Injectietarief voor prosumenten wordt overwogen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

Op Zonstraal vond ik de link naar een interessant document van de Vreg :
https://www.vreg.be/nl/document/cons-2021-02

Op blz 108 lees ik - tot mijn grote verbazing - over een injectietarief voor prosumenten (dat weliswaar voor onbepaalde tijd uitgesteld is).

Dus m.a.w. we gaan in de toekomst mogelijk moeten betalen voor de electriciteit die we op het net zetten (alleen van toepassing voor de prosumenten die een digitale meter hebben).

Bij verder rondneuzen op de VREG-site zou dit echter wel meevallen : het zou gaan om 1,2 tot 1.5 Euro per MwH.
Bron : https://www.vreg.be/nl/faq/toekomst-net ... nen-en-kmo

Ze zouden deze mogelijkheid nog aan het bestuderen zijn.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Uiteraard niet, want daar is amper geld mee te verdienen dus... Er zijn betere manieren om in uw zakken te zitten zoals we allen wel gezien hebben.

Alsook, je kan geen digitale meter meer in combinatie met prosumententarief hebben.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

De raad van state heeft beslist dat bij een digitale meter het prosumententarief niet forfetair of gebaseerd mag zijn op een fictief verbruik. Aangezien bij een digitale meter het exact verbruik kan bepaald worden.. Hierdoor moeten mensen met een digitale meter het huidige forfetair prosumententarief niet meer betalen. Als men dit toch wil factureren moet dit op reëel verbruik gebaseerd zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je weet dat energie maar een heel klein stukje is van uw factuur: 5-7 eurocent per kWh op een totaalkost van 25eurocent per kWh,
als je weet dat de terugleververgoeding van "overschot" van PV (wat je niet zelf verbruikt of stockeert in een eigen batterij) maar 4 - 5 eurocent per kWh is,
zou een injectietarief van zelfs maar enkele eurocenten de overschot van PV-stroom meteen afsnijden: ik laat dan in mijn omvormer inregelen dat er niet gevoed mag worden naar het net. Dat zou de doelstellingen voor groene energie in Vlaanderen compleet onderuithalen.

De VREG heeft met hun laatste beslissing (capaciteitstarief) al getoond dat ze niet voor de burgers rijden, maar wel voor de distributienetbeheerders (DNB's).
Voor de DNB's zou dat injectietarief wél goed zijn, een natte droom zelfs. Omdat de burgers dan geld zouden toeleggen op injectie en ze dus hun injectie zouden verminderen/stoppen, zouden de DNB's terug in het "oude" verhaal van centrale opwekking en een centraal gestuurd "grid" uitkomen. Dat zou betekenen dat de DNB's niet of veel minder moeten investeren in het net, wat ze overigens al jaren vertikken om te doen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Dat een (het) capaciteitstarief in beide richting gaat tellen in de toekomst staat eigenlijk in de sterren geschreven, ik gok op 2025.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bruma schreef:Dat een (het) capaciteitstarief in beide richting gaat tellen in de toekomst staat eigenlijk in de sterren geschreven
Dat is niet zo logisch als je het doet uitschijnen, want als mijn PV-overschot naar mijn buur gaat, betaalt hij toch de volle pot (aan vergoedingen voor het net), hoewel er geen hoog- en middenspanningsleiding aan te pas is gekomen...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Dat zou ook niet eerlijk zijn, maar dat is in België niets als het op taksen aankomt.

Ben eens benieuwd naar de detail-regeling van Decathlon, want dat is uiteindelijk geen energieleverancier.
Ergens moet daar toch "iets" van naar de netbeheerder gaan.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Dat is niet zo logisch als je het doet uitschijnen, want als mijn PV-overschot naar mijn buur gaat, betaalt hij toch de volle pot (aan vergoedingen voor het net), hoewel er geen hoog- en middenspanningsleiding aan te pas is gekomen...
Dat wordt blijkbaar altijd vergeten...
Ik woon naast een grote slagerij. Die man heeft een gigantische koeltoog en een paar koelcellen. Ik durf er gif op nemen dat mijn overschot nooit voorbij zijn deur geraakt.
Maar hé, ik belast het net wel zwaar hoor. :roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

en dan nog, een koperkabel verslijt niet meer of minder als er meer of minder stroom doorgaat hoor…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De DNB's willen - en ze krijgen alle mogelijkheden via de VREG van de Vlaamse overheid - vooral NIET investeren in hun net, wat zou betekenen dat ze transformatoren moeten aanpassen. Dat is een kostelijke zaak, dus hun vrees voor kosten is terecht. Liever de burger belasten met tarieven - opnieuw: met de zegen van de VREG - dan te investeren in een net dat waarlijk future-proof is.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Weeral iets waar de politiek/wetgever enorm te kort schiet.
Als het door de politiek niet hard gemaakt wordt in wetgeving, dan zal je niets kunnen afdwingen.
En dan denken die partijen, laten we maar eens lekker ons zakken vullen.
Want veel meer dan een spraakbarak zijn velen van zulke clubkes niet.

