Verplichte laadpaal bij nieuwbouw- en renovatieprojecten

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Een collega van me zegt dat een laadpaal verplicht gaat zijn bij een nieuwbouw of een grondige renovatie,
dat is een nieuw gestemde wet van vorige maand. Als je dan verder wat kijkt dan staat er ook wel dat je de kabels moet voorzien en als je dat niet doet dan kun je een boete krijgen.
Maar als ik nu geen auto meer wil en alles met de fiets doe dan is dit toch allemaal voor niets ?

https://www.tijd.be/netto/analyse/vastg ... 89168.html
https://omgeving.vlaanderen.be/vanaf-11 ... vlaanderen
https://codex.vlaanderen.be/PrintDocume ... e#H1102386
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Als ik het berichtje van de tijd juist begrijp gaat het vooral over grotere projecten waar parkings voorzien zijn en niet gewoon huizen.
Vooral parkings aan winkels.

Codex tekst is ook bij gebouwen voor bewoning maar met parkingplaatsen (vooral appartementsgebouwen) en renovaties aan parking of elektriciteit van de parking.

(dus geen parking voor auto's meer voorzien maar dat ik ook niet altijd een optie :lol: )
Laatst gewijzigd door tien op 28 apr 2021, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Goed lezen :

De beslissing van de Vlaamse regering geldt voor alle residentiële gebouwen die vanaf 11 maart 2021 nieuw worden gebouwd of worden gerenoveerd en minstens twee parkeerplaatsen hebben.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Ramaht schreef:Goed lezen :
na andere teksten idd ook bij bewoning.
Voor je eigen huis als je geen auto meer wil zie ik dus geen probleem. (ik zit hier in verbouwingen en geen auto dus moest wel nalezen :lol: Wat er voor de rest nog gebeurd is zonder aanvraag, enkel als ik premies zou willen maar die extra miserie geen tweede keer. Hier nu alles Belgisch.)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

AnD schreef:Als je dan verder wat kijkt dan staat er ook wel dat je de kabels moet voorzien en als je dat niet doet dan kun je een boete krijgen.
En zelfs als dat het geval moest zijn: een 32A zekering met een 3G6/5G6 aan is ook niet het einde van de wereld hé :)?
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

Wat is dan de meest propere manier om de kabel te steken, maar niet aan te sluiten. Hoe werk je dat dan af, ipv gewoon rond te slingeren?
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bababa schreef:Wat is dan de meest propere manier om de kabel te steken, maar niet aan te sluiten.
Je steekt een zekering en je zet die af.
Hoe werk je dat dan af, ipv gewoon rond te slingeren?
Je laat de kabel toekomen in een aansluitdoos en je zet op elke draad een WAGO klem.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

heist_175 schreef:
AnD schreef:Als je dan verder wat kijkt dan staat er ook wel dat je de kabels moet voorzien en als je dat niet doet dan kun je een boete krijgen.
En zelfs als dat het geval moest zijn: een 32A zekering met een 3G6/5G6 aan is ook niet het einde van de wereld hé :)?
Dat is ook niet, zeker als je in die sector zit. ;-)
Maar wie zou dat dan komen controleren of dat er allemaal is ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

AnD schreef:
heist_175 schreef:
AnD schreef:Als je dan verder wat kijkt dan staat er ook wel dat je de kabels moet voorzien en als je dat niet doet dan kun je een boete krijgen.
En zelfs als dat het geval moest zijn: een 32A zekering met een 3G6/5G6 aan is ook niet het einde van de wereld hé :)?
Dat is ook niet, zeker als je in die sector zit. ;-)
Maar wie zou dat dan komen controleren of dat er allemaal is ?
De keuringsinstantie die je elektrische installatie komt keuren zeker?
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Is toch hetzelfde verhaal als met de verplichte rookmelders die je in huis moet plaatsen. Komt toch ook niemand keuren.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:
AnD schreef:Als je dan verder wat kijkt dan staat er ook wel dat je de kabels moet voorzien en als je dat niet doet dan kun je een boete krijgen.
En zelfs als dat het geval moest zijn: een 32A zekering met een 3G6/5G6 aan is ook niet het einde van de wereld hé :)?
Vergeet de aparte Type B differentiaal niet die om een of andere rare reden ‘verplicht’ is, die kost (naargelang waar je hem koopt) al snel behoorlijk wat.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

NuKeM schreef: Vergeet de aparte Type B differentiaal niet die om een of andere rare reden ‘verplicht’ is, die kost (naargelang waar je hem koopt) al snel behoorlijk wat.
Ik zie niet in waarom.
Je kan ook opladen aan een stopcontact, dat hangt evenmin aan een type-B.
Ik ga er vanuit - assumption is the mother of all f*** indachtig - dat de bijkomende afzekering etc in de laadpaal zit en niet in de zekeringkast.
bv zoiets: https://www.cablesoolutions.shop/nl/pul ... fasen.html
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

NuKeM schreef:
heist_175 schreef:
AnD schreef:Als je dan verder wat kijkt dan staat er ook wel dat je de kabels moet voorzien en als je dat niet doet dan kun je een boete krijgen.
En zelfs als dat het geval moest zijn: een 32A zekering met een 3G6/5G6 aan is ook niet het einde van de wereld hé :)?
Vergeet de aparte Type B differentiaal niet die om een of andere rare reden ‘verplicht’ is, die kost (naargelang waar je hem koopt) al snel behoorlijk wat.
Je hebt ook laadpalen waar dit niet bij nodig is.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Ik zie niet in waarom.
Je kan ook opladen aan een stopcontact, dat hangt evenmin aan een type-B.
Ik ga er vanuit - assumption is the mother of all f*** indachtig - dat de bijkomende afzekering etc in de laadpaal zit en niet in de zekeringkast.
bv zoiets: https://www.cablesoolutions.shop/nl/pul ... fasen.html
Ik zie ook niet in waarom hoor, maar het is blijkbaar iets wat men aanbeveelt/verplicht…
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”