Weerstations: welke heb jij in gebruik?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in weerstations. Nu ze steeds "slimmer" worden, ik noem het eerder toegankelijker qua data :wink: , ben ik benieuwd wie hier een weerstation heeft. Tips en tricks ook altijd welkom.

Ik ga zelf mijn bericht van bij het "nieuwe speelgoed" hier opnieuw plaatsen, maar ik ben dus voor Netatmo "full option" gegaan:

Ik heb een Netatmo weerstation (binnen + buiten module) + extra binnen module + regen- + windmeter in gebruik genomen.

Ik was vooral op zoek naar een CO2 meter, maar zo'n weerstation heeft dat aan boord voor ongeveer dezelfde prijs. Ik heb het weerstation al kunnen vergelijken met een CO2-only meter van Renson (bruikleen) en geeft dezelfde waarden. Dus dat zit goed.

Natuurlijk kan ik geen weerstation nemen zonder de "full pakket" :-D Was een meerprijs, maar heel leuk al deze data te hebben. Werkt echt prima en de leukste feature is dat je van alle gebruikers ter wereld de meetdata kan zien. Echt leuk om de wereldkaart af te scrollen naar temperaturen, wind en neerslag hoeveelheden.

Bovendien ziet het er wel gelikt uit (vooral de binnenmodules). Enige grote nadeel is dat enkel het basisstation binnen op netstroom aangesloten kan worden, al de rest is op batterijen (die 1 tot 2 jaar mee zouden moeten gaan). We zullen zien :wink: Ook het ontbreken van wifi in de extra modules om data door te sturen naar het basisstation vind ik wel minder, maar ik heb het werkzaam gekregen (ondanks ons goed geïsoleerde huis).

Basisstation + buitenmodule (extra binnen module is dezelfde):
Afbeelding

Windmeter:
Afbeelding

Regenmeter:
Afbeelding

Om de wind- en regenmeter vast te zetten buiten, heb ik deze grondpennen gebruikt: . Die zijn eigenlijk bedoeld voor wild camera's maar ze zijn zeer stevig en passen perfect op de modules.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier ook een netatmo full option maar helaas is het moeilijk om de draadloze elementen permanent met het basisstation verbonden te houden.

Ik heb alles in home assistant gestopt en gebruik de data ook actief voor domotica. Helaas loopt dit wel via de cloud.

Het werkt wel accuraat en best OK maar mijn voorkeur zou nu uitgaan naar iets dat zijn data lokaal kan doorsturen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

liegebeestig schreef:Hier ook een netatmo full option maar helaas is het moeilijk om de draadloze elementen permanent met het basisstation verbonden te houden.
Ik had dat de eerste dagen ook af en toe, vooral met de regenmeter. Ik had ze op de garagebox achteraan gezet (ongeveer 10 meter achter het huis), maar de isolatie van onze nieuwbouw was een te grote barrière om dan nog eens 10 meter te overbruggen. Ik heb ze nu op het terras gezet (ongeveer 3 meter achter het huis) en ik heb geen problemen meer.

Moet jij iets doen wanneer de connectie verloren is? (bv modules dichter bij je basisstation brengen om ze daarna terug te plaatsen) Of is het gewoon een kwestie van wachten tot ze wel weer signaal hebben?

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is inderdaad wachten.

Mijn regenstation staat redelijk laag tegen de grond op het terras op ongeveer 3 meter van binnenunit met glas ertussen van het huis. Toch verliest ie geregeld contact. Ik heb ooit ook eens een module gehad die niet wou connecteren. Omgewisseld in garantie en toen lukte het wel.
Hakki
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Hier ook Netatmo sinds 5-6jaar.
De windmeter ook gehad, maar nooit realistische waarden bekomen (was wel ook niet ophangen op x-meter boven de grond zoals aangegeven). Na een tijdje bij lege batterijen beslist om ze niet meer te vervangen en module te verwijderen, zag dat de module ook niet duurzaam was en aan het begeven was.

Temperatuur modules (basis binnen & buiten + 3 extra) en regenmeter wel nog steeds in gebruik.

