AliExpress van 1 juli

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ik hou mij nu in om nog sandaaltjes voor de vrouw te kopen. Die zouden sowieso na 1 juli toe geleverd worden, dus verwacht dat dit een gepeperde rekening kan worden.
Als het minder is dan 22€, dan aanvaard ik nog de eventuele meerprijs door de btw. Het is nog steeds goedkoper dan hier aan te kopen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

https://www.hln.be/consument/vanaf-morg ... ~a183e39c/
Hoe weet ik of ik extra kosten moet betalen vanaf 1 juli?
• Je moet sowieso op elk pakje van buiten de EU btw betalen vanaf 1 juli.
• Als je btw betaalt bij het afrekenen, dan worden er wellicht geen extra kosten aangerekend. De webshop is dan hoogstwaarschijnlijk geregistreerd.
• Als je geen btw betaalt bij het afrekenen, dan moet de btw nog betaald worden bij de invoer van het artikel. Het kan dat je dan ook extra kosten moet betalen. Hoeveel hangt af van de leverancier.


ik hou van de woorden 'hoogstwaarschijnlijk' en 'wellicht'... :-/
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Kies seller met een distributiecentrum in europa, dan heb je dit probleem niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ze hadden die ook gewoon kunnen weglaten.

Er is geen "lijst" van "geregistreerde" webshops. Dat zou alleen maar tot chaos leiden, want het is niet omdat de shop geregistreerd is dat ze per definitie ook bij elke zending het IOSS-systeem zal toepassen.

Kijk gewoon naar hoe de site communiceert. Rekenen ze 21% BTW of "VAT" aan, dan zal die niet nog een keer aangerekend worden. 21% BTW is een extreem hoge "sales tax", je vindt zo'n hoge belasting nergens ter wereld tenzij in de EU of in Argentinië, dus tenzij je op een Argentijnse webshop koopt is er geen kans op verwarring.

Er zal wat de grote shops betreft op termijn wel duidelijkheid ontstaan van wie IOSS doet en wie niet.

Verder vind ik het woord "geregistreerd" ook ongepast, geen idee wie daar mee op de proppen gekomen is. Geeft de indruk dat de rest dan "niet-geregistreerd" en minder legitiem zou zijn, wat niet het geval is.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ehh...wacht...

Dus je moet 21% "tax" betalen op iets waar je al invoertax op betaald?
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

StarWing schreef:Kies seller met een distributiecentrum in europa, dan heb je dit probleem niet.
Niet alle goederen in zo'n magazijn zijn reeds ingeklaard waardoor je het risico loopt alsnog extra te moeten betalen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

inderdaad, het is onduidelijkheid troef.
Hier kwam een pakje van 31€ uit uk, bijkomende kosten waren ongeveer evenveel en ergens uitleg vragen lijkt niet evident...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

Op de verzendkosten moet je die 21% ook betalen :bang:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Even samenvatten (als ik het juist voorheb):

Je moet vanaf nu BTW betalen op *alle* goederen die je invoert van buiten de EU, a rato de BTW van het land waar je woont.
Die BTW wordt berekend op de kostprijs van het product PLUS de verzendkosten (men beschouwt die als deel van de waarde van het product).

Invoertaksen zijn nog iets anders.
Die betaal je nog altijd enkel op producten boven de 150 euro (opnieuw incl verzendkosten).
Het percentage daarvan hangt van het soort product af.
Op eventuele invoertaksen betaal je ook nog BTW.

Tenslotte is er de kost die zo wraakroepend is: de *aangiftekost* die pakjesbedrijven aanrekenen om de douaneaangifte te doen.
Dat is vaak een vaste kost, en bij bpost bv is dat 15 euro per zending (postnl daarentegen heeft zijn tarieven doen dalen naar 4 euro).
Dit is de kost die kan wegvallen *als* de webshop de BTW betaling zelf afhandelt.


Let er wel op dat het niet is omdat je pakje "verzonden wordt vanuit de EU", dat je daarom aan deze kosten ontsnapt.
Veel van de grote winkels gebruiken "bonded warehouses"; dat zijn magazijnen waarvan de spullen die erin liggen *nog niet ingeklaard zijn*.
Die magazijnen liggen dus wel op EU grondgebied (handig om snel te leveren), maar de goederen zijn nog niet "in de EU".