Dezelfde kluchten zie met de NMBS, bpost, ....
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:
bruma schreef:Dat een (het) capaciteitstarief in beide richting gaat tellen in de toekomst staat eigenlijk in de sterren geschreven
Dat is niet zo logisch als je het doet uitschijnen, want als mijn PV-overschot naar mijn buur gaat, betaalt hij toch de volle pot (aan vergoedingen voor het net), hoewel er geen hoog- en middenspanningsleiding aan te pas is gekomen...
Dat is inderdaad een moeilijke te accepteren.
Ik kan begrijpen dat die kWh elektrisch maar 4 à 5 cent waard is in het beste geval.
Anderzijds is het lokale energie die het distributienet niet verder belast en toch ook z'n nuttige bijdrage heeft (in hoeverre relevant want elektriciteit kan ook geleverd worden op niet-zonnige dagen).
Waarom mijn buren zonder zonnepanelen dan weer wel de volle pot moet betalen is even onfair als er niks voor krijgen als ZP eigenaar want waar gaat dat geld naartoe?
svermassen schreef:Ben eens benieuwd naar de detail-regeling van Decathlon, want dat is uiteindelijk geen energieleverancier.
Ergens moet daar toch "iets" van naar de netbeheerder gaan.
Het nadeel is dat dit enkel kan bij dezelfde energieleverancier als Decathlon, die niet noodzakelijk voor jou de voordeligste is.

Mijn opinie is dat de doorvoering van dit gehele systeem veel te vroeg is, zonder een correct kader.
Eerst iedereen met een digitale meter, wat is er verder mis met energie te verkopen/schenken aan bijvoorbeeld familie (al was het mits enige distributiekost).
Joe de Mannen schreef:en dan nog, een koperkabel verslijt niet meer of minder als er meer of minder stroom doorgaat hoor…

J.
Koper niet, transformatoren onder andere wel (warmte is nooit positief voor de levensduur van componenten).
Alhoewel... ik heb hier enkele koperen en aluminium latten liggen die 60 jaar goed belast zijn geweest... Niet verslijten dat zou ik niet durven zeggen ;-)
heist_175 schreef:De DNB's willen - en ze krijgen alle mogelijkheden via de VREG van de Vlaamse overheid - vooral NIET investeren in hun net, wat zou betekenen dat ze transformatoren moeten aanpassen. Dat is een kostelijke zaak, dus hun vrees voor kosten is terecht. Liever de burger belasten met tarieven - opnieuw: met de zegen van de VREG - dan te investeren in een net dat waarlijk future-proof is.
Investeren in verzwaring van ondergrondse trajecten is ook geen gemakkelijke hé.
Een wijktransformator van de grootteorde 600 kVA kost nu ook niet zo veel hoor.
Elektrisch rijden voor een groot deel van de bevolking is nog veraf met alle beslissingen die recent genomen worden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ah nee?

Capaciteitstarief omdat we niet allen gelojktijd teveel zouden verbruiken, is wat ze ons doen geloven. Als iedereen zijn EV gaat opladen ... heeft iedereen op korte termijn (het geld voor) een EV?
Laat me niet lachen, je hoort niet dat wijken zonder stroom zitten omdat iedereen gelijktijdig verbruiken. De laatste jaren zijn de toestellen zelfs zuiniger geworden.

Waar je wel van hoort is dat PV omvormers uitvallen (zonnestroom niet omzetten) gezien de spanning op de lijn te hoog wordt. Er zijn al (te)veel PV installaties in die wijk. En er zullen er nog steeds (veel) bijkomen. We zijn al met zo'n 500.000 vermoed ik, véél méér dan EV's.
Het staat nu niet in de sterren geschreven dat je quasi verplicht bent een PV te voorzien bij nieuw- of verbouw.

De DNB's willen de kabels niet verzwaren voor verbruik (dus ook niet voor injectie).
Nu heb je misschien nog een buur zonder PV, straks misschien niet meer en valt je omvormer uit.

Besluit: momenteel is het te druk bij zonnige periodes op sommige plaatsen en het aantal plaatsen stijgt met de dag, maar momenteel krijgt men capaciteitslimitering voor PV's (nog) niet verkocht. Elders bestaat het wel al, al of niet in een andere vorm (productielimitering).
heist_175 schreef:
bruma schreef:Dat een (het) capaciteitstarief in beide richting gaat tellen in de toekomst staat eigenlijk in de sterren geschreven
Dat is niet zo logisch als je het doet uitschijnen, want als mijn PV-overschot naar mijn buur gaat, betaalt hij toch de volle pot (aan vergoedingen voor het net), hoewel er geen hoog- en middenspanningsleiding aan te pas is gekomen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Er zijn hier heel wat bedrijvenzone's vlakbij.
Die hangen op middenspanning en betalen - als ik mijn overschot op het net zet - ook bij aan de hoogspanningsnetbeheerder, hoewel mijn overschot niet langs het hoogspanningsnet moet om tot bij hen te raken.

