WIFI: mysterieus probleem
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Beste allen,
Ik heb een TN OneUp abo met EMTA modem en 2 Netgear Access points: een EAX 80 beneden en boven een EAX15.
Sedert enige tijd word ik geconfronteerd met een raar fenomeen in die zin dat alles prima werkt met uitzondering van Android apparaten. Het openen van diverse apps zoals Earth, Safespot, Het Nieuwsblad, ... duurt enorm lang (meerdere minuten) en lukt vaak zelfs niet.
Ik heb al resets geprobeerd van de wifi-instellingen van de tablets, volledige soft- en hard resets, resets van de telenet modem en access-points, dit allemaal zonder resultaat.
Het probleem is ondertussen dermate geëvolueerd dat het zelfs nauwelijks nog lukt om een tablet na factory reset opnieuw te installeren omdat bv. het zoeken van account informatie dermate lang duurt dat je er de brui aan geeft. Idem bv. voor het configureren van emal boxen: connectie met de mail servers kan tot 10 minuten vergen vooraleer op de tablet een email adres automatisch geconfigureerd is.
Telenet heeft de modem vervangen en versterker.
Op laptop ervaar ik niet het minste probleem: download tussen de 450 en 600 Mbps. Streamen van 4K content van de NAS beneden naar de TV boven idem: niet de minste hapering in het beeld te merken. Ook het streamen van audio naar de hifi beneden verloopt vlekkeloos vanuit elke hoek in het huis.
Op de tablets zie ik een wifi snelheid van 200 - 300 Mbps met de vermelding: signaal zeer sterk. Heb ook alle streepjes.
Ik heb ook al tal van resets gedaan van de AP's, geëxperimenteerd met andere kanalen maar nope. Geen oplossing voor de android tablets en smartphones via wifi. De telefoons werken via 4G prima. Ook de tablets werken met de mini-modem van Telenet op enkele cm afstand, prima. Dus dan geen problemen.
Woensdagavond heb ik mijn tablet (een Galaxy S5E) zijn wifi-intstellingen aangepast: instellingen > geavanceerd > wifi behandelen ingesteld als "niet gemeten" en alles werkte razend snel. Dus ik dacht de oplossing voor het probleem te hebben gevonden en heb alle android devices ingesteld als "niet gemeten" wifi connectie maar de dag nadien was het weer prijs.
Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn. Mocht ik een intern wifi-probleem hebben dan zouden de laptop en 4K streaming naar de TV toch ook problemen geven? Een verbinding op de tablets van 2-300 Mbps lijkt me nu toch ook niet problematisch.
Compleet ten einde raad. Google servers blijken ook geen probleem te geven. Samsung servers idem.
Snap er niets meer van ... Iemand enige suggestie?
Wel nog meegeven dat ook het spelen met DNS- adressen niets oplevert. Wel stel ik vast dat mijn AP's, zelfs na een hard reset, automatisch 195.130.131.2 kregen als adres (een secundaire telenet DNS server). Ook hebben de 2 AP's hetzelfde DNS adres.
Dank bij voorbaat voor alle hulp.
EDIT: snap er geen snars meer van nu. Mijn tablet ligt naast mij tijdens het schrijven van dit bericht. Ik probeer dus nog eens Safespot te openen en nu opent deze app als de bliksem. Ook "Het Nieuwsblad" geopend in een mum van tijd ... Het spookt blijkbaar.
EDIT 2: na heropstart tabel, opnieuw hetzelfde probleem. Amai ...
Ik heb een TN OneUp abo met EMTA modem en 2 Netgear Access points: een EAX 80 beneden en boven een EAX15.
Sedert enige tijd word ik geconfronteerd met een raar fenomeen in die zin dat alles prima werkt met uitzondering van Android apparaten. Het openen van diverse apps zoals Earth, Safespot, Het Nieuwsblad, ... duurt enorm lang (meerdere minuten) en lukt vaak zelfs niet.
Ik heb al resets geprobeerd van de wifi-instellingen van de tablets, volledige soft- en hard resets, resets van de telenet modem en access-points, dit allemaal zonder resultaat.
Het probleem is ondertussen dermate geëvolueerd dat het zelfs nauwelijks nog lukt om een tablet na factory reset opnieuw te installeren omdat bv. het zoeken van account informatie dermate lang duurt dat je er de brui aan geeft. Idem bv. voor het configureren van emal boxen: connectie met de mail servers kan tot 10 minuten vergen vooraleer op de tablet een email adres automatisch geconfigureerd is.
Telenet heeft de modem vervangen en versterker.
Op laptop ervaar ik niet het minste probleem: download tussen de 450 en 600 Mbps. Streamen van 4K content van de NAS beneden naar de TV boven idem: niet de minste hapering in het beeld te merken. Ook het streamen van audio naar de hifi beneden verloopt vlekkeloos vanuit elke hoek in het huis.
Op de tablets zie ik een wifi snelheid van 200 - 300 Mbps met de vermelding: signaal zeer sterk. Heb ook alle streepjes.
Ik heb ook al tal van resets gedaan van de AP's, geëxperimenteerd met andere kanalen maar nope. Geen oplossing voor de android tablets en smartphones via wifi. De telefoons werken via 4G prima. Ook de tablets werken met de mini-modem van Telenet op enkele cm afstand, prima. Dus dan geen problemen.
Woensdagavond heb ik mijn tablet (een Galaxy S5E) zijn wifi-intstellingen aangepast: instellingen > geavanceerd > wifi behandelen ingesteld als "niet gemeten" en alles werkte razend snel. Dus ik dacht de oplossing voor het probleem te hebben gevonden en heb alle android devices ingesteld als "niet gemeten" wifi connectie maar de dag nadien was het weer prijs.
Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn. Mocht ik een intern wifi-probleem hebben dan zouden de laptop en 4K streaming naar de TV toch ook problemen geven? Een verbinding op de tablets van 2-300 Mbps lijkt me nu toch ook niet problematisch.
Compleet ten einde raad. Google servers blijken ook geen probleem te geven. Samsung servers idem.
Snap er niets meer van ... Iemand enige suggestie?
Wel nog meegeven dat ook het spelen met DNS- adressen niets oplevert. Wel stel ik vast dat mijn AP's, zelfs na een hard reset, automatisch 195.130.131.2 kregen als adres (een secundaire telenet DNS server). Ook hebben de 2 AP's hetzelfde DNS adres.
Dank bij voorbaat voor alle hulp.
EDIT: snap er geen snars meer van nu. Mijn tablet ligt naast mij tijdens het schrijven van dit bericht. Ik probeer dus nog eens Safespot te openen en nu opent deze app als de bliksem. Ook "Het Nieuwsblad" geopend in een mum van tijd ... Het spookt blijkbaar.
EDIT 2: na heropstart tabel, opnieuw hetzelfde probleem. Amai ...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
Twee devices met hetzelfde IP adres??? Dat moet gegarandeerd al voor miserie zorgen....Wel stel ik vast dat mijn AP's, zelfs na een hard reset, automatisch 195.130.131.2 kregen als adres (een secundaire telenet DNS server). Ook hebben de 2 AP's hetzelfde DNS adres
-
- Elite Poster
De smartphones in het gezin die op 4G normaal werken maar minder performant via wifi.
Daarstraks heb ik nog eens getest. De app voor de zonnepanelen (Solax) start normaal op. Idem Bosch Easy Control voor de verwarming.
Google Earth, Safespot, Telenet, ook de weer-app van Samsung of Google die een locatie moet vinden als je de cache van de app leegt, dat lukt allemaal niet of zeer, zeer traag.
Dank voor de reactie alleszins.
@
+ Ik ben afgestapt van vaste IP-adressen omdat ik dan geen DNS- server gegevens zelf meer moet invullen.
Daarstraks heb ik nog eens getest. De app voor de zonnepanelen (Solax) start normaal op. Idem Bosch Easy Control voor de verwarming.
Google Earth, Safespot, Telenet, ook de weer-app van Samsung of Google die een locatie moet vinden als je de cache van de app leegt, dat lukt allemaal niet of zeer, zeer traag.
Dank voor de reactie alleszins.
@
Nee ze hebben niet hetzelfde IP-adres maar wel dezelfde DNS- server.tdemeyer schreef:Twee devices met hetzelfde IP adres??? Dat moet gegarandeerd al voor miserie zorgen....Wel stel ik vast dat mijn AP's, zelfs na een hard reset, automatisch 195.130.131.2 kregen als adres (een secundaire telenet DNS server). Ook hebben de 2 AP's hetzelfde DNS adres
+ Ik ben afgestapt van vaste IP-adressen omdat ik dan geen DNS- server gegevens zelf meer moet invullen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
En heb je het ook als je alle android-probleem-toestellen afzet, behalve 1 ? Dus één voor één proberen ?
Kan je zien welke IP addressen er geleased zijn op je netwerk ? bij telenet is dat nogal lastig denk ik, veel vertraging.
Heb je IPv6 opstaan ?
Ik zeg maar wat he (en het is er waarschijnlijk aan te horen) maar het kan maar iets triggeren bij iemand...
J.
Kan je zien welke IP addressen er geleased zijn op je netwerk ? bij telenet is dat nogal lastig denk ik, veel vertraging.
Heb je IPv6 opstaan ?
Ik zeg maar wat he (en het is er waarschijnlijk aan te horen) maar het kan maar iets triggeren bij iemand...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- TheCeet
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 50 keer
Ik zou vooral testen rechtstreeks wifi met TN modem. En kijken of dit optimaal werkt of niet. Dus jouw Netgears even vantussen halen.
Voor de geïnteresseerden, topicstarter had hier al ander topic voor aangemaakt
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 49#p881349
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
ISP: Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 22 keer
Inderdaad, onderzoeken van het probleem op basis van eliminatie. Beginnen met een netwerk met zo weinig mogelijk elementen (enkel de telenet router), een dag teste, dan het volgende device erbij, een dag testen, enzo verder. Het element wat erbij komt en problemen geeft factory reset geven, firmware updaten en de settings zo simpel mogelijk houden. Ook zien dat al je netwerk clients op dynamisch IP zitten en/of je subnet aanpassen waardoor vaste IP clients ineens als probleem uitgesloten worden.
-
- Elite Poster
Inderdaad maar omdat er blijkbaar geen server problemen zijn bij Google, had ik dit al uitgesloten en gestart onder een nieuw topic.TheCeet schreef:Ik zou vooral testen rechtstreeks wifi met TN modem. En kijken of dit optimaal werkt of niet. Dus jouw Netgears even vantussen halen.
Dank voor de reactie maar al geprobeerd. Gewoon mijn TN modem met access point beneden (beiden na reset) en het AP boven uit het stopcontact. Helaas geen resultaat. Nergens ook firmware update op een apparaat.TheCeet schreef:Ik zou vooral testen rechtstreeks wifi met TN modem. En kijken of dit optimaal werkt of niet. Dus jouw Netgears even vantussen halen.
