AliExpress van 1 juli

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Weet iemand hoe het zit met AliExpress vanaf juli?
Wij hebben een brief gehad van bpost die ons erop wijst dat de 22 EUR grens wegvalt en er dus BTW+taksen+inklaring bijkomt.
Ik dacht dat Ali ook vanuit de EU ging verzenden?

En voor de duidelijkheid, wij kopen daar vooral prullekes, niet serieus.
Maar ik bedenk mij dan eveneens ook dat wij voorzichtig moeten gaan zijn op Amazon bij verkopers :-(
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Als mijn willekeurige internetbron correct is vraagt Aliexpress in het VK al op voorhand de BTW. Dit gaan ze waarschijnlijk bij verzendingen naar de EU ook doen. U betaalt dus bij aankoop 21% meer.

Ik hoop dat dit correcte informatie is maar neem het met een korrel zout.

Edit: zelf nagekeken. Je ziet het pas helemaal op het einde bij checkout (je moet een UK adres en telefoonnummer ingeven etc). Maar er komt effectief tax bij.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Bestelling minder dan 150 EUR kunnen ze vanaf 1 juli gebruik maken van de nieuwe vereenvoudigde Import One Stop Shop procedure waarbij ze maar 1 adres meer moeten hebben in de EU (niet meer in elk land) en waarbij de verkoper de toepasselijke BTW rechtstreeks kan aanrekenen aan de koper zodat het afgeleverd kan worden zonder kosten, in het bijzonder zonder de 24 EUR toeslag van bpost (maar de BTW gaat er voortaan dus wel bijkomen in de bestelling). De verkoper stort de volledige BTW dan maandelijks door aan het land dat ze gekozen hebben voor hun EU adres, en het is dan aan dat land om het totaalbedrag te verdelen onder de verschillende lidstaten waar besteld werd.

Als de verkoper de One Stop Shop niet toepast dan zal bpost (of koerier) achter geld komen vragen bij levering tenzij de klassieke DDP gekozen is waarbij de verkoper rechtstreeks het land waar geleverd wordt betaalt. Hetzelfde voor een bestelling met een waarde boven 150 EUR waarbij de One Stop Shop niet toegepast kan worden en invoerrechten vereist zijn.

De EU pusht de (grote) verkopers zoveel mogelijk in de richting van de One Stop Shop met incentives want anders zouden de douanediensten het niet aankunnen vanaf 1 juli. Ik veronderstel dat AliExpress dat ook zal doen.

In tussentijd nog een kleine 2 maanden om zoveel mogelijk te bestellen zonder BTW. Niet laten liggen.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

CCatalyst schreef:In tussentijd nog een kleine 2 maanden om zoveel mogelijk te bestellen zonder BTW. Niet laten liggen.
Hopelijk is het niet te lang onderweg, want de datum van aankomst telt...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

In de brief stond wel dat je dit niet meer aan de postbode kan betalen, maar op voorhand moet afrekenen via de my bpost-app.
Bied dan wel gemakkelijker de mogelijkheid om een zending te weigeren.
Tenzij ze ineens een incasso in je nek gaan duwen.

Mijn vrouw gaat voorlopig toch een afwachtende houding aannemen hierin.
Pakketjes waren wel tegenwoordig op minder dan 10 dagen in huis.
En meerdere van Ali werden reeds samen in een andere plastiek gedraaid.
Dus het zou nog kunnen, maar gaan het toch niet riskeren.
Billy.
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:52

Hier staat alles zowat uitgelegd: https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Als alles gaat zoals gehoopt zou de situatie beter moeten zijn na 1 juli ivm voor 1 juli (behalve het feit dat je altijd BTW mag betalen natuurlijk :evil: *).

Want bv marktplaatsen zoals AliExpress maar ook Amazon of eBay kunnen een algemene One Stop Shop voor hun marktplaats regelen en daarmee de BTW afhandeling voor iedereen die op die marktplaats verkoopt afhandelen. Een kleine verkoper uit China hoeft dan bv geen eigen BTW-nummer in de EU aan te vragen, die kan dat allemaal door AliExpress laten afhandelen.