En als er een dag is dat de PV's meer opwekken dan er in heel België verbruikt wordt, dan shippen we die elektriciteit toch gewoon naar een ander land? Waarom zouden we enkel importeren als wij een tekort hebben en niet exporteren als we een teveel hebben?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Dan betalen ze bedrijven om het te verbruiken op dit moment. Later misschien goedkoop elektrische wagen laden op zo'n momenten alhoewel, dat zou de consument ten goede komen en daar staan ze niet echt voor.

Misschien beter een kabel recht naar de buren, 10 cent per kWh, geen distributiekost :twisted:
Handers
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 feb 2021, 10:19
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

heist_175 schreef: En als er een dag is dat de PV's meer opwekken dan er in heel België verbruikt wordt, dan shippen we die elektriciteit toch gewoon naar een ander land? Waarom zouden we enkel importeren als wij een tekort hebben en niet exporteren als we een teveel hebben?
Dat exporteren gebeurd al op zonnige én winderige dagen.
Op zulke dagen moet men de buitenlandse afnemers betalen om het Belgische overschot te verbruiken...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

bruma schreef: Waar je wel van hoort is dat PV omvormers uitvallen (zonnestroom niet omzetten) gezien de spanning op de lijn te hoog wordt.

De DNB's willen de kabels niet verzwaren voor verbruik (dus ook niet voor injectie).
Nu heb je misschien nog een buur zonder PV, straks misschien niet meer en valt je omvormer uit.
De enige reden is daar dat men nooit in wijktransformatoren en heeft geïnvesteerd met online tap changers. That's it.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

honda4life schreef:
bruma schreef: Waar je wel van hoort is dat PV omvormers uitvallen (zonnestroom niet omzetten) gezien de spanning op de lijn te hoog wordt.

De DNB's willen de kabels niet verzwaren voor verbruik (dus ook niet voor injectie).
Nu heb je misschien nog een buur zonder PV, straks misschien niet meer en valt je omvormer uit.
De enige reden is daar dat men nooit in wijktransformatoren en heeft geïnvesteerd met online tap changers. That's it.
Ja en nee
Waar men vroeger 60-70j terug nog 1 lamp (met stopcontact socket) per ruimte had in een 2*110V configuratie
Is me overgestapt naar per 3 woningen te rekenen voor de kabeldikte en de wijktransfo capaciteit.
Waar 30-40j terug je nog moest motiveren waarom je 3f nodig had, en er zelfs voor moest bijbetalen voor 'vermogen'
Is men milder gaan uitdelen met 3f400V 32A en rekenden men 1 op de 5 huizen voor de capaciteit.
De promotie van accumulatie verwarming, met laag aansluitvermogen maar wel voor 8u zorgde voor het gebruik (verbruik) waardoor er voldoende inkomsten binnen kwamen.
Echter dat net (en ook de 3f230 zonder N -115V dus) is nooit geüpdate geweest, die wijktransfo's werken nog steeds.
Nu met de komst van PV's en met de WP's en EV's is het een heel ander verhaal. De WP verbruikt wanneer er al een piekverbruik is en de EV kan verbruik genereren dicht bij de aansluitwaarde van een woning 1f 7k4 VS 9k2. Wat dan de rekening van 1 op 3 of 1 op 5 teniet doet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik hou mijn hart vast voor de dag dat iedereen 's nachts zijn auto aan de stroom legt om op te laden (terwijl de thuisinstallaties op dat moment uiteraard geen stroom leveren).
Ik kan me ook voorstellen dat veel van die wagens 3*400 gaan willen trekken, en dat onze archaische 3*230 netwerken (waarvan velen niet eens weten dat ze bestaan) in de problemen gaan komen.
En de boze klanten niet te vergeten, die op 3-fase gaan willen overstappen (lees: de 3*400) om dan te horen te krijgen dat hun stroomnet dat gewoon niet kan.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Dat uitvallen van de omvormers was hier in het begin op onze verkaveling ook.
Ben eens benieuwd komende zomer, want er zijn nog wel wat die gelegd en bijgelegd hebben.
En een deel van die werken zijn nog in het najaar gebeurd.
En er zijn ook nog hier en daar nieuwbouwen die al verplicht zonnepanelen leggen.

Elektrische wagen, eer dat dit in België ingeburgerd is, zullen er wel nieuwe regeltjes opgemaakt worden.
In het kader van capaciteitstarief het traag laden en zo.
En anders wordt je misschien extra gestraft :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”