PS: op zich heb ik niks tegen het betalen van BTW; dat is geld dat onze staat kan gebruiken om ons systeem te financieren en onze concurrentiekracht een beetje te vrijwaren, en als je hoort hoe gehandicapten met recht op steun naar hun geld kunnen fluiten, hebben we dat wel nodig.
Dat de US vrijstelling geeft tot 800$ (en de eerste 1000$ daarna wordt aan 3% getaxeerd) zegt dus veel over hun "you're on your own" sociaal systeem.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 57 keer

Hier ook geen probleem met die 21%, zo kan ik onder de €150 kopen.
Voor die kabeltjes, printplaatjes, etc maakt dat toch niet zo veel uit, en de grotere dingen kan ik dan kopen zonder met de lotto te spelen qua extra kosten.
Gewoon hopen dat (in mijn geval) Aliexpress de BTW afhandeld zodat die inklaringskost niet moet betaald worden, we zien wel.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

ja en de BTW komt erbij op ALI sinds 0:01 :-) rustig verder shoppen zonder bijkomende torenhoge forfaits van Bpost.

(ik vraag me af waarom ze die eventuele aangiftes niet outsourcen naar China/India, die mannen hebben toch een computerke je moet ooit eens één document volledig opmaken daarna telkens copy en de adressen en goederencodes aanpassen en done moet je zelfs geen NL voor kennen)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Ik ken het specifieke proces niet maar is het gevaarlijk in context van privacy dat pakjesbedrijven de inhoud, prijs, origine en bestemming van een pakje weten?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

misterjo schreef:is het gevaarlijk in context van privacy dat pakjesbedrijven de inhoud, prijs, origine en bestemming van een pakje weten?
Dat hebben ze altijd al moeten weten. Alleen werd die regel meer overtreden dan die gevolgd werd.

Maar dus; nu dat er BTW in het land van bestemming wordt aangerekend, kunnen we die dan als BTW-plichtige dan ook terugvorderen?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Als ik mij niet vergis, moest je als BTW-plichtige altijd zelf de BTW voldoen (+ aftrekken) in de BTW-aangifte... Bij B2B wordt de BTW toch meestal verlegd naar de ontvanger bij invoer?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

misterjo schreef:Ik ken het specifieke proces niet maar is het gevaarlijk in context van privacy dat pakjesbedrijven de inhoud, prijs, origine en bestemming van een pakje weten?
Is idd noodzakelijke informatie voor douane die ze moeten vragen om aan wettelijke voorschriften te voldoen.

Het is ook niet nodig om de inhoud overdreven specifiek te beschrijven (maar ook weer niet te generiek), duidelijke categorieomschrijving is voldoende.
SpecialK schreef:Maar dus; nu dat er BTW in het land van bestemming wordt aangerekend, kunnen we die dan als BTW-plichtige dan ook terugvorderen?
Zoals al eens gezegd, geen IOSS voor B2B. Klassieke importprocedures blijven gelden.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

CCatalyst schreef:Zoals al eens gezegd, geen IOSS voor B2B. Klassieke importprocedures blijven gelden.
En hoe werkt dat dan concreet? Ik heb een BTW-nummer en bestel regelmatig kleine onderdeeltjes op Aliexpress. Ik heb tot nu toe altijd het "consumer" proces gevolgd omdat er toch geen BTW werd aangerekend. Voor een doos netwerkconnectors van 15 eur kan je nu moeilijk een officiële importprocedure opstarten.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Je moet je BTW-nr op de factuur laten zetten en dan moet je in je aangifte hier de BTW zowel voldoen als aftrekken. Nu is dat altijd zo, vroeger moest je de BTW aan de douane betalen en later aftrekken in je aangifte, maar da's afgevoerd als ik mij niet vergis.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb 3-4 maanden geleden de home assistant blue besteld hier:
https://ameridroid.com/products/odroid- ... 2365597730

Ik zie dit staan:
Subtotal
$159.95
Shipping
$31.08
Taxes
$0.00
Total
$191.03 USD

Dus taxen 0 euro. Hoeveel ga ik nog moeten bijbetalen ? 21% van 191,03 dollar ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Met huidige stand wisselkoers: ((159.95+31.08)*0.8415)/100)*21=33.76 EUR BTW

Vrijstelling invoerrechten gezien intrinsieke waarde minder dan 150 EUR en gezien dit soort goed niet onderworpen is aan invoerrechten.

Plus voorschottoeslag, ofwel IOSS ofwel koerier indien DDU. Indien DDU, kan uitgespaard worden door zelf de aangifte te doen bij de douane en de BTW te betalen.

Dus 33.76 EUR + (variabele) voorschottoeslag
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

Vanmorgen levering van een kabel via BPost, die hebben alvast niets gevraagd. Het item was natuurlijk gisteren reeds in hun bezit.