Daarnaast zou ook die 24 EUR van bpost grotendeels verleden tijd moeten worden, toch voorzover verkopers buiten de EU instappen in dit systeem wat ze hopelijk zullen doen want voor de klant zal de ervaring een stuk beter zijn.

* Er toch nog eens aan herinneren dat een Amerikaanse consument tot 800 USD importeert zonder taksen, en sowieso al veel minder belastingen betaalt. Wie is er dan nationalistisch?
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 05 mei 2021, 17:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Billy. schreef:Hier staat alles zowat uitgelegd: https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu
Mercikes !
Dan zal Ali wel volgen daarin, want anders gaan ze veel klanten verliezen :lol:
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Billy. schreef:Hier staat alles zowat uitgelegd: https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu
Net eens gelezen op de site, maar welke zijn dan de geregistreerde webshops en welke niet?
Wie gaat dit dan bepalen?
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik had dezelfde vraag. Ik snap de voordelen van shoppen bij geregistreerde shops, maar hoe weten we welke dat zijn? De shops die zeggen geregistreerd te zijn gewoon geloven?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

CCatalyst schreef:Bestelling minder dan 150 EUR kunnen ze vanaf 1 juli gebruik maken van de nieuwe vereenvoudigde Import One Stop Shop procedure
Enig idee waarom dat niet zou kunnen bij bestellingen >150?
Uiteraard moeten die dan ook eventuele importtaksen bijbetalen, maar de inklaringskosten blijven een pijnpunt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef: Enig idee waarom dat niet zou kunnen bij bestellingen >150?
Uiteraard moeten die dan ook eventuele importtaksen bijbetalen, maar de inklaringskosten blijven een pijnpunt.
Heeft niets te maken met invoerrechten maar met het feit dat er samen met die One Stop Shop ook een vereenvoudigde aangifte procedure is waarbij dus onder meer de BTW niet meteen betaald moet worden aan de douane, dat mag 1 keer per maand gebeuren.

Bij >150 EUR blijft de klassieke aangifte met het administratief document van toepassing en die kan enkel gebeuren in het land van effectieve import.

Een en ander zou anders ook tot gevolg kunnen hebben dat een grote massa van de Europese import door 1 lidstaat verwerkt zou moeten worden (omdat die het minst moeilijk doet of het goedkoopst is om mee te werken oid) en douane in andere lidstaten met hun vingers zit te draaien.

Men heeft vooral de douanediensten willen ontlasten van die massa zendingen met lage waarde die men zou moeten taxeren voor uiteindelijk lage bedragen maar wel veel manuren en mogelijk chaos met lange verwerktijden. 't Was dat of de 22 EUR vrijstelling behouden (of verlengen) maar dat wilden ze niet want veel lidstaten hebben de inkomsten al in hun begroting gezet.

Dus eigenlijk moeten de douanediensten vanaf 1 juli minder doen voor meer BTW-inkomsten, maw meer geld voor politieke postjes. Slim gezien he van de EU :idea: .
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 05 mei 2021, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

En krijgen we dan ook een BTW-factuur zodat we voor professionele aankopen de BTW kunnen recupereren?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

jphermans schreef:
Billy. schreef:Hier staat alles zowat uitgelegd: https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu
Net eens gelezen op de site, maar welke zijn dan de geregistreerde webshops en welke niet?
Wie gaat dit dan bepalen?
De Europese kopers worden naar deze webshops gelokt om de invoerrechten niet meer te hoeven betalen. De prijzen van de goederen zullen ongetwijfeld stijgen hierdoor.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

One Stop Shop is enkel voor B2C, de grote meerderheid van de <150 EUR import. Voor B2B blijven de huidige procedures gelden.
jphermans schreef:Net eens gelezen op de site, maar welke zijn dan de geregistreerde webshops en welke niet?
NickG schreef:Ik had dezelfde vraag. Ik snap de voordelen van shoppen bij geregistreerde shops, maar hoe weten we welke dat zijn? De shops die zeggen geregistreerd te zijn gewoon geloven?
"Geregistreerde webshops" (nogal ongelukkige term vind ik) zijn diegene die de One Stop Shop gebruiken.

