Powerline of wifi voor gaming desktop

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Ik verhuis binnenkort naar een nieuw appartementje en bij de voorbereidingen wordt ik geconfronteerd met de volgende lastige kwestie:

Het intropunt voor VDSL en kabel ligt vrij centraal op het vierkant grondplan, maar de bureau waar de desktop pc (gebruik voor af en toe home office en gaming) komt te staan, heeft geen ethernet toegang. Ik weet dat een kabel trekken vaak de beste oplossing is, maar praktisch is dit helaas niet haalbaar zonder schade of kabels die duidelijk in het zicht liggen.

Ik was dus aan het kijken naar alternatieve oplossingen. Sowieso zal er wifi 6 worden voorzien (vermoedelijk unifi 6 LR), ik kan dus wel een wifi kaart, evt. met externe antenne, aanschaffen voor de desktop. Afstand tussen AP en desktop is dan ongeveer 5m met 2-tal muren tussen.
Alternatief dacht ik aan een mesh-setje op wifi 6 (bvb. VELOP) met 2 stuks waarbij ik de ethernet uitgang verbind met de desktop.
Derde mogelijkheid is connectie via powerline, bvb. setje Devolo Magic 2. Nadeel daarbij is vermoedelijk dat de zekeringenkast drie verdiepingen lager licht en het traject erdoor mogelijks lang wordt.

Ik lees dat latency meestal toch beter is met powerline maar snelheid is toch niet altijd even consistent.
Wat zouden jullie kiezen in deze situatie? Is het de moeite om een powerline setje te kopen en evt. te retourneren mocht het resultaat tegenvallen?

Bedankt!
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Zekeringskasten (verdeelkasten) zitten meestal in het appartement zelf en niet centraal. Waarom denk je dat dat hier anders zou zijn? Zeker van dat die niet in het appartement zelf zit?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

CCfan schreef:appartementje
....
Afstand tussen AP en desktop is dan ongeveer 5m met 2-tal muren tussen.
Alternatief dacht ik aan een mesh-setje op wifi 6
Ik kan er heel naast zitten hoor, maar voor een kleine oppervlakte hoeft dat toch allemaal niet?
1 (goed) AP moet dat toch gewoon kunnen dekken?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Uit persoonlijke ervaring zou ik niet voor powerline gaan, of dat te veralgemenen is weet ik niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Kijk ook of die 2 stopcontacten waar je eventueel Powerline zou inpluggen op dezelfde zekering zitten of niet. Indien wel, kan je met Powerline best wel hoge snelheden halen. Ik haal hier tussen mijn bureau en mijn garage minstens 200 Mbps (kan meer zijn maar mijn Telenet doet maar 200Mbps). Op een andere plaats waar de leidingen/zekeringen veel verder van elkaar liggen in de kast, haal ik max 80 Mbps.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tomby schreef:Kijk ook of die 2 stopcontacten waar je eventueel Powerline zou inpluggen op dezelfde zekering zitten of niet. Indien wel, kan je met Powerline best wel hoge snelheden halen. Ik haal hier tussen mijn bureau en mijn garage minstens 200 Mbps (kan meer zijn maar mijn Telenet doet maar 200Mbps). Op een andere plaats waar de leidingen/zekeringen veel verder van elkaar liggen in de kast, haal ik max 80 Mbps.
Kan zijn maar dat zegt niks over ping en jitter wat veel belangrijker is om te gamen dan hoge doorvoer.
Ben er zelf nooit in geslaagd om een simpele decoder goed te laten werken op dezelfde kring, maar verder was de snelheid beter dan wifi.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

als er toch zowieso wifi 6 komt is de keuze toch al gemaakt?
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

