Corona & vaccinatie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

ub4b schreef:Zo we weten nu ook dat je "geert vanden bossche debunked" kan googlen
Mijn persoonlijke mening, een man die door de industrie niet langer gewenst is, al even niet meer aan de bak komt. (LinkedIn)
Misschien zelfs wat verward...
Die dan komt met een onsamenhangende youtube video, dewelke door elke anti-vax op handen wordt gedragen.

Zoals gezegd, mijn persoonlijke mening. Maar ik begrijp wel waarom u hem steunt hoor... 8)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ddd schreef:
ub4b schreef:Zo we weten nu ook dat je "geert vanden bossche debunked" kan googlen
Mijn persoonlijke mening, een man die door de industrie niet langer gewenst is, al even niet meer aan de bak komt. (LinkedIn)
Misschien zelfs wat verward...
Die dan komt met een onsamenhangende youtube video, dewelke door elke anti-vax op handen wordt gedragen.

Zoals gezegd, mijn persoonlijke mening. Maar ik begrijp wel waarom u hem steunt hoor... 8)
DE reden waarom ik mijn tijd niet verspil in het volgen van dat soort filmpjes, dan kan ik een leuker filmpje van Els Ampe bekijken, dan kan je nog eens lachen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Afgesplitste discussie die hier kan verder gezet worden.
Laat jullie gaan, maar let een beetje op quotes waardoor het onderwerp terug kan wijzigen a.u.b.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Finland heeft zojuist het gebruik van het AstraZeneca vaccin geschorst na nieuwe meldingen van tromboses.

Frankrijk beperkt het gebruik van het vaccin vanaf nu tot de 55-plussers.

Omwille van een nieuwe bug in de Belgische software voor de uitnodigingen, worden de 65+ niet in de voorgeschreven volgorde uitgenodigd: jongere mensen krijgen het AstraZeneca vaccin soms voor oudere mensen. De alleroudsten zouden helemaal niet uitgenodigd worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het blijft fout om te kiezen voor een zeker overlijden door corona vs een hogere kans op trombose (+/- 1 op 1 miljoen inentingen).

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210319_97948836
Maar hoe groot was de kans überhaupt dat je stierf aan covid-19? Dat hangt sterk af van de leeftijd. Voor een 85-jarige is de kans om te sterven na een besmetting 15 procent, blijkt uit een metastudie. Voor een ­55-jarige is dat 0,4 procent, of 4 op de 1.000. Voor een 25-jarige is de kans om na een infectie te overlijden 0,01 procent, of 1 op de 10.000.
Hoe groot is de kans op een hersentrom­bose na een AstraZeneca-prik? Vooreerst dit: het is nog niet zeker dat er een verband is tussen het vaccin en de aandoening.

Maar stel dat dit wel zo is, hoe groot is dan die verhoogde kans? ‘Niet makkelijk om vast te stellen’, zegt professor cardiologie Thomas Vanassche (UZ Leuven). ‘Bij dergelijke zeldzame ziektes weet men niet goed hoe vaak ze precies voorkomt. Op basis van de cijfers van het EMA lijkt de kans in de grootteorde van één op een miljoen te liggen. Maar dat is onzeker: het kan er een factor tien naast zitten.’
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Er zijn medicamenten met meer kans op trombose waar niemand een problem van maakt.
Maar omdat het nu in de media komt is het plots heel erg.

Maar dat er nog steeds dagelijks een kleine autobus aan doden valt, dat "vergeten" de tegenstanders dan maar effe fijntjes.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Joe de Mannen schreef:Er zijn medicamenten met meer kans op trombose waar niemand een problem van maakt.

