Zelfbouw ESXi Server

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

Goedenavond,

De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest met het samenstellen van een thuisserver om ESXi op te hosten en een aantal VM's. Waaronder een tweetal Linux gameservers, een Docker omgeving, Plex, NAS, RouterOS en één Windows Gameserver.

Nu ben ik tot de volgende setup gekomen en vraag ik mij af of jullie hier een kritische blik op willen werpen :!: . Zaken waarvan ik geprobeerd er rekening mee te houden zijn:
  • Compatibiliteit hardware met ESXi (ik weet dat maar één NIC compatibel is met ESXi (wordt later een Intel Gigabit CT Desktop Adapter aan toegevoegd i.p.v. de GPU)
  • Voldoende RAM (future-proof)
  • Stille hardware met wel goede koeling
De setup:
  • Behuizing: Kolink Satellite
  • PSU: be quiet! Straight Power 11 650W
  • Mobo: ASRock Z590M-ITX/ax
  • CPU: Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed
  • CPU Koeler: Noctua NH-L9i Bruin
  • RAM: HyperX Predator HX426C13PB3K2/32
  • M2.SSD: Samsung 970 EVO 250GB
  • 2.5" SSD: Samsung 870 QVO 4TB
  • GPU: Asus GT1030-2G-BRK
Totaal: € 1.322,50

Ik hoor graag of jullie nog op- en/of aanmerkingen / verbeteringen zien welke ik toe kan passen 8)
Laatst gewijzigd door MisterP op 15 mar 2021, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Wat ik ontbreek: ondersteuning voor ECC RAM. Lijkt overkill, tot eens een hoop dingen tegen de grond gaan wegens memory fouten.

Jammergenoeg zit je dan een pak gelimiteerder qua CPU / mobo keuze.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

Ik snap dat ECC een goede toevoeging is, echter gaat het hier om een hobby project en komt er uiteindelijk een identieke (2e node) naast te draaien in hetzelfde cluster, waardoor ik dus een failover heb. Los van het ECC geheugen, zou dit verder wel gaat werken met ESXi? Qua NIC / Mobo / HD?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

mja, ECC is echt wel overroepen voor thuis hoor ... Ik draai nu al ESXi homeservers sinds 2008 en nog nooit ECC RAM gebruikt :-)
Echter, voor home use zou ik eerder voor AMD gaan omdat je dan meer cores hebt voor hetzelfde geld. en 32GB RAM is echt te weinig, ik zou zeker minimaal 64GB of meer steken.

Verder, zeker investeren in een goeie voeding, ik zou dan zeker zien dat deze een Gold label heeft.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Afhankelijk van wat je gaat draaien: ik zou ook voor meer als 64Gbyte gaan.

Ik ben sedert meerdere jaren van zelfbouw afgestapt hiervoor. Ik draai hiervoor (occasie) HP Proliant. 100% ESXI compatibel, volledig voorzien om headless te draaien, ... En zeker performante goede koopjes te vinden ...
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Waar zijn er koopjes te vinden?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Sasuke schreef:mja, ECC is echt wel overroepen voor thuis hoor ... Ik draai nu al ESXi homeservers sinds 2008 en nog nooit ECC RAM gebruikt :-)
Echter, voor home use zou ik eerder voor AMD gaan omdat je dan meer cores hebt voor hetzelfde geld. en 32GB RAM is echt te weinig, ik zou zeker minimaal 64GB of meer steken.

Verder, zeker investeren in een goeie voeding, ik zou dan zeker zien dat deze een Gold label heeft.
Chance hebben, zeker? En te zien wat je er op gaat draaien.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

glda19 schreef:Waar zijn er koopjes te vinden?
https://ecubel.be

:-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

Sasuke schreef:mja, ECC is echt wel overroepen voor thuis hoor ... Ik draai nu al ESXi homeservers sinds 2008 en nog nooit ECC RAM gebruikt :-)
Echter, voor home use zou ik eerder voor AMD gaan omdat je dan meer cores hebt voor hetzelfde geld. en 32GB RAM is echt te weinig, ik zou zeker minimaal 64GB of meer steken.

Verder, zeker investeren in een goeie voeding, ik zou dan zeker zien dat deze een Gold label heeft.
Helemaal eens voor wat betreft RAM, er zit ook 64GB in op dit moment --> HyperX Predator HX426C13PB3K2/32 <-- Het zijn 2 bankjes van 32GB 8)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Tweakers en 2dehands in de gaten houden. Is van tijd tot tijd wel iemand die iets te koop aanbiedt zonder waarde van de spullen te kennen.