pfuhu schreef:Zekeringskasten (verdeelkasten) zitten meestal in het appartement zelf en niet centraal. Waarom denk je dat dat hier anders zou zijn? Zeker van dat die niet in het appartement zelf zit?
Goede vraag, bij het bezichtigen heb ik er niet goed op gelet, ik dacht wel dat de meterkasten allemaal op het gelijkvloers stonden maar ik heb er nu niet op gelet of hier ook de zekeringen waren.
Tomby schreef:Kijk ook of die 2 stopcontacten waar je eventueel Powerline zou inpluggen op dezelfde zekering zitten of niet. Indien wel, kan je met Powerline best wel hoge snelheden halen. Ik haal hier tussen mijn bureau en mijn garage minstens 200 Mbps (kan meer zijn maar mijn Telenet doet maar 200Mbps). Op een andere plaats waar de leidingen/zekeringen veel verder van elkaar liggen in de kast, haal ik max 80 Mbps.
Merci, ga ik inderdaad eens doen; ik verwacht echter van niet gezien de intro in het bergingkot is waar normaal ook was/droogmachine staan dus ik denk dat hiervoor wel een aparte zekering is voorzien.
tien schreef:als er toch zowieso wifi 6 komt is de keuze toch al gemaakt?
Wel, de desktop heeft nu geen WiFi aansluiting dus ook dit zou een aanschafkost inhouden (voor een fatsoenlijke adapter met antenne).
cadsite schreef:
CCfan schreef:appartementje
....
Afstand tussen AP en desktop is dan ongeveer 5m met 2-tal muren tussen.
Alternatief dacht ik aan een mesh-setje op wifi 6
Ik kan er heel naast zitten hoor, maar voor een kleine oppervlakte hoeft dat toch allemaal niet?
1 (goed) AP moet dat toch gewoon kunnen dekken?
Inderdaad, de achterliggende gedachte was vooral om het 2e mesh point als een stevig alternatief te gebruiken voor wifi-kaart/antenne door de desktop dan via ethernet out op dit 2e mesh point aan te sluiten.

---
Ik neig ook meer en meer naar een goed wifi AP met deftige wifikaart met antenne in de desktop. Iemand toevallig suggesties/ervaringen met bepaalde wifi-kaarten?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Je kunt ook een Repeater via Wi-Fi verbinden met je netwerk en je computer via een UTP kabel verbinden met deze repeater.
Dan heb je geen extra kaart nodig in je computer en kan je deze repeater in de toekomst ook nog voor iets anders gebruiken.

vb FRITZ!Repeater 6000 (Wi-Fi 6)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

CCfan schreef:Ik verhuis binnenkort naar een nieuw appartementje
HET moment om nieuwe kabels te trekken dan :banana:
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ter info
FritzBox -> repeater wifi 5 GHz→650 Mbit/s -> 2de repeater 5 GHz, →1,2 Gbit/s -> ethernet 100Mbit/s switch-> ethernet -> 1000Mbit/s switch -> computer

=
--- fritz.box ping statistics ---
60 packets transmitted, 60 received, 0% packet loss, time 140ms
rtt min/avg/max/mdev = 2.546/5.733/25.557/2.967 ms

Dus een ping met een gemiddelde van 5,7 ms op het lokale netwerk van computer naar gateway. Wel soms uitschieters die hoog zijn.

Vraag;
In mijn opstelling zit 1 enkele 100Mbit/s switch. Mijn internetverbinding zelf is 100/30. Zou dat invloed hebben op mijn latency? Met speedtests haal ik via deze keten meestal een ping van een 12-13 ms, wat mij prima lijkt. Soms ook minder zoals iets boven de 9 ms.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

DarkV schreef:HET moment om nieuwe kabels te trekken dan :banana:
Waarschijnlijk huur of beschadigingen zouden geen probleem zijn.

Waar heb je trouwens nog een 100mbit switch gevonden :)
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

tien schreef:
DarkV schreef:HET moment om nieuwe kabels te trekken dan :banana:
Waarschijnlijk huur of beschadigingen zouden geen probleem zijn.
Ik begrijp niet dat bij veel nieuwbouw nog steeds ethernet aansluitingen of wachtbuizen niet standaard voorzien worden. Bij een nieuwbouw is dat nu ook geen grote extra kost hé…
Laatst gewijzigd door LoewieKatorz op 13 jul 2021, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

WalterB1 schreef:Vraag;
In mijn opstelling zit 1 enkele 100Mbit/s switch. Mijn internetverbinding zelf is 100/30. Zou dat invloed hebben op mijn latency?
Nee, tenzij je die volledig zou verzadigen maar met een 100/30 gaat je dat niet lukken.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

tien schreef: Waar heb je trouwens nog een 100mbit switch gevonden :)
Ja, dat is beetje een vreemde zaak. Die is vrij recent. Tussen de 2-3 jaar. Ik had eerder een wifi-router die ik als switch gebruikte maar had daar problemen mee en wou die vervangen door een simpel dom ding. En dat bleek een 100 Mbit/s swtich te zijn. Dit is hem:
https://www.edimax.com/edimax/merchandi ... /es-3308p/