J.
De contraceptiva pil, bijvoorbeeld...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Niet om de onderzoeken belachelijk te maken, want ik vind wel dat men mogelijke nevenwerkingen serieus moet onderzoeken, maar een trombose kan je van veel zaken krijgen zoals hier al gezegd, maar o.a. ook van teveel stilzitten (omdat je niet veel meer mag/kan doen, wat zeker bij ouderen wel zal spelen). Als ik bv. een vliegtuig neem moet ik eigenlijk al een spuit krijgen omdat mijn bloed al sneller stolt dan normaal. In ziekenhuizen geven ze iedereen tegenwoordig al een spuitje met bloedverdunner als je opgenomen bent ...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

heb ook sporen van waarschijnlijk bloedklonter (periode zeer sterk wisselende bloeddruk, niet eens medicatie :lol: ) of ooit ergens letterlijk op mijn hoofd gevallen. Veel geluk gehad en effect minimaal (op af en toe desorientatie en gaten in geheugen na maar niet eens zeker dat ze daar van komen)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

https://www.economist.com/leaders/2021/ ... cost-lives
Even if it turns out to entail a minuscule risk of clotting disorders, vaccination is likely to be many, many times less dangerous than catching covid-19. People routinely undertake activities that involve a small risk of blood clots, such as flying, taking birth-control pills, smoking and eating unhealthily.
Antivaxxers worden terecht weggezet als idioten,
maar hun argumentatie vóór gezond eten en leven (bewegen etc) wordt helaas mee genegeerd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wat niet wegneemt dat de antivaxxers even grote idioten blijven natuurlijk.

Dat is zo'n argument van de vent (M/V/X) die z'n vrouw (M/V/X) slaat en dan zegt 'maar ik zie u toch graag'... sorry even erg, zo niet erger.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Antivaxxers worden terecht weggezet als idioten,
maar hun argumentatie vóór gezond eten en leven (bewegen etc) wordt helaas mee genegeerd.
Ik ken er zo een hoopje, je kent ze wel de hippies...allemaal anti vax maar als ik dan argumenteer in de vaccins zit veel minder vuiligheid van in jullie drugs, daar stonden ze met de mond vol tanden. :lol:
(ik stigmatiseer niet maar ik weet gewoon wat ze doen)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Voila toch één iemand die toegeeft dat het genetische manipulatie / herschrijven van software is.



hij kan het weten
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

ub4b schreef:Voila toch één iemand die toegeeft dat het genetische manipulatie / herschrijven van software is.



hij kan het weten
Ugh, alright, I'll bite again, here goes nothing.

Als je met "het" het mRNA vaccin bedoelt, dan denk ik toch dat je een ander filmpje hebt gekeken dan hetgeen je meegeeft.

In zijn eerste voorbeeld van The Flu legt het exact uit wat "het" doet: mRNA dat geinjecteerd is wordt door de cellen gelezen en de spike proteïnen worden aangemaakt zodat uw lichaam zich er tegen kan wapenen. DNA herschrijven? Wordt niets van gezegd. Nog interessanter: in die 3j oude filmpje zeggen ze zelfs al dat ze zeer succesvolle test hebben gedaan met een mRNA vaccin (yup, there goes the "it's never been tested before theory").

Tweede voorbeeld rond kanker: gaat over het feit dat men per-person-based medicijnen/vaccins kunnen maken. Quote uit de video: "every patient gets a vaccine that is based on the sequence and their own tumor". Dus uit de biopsie van de kanker gaan ze het dna halen, dit vergelijken met het "normale" DNA van de persoon en obv het verschil kan men een vaccin maken dat gericht het defect stuk gaat aanvallen. Dit werkt dus enkel op de persoon in kwestie en dan nog enkel voor de kanker in de persoon in kwestie. Dus ook weer hier geen herschrijven van software waar je over spreekt maar gericht aanvallen van defect software ... je zou het zelfs *bah-dum-tss* anti-virus software kunnen noemen :angel:

Het derde voorbeeld rond MMA:hier gaat het over een idee waar men nog mee bezig is (of was), waar het idee is dat men inderdaad spreekt van het mogelijk oplossen van een genetisch probleem bij babies. Dit door het te coderen in mRNA en het dan gericht te kunnen leveren (de referentie die hij maakt naar Bob Langer) via nano-medicine. Dit is echter, zoals hij zelf aangeeft, voorlopig nog in een ZEER vroeg stadium van onderzoek (enkel op muizen getest). Maar al eens stil gestaan bij het feit waarom hij een baby als voorbeeld neemt? Antwoord is redelijk simpel: een volwassen persoon heeft TE VEEL cellen. Je kan onmogelijk elke cel in een lichaam bereiken. Wat men hier wil doen is gericht bij de babies met MMA het medicijn tot de lever te krijgen (waar het probleem zich bevindt) in de hoop dat men dit daar kan oplossen. En geloof me vrij, het is nog een grote stap om van een oplossing voor een kleine muis naar een oplossing voor een volwaardige baby te gaan. Daarnaast gaat het in dit voorbeeld ook niet over mRNA voor wat spike eiwitten van een virus maar over een meer complex gegeven dan dat.