Ik draai zelf een DL380G8 met 1xE5-2650v2 (16 threads) met 192gb ram. Akkoord, is trager als setup van TS en zal ongetwijfeld (veel) meer verbruiken, maar 2dehands gekocht voor minder geld als je enkel 64gbyte ram nieuw kan kopen en meer dan zwaar genoeg om te dienen waarvoor het dient (oorspronkelijk stak er een 2de cpu in, maar die heb ik zelfs eruitgegooid om 35 watt idle te besparen). Draait nu hier op exact 100 watt/uur, 2.5inch-disks inbegrepen

ESXI is op enkele minuten geïnstalleerd. Je kan de images met HP-drivers voorgeconfigureerd zo downloaden van vmware-website ...
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

pfuhu schreef:Tweakers en 2dehands in de gaten houden. Is van tijd tot tijd wel iemand die iets te koop aanbiedt zonder waarde van de spullen te kennen.

Ik draai zelf een DL380G8 met 1xE5-2650v2 (16 threads) met 192gb ram. Akkoord, is trager als setup van TS en zal ongetwijfeld (veel) meer verbruiken, maar 2dehands gekocht voor minder geld als je enkel 64gbyte ram nieuw kan kopen en meer dan zwaar genoeg om te dienen waarvoor het dient (oorspronkelijk stak er een 2de cpu in, maar die heb ik zelfs eruitgegooid om 35 watt idle te besparen). Draait nu hier op exact 100 watt/uur, 2.5inch-disks inbegrepen

ESXI is op enkele minuten geïnstalleerd. Je kan de images met HP-drivers voorgeconfigureerd zo downloaden van vmware-website ...
Er is 2dehands inderdaad keuze genoeg, echter nog los van het verbruik van een dergelijk machine als de DL380, is ook het geluid wat daar van afkomt behoorlijk. Je zet een machine als deze niet in een omgeving waar ook mensen geconcentreerd moeten kunnen werken. Vandaar ook mijn keuze voor een nieuwe build en geen echte server hardware.
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:

krijg regelmatig mails binnen van MAXICOM IT DISTRIBUTION. Ze doen ook in 2dehands servers..
Om een idee te geven (hieronder) maar ik denk dat je nieuw altijd wel al duurder uitkomt hoor. en zeker als het maar voor thuisgebruik is.

Servers:
HPE DL360G9 8SFF 2xE5-2620V3 6 Core 64GB 2xPSU P240ar €695,-
HPE DL360G9 8SFF 2xE5-2630V3 8 Core 64GB 2xPSU P440 €795,-
HPE DL360G9 8SFF 2xE5-2650V3 10 Core 64GB 2xPSU P440 €925,-
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

MisterP schreef:
Er is 2dehands inderdaad keuze genoeg, echter nog los van het verbruik van een dergelijk machine als de DL380, is ook het geluid wat daar van afkomt behoorlijk. Je zet een machine als deze niet in een omgeving waar ook mensen geconcentreerd moeten kunnen werken. Vandaar ook mijn keuze voor een nieuwe build en geen echte server hardware.
Inderdaad, dat is waar. Voor mij geen issue. Staat hier in een behoorlijk goed akoestisch geïsoleerde achterbouw en is in de zomer (als het goed warm is en de fans wat harder draaien) enkel hoorbaar op de wc en een beetje op het terras ...

Als je op een appartement woont, zou je er zelf niet alleen last van hebben, maar gegarandeerd ook last krijgen met de onder/bovenburen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als een thuisserver 24/7 draait, is het misschien interessant om te zoeken naar een zuinige server?
Elke watt verbruik die 24/7 verbruikt wordt is (iets meer dan) €2 per jaar. In onderstaande topics zie je servers van 5-6W passeren...

Ik ga mijn Synology NAS vervangen door zo'n zuinige server, met een i3/i5 erin.
Zelfde aankoopkost en làger verbruik...

Leesvoer:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1673583
https://mrmrmr.tweakblogs.net/blog/1883 ... ile-server
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

heist_175 schreef:Als een thuisserver 24/7 draait, is het misschien interessant om te zoeken naar een zuinige server?
Elke watt verbruik die 24/7 verbruikt wordt is (iets meer dan) €2 per jaar. In onderstaande topics zie je servers van 5-6W passeren...