Bedankt maar dat is geen optie. Mijn TN modem heeft geen wifi. Is een EMTA
Kiwivogel schreef:Inderdaad, onderzoeken van het probleem op basis van eliminatie. Beginnen met een netwerk met zo weinig mogelijk elementen (enkel de telenet router), een dag teste, dan het volgende device erbij, een dag testen, enzo verder. Het element wat erbij komt en problemen geeft factory reset geven, firmware updaten en de settings zo simpel mogelijk houden. Ook zien dat al je netwerk clients op dynamisch IP zitten en/of je subnet aanpassen waardoor vaste IP clients ineens als probleem uitgesloten worden.
Momenteel heb ik - voor zover ik kan inschatten - geen toestellen met vaste IP- adressen (IP clients).
EDIT: AL STAP VERDER. Nu met AP beneden uit is probleem precies van de baan met na herhaaldelijk opstarten van de tablet, normaal opstarten apps die er vroeger langer over deden. AP boven: 2.4 en 5 Ghz. aan.
Dus er moet toch ergens overlap zijn. Beide AP's eens op zelfde kanaal proberen nu.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 17 keer
Access point die in elkaars bereik liggen op hetzelfde kanaal zetten is niet zo slim. Je gaat dan op dat kanaal vertragingen krijgen, omdat de access points op elkaar moeten wachten omdat ze niet tegelijk mogen zenden (listen before talk).
Ik heb het hier in huis anders opgelost. Android nemen, deur open en hard gooien. Dan Apple kopen.
Ik heb het hier in huis anders opgelost. Android nemen, deur open en hard gooien. Dan Apple kopen.
-
- Elite Poster
De AP's stonden wel niet op hetzelfde kanaal
Boven 1 en "§
Beneden 11 en 120 (is wel DFS) maar zonder DFS- kanaal zelfde resultaat.
Zou het helpen om wifi 6 op 1 AP uit te schakelen. Mijn budget laat momenteel Apple niet direct toe
Boven 1 en "§
Beneden 11 en 120 (is wel DFS) maar zonder DFS- kanaal zelfde resultaat.
Zou het helpen om wifi 6 op 1 AP uit te schakelen. Mijn budget laat momenteel Apple niet direct toe
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik heb er ff snel overgelezen,... maar zijn die ip adressen geen TN adressen ? Telenet laat maar een paar toestellen toe op hun netwerk, je moet maw interne ip adressen gebruiken(dacp opzetten op uw modem)
Dat uw android toestellen niet werken is dus gewoon stom toeval, uw laptop krijgt toegang omdat hij "eerst" was, uw android tablet niet omdat telenet maar x aantal ip adressen toewijst.
Dat uw android toestellen niet werken is dus gewoon stom toeval, uw laptop krijgt toegang omdat hij "eerst" was, uw android tablet niet omdat telenet maar x aantal ip adressen toewijst.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Inderdaad, wat iceke hierboven schrijft...koenraaddeconinck schreef: Ik heb een TN OneUp abo met EMTA modem en 2 Netgear Access points: een EAX 80 beneden en boven een EAX15.
Zoals jij het hier uitlegt, heb je dus geen router in je netwerk?
Met een EMTA modem en 2 Access Points krijgen al jouw toestellen een publiek IP adres?
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn???
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Sorry voor de verwarring van het modem type: ik de E-router (Docsis 3.1.)
Bij de klantendienst noemen ze dit een EMTA en daarom begin ik ook dit verkeerd woordgebruik over te nemen.
Nee: ik dus de E- router (zonder wifi) Docsis 3.1. en een AP Netgear EAX 80 beneden en een AP Netgear EAX15 boven.
Ze hebben beiden dezelfde SSID en zijn beiden rechtstreeks met de modem verbonden.
Kanalen beneden 1 (2.4 Ghz) en 36 (5 Ghz) // boven 11 en 120 (is DFS maar dit maak geen verschil als ik zak bv. naar 48).
Op beiden staan Wifi 6 en MIMO ingeschakeld ...
De snelheden zijn zeer OK met om het even welke laptop. Enkel Android struikelt ....
Ik weet niet of het mogelijk is of 2 AP's met deze instellingen met mekaar kunnen interfereren ... ?
Zeer veel appreciatie en dank voor jullie reactie Philippe en ICEKE. Op vlak van netwerk ben ik zeer geen groot expert. Ken hooguit de basisregels ...
Bij de klantendienst noemen ze dit een EMTA en daarom begin ik ook dit verkeerd woordgebruik over te nemen.
Nee: ik dus de E- router (zonder wifi) Docsis 3.1. en een AP Netgear EAX 80 beneden en een AP Netgear EAX15 boven.
Ze hebben beiden dezelfde SSID en zijn beiden rechtstreeks met de modem verbonden.
Kanalen beneden 1 (2.4 Ghz) en 36 (5 Ghz) // boven 11 en 120 (is DFS maar dit maak geen verschil als ik zak bv. naar 48).
Op beiden staan Wifi 6 en MIMO ingeschakeld ...
De snelheden zijn zeer OK met om het even welke laptop. Enkel Android struikelt ....
Ik weet niet of het mogelijk is of 2 AP's met deze instellingen met mekaar kunnen interfereren ... ?
Zeer veel appreciatie en dank voor jullie reactie Philippe en ICEKE. Op vlak van netwerk ben ik zeer geen groot expert. Ken hooguit de basisregels ...
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Je geeft dus zelf aan waar mogelijks het probleem zit: Wifi-toestellen met Telenet-firmware (Safespot, Wi-Free,...)koenraaddeconinck schreef:De telefoons werken via 4G prima. Ook de tablets werken met de mini-modem van Telenet op enkele cm afstand, prima. Dus dan geen problemen.