Hoe je dat gaat weten? Iig niet van bpost. De verkoper zal het op hun site vermelden, of ten laatste bij het afrekenen wanneer je ziet dat de BTW door hen al aangerekend wordt. Als de verkoper buiten de EU de toepasselijke BTW al aanrekent zal je ze niet meer aan de postbode moeten betalen (dubbel BTW betalen mag niet).
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Mja, en als een webshop met minder goede bedoelingen dan BTW aanrekent maar toch niet geregistreerd is? Dan krijg je achteraf nog een rekening, maar je geld is waarschijnlijk al weg... Nu zullen zo'n webshops niet lang blijven bestaan, maar elk slachtoffer is er natuurlijk én teveel.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Zal vooral een impact hebben op die zogezegde Belgische sites die eigenlijk shippen vanuit China. Ik denk dat Ali gewoon ook meer vanuit EU warehouses zal gaan shippen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

lithion schreef:Ik denk dat Ali gewoon ook meer vanuit EU warehouses zal gaan shippen.
Daarmee volgens mij ook dat distributiecentrum dat er in Luik ging komen?
En we merkten hier dat al veel meer samengevoegd wordt en dat er dan een afzender vanuit Brussel opstond.
Dus ze zijn het al aan het voorbereiden, dat is duidelijk.
Ook kwestie dat er tegenwoordig op minder dan 10 dagen geleverd wordt, daar het vroeger soms 8-10 weken kon duren.
Denk wel dat andere van die kleinere Chinese websites het wel moeilijker gaan krijgen.
En inderdaad, die in de EU met dropshipping.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

svermassen schreef: Denk wel dat andere van die kleinere Chinese websites het wel moeilijker gaan krijgen.
In principe niet, want de rompslomp vermindert voor wie altijd correct gehandeld heeft. Maar omdat de Chinezen altijd de waardes veel te laag declareerden gaat er voor hen wel rompslomp bijkomen, nu is BTW plots ook voor hen een zorg.

Heel dit nieuwe systeem is uiteindelijk ook een reactie op die misbruiken waar velen wel gretig van profiteerden, maar waar anderen voor opdraaiden.
robokat
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 aug 2017, 21:55
Bedankt: 7 keer

Ik vraag me af hoe ze onderscheid gaan maken tussen een pakje waarop na 1 juli correct BTW is betaald versus een pakje dat eerder werd besteld maar dat na 1 juli aankomt.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

weet er iemand waar we kunnen zien hoeveel btw en ander taxen we moeten betalen via aiexpress
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

glda19 schreef:weet er iemand waar we kunnen zien hoeveel btw en ander taxen we moeten betalen via aiexpress
21% btw bovenop wat je nu betaald.

DUs iets van €10 * 1.21 =12.10

De uk webshops zullen het wel weer horen donderen in keulen :lol:
Moesten die het verstand hebben om te verkopen zonder btw maar de meeste weten van niks.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

robokat schreef:Ik vraag me af hoe ze onderscheid gaan maken tussen een pakje waarop na 1 juli correct BTW is betaald versus een pakje dat eerder werd besteld maar dat na 1 juli aankomt.
Ahv documentatie bij de zending (of elektronisch).
q-tec schreef: De uk webshops zullen het wel weer horen donderen in keulen :lol:
Moesten die het verstand hebben om te verkopen zonder btw maar de meeste weten van niks.
Ze hebben daar ook VAT.

Maar idd, momenteel moeten die zero-rated naar de EU sturen. Let wel, ze mogen ook DDP doen, dus BTW aanrekenen en die dan doorstorten aan Belgische douane (meestal met koerier als tussenpersoon). Dat is altijd al een optie geweest.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Analyse van Staatsveiligheid ontdekt een groot spionagegevaar met Alibaba/AliExpress op Luik.

In het bijzonder zouden Chinese spionnen zich via AliExpress (te) gemakkelijk toegang kunnen verschaffen tot de beveiligde zones van de luchthaven van Luik alwaar ze zouden kunnen knoeien met vliegtuigen.