Voor een nieurwe bestelling komt de VAT idd erbij met een pop up boxje met volgende melding:
From 1 July 2021, AliExpress generally will need to collect VAT on sales of goods delivered to EU consumers, including circumstances where goods are delivered from outside of the EU with order value of up to EUR 150, or where goods are shipped from within EU where the seller is established outside the EU. For more information, please refer to the Help Center.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Amazon buiten EU rekent vanaf vandaag ook de BTW aan als het door hen verzonden wordt. Deden dat vroeger ook voor >22 EUR maar nu dus voor alle bedragen.

Een "geregistreerde" webshop dus in HLN-speak :-) :roll:

Voor bestellingen >150 EUR (dus niet eligible voor IOSS) werken ze zoals vroeger verder met Landmark (of UPS/DHL als je Express kiest) en doen ze DDP aangiftes waarbij je de BTW/invoerrechten aan Amazon voorschiet en dus niets meer moet betalen aan de postbode.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

CCatalyst schreef: Het is ook niet nodig om de inhoud overdreven specifiek te beschrijven (maar ook weer niet te generiek), duidelijke categorieomschrijving is voldoende.
Female head
en af en toe nog wel wat 'body parts'

Voor douane niet zo interessant maar ook eens heel subtiel "anoniem" pakketje dubbel gewrapped met zwarte plakband en label 'sextoy'...
Waren cosplay vleugeltjes :angel: (misschien voor iemand met een kippenfetish of zo)
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

CCatalyst schreef:Met huidige stand wisselkoers: ((159.95+31.08)*0.8415)/100)*21=33.76 EUR BTW

Vrijstelling invoerrechten gezien intrinsieke waarde minder dan 150 EUR en gezien dit soort goed niet onderworpen is aan invoerrechten.

Plus voorschottoeslag, ofwel IOSS ofwel koerier indien DDU. Indien DDU, kan uitgespaard worden door zelf de aangifte te doen bij de douane en de BTW te betalen.

Dus 33.76 EUR + (variabele) voorschottoeslag
Ok bedankt .. wel klote deze regel :-)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Net gelezen dat de inklaringskost vrijstelling niet geldt boven de 150 euro.
Da's wel jammer, want bpost rekent daar 32 euro voor aan.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Dat is echt absurd die inklaringskosten. Een paar weken terug een cadeautje van familie uit de US ontvangen voor onze dochter. De inklaringskosten waren evenveel als dat het cadeautje gekost heeft (of misschien wel meer zelfs)..
Moest je nu nog de keuze krijgen om zelf de inklaring doen.. maar nee, gewoon factuur.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ik voer hier alles in op de zaak waarop we een speciale vrijstelling hebben van het vooraf betalen van de BTW omdat we vroeger uit Taiwan en China veel import deden van IT materiaal. Tegenwoordig is dat wat stilgevallen... Maar die vrijstelling is ongelimiteerd in tijd... :-D

BTW nr. vermelden bij de naam van de bestemmeling + de bedrijfsnaam en vorm. En sindsdien nog NOOIT BTW en inklaringskosten moeten betalen op eender welk pakketje van Alibaba/Aliexpress.
Ik voer wel netjes alle Aliexpress facturen in de boekhouding en betaal er de BTW op, maar gezien het meestal onkosten / handelsgoederen zijn, recupereer ik de BTW op dezelfde aangifte (nuloperatie). :idea:

Hopelijk is dit vanaf 1/7 nog in orde, want er is echt wel veel interessants te vinden op Aliexpress, van spareparts tot handige gadgets.
Zoniet, spijtig, maar ik ga heus geen 21% BTW voorschieten + nog eens inklaringskosten van een 30 EUR voor prulletjes van 3-15 EUR...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Met dank aan uw laatste zinnetje - doel bereikt!
Daar moet het idd eens mee gedaan zijn! eindelijk terug wat lokaler….
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Probleem is dat sommige prulletjes je meestal niet lokaal vindt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik zal maar over geen prulletke beginnen.

Maar koop eens een deftig mechanisch toetsenbord in de EU je hebt weinig makers die geen merkproduct zijn terwijl je in Amerika en China veel aanbieders hebt van deze niche groep.

Dus dan moet je al gaan importeren want die merken bestaan niet in de EU.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Reden was het ondercutten van de lokale economie door China die steevast onrealistisch lage bedragen op de aangiftes kleefde waardoor op aankopen van ginder geen BTW betaald moest worden en op aankopen hier (vaak dezelfde geimporteerde goederen) dan weer wel. Reken daar dan ook nog eens de gesubsidieerde verzendkosten bij want "derdewereldland" :roll: waar onze handelaars ook niet konden aan tippen en zo was de oneerlijke concurrentie compleet.

