Lader 12 Volt, 2 Ampère, USB type-C

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Goeie dag,

Voor een mini PC ben ik op zoek naar een tweede lader (12 Volt, 2 Ampère, USB type-C).
Blijkbaar niet zo evident om er een te vinden, maar uiteindelijk vond ik er toch een op AliExpress. Alleen, op de originele lader zit zo'n verdikking op de kabel. Wat is dit?
Op het exemplaar dat ik denk bij te bestellen staat informatie over de polariteit en daar vind ik dan weer niets over terug op de originele.
Zijn er redenen om aan te nemen dat het AliExpress-model niet compatibel is m.b.t. de polariteit? Of iemand met een link naar een andere webshop waar ze dit ook verkopen?
De eerste twee foto's zijn van de originele lader, de foto onderaan is het model op Ali.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Koop aub geen dubieuze laders voor dure toestellen.
Het is het niet waard voor enkele euro's te besparen je elektronica om zeep te helpen.

Elke USB-C lader die 12V ondersteunt zal werken. (Specificaties even bekijken uiteraard, meer stroom kan geen kwaad, het toestel hoeft deze niet volledig te benutten)

Als ik me goed herinner heeft Lenovo 45 Watt laders voor rond de 15€... Kan je eigenlijk niet voor sukkelen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Volgens gathering van tweakers uit 2004, ik kon hem niet laten liggen
Schermafbeelding 2021-05-21 om 20.46.35.jpg
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

honda4life schreef:Koop aub geen dubieuze laders voor dure toestellen.
Het is het niet waard voor enkele euro's te besparen je elektronica om zeep te helpen.

Elke USB-C lader die 12V ondersteunt zal werken. (Specificaties even bekijken uiteraard, meer stroom kan geen kwaad, het toestel hoeft deze niet volledig te benutten)

Als ik me goed herinner heeft Lenovo 45 Watt laders voor rond de 15€... Kan je eigenlijk niet voor sukkelen.
Inderdaad liever geen dubieuze, maar het was mij onbekend dat meer stroom en een hoger vermogen geen probleem vormt.
Ik zoek eens verder, bedankt allen.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Deze lijken me mogelijkheden:

Is me wel een onbekend merk:

https://www.centralpoint.be/nl/opladers ... -12217751/

Of zoiets moest er al een stroombron met 5,5 x 2,5mm aansluiting aanwezig zijn:

heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

12V 3A
Specificaties:
Ingang: 100-240V 50-60Hz
Stroomuitgang: 5V-2A (USB PD) 9V-3A (USB PD) 12V-3A (USB PD) 15V-3A (USB PD) 20V-3.25A 65W (45W compatibel)
Aansluiting: USB TYP-C (TYPE-C PD)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Zo'n lader moet de USB Power Delivery 3.0-standaard ondersteunen!
Goedkoopste die 12 Volt en 2 A kan leveren: https://www.amazon.nl/dp/B07YFK5PZD (zonder USB-C snellaadkabel)
decat
Elite Poster
Elite Poster

Had er inderdaad van die op Amazon De tegengekomen, ook die van bovenstaande link.
Bij de specificaties was 12V nergens terug te vinden, sprong steeds van 9v naar 15v, denk bijna bij alle PD 3.0 laders die er terug te vinden waren.

Op NL staat het er wel bij:
Technische Specificaties:

Vermogen: 5V/ 3A 9V/ 3A 12V/ 2.5A 15V/ 2A 20V/ 1.5A
Ingang: 100-240V ~ 1,3A 50/ 60Hz
Wattage: 30W
Afmetingen: 46x25x52mm
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Flippi schreef: Blijkbaar niet zo evident om er een te vinden, maar uiteindelijk vond ik er toch een op AliExpress. Alleen, op de originele lader zit zo'n verdikking op de kabel. Wat is dit?
Ferrite core om te filteren zoals al gezegd. Ik heb een bepaald kieskeurig toestel dat enkel laadt op een kabel met zo'n core in, andere "weigert" hij. Voor andere toestellen maakt het niet uit. Geen idee hoe dat bij jouw toestel zal zijn.