Daarnaast zou China kunnen dreigen met het vertrek van Alibaba op Luik als een middel om politieke druk uit te oefenen op ons land om bijvoorbeeld de kwestie met de Oeigoeren te negeren.

De redacteur van het artikel heeft gisteren Alibaba gecontacteerd, de woordvoerder beloofde een reactie voor het einde van de werkdag. Maar er werd nooit teruggebeld en toen de redacteur terug contact probeerde op te nemen werd er plots niet meer opgenomen.

Een en ander lijkt nu te versnellen na de DDoS-aanval deze week. Blijkbaar heeft China ook een aantal parlementsleden van Groen en Ecolo op hun zwarte lijst gezet omdat ze de toestand met de Oeigoeren aanklaagden. Mogelijk moet AliExpress dus weer hun biezen pakken of zullen er beperkingen worden opgelegd (geen toegang meer tot beveiligde zones van de luchthaven).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Blijkbaar heeft China ook een aantal parlementsleden van Groen en Ecolo op hun zwarte lijst gezet omdat ze de toestand met de Oeigoeren aanklaagden.
Dat is oud nieuws, nee?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210408_96374006
De groene jongen op Xi’s zwarte lijst
Nog maar net in het politieke bad en al staatsvijand van Peking. Ecolo-Kamerlid Samuel Cogolati is de eerste Belg die door China gesanctioneerd wordt, omdat hij de Oeigoerse mensenrechtenschendingen als genocide wil laten erkennen. ‘Ik heb niet de luxe om dogmatisch te zijn.’
De Chinese overheid had net tien ­Europeanen gesanctioneerd, als reactie op Europese strafmaatregelen voor de mensenrechtenschendingen in Oeigoerenkampen.
En midden in dat wereldnieuws stond de naam van Cogolati op de lijst, een jong ­Kamerlid voor Ecolo uit Hoei.
U wilt dat de Kamer de Chinese omgang met de Oeigoeren erkent als genocide. Waarom?
‘Als niemand iets doet, gaat China door. Lees de rapporten van Amnesty, Human Rights Watch en de BBC over gedwongen arbeid, sterilisatie, verplichte abortus.
De term "genocide" is interessant.
Trump heeft dat nog snel voor ie moest vertrekken afgekondigd, zodat ie zeker zelf niet de problemen moest gaan behandelen die die beslissing ging veroorzaken. Maar ten gronde is de discussie: is het genocide of niet.
Sommigen zeggen: nee, want er wordt niet massaal gemoord
Anderen zeggen: ja, want er is geboortebeperking met de harde hand (sterilisaties zonder consent etc) én hun taal/cultuur wordt actief kapot gemaakt
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

zeg wat met taksen en btw als we bv uit spanje Tsjechië
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

glda19 schreef:zeg wat met taksen en btw als we bv uit spanje Tsjechië
Verandert niks. BTW betalen aan de verkoper, zoals voorheen. Wordt altijd afgeleverd zonder extra kosten.

De BTW is ofwel die van het EU-land waar de verkoper zich bevindt, ofwel (vanaf de winkel een bepaalde omzet draait) onze BTW.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Hoe zit dat met zaken laten verzenden van bv Polen en Spanje via AliExpress
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk als het een magazijn in de EU is dat er niets verandert met de nieuwe regelgeving.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Opgepast met zaken verzenden van Ali vanuit de EU.
Dit kan een bonded warehouse zijn.
Dat is een opslagruimte in de EU, die zich niet in de EU douaneruimte bevindt.
Maw de goederen in zo'n bonded warehouse zijn nog niet ingeklaard.
Hopelijk worden ze dan wel zonder administratiekosten afgerekend met BTW (en invoerrechten als het items >150 euro zijn).
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Niemand het opgevallen dat er in de rode kader van de Bpost brief een fout staat?

Rechtreeks ipv rechtstreeks. 8)

Vroeg iemand aan mij of het geen valse brief was omdat het in slecht Nederlands werd opgesteld.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik heb niet eens een brief oid gekregen en ik bestel regelmatig van buiten de EU (weliswaar Amazon en niet Ali).