Ik ga mijn Synology NAS vervangen door zo'n zuinige server, met een i3/i5 erin.
Zelfde aankoopkost en làger verbruik...

Leesvoer:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1673583
https://mrmrmr.tweakblogs.net/blog/1883 ... ile-server
Opzicht interessant echter hebben wij qua stroomverbruik geen probleem, er liggen dan ook 18 panelen op het dak hier. Het gaat mij er voornamelijk om dat ik een systeem heb wat niet meer geluid produceert dan een gemiddelde desktop, in staat is om de VM's zoals in mijn startpost benoemd te draaien, en voldoende schijfruimte bied voor storage.

Het zou mooi zijn als dit systeem 2 NICS heeft met Intel Chipset (beter ondersteund door ESXi), anders is wellicht Proxmox nog een optie.
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

Overweeg ook nog om e.e.a. in een full sized desktop build te doen. Los van het feit dat dit groter is, zijn er nog meer nadelen? Als voordeel zie ik in ieder geval dat het makkelijker uitbreidbaar is voor de toekomst:
  • Behuizing: Phanteks Eclipse P600S Zwart
  • PSU: Fractal Design ION+ 560W Platinum
  • Mobo: ASRock B365 Phantom Gaming 4
  • CPU: Intel Core i7-6700K Boxed
  • CPU Koeler: Noctua NH-L9i Bruin
  • RAM: HyperX Predator HX426C15PB3K2/64
  • NIC: Intel Gigabit CT Desktop Adapter
  • M.2: Samsung 970 Evo Plus 250GB
  • SATA: WD Ultrastar DC HC310 SATA (512e, SED), 4TB
Totaal:€ 1.358,84
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Die i7 6de generatie zal wel foutje zijn hoop ik, maar zoals vermeld, AMD is de betere keus voor een home build hoor. Betere multicore performance en minder heet=minder lawaai.

Hoe groter de case, hoe groter de fans die je kan plaatsen, hoe minder lawaai ;-)

Mijn esxi build is gebaseerd op een AMD Ryzen 5 3600 en die draait alles wat jij opnoemt inclusief een extra GTX 1080Ti die ik in pass through aan een Win10 VM doorgeef voor gaming (via Parsec streaming). En ik zit bij lange niet aan de limieten en het is een stille build ;-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

Sasuke schreef:Die i7 6de generatie zal wel foutje zijn hoop ik, maar zoals vermeld, AMD is de betere keus voor een home build hoor. Betere multicore performance en minder heet=minder lawaai.

Hoe groter de case, hoe groter de fans die je kan plaatsen, hoe minder lawaai ;-)

Mijn esxi build is gebaseerd op een AMD Ryzen 5 3600 en die draait alles wat jij opnoemt inclusief een extra GTX 1080Ti die ik in pass through aan een Win10 VM doorgeef voor gaming (via Parsec streaming). En ik zit bij lange niet aan de limieten en het is een stille build ;-)
Kun jij de volledige specs van jouw ESXi build eens delen? Ben wel benieuwd...hoor heel veel mensen ook zeggen dat AMD i.cm. ESXi minder stabiel is en meer risico geeft op bugs.
HomeLate
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 jan 2017, 12:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

AMD levert inderdaad betere performance maar is iets minder zuinig.

Mijn build heeft als basis een AMD 3 2200G, 16Gb geheugen, NVidia 1650 Super en een resem disks. De server dient voornamelijk als Roon en Plex server (vandaar de graka). Ondertussen draait er ook Docker op met een 13-tal actieve containers.

Naast deze server heb ik ook een NAS (Synology) als NVR. Samen met de server, NAS en een 20-poorts switch heb ik volgens mijn UPS een totaalverbruik van gemiddeld 65 Watt.

Sinds de lockdown heb ik nog een tweede homemade server geplaatst met Proxmox en een aantal VM's om software van mijn werkgever op te testen. Idle draait deze gemiddeld aan 6 - 10 Watt. Deze server is een samenraapsel van onderdelen, o.a een i3-8100, 16Gb geheugen en een aantal disks. Proxmox zelf heb ik geinstalleerd op een SSD.

Aan de TS: ik zou opteren voor een ander, zuiniger moederbord. O.a. de Fujitsu moederborden zijn populair als serverbord bij onze Noorderburen. Voor de eerste server heb ik een Fractal Design Node 804 gebruikt. Het moederbord zit hier apart, afgescheiden van de voeding en disks, met een optimale luchtflow. Er is ruimte voor een 8-tal disks en alle fans hebben een stoffilter.