Bouw eens een netwerk op zonder Wifi-toestellen met Telenet-firmware:
- EMTA-modem (modem-only)
- router uit de reguliere vakhandel
- Wifi AP's uit de reguliere vakhandel
-
- Elite Poster
Oké Iceke, maar is de E- router van Telenet dan geen router ... ? Dan vind ik de benaming zeer verwarrend. Ik lees letterlijk: "De CV8560E is een router zonder Wifi" (o.m. op "De Netweters") en andere forums.
Meer info over het toestel: https://www2.telenet.be/content/www-tel ... an-telenet.
Alle draadloze toestellen krijgen een IP-adres in de range 192.168.0.1XX.
Aanvullend: ik laat de AP's automatisch een IP-adres krijgen (voordien hadden ze een vast) maar bij een vast IP-adres - bv. 192.168.0.101 en .102 voor beide access points, moet je ook telkens de DNS server invoeren. Eerst was dit 195.130.130.2 (eigenlijk een primaire dns server) maar nu als ik een vast ip-adres toewijs aan de AP's wordt dit automatisch 195.130.131.2 (eigenlijke een secundaire dns server).
Ik dank ook niet dat het aangewezen is de AP's een ip adres te geven, vast, in de range van de modem = 192.168.0.1 en de AP's bv. 192.168.0.2 en .3 te geven ... ?
Vroeger werkte alles met de E-router prima. Het is omdat het vorige AP / extender soms zonder enige reden zonder stroom viel dat ik de EAX15 van Netgear gekocht heb.
Verder heb ik ook al vernomen dat 2 routers samen ook voor conflicten zorgen - vandaar dat je deze ook blijkbaar als AP kunt instellen - maar voor zover ik weet, zou de CV8560E een router zijn.
Zeer veel dank voor de reactie alleszins !!
Meer info over het toestel: https://www2.telenet.be/content/www-tel ... an-telenet.
Alle draadloze toestellen krijgen een IP-adres in de range 192.168.0.1XX.
Aanvullend: ik laat de AP's automatisch een IP-adres krijgen (voordien hadden ze een vast) maar bij een vast IP-adres - bv. 192.168.0.101 en .102 voor beide access points, moet je ook telkens de DNS server invoeren. Eerst was dit 195.130.130.2 (eigenlijk een primaire dns server) maar nu als ik een vast ip-adres toewijs aan de AP's wordt dit automatisch 195.130.131.2 (eigenlijke een secundaire dns server).
Ik dank ook niet dat het aangewezen is de AP's een ip adres te geven, vast, in de range van de modem = 192.168.0.1 en de AP's bv. 192.168.0.2 en .3 te geven ... ?
Vroeger werkte alles met de E-router prima. Het is omdat het vorige AP / extender soms zonder enige reden zonder stroom viel dat ik de EAX15 van Netgear gekocht heb.
Verder heb ik ook al vernomen dat 2 routers samen ook voor conflicten zorgen - vandaar dat je deze ook blijkbaar als AP kunt instellen - maar voor zover ik weet, zou de CV8560E een router zijn.
Zeer veel dank voor de reactie alleszins !!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Geef uw AP's een vast IP, buiten de DHCP range uiteraard 192.168.0.0xx bvb , en gebruik een externe DNS, 8.8.8.8 (google) of een andere.
De gateway voor de AP's is dan het adres van de telenetrouter (ik vermoed 192.168.0.1)
Zorg er wel voor dat je op je AP's zeker geen DHCP aan zet want dan heb je problemen.
J.
De gateway voor de AP's is dan het adres van de telenetrouter (ik vermoed 192.168.0.1)
Zorg er wel voor dat je op je AP's zeker geen DHCP aan zet want dan heb je problemen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Heb ze beiden vast IP- adres gegeven: 19.268.0.101 en .102
DNS server maakt blijkbaar niet uit 8.8.8.8. (google) of 195.130.130.2 (primaire dns server telenet) dus heb deze laatste opnieuw ingesteld.
Daarstraks startte safespot even normaal op maar na herstart tablet bleek dat ik te vroeg victorie gekraaid heb.
De downloadspeeds op laptop zijn prima: down min. 400 tot 550 max en up 39 tot 39.5.
Ook alle andere apparaten werken normaal. Streaming 4K content zonder haperen in het volledige huis. Idem met audo.
Heb al gedacht AP boven als extender in te stellen maar dat heeft blijkbaar opnieuw zijn nadelen ...
Ik snap echt niet waarom alles perfect marcheert behalve die Android devices ...
EDIT: op bovenste AP wifi 6 eens uitgeschakeld maar ook geen resultaat.
Probleem met TN modem lijkt me uitgesloten wegens goede wifi met niet-android apparaten. Idem voor de AP's.
Probleem met Android software zelf na één of andere update ... ? Ga er even de brui aan geven.
DNS server maakt blijkbaar niet uit 8.8.8.8. (google) of 195.130.130.2 (primaire dns server telenet) dus heb deze laatste opnieuw ingesteld.
Daarstraks startte safespot even normaal op maar na herstart tablet bleek dat ik te vroeg victorie gekraaid heb.
De downloadspeeds op laptop zijn prima: down min. 400 tot 550 max en up 39 tot 39.5.
Ook alle andere apparaten werken normaal. Streaming 4K content zonder haperen in het volledige huis. Idem met audo.
Heb al gedacht AP boven als extender in te stellen maar dat heeft blijkbaar opnieuw zijn nadelen ...
Ik snap echt niet waarom alles perfect marcheert behalve die Android devices ...
EDIT: op bovenste AP wifi 6 eens uitgeschakeld maar ook geen resultaat.
Probleem met TN modem lijkt me uitgesloten wegens goede wifi met niet-android apparaten. Idem voor de AP's.
