Geen van hen draagt die soort spanning, behalve de paren die zijn verbonden met kabels die naar de andere appartementen gaan, die hebben wel rond 48V.
Het lijkt erop dat ik wel de telecominstallatie moet nemen om een signaal te krijgen. Tenminste heb ik iets geleerd in het proces!
Het lijkt erop dat ik wel de telecominstallatie moet nemen om een signaal te krijgen. Tenminste heb ik iets geleerd in het proces!
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Eigenlijk niet ...giu schreef:Het lijkt erop dat ik wel de telecominstallatie moet nemen om een signaal te krijgen. Tenminste heb ik iets geleerd in het proces!
Ook bij een "do-it-yoursef" installatie is het de taak van EDPNet (via Proximus) om het DSL signaal te steken op "jouw" paar.
Van zodra er een VDSL signaal zit op jouw paar, kan jij de installatie zelf verder afwerken!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- Joachim
- ISP Staff
- Twitter: jslabbaert
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Het probleem is dat zonder telecom/test & label je een 'remote' activatie doet. Hierbij is dus geen fysieke controle of het signaal effectief correct geleverd is tot in je huis en wordt ervan uitgegaan dat de documentatie paren goed is. Spijtig genoeg is deze vaak niet goed
Bij een appartement raden we het tijdens het orderproces ook ten zeerste af omdat je dan nog eens met verticale (binnen) bekabeling zit waar het fout kan lopen. In deze zou het goed kunnen zijn dat het signaal geactiveerd is op een paar dat naar een andere buur gaat (dus Proximus documentatie wel goed maar interne bekabeling fout). Je zou aan onze helpdesk kunnen vragen op welk paar er geactiveerd is, en dan kan je die buur zijn paar afkoppelen (misschien heeft die telenet nu), en aan je eigen kabel hangen.
Long story short, als je zeker wil zijn, bestel een Test & Label...
Bij een appartement raden we het tijdens het orderproces ook ten zeerste af omdat je dan nog eens met verticale (binnen) bekabeling zit waar het fout kan lopen. In deze zou het goed kunnen zijn dat het signaal geactiveerd is op een paar dat naar een andere buur gaat (dus Proximus documentatie wel goed maar interne bekabeling fout). Je zou aan onze helpdesk kunnen vragen op welk paar er geactiveerd is, en dan kan je die buur zijn paar afkoppelen (misschien heeft die telenet nu), en aan je eigen kabel hangen.
Long story short, als je zeker wil zijn, bestel een Test & Label...
Ik sprak met iemand bij EDPnet die mijn ervaring bevestigde dat Proximus vaak weigert iets in hun netwerk te corrigeren wanneer je rechtstreeks contact met hen opneemt zonder ze ook te gebruiken als je ISP. Dus ... ik bestelde de installatie van EDPnet, wiens technicus bevestigde wat ik al wist (geen van de inkomende paren draagt het signaal). Hij coördineerde vervolgens een interventie van Proximus, wiens technicus kwam en hetzelfde nog een keer bevestigde. Hij ging toen naar de kabelverdeelkast op straat, alleen om te ontdekken dat hij geen toegang had omdat het slot of zoiets kapot was. Het enige dat hij kon doen, was dit melden, zodat hopelijk de verdeelkast spoedig zal worden gerepareerd. En wanneer dat gedaan is, vermoed ik dat ik nog een interventie van hen nodig heb om het signaal daadwerkelijk te krijgen.
Wat een proces om internet te krijgen ... Gelukkig kan ik in de tussentijd bij een vriendin op mijn computer werken.
Wat een proces om internet te krijgen ... Gelukkig kan ik in de tussentijd bij een vriendin op mijn computer werken.