En de 1000Mbit/s switch die is ruim 15-jaar oud. Ik ben ooit eens een poosje klant geweest bij Telenet. Toen ik heb die van Telenet gekregen of misschien moeten voor betalen ...heel goedkoop als het te betalen was. Is een D-link met 5 poorten. Een 10/100/1000 snelheid volgens de sticker.
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

tien schreef:
DarkV schreef:HET moment om nieuwe kabels te trekken dan :banana:
Waarschijnlijk huur of beschadigingen zouden geen probleem zijn.
Inderdaad een huurappartement! Anders had ik het gereedschap al klaargezet :).
WalterB1 schreef: --- fritz.box ping statistics ---
60 packets transmitted, 60 received, 0% packet loss, time 140ms
rtt min/avg/max/mdev = 2.546/5.733/25.557/2.967 ms

Dus een ping met een gemiddelde van 5,7 ms op het lokale netwerk van computer naar gateway. Wel soms uitschieters die hoog zijn.
Dank voor te delen. Toch wel wat jitter precies dan, niet ideaal misschien voor gaming alhoewel het ook geen gigantische verschillen zijn.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

CCfan schreef: Dank voor te delen. Toch wel wat jitter precies dan, niet ideaal misschien voor gaming alhoewel het ook geen gigantische verschillen zijn.
Men kan wel verwachten dat het bij u beter zal zijn. Mijn opstelling is vrij extreem in een huishoudelijke context. Mijn Fritzbox staat op het gelijkvloers. Ik zit op een 3de.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Waarom maak je geen gebruik van kabellijsten om de kabel weg te werken? Dat vereist niet veel werk, beschadigt niets en valt quasi niet op.

Ik heb dat tot nu steeds op die manier in mijn vorige huurhuizen/appartementen gedaan.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Waarom bvb. geen multimode fiber trekken....is heel dun +-3mm en op begin en einde een converter zetten....een dergelijke kabel is heel gemakkelijk weg te werken en nu reeds best betaalbaar. Zorg er wel voor dat deze "veilig" ligt zodat men hem niet kan beschadigen.
Lijkt misschien overkill maar is soms een oplossing om toch een optimale verbinden te verzorgen en gezien de afmetingen van de "kabel" zeer gemakkelijk weg te werken.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Fiber lijkt mij toch wreed lastig, je kan dat niet in een hoek van 90 graden leggen wegens de minimale buigradius (cat kabels technisch gezien ook niet, maar dat kan er iets beter tegen als je het toch doet)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Bij schietspelletjes hoeft je latency niet ultra-laag te zijn, gewoon onder het gemiddelde van de rest van de spelers en dan heb je nog genoeg voordeel. Ping-verschillen worden op de server waarschijnlijk ook nog wat gelijkgetrokken door het spel zelf want het is natuurlijk beter als alle spelers gesynchroniseerde informatie krijgen.

Dat gezegd zijnde, denk ik wel dat je, net zoals framerates bij een gpu & monitor, eerder moet gaan voor een oplossing met een zo consistent mogelijke latency, niet eentje met haperingen en versnellingen (gelijkaardig aan hoe het spelen met muisversnelling moeilijker is om muscle memory te kweken). Of snel genoeg dat de haperingen niet te veel invloed hebben.

Ik denk dat een hoge "input lag" van een monitor veel meer invloed heeft omdat dat na de berekeningen van de cpu/gpu komt en je dus op een vertraagd beeld reageert ipv op het berekende spelmoment.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Als er coax in de kamers ligt kan je gebruik maken van Moca adapters.
Die zijn pakken beter dan powerlines en voegen normaal gezien maar een paar ms latency toe.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 269
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

Ik begrijp uw geen-kabel probleem goed. Ik kan ook onmogelijk kabels trekken (en de wachtbuizen zijn verstopt) en als je naar een oplossing zoekt zegt de helft 'kabels trekken' :bang:

Ik heb zelf een powerline gehad van Devolo, maar dat gaf enorme storingen op mijn elektriciteit en zelfs op de kabel van telenet naar buiten, ze zijn daarvoor aan komen bellen. Ik heb dan een TP-Link mesh geïnstalleerd, een eenvoudige Deco M5 en dat is voldoende snel ook als we met meerdere aan die vreselijke video-calls zitten.
De doorstroming op zo'n Mesh is sneller dan wat ik kreeg op mijn powerline, maar is erg afhankelijk van waar precies je het 'potje' zet, een halve meter verschil in gelijk welke richting kan 100mbps uit maken. Je zal daar misschien ook een compromis moeten vinden tussen esthetisch aanvaardbaar en snelheid.
In mijn garage en tuin kreeg ik nauwelijks verbinding met de mesh, ik heb dan mijn oude powerline met een paar netwerkkabeltjes weer opgediept en heb 2 mesh-punten onderling verbonden via powerline. Dat gaat beter dan wanneer ik de powerline direct in de router (ook een mesh-potje) stak. Dus voor die 5 meter was mesh beter dan powerline, en voor die andere 10 meter powerline beter dan mesh.

Wat ik wil meegeven is dat wat goed werkt of niet erg afhankelijk is van de precieze omstandigheden en dat is vaak moeilijk te voorpellen. Ik zou op basis van mijn ervaring suggereren om die snelle mesh te installeren en je computer met de kabel aan te sluiten op een mesh-punt. Dan profiteer je van de snellere verbinding tussen de mesh-punten en heb je geen verlies meer met nog eens een stukje wifi van het mesh-punt naar je computer - en moet je niet tegen kabels of kabelgootjes aankijken.

Veel succes!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ofwel ben ik niet mee, ofwel zijn jullie niet mee, maar we spreken hier toch over een klein appartement??
Ik heb in mijn huis enkel een fritzbox aan de straatkant van mijn huis hangen en kan overal in huis en op het terras goede snelheden.

Als iemand zegt dat hij geen kabels kan trekken en dat er 2 muren tussen de modem en pc staan, dan kan je afkomen met kabels en kabelgoten, maar dat gaat niet deftig/mooi/economisch/...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

cadsite schreef:Als iemand zegt dat hij geen kabels kan trekken en dat er 2 muren tussen de modem en pc staan, dan kan je afkomen met kabels en kabelgoten, maar dat gaat niet deftig/mooi/economisch/...
Je hebt zelfs speciale plinten met kabelgoten in verwerkt en aan 16 euro voor 2m40 lijkt me dat economisch ook geen probleem... https://www.gamma.be/nl/assortiment/pli ... /p/B365328
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Je hebt zelfs speciale plinten met kabelgoten in verwerkt en aan 16 euro voor 2m40 lijkt me dat economisch ook geen probleem... https://www.gamma.be/nl/assortiment/pli ... /p/B365328
En hoe ga je dat doen in een huurhuis waar je niet mag boren?
Hoe ga je naar een andere kamer?
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Dank voor de input nog allemaal.

Het probleem met kabels is ook dat ik o.m. 2 deuropeningen moet overbruggen (niet te omzeilen door te boren, tenzij ik de kabel helemaal rond de rand van het appartement trek) dus praktisch wordt het toch zeer moeilijk. Dit omwille van het redelijk centraal gelegen intropunt van coax/vdsl.
hendrake schreef:...
Dank voor deze ervaring te delen, zeer interessant om te horen dat de mesh-verbinding goed werkt.

Ik zal waarschijnlijk met een oud powerline setje (van 500 mbps) eerst kijken hoe de verbinding is, loopt dit al slecht dan zal het toch wifi zijn. Gezien ik toch liefst met mijn unifi systeem blijf werken zal ik bij falen van powerline een deftige wifi adapter kopen (bvb. https://tweakers.net/pricewatch/1478786 ... gc-wbax200).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

cadsite schreef:En hoe ga je dat doen in een huurhuis waar je niet mag boren?
Hoe ga je naar een andere kamer?
Ik heb dit destijds in een huur appartement gedaan... gewoon gaatje door de muur boren achter de plint (daar zie je gewoon niets van).

De huisbaas was trouwens zeer tevreden van de nette afwerking en vond het handig voor de volgende huurders.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Ik heb dit destijds in een huur appartement gedaan... gewoon gaatje door de muur boren achter de plint (daar zie je gewoon niets van).
Simpel maar goed inderdaad.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Of zoiets wat 8balljunkie zegt, tenminste als er coax ligt: https://www.hirschmann-multimedia.com/n ... c+a+d+view
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb 2000Mbps PLC's gehad van TPLink, ik haalde er nog wel redelijke snelheden mee.
Beide PLC's zaten op andere kringen (dat ging niet anders).