Probleem met Android software zelf na één of andere update ... ? Ga er even de brui aan geven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ja, de klantendienst weet van toeten noch blazen.koenraaddeconinck schreef:Sorry voor de verwarring van het modem type: ik de E-router (Docsis 3.1.)
De meeste hobbyisten zijn ook verkeerd, overigens.
Dus effe toch het lexicon uitleggen.
Een eMTA modem, is een modem met ingebouwde telefonie.
Het begrip zegt echter niks over het feit of er al dan niet een router ingebouwd is.
Dus ja, de eRouter is een eMTA modem, maar is ook een router.
Zowel modem-only toestellen, als all-in-ones, kunnen eMTA toestellen zijn.
De gewone hobbyist echter, gebruikt "eMTA" als synoniem voor "modem-only" (want dat is een lange term, en geen technische).
Men denkt dus een technische term gevonden te hebben die modem-only betekent, maar dat is niet zo.
De technische term voor een modem-only is "modem", maar die term wordt al veel te lang misbruikt voor alle toestellen waar een modem inzit (zoals je dat met "router" ook hebt overigens).
Vandaar dat de klantendienst, eigenlijk correct, zegt dat dit een eMTA modem is (de reden waarom ze correct zijn is echter naw toeval, want de mensen daar hebben geen enkel idee van wat eMTA betekent, noch wat de klant ermee bedoelt).
Om af te ronden:
Een modem-only noemt men modem-only.
Een combi toestel noemt men vaak AIO (all-in-one), maar bij TN gebruikt men HGW (home gateway).
Een eMTA kan beide zijn, maar wordt vaak misbruikt om modem-only toestellen aan te duiden.
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Met andere woorden, de klant én Telenet weet het vaak zelf niet.
Maar uw uitleg is correct.
Op dit moment is een echte modemonly niet meer verkrijgbaar. Ik heb de oude 7160cv moeten inleveren omdat die maar tot 400Mbps ging(dankzij Telenet, Merci Telenet), en heb zo,n nieuwe witte gekregen met MAC passthrough. Voor mij voldoende, voor mijn eigen router
Maar uw uitleg is correct.
Op dit moment is een echte modemonly niet meer verkrijgbaar. Ik heb de oude 7160cv moeten inleveren omdat die maar tot 400Mbps ging(dankzij Telenet, Merci Telenet), en heb zo,n nieuwe witte gekregen met MAC passthrough. Voor mij voldoende, voor mijn eigen router
-
- Elite Poster
Dank voor deze zeer verhelderende info !
Ik blijf hem voor alle veiligheid de E-router noemen.
BTW Nu plots starten android apps opnieuw normaal op zonder meer ... Ik denk dat het hier echt spookt.
Denk er soms aan 2 nieuwe AP's te kopen maar ja dan ben je ook vlug enkele honderden euro's kwijt, niet.
Ik blijf hem voor alle veiligheid de E-router noemen.
BTW Nu plots starten android apps opnieuw normaal op zonder meer ... Ik denk dat het hier echt spookt.
Denk er soms aan 2 nieuwe AP's te kopen maar ja dan ben je ook vlug enkele honderden euro's kwijt, niet.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Volgens mij begint de Telenet DHCP range op 192.168.0.100 ?koenraaddeconinck schreef:Heb ze beiden vast IP- adres gegeven: 19.268.0.101 en .102
Geef je AP's dan iets onder de .100 anders loop je gevaar dat er dubbele IP's zijn.
En dat werkt niet uiteraard.
J.
-
- Elite Poster
De 4 toestellen krijgen allemaal een adres in de range 192.168.0.2XX, maw. tussen de 200 en 250.iceke schreef:Dat is niet nodig hé als het gewoon een instelling is, kijk eens welk op adres je Android toestellen krijgen nu.
De vaste ip's voor de 2 AP's zijn 192.168.0.101 en 192.168.102
Daarstraks nog een een tablet en smartphone aangesloten en weer van dattum. Safespot, google Earth laden kost zon een 4-tal minuten ...
Met een Dell laptop van het werk wireless 567 down en 38.6 up ...
Begrijpe wie kan ...
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Lijkt mij toch een IP-conflict: als de TN -router effectief vanaf 192.168.0.100 adressen begint uit te delen dan krijg je zowat ogenblikkelijk conflict met de AP's. Vandaar dat er al eerder voorgesteld werd om de AP's een vast adres te geven buiten de pool die de TN-router uitdeelt.
Computer(k)nul
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dat zijn twee verschillende metingen he...koenraaddeconinck schreef:
Daarstraks nog een een tablet en smartphone aangesloten en weer van dattum. Safespot, google Earth laden kost zon een 4-tal minuten ...
... maar dat zal je ook wel weer ontkennen. hierboven staan een hoop tips om je te helpen.
J.
-
- Elite Poster
Inderdaad, het ene is de tijd die het openen van apps op een tablet / smartphone vergt. Het andere is een speedtest gewoon om aan te tonen dat de laptops werken.Joe de Mannen schreef:Dat zijn twee verschillende metingen he...koenraaddeconinck schreef:
... maar dat zal je ook wel weer ontkennen. hierboven staan een hoop tips om je te helpen.
J.
Mijn DNS naar 8.8.8.8 van Google geeft echt een verschil. Standaard staat de gateway altijd op 192.168.0.1 = aan mijn router.
Dus ik ontken niets en probeer alleen maar objectief mijn situatie te schetsen ...