In de VS blijkt dat allemaal geen probleem te zijn want de $800 de minimis gaat gewoon verder. Daar zijn sales taxes natuurlijk veel lager, kost verzenden niet zoveel als in Europa, en is er een sterkere "buy American" cultuur dan bij ons. De EU had ook dat kunnen doen: de BTW sterk verlagen en de verzendingen binnen de EU reguleren aan goedkopere tarieven, maar het zal wel gemakkelijker geweest zijn om gewoon de de minimis af te schaffen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

lacer schreef:Probleem is dat sommige prulletjes je meestal niet lokaal vindt.
Omdat ze ook niet lokaal gemaakt worden.
En als je ze lokaal vindt, kosten ze stukken meer.
En vaak is het dan nog exact hetzelfde ding.
Bv hdmi>vga converters aan 4 vs 20 euro.

Of, lang geleden, een remote shutter voor een nikon, hier 34 euro op amazon.de; op amazon.uk echter 17 dollar.
Okee, zonder sales tax, ma toch. Voor exact hetzelfde ding he, van dezelfde fabrikant.
Alleen voeren ze geen electronica uit vanuit de US.
Wat uiteraard een goedkoop excuus is om die markten uit te melken.

RE de US aanpak:
800$, en dan 1000$ aan 3%.
Als we dat hier doen zijn onze lokale handelaars vogels voor de kat.
Je mag de US niet vergelijken met de EU.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:[.
Als we dat hier doen zijn onze lokale handelaars vogels voor de kat.
Je mag de US niet vergelijken met de EU.
Zoals gezegd, de EU had ook kunnen kiezen om de sales tax (BTW) te cappen op een laag parcentage, en verzending van goederen intra-EU te reguleren zodat de dure tarieven eruit gaan, kwestie van "buy EU" organisch te stimuleren en mensen geen reden meer te geven om buiten de EU te kopen, zoals in de VS allemaal het geval is.

Maar de vrijstelling afschaffen zal wel makkelijker geweest zijn...
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Dik 46 euro extra mogen betalen voor een bestelling vanuit de VS van lang geleden ... laatste keer :p.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Had op 27 juni nog iets besteld op Amazon USA, prijs was 20 USD, ze hebben daar toen niets van BTW oid voor aangerekend. Enkel prijs item + verzendkost. Werd ingeklaard op 5 juli. En gewoon afgeleverd gisteren zonder kosten. DDP stond op het label, dus Amazon heeft de BTW dan maar gewoon uit eigen zak betaald. Als je nu hetzelfde item zou bestellen aan nog steeds dezelfde prijs van 20 USD rekent Amazon wel de BTW aan.

Iig lijkt deze overgang veel beter geregeld dan tijdens de brexit, waarbij voor een item op Amazon EU gekocht wel BTW werd aangerekend, maar toen het na nieuwjaar vanuit het VK verzonden werd je nog eens diezelfde BTW mocht betalen aan de postbode + kosten want alles dat voor nieuwjaar besteld was werd DDU verstuurd vanuit het VK. Heb dat toen wel geweigerd en daar uiteindelijk een terugbetaling voor gekregen. Nu sturen ze ook uit het VK gewoon DDP (of ook via IOSS vermoedelijk).
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Voor alle duidelijkheid, Aliexpress rekent nu zelf de 21% BTW aan.

Afbeelding


Nog steeds een stuk goedkoper dan Amazon. (15eur) :-D
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Gray schreef: Nog steeds een stuk goedkoper dan Amazon. (15eur) :-D
10.99 EUR bedoel je, of 38¢ meer. En woensdag (of morgen) bezorgd - met tracking - ipv op 1 augustus.

Afbeelding
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ah, ik vond deze op amazon.de (dacht dat de duitse doorgaans de goedkoopste was) maar goede tip, op amazon.nl is het in dit geval interessanter (je moet er dan wel 2 nemen voor gratis verzending) :)

Afbeelding
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Heb ik het correct verstaan dat zal aliexpress of gelijk welke andere niet Europese website BTW verrekend er dan geen invoerrechten moet betaald worden?
Dus bij geen BTW aangetekend moeten we aan bpost de BTW betalen en invoerrechten is dit correct? Dus aliexpress word dus enkel de BTW duurder voor goedkope zaken
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Daar komt het op neer.
Het leuke is nu dat je zorgeloos dingen tot 150 euro bij Ali kan bestellen.
Gewoon BTW betalen, en klaar.

Vroeger beperkte ik me effectief tot 22 euro (incl. verzendkosten) om geen onaangename verrassingen te hebben.

Terugsturen is nog wel altijd op je eigen kosten daar.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

kunnen nu boven de 22 € gaan
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”