Als je voor Netatmo echt meer data wilt analyseren over langere periodes kan je een andere app gebruiken: smartmixin. Die leest de data uit en doet er zijn ding mee. Om alles te kunnen heb je wel een pro abonnement nodig (9.99€/jaar)

Je kan trouwens ook afzetten dat je data zichtbaar is op de wereldkaart.

Edit: reden dat er geen wifi in de modules zit, is net om het stroomverbruik (batterijen, Remember) te besparen.
Modules sturen elke 10min de data door naar het basisstation. Het basisstation stuurt die dan door naar de cloud. Basisstation blijft zelf ook niet op de Wifi verbonden, maar doet dit enkel op de data te uploaden. Dit zou zijn om zo weinig mogelijk elektronische elementen te moeten laten werken, die negatieve impact zouden kunnen hebben door afgifte warmte en dus invloed op temperatuur sensor.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Hier ook al enkele jaren Netatmo. Alles behalve wind en regen meter. 3 binnen modules.
Woon appartement 1ste verdieping met klein terras. Is ook enige "buiten" waar schaduw is. Maar heeft ook zonne scherm. Hierdoor loopt de buiten temperatuur op als de zon erop staat.

Heb ook Netatmo thermostaat. Hierdoor het weerstation gekocht.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

liegebeestig schreef: Mijn regenstation staat redelijk laag tegen de grond op het terras op ongeveer 3 meter van binnenunit met glas ertussen van het huis. Toch verliest ie geregeld contact.
Ik heb de indruk dat het radio signaal van de regensensor zwakker is dan die van de windsensor. Echter op 3,5 meter tussen met enkel ons raam heb ik nog geen connectie verloren.
Hakki schreef:Hier ook Netatmo sinds 5-6jaar.
De windmeter ook gehad, maar nooit realistische waarden bekomen (was wel ook niet ophangen op x-meter boven de grond zoals aangegeven).
Je moet in de app aangeven op welke hoogte hij hangt, want moet omgerekend worden naar 10 meter hoogte. Bij mij staat die maar op 1,40 meter hoogte, maar de metingen lijken mij wel goed als ik naar de voorspelde windsnelheden kijk.

Hakki schreef:Na een tijdje bij lege batterijen beslist om ze niet meer te vervangen en module te verwijderen, zag dat de module ook niet duurzaam was en aan het begeven was.
Heb ik nog al gelezen, maar denk dat de huidige versies al een pak verbeterd zijn tov toen.

Hakki schreef:Als je voor Netatmo echt meer data wilt analyseren over langere periodes kan je een andere app gebruiken: smartmixin. Die leest de data uit en doet er zijn ding mee. Om alles te kunnen heb je wel een pro abonnement nodig (9.99€/jaar)
Thx, ga die app eens checken.

Hakki schreef:Je kan trouwens ook afzetten dat je data zichtbaar is op de wereldkaart.
Ga ik niet doen, want is 1 van de leukste features van dit weerstation!

Hakki schreef: Edit: reden dat er geen wifi in de modules zit, is net om het stroomverbruik (batterijen, Remember) te besparen.
Modules sturen elke 10min de data door naar het basisstation. Het basisstation stuurt die dan door naar de cloud. Basisstation blijft zelf ook niet op de Wifi verbonden, maar doet dit enkel op de data te uploaden. Dit zou zijn om zo weinig mogelijk elektronische elementen te moeten laten werken, die negatieve impact zouden kunnen hebben door afgifte warmte en dus invloed op temperatuur sensor.
Ja ok, maar waarom voorzien ze niet dat je zo'n module ook op netstroom kan aansluiten? Toch zeker bij die binnen en buiten module. Dat de regen- en windsensor iets moeilijker aan te sluiten zijn op netstroom, dat begrijp ik nog zeker. Maar geef op zijn minst toch de mogelijkheid...

Hakki
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Vaganzza schreef:
Hakki schreef:Hier ook Netatmo sinds 5-6jaar.
De windmeter ook gehad, maar nooit realistische waarden bekomen (was wel ook niet ophangen op x-meter boven de grond zoals aangegeven).
Je moet in de app aangeven op welke hoogte hij hangt, want moet omgerekend worden naar 10 meter hoogte. Bij mij staat die maar op 1,40 meter hoogte, maar de metingen lijken mij wel goed als ik naar de voorspelde windsnelheden kijk.

