Telenet modem - bridging

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Emile51
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:06
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 4 keer

Hoe kan ik een gewone Telenet-modem/router (die met WiFi en 4 LAN-poorten) in bridge modus zetten, zodanig dat hij enkel werkt als modem en alle andere functies overlaat aan een router, aangesloten op een LAN-poort van de Telenet? Dank.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Door een modem only te vragen aan Telenet.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Voor zover ik weet lukt dat niet met het wifi model.

Je moet deze omwisselen naar de CV8560E, en dan kan je vanaf daar door het MAC adres van je router in te vullen in het juiste veld aan dat toestel een publiek IP adres laten toekennen. En dan kan je vanaf daar verder.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat gaat niet.
Je kan een TN HGW niet in (full) bridge mode zetten.

En een modem-only geven ze naar het schijnt niet meer.

Er is wel een alternatief, de mac passthrough.
Als je de juiste TN HGW daarvoor hebt (dat is de erouter, zonder wifi), kan je het wan mac adres van je router ingeven in een speciaal veld, en dan gaat hij die eigen router een publiek IP geven.
Let wel: dit geldt enkel voor IPv4.
Bij IPv6 krijgt de eigen router dan slechts een /60 subnet, uit de /56 die toegekend werd aan de TN HGW; hij krijgt geen aparte /56 block.
Emile51
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:06
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt iedereen.

Naar TN gebeld, als "business" klant (wij zijn een vzw) wordt de HGW gratis omgeruild en geplaatst door een modem-only versie.
De TN medewerker beweerde zelfs dat ons publieke IP-adres hetzelfde zou blijven....
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Dat het ipv4 pubIP hetzelfde blijft kan kloppen, dat was bij mij ook zo toen een telenet technieker de oude modem (CV6181E) vervangde door een nieuwe (CV7160E)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Emile51 schreef:Naar TN gebeld, als "business" klant (wij zijn een vzw) wordt de HGW gratis omgeruild en geplaatst door een modem-only versie.
De TN medewerker beweerde zelfs dat ons publieke IP-adres hetzelfde zou blijven....
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, maar geloof er niet veel van
  • Telenet medewerkers weten soms het verschil niet tussen een modem-only (E-MTA modem, vb CV7160E) en de E-router (CV8560E).
  • De oude CV7160E's zijn maar beperkt leverbaar, en worden in principe niet meer geplaatst (uitzondering voor business klant?).
  • Als je een OneUp abbo hebt (1Gbps) zal de CV7160E gecapt worden op 400 Mbps, met de E-router (CV8560E) krijg je de volle 1Gbps
  • Tenzij je een vast IP adres bij Telenet (= betalend) zal jouw publieke IP-adres wel ens kunnen veranderen
Persoonlijk zou ik opteren voor de CV8560E:
  • - snellere internetverbinding
    - je eigen router krijgt een publiek IPv4 via de mac bridge (behoudt misschien wel zijn oude IPv4 gezien de WAN Mac dan niet verandert?)
    - je eigen router krijgt een /60 subnet, wat voor de meeste gebruikers toch wel voldoende is (vooral als je maar één router gebruikt).
splinterbyte schreef:Dat het ipv4 pubIP hetzelfde blijft kan kloppen, dat was bij mij ook zo toen een telenet technieker de oude modem (CV6181E) vervangde door een nieuwe (CV7160E)
Kan kloppen, gezien het MAC adres van de achterliggende router hetzelfde gebleven is ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

philippe_d schreef:[*]Tenzij je een vast IP adres bij Telenet (= betalend) zal jouw publieke IP-adres wel ens kunnen veranderen[/list]
splinterbyte schreef:Dat het ipv4 pubIP hetzelfde blijft kan kloppen, dat was bij mij ook zo toen een telenet technieker de oude modem (CV6181E) vervangde door een nieuwe (CV7160E)
Kan kloppen, gezien het MAC adres van de achterliggende router hetzelfde gebleven is ...
En ik had geen vast IP zelfs.
Maar ja er is natuurlijk geen zekerheid...
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Emile51 schreef:Bedankt iedereen.

Naar TN gebeld, als "business" klant (wij zijn een vzw) wordt de HGW gratis omgeruild en geplaatst door een modem-only versie.
De TN medewerker beweerde zelfs dat ons publieke IP-adres hetzelfde zou blijven....
Hmm je kan je ip redelijk lang bij telenet houden maar een dagje je modem niet aangesloten of nieuwe modem en je krijgt een nieuw ip.
Dus reken er niet op.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”