Ik heb indertijd - al lang geleden - wel eens een algemene opt-out van alle marketing bij bpost gedaan. Dat was nog onder de oude "Privacywet," de voorganger van de AVG.

Nu, als je de tracking opent van een pak van buiten de EU staat er een link naar dezelfde informatie.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik heb op 21 mei een afscheidsbestelling geplaatst bij Aliexpress en vandaag reeds ontvangen. Koste 45 euro en het is er door gekomen zonder enige toeslag.

Het was iets dat ik niet nodig heb maar al lang op mijn 'zou toch wel leuk zijn' lijstje staan had. Leek mij het moment het te kopen;
https://www.aliexpress.com/item/1005001569007502.html

Lijkt correct te werken. Heb wel nog niets gevonden dat radioactief is. Wel achtergrondstraling natuurlijk.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

WalterB1 schreef:Lijkt correct te werken. Heb wel nog niets gevonden dat radioactief is. Wel achtergrondstraling natuurlijk.
Oma's "glow-in-the-dark" uranium glaswerk, thorium gloeikousje, oude rookmelder (americium)... Betreft telkens extreem lage waardes die niet schadelijk zijn voor de gezondheid, maar wel boven de achtergrondstraling liggen en dus opgemerkt zullen worden (als je de teller er vlak tegen houdt).
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ik krijg hoe langer hoe meer het niet meer uitgelegd aan vrienden/collega's, familie.

De dochter wil nu nog iets bestellen, want die btw betaal je nu al hoor. Nee. Ja maar, het mag wel want je betaalt nu toch al in inklaringskoeten? Nee. Ja maar ik heb dat toch net gelezen? Gewoon BTW betalen en ok he. NEEHEE.

Idem vrienden en collega's. Ik denk dat er nog veel ogen zullen trekken binnenkort. Gewoon omdat het systeem ondoorzichtig is. Is dat nu zo moeilijk om een lijst op te stellen van shops buiten de EU welke wel btw zullen afdragen?
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Weet niet of dit al bod is gekomen, maar best ook opletten met Amazon. Recent rubberen rolletjes besteld voor m'n canon scanner bij Amazon.fr. Daarbij niet goed opgelet, en verkoper was in UK gevestigd. Heb ik toch mogen bijna 50 euro betalen aan de postbode op en waarde van ook ongeveer 50 euro.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het was vermoedelijk een "third party" verkoper dan?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Heb je dit ook aan amazon gemeld? Ben benieuwd naar hun reactie...

PS: zelf baal ik wel van deze nieuwe wetgeving... Ik koch veelal dingen die net NIET in Europa beschikbaar waren, en ik was er bereid voor te wachten.
Ook kocht ik heel wat dingen op ebay en niet op aliexpress vanuit andere landen (bv. Japan/Korea), deze verkopers zullen redelijk zeker niet "geregistreerd" zijn en dus meteen 3x duurder. (producten zijn vooral rond de 10€)

Maar wat me vooral stoort: ik vind het niet erg BTW te betalen, met veel plezier... Maar 15€ per pakje aan bpost? Da's toch beetje te veel van het goede dan... In meeste andere landen is dat 4-5€ (wat dan nog veel is, maar dan kun je tenminste proberen zoveel mogelijk te betsellen in 1 keer)
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Gisteren ook zoiets gehoord... Blijkbaar hangt het bij ali af van shop tot shop of ze btw innen. Sorry maar dan kan je er echt gewoon niets meer bestellen. Te gek voor woorden.

Nu, vermoedelijk slechts een kwestie van tijd voor alles ook vanuit de eu vertrekt. Die Chinezen gaan echt geen grote afzetmarkt zomaar prijsgeven.

Ik kocht er voornamelijk dingen die hier niet te vinden zijn of die hier 10x zo duur waren voor hetzelfde. Meestal niet iets elektronisch. :P
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

svermassen schreef:
Billy. schreef:Hier staat alles zowat uitgelegd: https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu
Mercikes !
Dan zal Ali wel volgen daarin, want anders gaan ze veel klanten verliezen :lol:
Alleen EU klanten, is gewoon belachelijk, in US is het 22euro bedrag gewoon 800$
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”