Draadloos contact met lamp ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

IK ben op zoek naar een draadloos contact op batterijen dat ik op onze garagepoort kan monteren en wanneer de poort helemaal open is een lampje kan laten branden.
De sensor komt dus tegen de motor van de poort en zal contact geven wanneer deze op zijn eindpunt staat. Bij dit contact zou dan de lamp moeten gaan branden.
Heeft iemand een idee of er zo setjes bestaan ?
Indien niet draadloos is misschien dergelijk systeem ook wel een oplossing ?
https://nl.aliexpress.com/item/32839236 ... ffd4a652-1
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Als je al zigbee hebt: een xiaomi door/window sensor ?
Voor wifi: een shelly door/window sensor ?

Je zal dan wel nog iets moeten maken om de lamp aan te doen, dit is enkel een sensor
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Misschien is een magneetcontact zoals in de link nog de makkelijkste oplossing.
Heb ik hiervoor de nc-com of de no-com versie nodig en werkt dit ook met een 9v batterij?
Bijlagen
IMG_20210711_081019.jpg
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Heeft je garagepoortmotor geen contacten met tijdvertraging als de poort open gaat? Brandt gelijktijdig met het lichtje op de motor indien aanwezig.
Of is dat niet wat je zoekt?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

je hebt dan de no-com versie nodig
Het contact daarvan is geopend wanneer de poort dicht is en het magneetcontact sluit wanneer de poort is geopend
een batterij van 9V kan je probleemloos gebruiken om een serieschakeling te maken met een lamp-magneetcontact-batterij
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

@pwr,
Dat lijkt me dan de eenvoudigste oplossing.
Zal eens kijken waar ik hier in de buurt dergelijk contact kan bestellen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Sorry voor de vraag... Maar als iemand nog niet ziet of de poort al dan niet geopend is...
Die ziet vast ook geen flauw lampje branden?

9V batterij zal snel leeg zijn, kan je op de motor geen 24V halen voor een deftige lamp?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

honda4life schreef:Sorry voor de vraag... Maar als iemand nog niet ziet of de poort al dan niet geopend is...
Die ziet vast ook geen flauw lampje branden?
Het is nu al tweemaal gebeurd dat iemand snel snel wil wegrijden en de poort nog niet volledig open was. Het betreft dan ook een hoge auto en op het laatste moment vertraagd de poort ook bij het openen wanneer deze bijna op zijn einde zit. Daarnaast is het bij onze tweede garagepoort achteraan al eenmaal voorgekomen dat de afstandsbediening slecht contact gaf en tijdens het buitenrijden de poort terug liet dichtgaan.
Dit grapje heeft me deze week €175 gekost dus moet er iets voorzien worden.
Eventuele optie zou nog op 220V kunnen zijn.

Als iemand nog tips heeft waar ik best dergelijke contacten en lamp kan vinden laat maar horen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Misschien moet je het zo ver niet zoeken.
Fluo tennisbal aan een koord... Die zie je toch door je voorruit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Een IR luchtsluis met buiten de reflector en binnen de IR module geïnstalleerd bovenaan zodat je zeker bent dat de poort open is?
En als 'lamp' misschien een laser die vanaf de poort op de muur voor de wagen een 'vlek' projecteert.
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Kan je niet ergens een spiegel monteren, zodat je vanuit de auto kan zien dat de poort volledig open is ?
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

We gaan het nog eens bekijken maar misschien is het idee met een tennisbal zo gek nog niet of iets wat we vast op de motor kunnen bevestigen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Op zich is het idee van een reedcontactje en een lampje nog niet zo slecht. Dat contactje vind je in zowat elke redelijke elektronicazaak, gecombineerd met een 9V batterij en een 9V ledje ben je voor minder dan 10 eur gesteld. De grote uitdaging wordt het allemaal een beetje proper inbouwen/monteren. Magneet en schakelaar moeten best wel dicht tegen elkaar zitten; de magneet plak je op de poort maar dan moet je wel een plaats vinden waar je de schakelaar héél dicht bij de voorbijkomende poort kan monteren.

De truc met de tennisbal wordt voornamelijk gebruikt om te bepalen waar je moet stoppen wanneer je de auto parkeert.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Ik heb inderdaad al een tennisbal hangen om niet tever te rijden :wink: en had er al eens aan gedacht om het op die manier te doen voor de poort maar het moet natuurlijk ook nog wat deftig blijven. :wink:
Ik ga het eens bekijken met de tennisbal en anders eens kijken met de magneetcontactjes.
Alvast iedereen bedankt voor het meedenken.
Ik laat het resultaat nog weten.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”