Reden dat je zo moeilijk een lader vindt is omdat 12V/2A op z'n minst een "merkwaardig" profiel is, en het gaat tegen USB-PD in als het toestel enkel dat zou ondersteunen, en ook op QC is dat geen standaard profiel, wel optioneel. Is het toestel ook niet gecertificeerd voor een het volgende lagere veel gebruikte profiel, 9V?

Ik vind iig niet meteen een 12V USB-C charger die ik de stempel "betrouwbaar" zou durven te geven, behalved dan het model dat de fabrikant je gestuurd heeft, maar het zal ook niet makkelijk zijn om daar een spare van te vinden tenzij op eBay oid.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Hogere spanningen over USB-C sturen betekent niet zomaar 12V op de juiste pinnetjes zetten. Zoals raf1 opmerkt moet die lader de USB Power delivery standaard ondersteunen en laten we zeggen dat ik dat ten zeerste betwijfel. Het KAN zijn dat het werkt, maar als er toevallig iemand zijn telefoon probeert op te laden met die adapter is de kans groot dat dat in een rookwolk resulteert.
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

kijk goed na of je toestel wel USBC power delivery ondersteunt.

ik heb 2 mini pc's en deze verwachten (slecht design) 12V via usb C maar ondersteunen geen power delivery
Chuwi Larkbox https://store.chuwi.com/products/chuwi-larkbox (ook ander apparaten van hen verwachten 12V zonder PD)
GMK nucbox https://gmktec.com/products/nucbox-most ... -mini-pc-1
(ik heb voor beide wel veel minder betaald) telkens model + 128 & 256GB ssd voor +- 150€)

een usb C lader die 12V ondersteunt werkt hier gewoon niet, het apparaat communiceert niet naar de lader en deze geeft dan gewoon 5V wat niet werkt, met een PD lader werken mijn 2 mini pc's niet, met de bijgeleverde 12V domme laders wel.

Markeer je domme 12V usb-C lader best, zodat je deze nooit per ongeluk in een apparaat met USB-C steekt dat enkel 5V verwacht...

Ik had zelf veel liever gehad dat als er toch te weinig plek op het PCB is om de PD logic te plaatsen ze geen USB-C voor 12V hadden gebruikt maar een standaard Barrel connector en lader.
maarje USB-C is moderner en werkt beter als verkoop praatje...
Greetz cyberbug

Afbeelding
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

cyberbug schreef:kijk goed na of je toestel wel USBC power delivery ondersteunt.

ik heb 2 mini pc's en deze verwachten (slecht design) 12V via usb C maar ondersteunen geen power delivery
Chuwi Larkbox https://store.chuwi.com/products/chuwi-larkbox (ook ander apparaten van hen verwachten 12V zonder PD)
GMK nucbox https://gmktec.com/products/nucbox-most ... -mini-pc-1
(ik heb voor beide wel veel minder betaald) telkens model + 128 & 256GB ssd voor +- 150€)

een usb C lader die 12V ondersteunt werkt hier gewoon niet, het apparaat communiceert niet naar de lader en deze geeft dan gewoon 5V wat niet werkt, met een PD lader werken mijn 2 mini pc's niet, met de bijgeleverde 12V domme laders wel.

Markeer je domme 12V usb-C lader best, zodat je deze nooit per ongeluk in een apparaat met USB-C steekt dat enkel 5V verwacht...