Gaat de 4TB ook voor long time storage data zijn of niet? De voeding lijkt me zwaar bemeten. Mijn beide servers hebben een Seasonic 550 Watt voeding en zelfs dat is aan de hoge kant.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

MisterP schreef:Overweeg ook nog om e.e.a. in een full sized desktop build te doen. Los van het feit dat dit groter is, zijn er nog meer nadelen? Als voordeel zie ik in ieder geval dat het makkelijker uitbreidbaar is voor de toekomst:
  • CPU: Intel Core i7-6700K Boxed
  • CPU Koeler: Noctua NH-L9i Bruin
Alsje toch een "dikke" case hebt, maar dat niet de Noctua NH-L12S, voor dezelfde geluidsproductie verzet die bijna het dubbele aan airflow.
En waarom een i7-6700?

@voeding
Een zuinige server kan met een pico-PSU voeding.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

HomeLate schreef:AMD levert inderdaad betere performance maar is iets minder zuinig.
Raar, want ik zie als je benchmarks bekijkt van de voorbije paar reeksen intel chips vs AMD chips sinds de 9000 reeks net het tegenovergestelde.
Dat als je op hun staart trapt bij Intel ze net enorm hard verbruiken, tot het absurde toe, maar AMD net zuinig blijft.

Als je het over idle hebt is het een ander verhaal, maar ook daar is het verschil niet zo absurd groot eigenlijk.
Voor de 500 reeks chipsets was het probleem dat lange tijd enkel X570 beschikbaar was. Waarbij de chipset best ook wel een verbruiker kan zijn. Althans zijn er doorheen de jaren wel BIOS updates geweest en is ondertussen ook B550 uitgebracht.

De 10 reeks van Intel lijkt dan weer minder zuinig te zijn dan beide waardoor idle usage zelfs boven de 5000 reeks van AMD uitkomt.

https://www.guru3d.com/articles-pages/a ... iew,6.html
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

heist_175 schreef:
MisterP schreef:Overweeg ook nog om e.e.a. in een full sized desktop build te doen. Los van het feit dat dit groter is, zijn er nog meer nadelen? Als voordeel zie ik in ieder geval dat het makkelijker uitbreidbaar is voor de toekomst:
  • CPU: Intel Core i7-6700K Boxed
  • CPU Koeler: Noctua NH-L9i Bruin
Alsje toch een "dikke" case hebt, maar dat niet de Noctua NH-L12S, voor dezelfde geluidsproductie verzet die bijna het dubbele aan airflow.
En waarom een i7-6700?

@voeding
Een zuinige server kan met een pico-PSU voeding.
Toch nog een beetje aan het puzzelen geweest en....een compacte case met zwaarde hardware heeft dan toch de voorkeur. Daarnaast een systeem wat volgens mij ook IOMMU ondersteunt, wat ook een fijne bijkomstigheid is:
  • Behuizing: Shuttle XPC cube SH370R8
  • PSU: Intergrated
  • Mobo: Integrated - Intel H370 Express chipset
  • CPU: Intel Core i7-8700 Boxed
  • CPU Koeler: Noctua NH-L9i Bruin
  • RAM: 64 GB - DDR4 @ 2.666 MT/s (4 x Kingston ValueRAM KVR26N19D8/16)
  • M.2: Samsung 970 Evo Plus 250GB
  • SSD: Samsung 860 EVO 4TB
Totaal: €1.564,31
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Hierbij de specs van mijn ESXi build aangevuld met prijzen en aangepast met de SSD storage + simpele GFX card (case en storage had ik zelf nog)
  • * AMD Ryzen 5 3600
    * MSI B450 Mortar Max
    * 2* G-Skill F4-3200C 32GB (2x16)
    * Antic P5 MiniTower
    * Corsair TX-M TX650M v2 PSU (80+ Gold)
    * WD Blue SN550 NVME SSD M2 1TB
    * 2x Cruxial MX500 2TB SSD 2.5"
    * Be Quiet Pure Rock Slim CPU Cooler
    * Gigabite GeForce 1030 2GB Fanless GFX Card
    * Intel i350 DualPort 1GbE Network Card

    Totaalprijs: +/- 1500 EUR incl. BTW
Bovenstaande config is makkellijk 30% performanter dan jouw i8700 build ! Tevens kan je die GFX card nog doorlussen (mits aanschaf dummy HDMI dongle).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
yuan_lee86
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