Als ik vandaag tijd vind, wil ik die setup nog wel eens uitrollen :).
Snelheid is makkelijk te testen, wat wil je nog meer weten? Ping?
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:Ik heb 2000Mbps PLC's gehad van TPLink, ik haalde er nog wel redelijke snelheden mee.
Beide PLC's zaten op andere kringen (dat ging niet anders).

Als ik vandaag tijd vind, wil ik die setup nog wel eens uitrollen :).
Snelheid is makkelijk te testen, wat wil je nog meer weten? Ping?
Snelheid is minder belangrijk voor me, vooral interesse in ping/jitter (specifiek op traject van pc tot router).
Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Hoe test ik jitter?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Hoe test ik jitter?
https://speedtest.telenet.be/ geeft dit aan.

PS. Of dit allemaal betrouwbaar is is een andere zaak... net een test gedaan via Ookla en TN... bijna 100% verschil (57 vs 98 Mbps - wel over de corporate VPN) !
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

4 keer met de powerline via https://speedtest.edpnet.net

Code: Selecteer alles

DL     UL     ping   jitter
40,6   29,4   19     6
44,4   30,7   12     4
39,3   29,6   12     2
44,5   31,6   14     2
20 keer ping naar mijn modem, avg = 5,15ms (2; 5; 10; 12; 3; 11; 10; 8; 3; 3; 3; 4; 7; 5; 3; 2; 6; 4; 1; 1)

5 keer bedraad

Code: Selecteer alles

DL     UL     ping   jitter
89,6   32,2   10     0
87,5   32,2   11     1
89,6   32,1   12     1
90,3   32,2   10     1
88,0   32,1   11     1
20 keer ping naar mijn modem, avg <1ms (elke keer <1ms)

PLC kit: TL-PA9025P KIT
PC: i7-8700, Intel Gbit lan
EDPnet 100/35

@wifi in appartement
Wifi moet je - net zoals PLC - gewoon proberen.
Er zijn huizen waar 1 wifi-AP (modem, router, ... je weet wel) heel het huis "dekt". Ik geraak in dit huis met moeite door 1 muur, met 2 muren heb ik 0% ontvangst.
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:...
Ziet er allemaal heel stabiel uit, dank voor de informatie! Ik ga het inderdaad waarschijnlijk proefondervindelijk wat moeten bekijken.
Nogmaals bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCfan schreef:proefondervindelijk
Ik wil u het setje wel uitlenen, maar nog makkelijker is om het zelf te bestellen en als het niet voldoet terug te sturen naar Amazon/Coolblue/Bol.
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:
CCfan schreef:proefondervindelijk
Ik wil u het setje wel uitlenen, maar nog makkelijker is om het zelf te bestellen en als het niet voldoet terug te sturen naar Amazon/Coolblue/Bol.
Bedankt voor het aanbod maar ik heb nog een oud setje van 500 of 600 mbps. Ik zal het resultaat ervan extrapoleren en aan de hand hiervan beslissen of een duurder setje inderdaad de moeite is of dat het toch best WiFi wordt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zeker niet de resultaten van een 500/600Mbps setje extrapoleren.
Ik heb ook nog zo'n setje liggen. Ik zal met dezelfde setup (zelfde pc, zelfde stopcontacten) eens een test posten. Als het al lukt. Ik verwacht dat de resultaten spectaculair gaan afwijken en niet extrapoleerbaar zijn.
Verwacht dat ergens maandagavond ofzo...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een 600Mbps setje: TP-Link TL-PA6030KIT
Zelfde setup

Code: Selecteer alles

DL     UL     ping   jitter
19,2   29,2   10     2
19,3   29,4   12     3
19,6   28,9   10     2
19,8   30,5   11     1
20,9   29,7   15     1
ping 20 keer naar mijn modem: avg = 2,65ms (1; 7; 3; 2; 1; 1; 1; 7; 3; 3; 2; 2; 1; 2; 2; 4; 4; 3; 2; 2)

Gek dat de DL lager ligt dan de UL.
Uiteindelijk niet zo slecht als ik gevreesd had :).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”