Sinna schreef:Lijkt mij toch een IP-conflict: als de TN -router effectief vanaf 192.168.0.100 adressen begint uit te delen dan krijg je zowat ogenblikkelijk conflict met de AP's. Vandaar dat er al eerder voorgesteld werd om de AP's een vast adres te geven buiten de pool die de TN-router uitdeelt.
Ik heb ze ingesteld op 192.168.0.101 en 102. Wat bedoel je dan met "buiten de pool die de TN router uitdeelt?
Is dat dan bv. 192.168.0.301 en 192.168.0.302? In de range 192.168.0.1 - 192.168.0.99 mag ik geen vast IP- adres instellen voor de AP's toch?
Nogmaals echt waar, alle dank voor jullie hulp.
-
- Moderator
Het "voordeel" van de Telenet HGW en E-router is dat de DHCP server niet begint uit te delen vanaf 192.168.0.100 en dan netjes optelt (101, 102, ...). De toewijzing van IP's lijkt eerder random (op één van de lokaties waar ik toegang toe heb zie ik dat de enige gebruiker achter een HGW (een Fritz!Box) het IP adres 192.168.0.205 heeft gekregenSinna schreef:Lijkt mij toch een IP-conflict: als de TN -router effectief vanaf 192.168.0.100 adressen begint uit te delen dan krijg je zowat ogenblikkelijk conflict met de AP's. Vandaar dat er al eerder voorgesteld werd om de AP's een vast adres te geven buiten de pool die de TN-router uitdeelt.
Maar het is inderdaad good practice om adressen buiten de DHCP range te gebruiken om mogelijke conflicten vermijden.
PS - ook de reeks 192.168.0.51-59 zou ik niet gebruiken (wordt gebruikt door Telenet AP's / WiFi Powerlines).
Toch wel: je mag dus gebruiken:koenraaddeconinck schreef:In de range 192.168.0.1 - 192.168.0.99 mag ik geen vast IP- adres instellen voor de AP's toch?
- 192.168.0.2 tot 49
192.168.0.60 tot 99
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
Staan nu inderdaad op 192.168.0.10 en 192.168.0.20
Vorige was ik zo mijn internet verbinding kwijt. Nu blijkbaar niet.
Apps opstarten duurt nog altijd lang op tablet. Ga morgen telenet router eens herstarten ook. Houd jullie op de hoogte en nogmaals dank aan eenieder voor de hulp !
Vorige was ik zo mijn internet verbinding kwijt. Nu blijkbaar niet.
Apps opstarten duurt nog altijd lang op tablet. Ga morgen telenet router eens herstarten ook. Houd jullie op de hoogte en nogmaals dank aan eenieder voor de hulp !
-
- Elite Poster
Probleem opgelost !
De EAX 15 weg genomen en nu werken alle android apps opnieuw feilloos met ip 192.168.0.10
Deze is aangekocht op 27/05 en Coolblue keert geld terug na retour apparaat.
Vraag: wat doe ik nu om boven opnieuw voldoende wifi-bereik te hebben? Direct mesh systeem met router maar dan opnieuw probleem dubbele NAT e.d.m.
Ze hebben goede Netgear mesh systemen bij Coolblue van Netgear maar de basis is altijd een router en die zit ingebouwd in de wifi-modem dan toch.
Volgens de klantendienst van Netgear is er ofwel interferentie tussen de 2 AP's hoe dan ook of een probleem met de firmware van de EAX15. Ze gaan dat nu uitzoeken.
De EAX 15 weg genomen en nu werken alle android apps opnieuw feilloos met ip 192.168.0.10
Deze is aangekocht op 27/05 en Coolblue keert geld terug na retour apparaat.
Vraag: wat doe ik nu om boven opnieuw voldoende wifi-bereik te hebben? Direct mesh systeem met router maar dan opnieuw probleem dubbele NAT e.d.m.
Ze hebben goede Netgear mesh systemen bij Coolblue van Netgear maar de basis is altijd een router en die zit ingebouwd in de wifi-modem dan toch.
Volgens de klantendienst van Netgear is er ofwel interferentie tussen de 2 AP's hoe dan ook of een probleem met de firmware van de EAX15. Ze gaan dat nu uitzoeken.
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 81 keer
Ik heb een Linksys Velop Mesh Wifi systeem (begin dit jaar gekocht hier op UB). De "master" (of "controller") gaat zich standaard als router gedragen. Maar dit kan je wijzigen door die in bridgemode te zetten. Dan heb je geen dubbele NAT. Alle drie de toestellen zijn via kabel verbonden.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
-
- Moderator
Je hebt dus gewoon een bijkomend access Point nodig?koenraaddeconinck schreef: Vraag: wat doe ik nu om boven opnieuw voldoende wifi-bereik te hebben? Direct mesh systeem met router maar dan opnieuw probleem dubbele NAT e.d.m..
Waarom zou je hiervoor geld uitgeven?
- - Bestel bij Telenet een WiFi access Point. De eerste is gratis (in bruikleen).
- Sluit de "wan" poort aan op de UTP kabel van de Telenet E-router. Je hebt nog 4 extra UTP poorten over voor bedrade toestellen.
- Via "Mijn Telenet" kan je het AP instellen
-
- Elite Poster
Zeer veel dank voor het advies Philippe.
Inderdaad, bij TN heb ik recht op een gratis AP. Ik heb er vroeger zo twee gehad en toen had ik problemen met video streaming (schokkend beeld en geluid) en ik haalde met giga boost met moeite 250 Mbps down.
Vandaar dat ik de stap gezet heb naar Netgear. Ik heb een EAX80 AP van Netgear waarmee beneden en op de 1° verdieping dat probleem volledig van de baan is. Hij heeft minder goede commentaren op het internet maar dat ding doet toch wel zijn werk vrij goed. Gezien de kostprijs (229 euro), doe ik die niet zo graag weg.
