Aantal AP’s per regio

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
DarkY
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Hoe kan je op voorhand inschatten hoeveel acces points je moet gebruiken voor een goede dekking

Momenteel een dream machine in gebruik, maar niet voldoende om de woning te dekken.

Te veel bijkopen heeft volgens me geen zin omdat ze dan in elkaars bereik zitten

Of is het aan te raden dan enkel 5G wifi te gebruiken?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Zoiets is moeilijk in te schatten al kan je meestal wel een idee vormen... maar je kan de AP's per stuk kopen, dus begin met één extra.

Ideaal is inderdaad 5 GHz toestellen puur op 5 Ghz te gebruiken... je gaat elkaar minder storen en hogere snelheden halen als je voldoende signaal hebt.
DarkY
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Ik zal met twee beginnen
aan het zwembad/tuin moet er ook een ap komen en dat is verder van het huis weg, dus daar geen kans op storing.

Dan kan ik met die 2 enkele zaken uitproberen en achteraf bijkopen als nodig blijkt

Stel, ik zet alle ap enkel op actief op 5ghz en bij de lounge en tuin wel eentje die op 2.4 en 5 ghz werkt
gaan onze eigen toestellen dan snel genoeg overschakelen zodra een ander 5ghz ap korter bij is (en niet blijven op de verdere 2.4ghz)

Idee hierbij is dat bezoek ontvangen in de lounge zal gebeuren of in de tuin, de tv/zitkamer en de overige verdiepen zijn enkel voor ons gezin.
Voor onze toestellen is 5ghz mogelijk, maar voor bezoek is de 2.4ghz eventueel noodzakelijk voor hun toestel?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

DarkY schreef:Ik zal met twee beginnen
aan het zwembad/tuin moet er ook een ap komen en dat is verder van het huis weg, dus daar geen kans op storing.
Storing ga je normaal niet hebben... de AP's kan je op een apart kanaal zetten.
DarkY schreef:Stel, ik zet alle ap enkel op actief op 5ghz
Waarom zou je dat doen... laat de client dat maar bepalen... meestal gaat dat wel goed (je kan eventueel de power van de 2.4 Ghz lager zetten).
DarkY schreef:gaan onze eigen toestellen dan snel genoeg overschakelen zodra een ander 5ghz ap korter bij is (en niet blijven op de verdere 2.4ghz)
Clients bepalen dat zelf maar hebben tegenwoordig vaak een voorkeur voor 5 Ghz... moet je gewoon bekijken.

Trouwens voor je gasten gebruik je toch een apart guest netwerk... wat je apart frequenties kan toekennen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”