Temperatuursensor van een Warmtepomp

Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik heb een kleine warmtepomp, die eigenlijk bedoeld is voor een zwembad, maar ik gebruik die om een bubbelbadje mee te verwarmen.
Ze gaat immers tot 40°c, en wel zwembad verwarm je tot die temperatuur, toch ?

Volgens de handleiding kan je de minimum omgevingstemperatuur instellen waarbij de WP zijn werk mag beginnen doen.
0°c tot 15°c, dit is echter vast ingesteld op 11°c.

Voor ik dat ding open doe, vraag ik me af:
- ik haal de sensor er af, en vervang die door 'iets' dat aangeeft dat het (bvb) 15°c is.

Kan dat ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Werkt het met een thermistor ? Zo ja, dan moet je de weerstand meten bij 15gr en dan vervangen door een vaste weerstand. Denk ik ...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Of je zoekt het modelnummerke op van die thermistor en kijkt wat het weerstandsbereik is, vervangt die dan door een potentiometer en je kan nog regelen ook...

J.

edit: maar als je dit moet vragen laat je'm misschien beter dicht...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

wees gerust: je wil die niet onder de 11° opstarten

immers: dan vriest hij toe
(been there, done that)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ok, dat wil ik best geloven, maar waarom hebben ze dan die parameter er in gezet die aanpasbaar was denk ik dan ?

En als dat effectief zo is, dan blijf ik er beter af. Want om dan te kiezen om tot 10° of 9°, 8... te gaan, dan is dat werk misschien niet de moeite waard.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik gebruik ook een zwembad warmtepomp voor het verwarmen van mijn spa & sww boiler.
Werkt perfect tot 40°c maar de buitentemperatuur mag niet te laag zijn opdat een weerstand interessanter is. Ik probeer de delta T onder de 30°c te houden anders valt mijn COP onder de 2. Daarna zakt het snel een delta T van 35°c geeft een COP van 1.3.

Je parameters zijn sowieso wel aan te passen via de installateursmodus. Probeer daar toegang toe te krijgen voor je gaat modden, Succes!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Je hebt het dan over het verschil in temperatuur tussen de omgeving het de temperatuur van het water wat het op dat ogenblik is (?)

Toegang tot de installateur-mode kreeg ik niet (van toppy.nl) en verder niets te vinden van die wp. Ik zou hem al moeten open doen om te weten welke controller er in zit, om dan op basis daarvan te zoeken welke wp die nog gebruikt. Het lijkt me sterk dat die een controller hebben die _enkel_ voor hun pomp is gemaakt. Het is hun huismerk.

Het gaat trouwens over deze pomp:
https://www.toppy.nl/product/14590/w-ea ... epomp.html

COP-waarde bij 15° 4,18
COP-waarde bij 26° 5,17

Bijkomend antwoord van Toppy
Ik heb dit nagevraagd maar ze hebben hier inderdaad een blokkade opgezet. Dit doen ze omdat er geen bypass vereist is die de flow regelt. Zou je deze parameter aanpassen dan loop je in de praktijk van storing in storing. Ik heb even goed rondgekeken, maar we hebben geen enkele warmtepomp beschikbaar waarbij dit mogelijk is. Alle fabrieken zetten dit vast, vast niet voor niets.
Verder: de pomp doet het wel super goed (toch zeker voor een badje van <1000 L.)
Ik heb nu wel wat energie verlies omdat er telkens een slang van 1 m open en bloot ligt, daar waar bij de het origineel alles heel compact was en het in totaal met moeite over 50 cm gaat.

Circulatiepomp verbruikt nu 400w (origineel 50w)
Verwarming verbruikt nu 550w (op moment van schrijven, zal dus variëren doorheen de dag), originele verwarmer: 2x1100w (die had ik individueel inschakelbaar gemaakt met een Shelly)

Gisteren avond uit het bad gegaan toen het nog 37° was (uiteindelijk gewoon pomp+wp afgezet toen we er nog inzaten), het was 39° toen we er in gingen. Deze ochtend na een heel koude ochtend (3°) was het nog 30°, pomp+wp waren uitgeschakeld.