Hakki schreef:Na een tijdje bij lege batterijen beslist om ze niet meer te vervangen en module te verwijderen, zag dat de module ook niet duurzaam was en aan het begeven was.
Heb ik nog al gelezen, maar denk dat de huidige versies al een pak verbeterd zijn tov toen.
Ja, daar ga ik nu ook van uit dat nauwkeurigheid en kwaliteit verbeterd is dan de eerste exemplaren die van de band rolden.
Die correctie met hoogte deed ook niet voldoende toen. Maar heb het er niet meer voor over, bekeek het enkel bij 'stormen' en dan 40km/u zien staan was triestig. De andere modules gebruik ik wel meermaals per dag!
Vaganzza schreef: Thx, ga die app eens checken.
Wordt pas echt interessant als je veel data hebt, bv na 1j of zelfs meerdere jaren. Kracht van de app ligt in het oplijsten en snel vergelijken. Weergave huidige situatie kan je net hetzelfde in de Netatmo officiële app.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb de weather pro app genomen waar je je Netatmo account kan koppelen. De gegevens van al je toestellen staan daar op 1 tabblad veel handiger opgesomd dan in de Netatmo app zelf. Ook gebruik ik veel de Netatmo website en scroll om de paar dagen de wereldkaart eens af :lol:

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gisteren puur toevallig MeteoWare Plus ontdekt om een Netatmo station te connecteren en wat leuke statistieken te zien: http://plus.meteoware.com/

Gewoon inloggen met je Netatmo account. Leuke website.

didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Ik heb het idee van een eigen weerstation laten varen. Ik gebruik accuweather plugin en buienradar kaartje in homeassistant.
Freek
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Een gebuur heeft een nieuw weerstation in gebruik genomen.
Hij is al sinds zijn pensioen met zo een zaken bezig maar nu sluit hij aan bij een groep enthousiastelingen die allemaal hetzelfde materiaal gebruiken

Dit is blijkbaar een samenwerking waarmee alle data open is.
https://meteo-be.net/nl/het-meetnetwerk

De globale website is https://meteo-be.net/nl

Info over het weerstation staat op https://meteo-be.net/nl/meetapparatuur

Aankopen kan met korting als de data open blijft en ze zoeken dus nog veel vrijwilligers.
Wel niet goedkoop...

https://meteo-be.net/nl/aankoop-van-een ... eerstation
remus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 24 keer

Hier staat een Davis Vantage Vue in de tuin.
Data transfer via een meteobridge naar https://weerstation-aarschot.be :-)
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Hier ook Netatmo maar veel last met de buiten module waarvan de batterijen steeds leeg gingen en om de paar weken vervangen moesten worden (3-4 meter afstand maar).
Ik heb het opgegeven met de buitenmodule die niet meer wil connecterrn maar vind de binnenshuis modules wel handig vooral ook vanwege de luchtkwaliteit zodat je weet wanneer je moet verluchten.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Mijn buitenmodules van Netatmo zijn al van mei vorig jaar in gebruik. Nog geen enkele batterij heb ik moeten vervangen. Ik heb de buitenmodule, regenmeter en de windmeter. Van die windmeter ben ik wel minst tevreden. Volgens mij doet die niet helemaal wat zou moeten.

De regenmeter had al meeste last met connectie naar binnenmodule toe, maar ik kan daar geen lijn in trekken wanneer het probleem zich voordoet. Het gebeurt ook maar heel sporadisch dat die de connectie verliest. Even het raam open zetten en de connectie is er binnen de 5 min terug...

stevos
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 8 keer

Ik heb een bresser 7-in-1 staan in de tuin, best tevreden van!

https://www.internet-homeandgarden.com/ ... h0QAvD_BwE#
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 30 keer

Aldi heeft er eentje in de aanbieding
https://folder.aldi.be/nl/folder-van-deze-week/?page=22

Niet echt een weerstation, maar als een starter setje kan dit er wel door.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”