Het punt is gewoon dat het mRNA vaccin dat momenteel voor Covid ontwikkeld is gericht ontwikkeld is om die spike eiwitten te produceren. Er is nergens maar dan ook nergens sprake van dat het "software", genetische code of wat dan ook zou gaan herschrijven. Hoe vaak je dat ook gaat blijven beweren.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

In Nerdland had ze een leuke analogie.

‘t Is niet omdat je eten maakt in kookpotten dat er kookpotten in uw eten zitten.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

bollewolle schreef: Het punt is gewoon dat het mRNA vaccin dat momenteel voor Covid ontwikkeld is gericht ontwikkeld is om die spike eiwitten te produceren. Er is nergens maar dan ook nergens sprake van dat het "software", genetische code of wat dan ook zou gaan herschrijven. Hoe vaak je dat ook gaat blijven beweren.
Het mRNA "vaccin" is geen vaccin maar een vorm van gentherapie.

De risico's van mRNA zijn er wel degelijk:

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een informatief artikel van The Economist hoe mRNA-behandelingen werken: https://www.economist.com/briefing/2021 ... -therapies
(long read)

Ik lees nergens iets van gentherapie, wel wat "bollewolle" al schreef: productie van spike eiwitten.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

heist_175 schreef:Ik lees nergens iets van gentherapie, wel wat "bollewolle" al schreef: productie van spike eiwitten.
Je leest de foute publicaties. Ze zijn wel erg goed in het voorspellen van wereld events, zo stond de datum van de Bataclan aanval gewoon op de cover.

De virale vector vaccins zijn DNA gebaseerd. Men gebruikt dus een middels gentech gemodificeerd verkoudheidsvirus, om DNA te injecteren. Dit is wel degelijk gen therapie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gene_therapy#Viruses

In order to replicate, viruses introduce their genetic material into the host cell, tricking the host's cellular machinery into using it as blueprints for viral proteins. Retroviruses go a stage further by having their genetic material copied into the genome of the host cell. Scientists exploit this by substituting a virus's genetic material with therapeutic DNA. (The term 'DNA' may be an oversimplification, as some viruses contain RNA, and gene therapy could take this form as well.)
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Als je dan toch Wikipedia quote, misschien ook meteen deze er even bij halen. Belangrijkste stuk (kijk naar de pagina voor bron vermeldingen):
Once inside the nucleus, creation of DNA from RNA cannot occur without a primer, which accompanies a retrovirus, but which would not exist for other mRNA if placed in the nucleus.[80][81] Thus, mRNA vaccines cannot alter DNA because they cannot enter the nucleus, and because they have no primer to activate reverse transcriptase.
Daarnaast ook hier en hier CDC als bron (met linken in naar andere studies/publicaties) rond viral vector vaccines en Covid.

Nu, ik denk ook wel dat je wat dingen door elkaar haalt. Viral Vector Vacines worden inderdaad ook voor Gen therapie gebruikt. Echter, als men het gaat gebruiken om gericht DNA aan te passen (gericht want er zijn teveel cellen in het lichaam om met deze techniek te bereiken) gaat men hier vooral retrovirussen voor gebruiken. Daarnaast gaan deze ook specifieke "code" moeten bevatten om dit effectief te kunnen doen. De mRNA vaccins van Moderna en Pfizer werken NIET met deze techniek. Hiervoor is gericht enkel de mRNA voor het spike eiwit ingebracht, VERRE van hetgeen wat nodig zou zijn om effectief DNA te gaan aanpassen.

