weet niet of hier fortinet goeroe's zitten.
Zit met het volgende probleem.
Fortigate 90D.
Momenteel 1 hardware switch met 1 poort in (lan).
Op die poort zit default(native) lan geconfigureerd en enkele vlan's en deze gaat naar switch.
Nu zou ik die overige 13 poorten gewoon als switch willen gebruiken en aan default lan willen hangen.
Ik kan 2de hardware switch aanmaken en 13 poorten er steken en extra fysieke link naar swich maken.
Dit wil ik niet want dan verlies ik 2 poorten.
Bestaat de mogelijkheid om de overige 13 poorten te hangen aan de default lan van poort 1 zonder de andere vlan's die op poort1 zitten ook te exposen op de 13 overige poorten.
fortinet firewall vraagje
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Fortinet ... aah .. (zware) haat/ (kleine) liefde relatie mee. Sommige dingen doen ze goed, maar eigenlijk is FortiOS telkens weer een release kiezen waar enkel bugs inzitten waar je weinig/geen last van hebt 
Anyway .. wat je vraagt kan niet met een FortiGate. Fortinet gaat ervanuit dat de interne poorten/switch in een FortiGate firewall ENKEL dienen als 'trunk' poorten om andere switches aan te sturen. Access-poorten op de Firewall bestaan niet bij FortiGate, daar heb je dus een (forti)switch voor nodig.
Leuk die commerce hé
De enige manier is dus inderdaad aparte fysieke switches per vlan te maken, waardoor je dus meer poorten/kabels nodig hebt of er een switch aan te hangen.
Succes !

Anyway .. wat je vraagt kan niet met een FortiGate. Fortinet gaat ervanuit dat de interne poorten/switch in een FortiGate firewall ENKEL dienen als 'trunk' poorten om andere switches aan te sturen. Access-poorten op de Firewall bestaan niet bij FortiGate, daar heb je dus een (forti)switch voor nodig.
Leuk die commerce hé

Succes !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 120 keer
Eindelijk iemand die er ook zo over denkt !!Sasuke schreef:Fortinet ... aah .. (zware) haat/ (kleine) liefde relatie mee. Sommige dingen doen ze goed, maar eigenlijk is FortiOS telkens weer een release kiezen waar enkel bugs inzitten waar je weinig/geen last van hebt
Man wat heb ik de laatste 3 jaar al gevloekt op die FortiBucht (veranderd van werk, komende van Palo Alto firewall)
On topic: persoonlijk vind ik het geen goed idee om je first line defence en access layer (end user devices) op hetzelfde toestel te draaien. Zeker niet in een professionele context.
eeeeeeeen terug off topic: Wifi controller op dezelfde Fortigate box ?! Wat een miserie !
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 36 keer
tis voor thuisdidi79 schreef: On topic: persoonlijk vind ik het geen goed idee om je first line defence en access layer (end user devices) op hetzelfde toestel te draaien. Zeker niet in een professionele context.

Ne palo alto zit niet binnen mijn budget.