Aangezien ik de originele koppelstukken (inlet/outlet) aan de orignele module (pomp/verwarming/blower) heb laten zitten (ik heb mij 2 losse vervangslangetjes van Intex gekocht) kan ik op koude momenten de originele module aansluiten (wat we van half februari tot half maart hebben gedaan), en daarna mijn eigen geknutselde installatie.

Ik denk dat ik dus gewoon van de WP ga afblijven, en alles gebruiken zoals het nu is.

Als er iemand een Intex Pure Spa heeft, en die wil weten welke koppelstukken nodig zijn, ik heb alles hier genoteerd.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Je zou wel op een andere manier kunnen testen.
Oude kamerthermostaat met bimetaal had een serieuze overschoot en om dat te voorkomen zater net onder de bimetalen spiraal een weerstand. Op het ogenblik dat de verwarming nodig was warmde die al een beetje bij.

Dus hier zou je ook een beetje warmte van een weerstand kunnen gebruiken om te doen lijken dat het warmer is.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Off topic, maar het ligt wel in het verlengde van de originele vraag:

Wanneer heeft een WP dan het meeste rendement ?
bvb in het geval van de WP voor het zwembad.

Buiten +15°, zwembad water 15°
Buiten +15°, zwembad water 25°
Buiten +25°, zwembad water 15°
Buiten +25°, zwembad water 25°

Voor onze geothermische WP is dat minder relevant denk ik, want het water uit de bodem varieert slechts enkele graden (?)

Maar wat met iemand die een Warmtepomp lucht water heeft, ook om zijn huis te verwarmen.
Is daar het rendement hoger als het -10° is, omdat het binnen in huis bvb al 20° is, of is het hoger als het buiten +10° is ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

ygeffens schreef:Off topic, maar het ligt wel in het verlengde van de originele vraag:

Wanneer heeft een WP dan het meeste rendement ?
bvb in het geval van de WP voor het zwembad.

Buiten +15°, zwembad water 15°
Buiten +15°, zwembad water 25°
Buiten +25°, zwembad water 15°
Buiten +25°, zwembad water 25°

Voor onze geothermische WP is dat minder relevant denk ik, want het water uit de bodem varieert slechts enkele graden (?)

Maar wat met iemand die een Warmtepomp lucht water heeft, ook om zijn huis te verwarmen.
Is daar het rendement hoger als het -10° is, omdat het binnen in huis bvb al 20° is, of is het hoger als het buiten +10° is ?
Het principe is simpel, hoe lager het temperatuurverschil tussen de 2 mediums hoe efficiënter.
Een WP verplaatst warmte, hoe kleiner het temp verschil hoe makkelijker dat is.

De meerwaarde van geothermie is dat dit steeds warmte kan onttrekken of toevoegen (igv koeling) aan grondwater van ~11°c.
Als de buitentemperatuur tijdens het verwarmen onder die 11°c zit doe je zo winst. Is het buiten warmer dan zal is een lucht/lucht warmtepomp efficiënter. Zelfde principe met koeling.
Dit is wel een simplificatie, hangt nog van technische factoren aan mbt de aard van het toestel.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

In het geval voor de WP van het zwembad:

wil dat dan ook zeggen dat wanneer ik de WP op een zonnige plaats zet, waar vermoedelijk de omgevingstemperatuur ook wat hoger ligt, het rendement ook hoger is?

Nu staat die achter het tuinhuis, op een plek waar haast nooit zon komt.

Niet dat ik die zomaar kan verplaatsen, maar goed.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ja, staat hier ook in volle zon.
Toch wel een heel temp verschil aan het water dat in het zwembad komt, als die 's morgens draait aan pakweg 15°C tegenover midden in de dag aan 30°C (of meer in de zon).
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”