Misschien ook eens bronnen of publicaties delen die dan wel de juiste zijn en die wel bewijzen dat deze mRNA Covid vaccins DNA gaan aantasten?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

bollewolle schreef:De mRNA vaccins van Moderna en Pfizer werken NIET met deze techniek. Hiervoor is gericht enkel de mRNA voor het spike eiwit ingebracht, VERRE van hetgeen wat nodig zou zijn om effectief DNA te gaan aanpassen.

Misschien ook eens bronnen of publicaties delen die dan wel de juiste zijn en die wel bewijzen dat deze mRNA Covid vaccins DNA gaan aantasten?
Volgens Pieter Borger is dit wel mogelijk:


borger-mrna-dna.png
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Deze Pieter Borger? Er zal wel een reden zijn zeker dat die niet meer doceert aan een Universiteit?

https://www.christipedia.nl/wiki/Peter_Borger
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Je zegt Pieter Borger (Duitsland) en je geeft een link naar Peter Borger (Nederland)
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

meon schreef:Je zegt Pieter Borger (Duitsland) en je geeft een link naar Peter Borger (Nederland)

"Pieter, roepnaam Peter, Borger" Komt uit die Wiki link ;-)


Gene idee of het wel degelijk overdezelfde gaat :-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

CCatalyst schreef: Frankrijk beperkt het gebruik van het vaccin vanaf nu tot de 55-plussers.
Na Frankrijk beperken nu ook de meeste deelstaten van Duitsland het AstraZeneca vaccin tot 60-plussers.

Reden is het vaststellen van meer dan 30 gevallen van zeldzame vormen van bloedklonters in de hersenen na toediening van het vaccin bij jonge mensen, wat al tot negen overlijdens geleid heeft.

De Nationale Vaccincommissie heeft een dringend advies geformuleerd om die beperking in heel Duitsland te laten gelden. De Duitse regering bespreekt momenteel de situatie in spoedberaad.

Belgie doet alsof er niets aan de hand is, vooral omdat het nog steeds geen enkel alternatief vaccin heeft klaarliggen in tegenstelling tot de andere landen waarvan sprake. Cijfers inzake tromboses worden confidentieel gehouden onder de regering, dat is beter voor de gemoedsrust van de mensen. Wat niet weet wat niet deert.

Edit: ook Canada heeft zojuist dezelfde beslissing genomen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Iemand een idee hoe het met andere vaccins is m.b.t. bloedklonters ?
Alles lijkt gefocused op Astra Zeneca.

EDIT
Site met wat info, ook bijsluiters van de vaccins.
https://www.trombosestichting.nl/nieuws ... medicatie/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Ale Pfizer komt al af dat er derde vaccindosis waarschijnlijk nodig is na 12 maanden. Dit zal bij de andere dan waarschijnlijk ook nog wel komen. En mss is die derde dan ook nog te weinig en volgen de vierde en vijfde waarschijnlijk ook nog na zoveel tijd want zolang de vaccins geen langdurige werking gaan hebben zullen en nog wel vaccinatie rondes volgen.

CEO Pfizer verwacht dat er binnen 12 maanden derde vaccindosis van Pfizer nodig zal zijn

https://www.hln.be/buitenland/ceo-pfize ... ~a179cf0b/
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Griep is toch ook elk jaar dus zo vreemd is dat niet.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

boonpwnz schreef:Griep is toch ook elk jaar dus zo vreemd is dat niet.
vreemd niet, maar een griepvaccin is niet voor iedereen nodig. Terwijl voor corona mss wel, en dat vraagt dus meer strategie en campagne om dat rond te krijgen.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Staat zelfs in artikel: Hij zei ook dat de kans bestaat dat mensen elk jaar opnieuw zullen moeten worden ingeënt.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Abusimbal schreef:Iemand een idee hoe het met andere vaccins is m.b.t. bloedklonters ?
Alles lijkt gefocused op Astra Zeneca.

EDIT
Site met wat info, ook bijsluiters van de vaccins.
https://www.trombosestichting.nl/nieuws ... medicatie/
Idem met Johnson & Johnson vaccin, daarom dat dit nu door de fabrikant op hold is gezet (tot nader order)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”