Op de 1° verdieping had ik een AC Netgear AP EX7300 en dat was een zeer goede combinatie tot voor een maand ongeveer toen deze spontaan opnieuw opstartte meermaals per dag en regematig drop-outs vertoonde. Hij is amper 4 jaar oud. Een vriend heeft hem voor alle zekerheid bij hem thuis gebruikt en had te kampen met hetzelfde probleem. Dus het was niet aan mijn netwerk gelegen.
Met de EAX80 is de wifi-ontvangst op de bovenste verdieping onvoldoende en daar bevindt zich de kamer van beide zonen. Coolblue heeft het toeste (de EAX15) terug genomen zonder probleem en zal een nieuw opsturen. Ze stellen voor dit uit te testen zonder de nieuwste firmware update.
Indien het dan probleemloos werkt, weten ze uiteraard ook dat er een probleem is met de laatste firmware update waardoor een incompatibiliteit binnen een netwerkt in de AP- functie veroorzaakt wordt. Indien niet tevreden, mag ik ook dit toestel binnen de 30 dagen retourneren.
Ik ben nu wel benieuwd en ga de test doen. Dit bakje kostte me 99 euro en ik wil het nog een kans geven.
Verder hoor ik ook niet altijd lof van collega's over de toch wel vrij dure MESH systemen zoals de Netgear ORBI en equivalenten van andere merken. Deze zijn zeer duur, werken goed maar het probleem is niet zelden de plaatsing van de satellieten tov. de router. Je kan blijkbaar niet altijd zo maar om het even waar een exemplaar hiervan plaatsen want dit geeft dan blijkbaar niet zelden verbindingsproblemen met de basis (de router). Bovendien ga ik nu de EAX80 - amper anderhalf jaar oud - nu nog niet weggooien voor een veel duurder MESH system à la ORBI of iets dergelijks.
Ik houd jullie zeker op de hoogte over de resultaten van "de test" met de EAX80 zonder firmware update. Eens kijken of de Android toestellen dan ook normaal werken.
Verder: het IP adres van de EAX80 is ingesteld op 192.168.0.10 en dat zal zo blijven . Ook nog eens dank voor dit advies Philippe. De internet verbinding blijft met dit vast IP- adres in tegenstelling tot vorige keer, stabiel.
Dus ten laatste overmorgen meer nieuws.
Tot slot, nogmaals oprechte appreciatie en dank voor éénieders advies. Ook aan u Iceke. Het gebeurt zelden dat je met mensen nog kunt verschillen van mening zonder dat dit persoonlijke dimensies aanneemt. MUCH APPRECIATED !! (Sorry voor het roepen ) Zo is userbase inderdaad een echte "community".
Inderdaad, bij TN heb ik recht op een gratis AP. Ik heb er vroeger zo twee gehad en toen had ik problemen met video streaming (schokkend beeld en geluid) en ik haalde met giga boost met moeite 250 Mbps down.
Vandaar dat ik de stap gezet heb naar Netgear. Ik heb een EAX80 AP van Netgear waarmee beneden en op de 1° verdieping dat probleem volledig van de baan is. Hij heeft minder goede commentaren op het internet maar dat ding doet toch wel zijn werk vrij goed. Gezien de kostprijs (229 euro), doe ik die niet zo graag weg.
Op de 1° verdieping had ik een AC Netgear AP EX7300 en dat was een zeer goede combinatie tot voor een maand ongeveer toen deze spontaan opnieuw opstartte meermaals per dag en regematig drop-outs vertoonde. Hij is amper 4 jaar oud. Een vriend heeft hem voor alle zekerheid bij hem thuis gebruikt en had te kampen met hetzelfde probleem. Dus het was niet aan mijn netwerk gelegen.
Met de EAX80 is de wifi-ontvangst op de bovenste verdieping onvoldoende en daar bevindt zich de kamer van beide zonen. Coolblue heeft het toeste (de EAX15) terug genomen zonder probleem en zal een nieuw opsturen. Ze stellen voor dit uit te testen zonder de nieuwste firmware update.
Indien het dan probleemloos werkt, weten ze uiteraard ook dat er een probleem is met de laatste firmware update waardoor een incompatibiliteit binnen een netwerkt in de AP- functie veroorzaakt wordt. Indien niet tevreden, mag ik ook dit toestel binnen de 30 dagen retourneren.
Ik ben nu wel benieuwd en ga de test doen. Dit bakje kostte me 99 euro en ik wil het nog een kans geven.
Verder hoor ik ook niet altijd lof van collega's over de toch wel vrij dure MESH systemen zoals de Netgear ORBI en equivalenten van andere merken. Deze zijn zeer duur, werken goed maar het probleem is niet zelden de plaatsing van de satellieten tov. de router. Je kan blijkbaar niet altijd zo maar om het even waar een exemplaar hiervan plaatsen want dit geeft dan blijkbaar niet zelden verbindingsproblemen met de basis (de router). Bovendien ga ik nu de EAX80 - amper anderhalf jaar oud - nu nog niet weggooien voor een veel duurder MESH system à la ORBI of iets dergelijks.
Ik houd jullie zeker op de hoogte over de resultaten van "de test" met de EAX80 zonder firmware update. Eens kijken of de Android toestellen dan ook normaal werken.
Verder: het IP adres van de EAX80 is ingesteld op 192.168.0.10 en dat zal zo blijven . Ook nog eens dank voor dit advies Philippe. De internet verbinding blijft met dit vast IP- adres in tegenstelling tot vorige keer, stabiel.
Dus ten laatste overmorgen meer nieuws.