Ik had zelf veel liever gehad dat als er toch te weinig plek op het PCB is om de PD logic te plaatsen ze geen USB-C voor 12V hadden gebruikt maar een standaard Barrel connector en lader.
maarje USB-C is moderner en werkt beter als verkoop praatje...
Er gaat toch niks boven een beetje magic smoke toch :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik moet mezelf even corrigeren want ik had het voortdurend over een lader terwijl ik stroomadapter had moeten zeggen.
Net zoals bij @cyberbug vraagt mijn device enkel 12 Volt over USB-C om aan het werk te gaan, niet om op te laden. Geen idee of of het toestel power delivery ondersteunt. Ik vraag het even na bij de producent, maar ik ga me tot dan niet wagen aan de aangeboden oplossingen die volgens de power delivery standaard werken.
decat schreef:Of zoiets moest er al een stroombron met 5,5 x 2,5mm aansluiting aanwezig zijn:

Toevallig heb ik hier wel nog een Asus Eee PC van jaren terug en die werkt met een adapter van 12 Volt, 3 Ampère, met ferrietkern. De power connector is wel iets kleiner (4,8/1,8) waardoor ik nog een verloopstukje 4,8 female naar 5,5 male nodig heb om de oplossing via de link hierboven te gebruiken (4,8 DC female naar USB-C male ben ik nl. nergens tegen gekomen).

Rest me alleen nog de polariteit. Op welke manier kan ik op voorhand uitvissen als de Asus-adapter via het verloopstukje de juiste polariteit aanbiedt aan de USB-C connector die ik op mijn device aansluit?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
decat
Elite Poster
Elite Poster

Juist nog eens gekeken en die adapter geeft max 5v door en zal dus niet werken. :oops:
Heb zelf ook al een uur of twee zitten zoeken (nachtdienst en niet veel beter te doen :P ) en kan niet direct iets vinden waarvan met zekerheid kan worden gezegd 'die werkt!'. Voor USB C eigenlijk nog nooit bij stilgestaan.

Zonet deze gevonden, kostelijk maar zou denk ik wel werken:

https://www.hardwarecity.nl/acer-switch ... r-65w.html

Of deze: https://www.replacedirect.be/nl/product ... 26272.html
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

decat schreef:Juist nog eens gekeken en die adapter geeft max 5v door en zal dus niet werken. :oops:
Heb je het dan over dat verloopkabeltje?

Het valt nog te zien of die 2 nieuwe links iets werkbaars kunnen opleveren. Ze hebben ook een variabele uitgangsspanning die bepaald wordt door wat het aangesloten device vraagt.
Aangezien ik betwijfel of mijn device die usb-pd standaard ondersteunt zal dit mogelijks niet werken voor mij (zie ook antwoord van cyberbug).
decat
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad dat verloopstuk.
Die adapter van de eerste link schakelt zelf naar de benodigde voltage en levert de amperage dat een toestel vraagt.

T blijft een risky aankoop, werkt het ? Or will it smoke?
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Deze lader van AliExpress laad zowel mijn Chuwi tablet (12V 2A ) op als eveneens mijn Samsung A10s (5V) zonder rooksignalen :lol:https://www.aliexpress.com/item/3284926 ... 4c4d0qTW1W

Bijlagen
lader12v 2A.jpg
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ja en dat komt omdat jouw Chuwi tablet (net zoals jouw stekker met "PD" erop) de USB Power Delivery standaard ondersteunt.
Jouw tablet heeft 12 V nodig en communiceert met de stekker om 12 V aangeleverd te krijgen.
Een ander apparaat dat 12 V nodig heeft om te werken, maar zonder USB-PD aan boord zal door dezelfde stekker uit veiligheidsoverwegingen slechts 5 V krijgen en bijgevolg niet werken.

Ondertussen heb ik bij de producent van mijn Chinese mini pc een originele voedingsadapter kunnen bijbestellen tegen de prijs van 11 USD, verzending inbegrepen.

Indien ik dat niet had kunnen doen was ik voor de oplossing van Rocketek gegaan die ik op Amazon vond:

Afbeelding
Edit: blijkbaar ook hier nog een extra verloopstukje nodig aangezien er geen USB-C bij de connectors zit.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”