Tot slot, nogmaals oprechte appreciatie en dank voor éénieders advies. Ook aan u Iceke. Het gebeurt zelden dat je met mensen nog kunt verschillen van mening zonder dat dit persoonlijke dimensies aanneemt. MUCH APPRECIATED !! (Sorry voor het roepen ) Zo is userbase inderdaad een echte "community".
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ik hanteer meestal het volgende principe: wat vast aan het netwerk hangt en in wezen nooit verplaatst krijgt een vast ip, de rest gebruikt dhcp.
en hier thuis laat ik telkens een adres over voor een eventuele vervanging: bvb een nas met 192.168.1.13 wordt vervangen door een nieuwe met 192.168.1.14 zodat ze een tijdje samen kunnen draaien.
J.
en hier thuis laat ik telkens een adres over voor een eventuele vervanging: bvb een nas met 192.168.1.13 wordt vervangen door een nieuwe met 192.168.1.14 zodat ze een tijdje samen kunnen draaien.
J.
-
- Elite Poster
OK, tx voor de tip. Zal daar na het werk een werk van maken.
Mijn NAS heeft nu ook een vast IP nl. 192.168.0.103. Dan wordt dat voor deze alvast 192.168.0.30 (.10 en .20 voor de AP's al bezet).
By the way: is het echt nodig om altijd voldoende "reeksen" tussen IP- adressen te laten of mag je ook op elkaar volgende adressen gebruiken bv.
192.168.0.10, vervolgens .11, .12, etc.?
Mijn NAS heeft nu ook een vast IP nl. 192.168.0.103. Dan wordt dat voor deze alvast 192.168.0.30 (.10 en .20 voor de AP's al bezet).
By the way: is het echt nodig om altijd voldoende "reeksen" tussen IP- adressen te laten of mag je ook op elkaar volgende adressen gebruiken bv.
192.168.0.10, vervolgens .11, .12, etc.?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Natuurlijk mag je opeenvolgende nummers gebruiken (van 0 tot 255)
De gaten die soms gebruikt worden laten je toe om een zekere structuur in de nummers te geven zoals bv:
0: reserved
1-10 : Netwerk toestellen (routers,...)
11-50: Servers
51-80: Printers
81-100: bekabelde toestellen met vast adres
101-200: DHCP Wifi
201-210: VPN
211-254: Spare
255: reserved
Maar als je niet weet wat je doet is het beter alles op DHCP te zetten en de volledige range te gebruiken zonder gaten. Dit is ook meestal de standaardinstelling voor consumer gebruik.
Met apps zoals Network Analyzer voor Android kun je een leuk overzicht krijgen van je netwerk,...
De gaten die soms gebruikt worden laten je toe om een zekere structuur in de nummers te geven zoals bv:
0: reserved
1-10 : Netwerk toestellen (routers,...)
11-50: Servers
51-80: Printers
81-100: bekabelde toestellen met vast adres
101-200: DHCP Wifi
201-210: VPN
211-254: Spare
255: reserved
Maar als je niet weet wat je doet is het beter alles op DHCP te zetten en de volledige range te gebruiken zonder gaten. Dit is ook meestal de standaardinstelling voor consumer gebruik.
Met apps zoals Network Analyzer voor Android kun je een leuk overzicht krijgen van je netwerk,...
-
- Elite Poster
Zeer veel dank voor deze heldere toelichting !
Als leek ga ik gewoon alle netwerk gerelateerde toestellen (AP's, NAS en netwerkprinter) in de range 192.168.0.10 - 20 steken en alle andere apparaten (blue ray, TV's, thermostaat verwarming edm) gewoon via DHCP automatisch een adres laten verkrijgen ...
Ik pruts liever niet te veel als leek in de range 192.168.0.X omdat ook TN hiervan gebruik maakt blijkbaar voor sommige apparaten.
Wat ik wel vaststel is dat ik in mijn AP's 195.130.130.2 als telenet DNS server ingevoerd heb maar dat de DNS adressen van de TV's bv. toch 195.130.131.2 weergeven als DNS- server adres. Dit is de secundaire DNS- server van Telenet. Dit kan toch ook niet voor problemen zorgen.
Als leek ga ik gewoon alle netwerk gerelateerde toestellen (AP's, NAS en netwerkprinter) in de range 192.168.0.10 - 20 steken en alle andere apparaten (blue ray, TV's, thermostaat verwarming edm) gewoon via DHCP automatisch een adres laten verkrijgen ...
Ik pruts liever niet te veel als leek in de range 192.168.0.X omdat ook TN hiervan gebruik maakt blijkbaar voor sommige apparaten.
Wat ik wel vaststel is dat ik in mijn AP's 195.130.130.2 als telenet DNS server ingevoerd heb maar dat de DNS adressen van de TV's bv. toch 195.130.131.2 weergeven als DNS- server adres. Dit is de secundaire DNS- server van Telenet. Dit kan toch ook niet voor problemen zorgen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Elke werkende DNS is ok, en die moet niet bij elk toestel op uw netwerk dezelfde zijn.
J.
J.
-
- Elite Poster
OK, dat is ook weer duidelijk. Maar de DNS van de AP's moet natuurlijk altijd dezelfde zijn toch?
Het nieuwe AP is geleverd door Coolblue. Ga na het werk installeren zonder firmware update en ook eens - indien opnieuw hetzelfde probleem - in extender modus.
Ik houd jullie op de hoogte !
Het nieuwe AP is geleverd door Coolblue. Ga na het werk installeren zonder firmware update en ook eens - indien opnieuw hetzelfde probleem - in extender modus.
Ik houd jullie op de hoogte !