MisterP schreef:
Toch nog een beetje aan het puzzelen geweest en....een compacte case met zwaarde hardware heeft dan toch de voorkeur. Daarnaast een systeem wat volgens mij ook IOMMU ondersteunt, wat ook een fijne bijkomstigheid is:
  • Behuizing: Shuttle XPC cube SH370R8
  • PSU: Intergrated
  • Mobo: Integrated - Intel H370 Express chipset
  • CPU: Intel Core i7-8700 Boxed
  • CPU Koeler: Noctua NH-L9i Bruin
  • RAM: 64 GB - DDR4 @ 2.666 MT/s (4 x Kingston ValueRAM KVR26N19D8/16)
  • M.2: Samsung 970 Evo Plus 250GB
  • SSD: Samsung 860 EVO 4TB
Totaal: €1.564,31
Bij NAS denk ik automatisch aan RAID setup waar ik hier wel in mis; niet nodig?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

yuan_lee86 schreef:Bij NAS denk ik automatisch aan RAID setup waar ik hier wel in mis; niet nodig?
Ik vind de link tussen NAS en RAID niet zo logisch als je doet uitschijnen
- extra disk verbruikt stroom zonder iets te doen
- meestal heb je alsnog downtime bij een failure, want je wil uw RAID zo snel mogelijk terug als RAID en niet als single disk
- veel kans koop je de disks op hetzelfde moment en dus hebben die veel kans dezelfde fouten, bij een rebuild kan de nog werkende disk het ook zomaar begeven
- bij brand of iets in uw huis ben je alsnog alles kwijt

Er zijn efficiëntere manieren: een goede backupstrategie
- 1 disk operationeel
- externe of interne disk niet aangesloten, wel ter beschikking en "in sync" (bv elke week of maand)
- cloud backup

De backupstrategie zal én goedkoper én veiliger zijn.
HomeLate
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 jan 2017, 12:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

GuntherDW schreef:
HomeLate schreef:AMD levert inderdaad betere performance maar is iets minder zuinig.
Raar, want ik zie als je benchmarks bekijkt van de voorbije paar reeksen intel chips vs AMD chips sinds de 9000 reeks net het tegenovergestelde.
Dat als je op hun staart trapt bij Intel ze net enorm hard verbruiken, tot het absurde toe, maar AMD net zuinig blijft.

Als je het over idle hebt is het een ander verhaal, maar ook daar is het verschil niet zo absurd groot eigenlijk.
Voor de 500 reeks chipsets was het probleem dat lange tijd enkel X570 beschikbaar was. Waarbij de chipset best ook wel een verbruiker kan zijn. Althans zijn er doorheen de jaren wel BIOS updates geweest en is ondertussen ook B550 uitgebracht.

De 10 reeks van Intel lijkt dan weer minder zuinig te zijn dan beide waardoor idle usage zelfs boven de 5000 reeks van AMD uitkomt.

https://www.guru3d.com/articles-pages/a ... iew,6.html
Klopt, ik doelde op het idle verbruik (Ryzen 3 2200G). Nu, zoals je schrijft zijn we enkele generaties verder natuurlijk. Moest ik nu kiezen zou ik toch voor Intel gaan omwille van de ingebakken compatibiteit voor Plex transcoding.
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

yuan_lee86 schreef:
MisterP schreef:
Toch nog een beetje aan het puzzelen geweest en....een compacte case met zwaarde hardware heeft dan toch de voorkeur. Daarnaast een systeem wat volgens mij ook IOMMU ondersteunt, wat ook een fijne bijkomstigheid is:
  • Behuizing: Shuttle XPC cube SH370R8
  • PSU: Intergrated
  • Mobo: Integrated - Intel H370 Express chipset
  • CPU: Intel Core i7-8700 Boxed
  • CPU Koeler: Noctua NH-L9i Bruin
  • RAM: 64 GB - DDR4 @ 2.666 MT/s (4 x Kingston ValueRAM KVR26N19D8/16)
  • M.2: Samsung 970 Evo Plus 250GB
  • SSD: Samsung 860 EVO 4TB
Totaal: €1.564,31
Bij NAS denk ik automatisch aan RAID setup waar ik hier wel in mis; niet nodig?
Ik heb er voor gekozen om alle data van de losse werkstations in sync te brengen met deze server. Vervolgens zal deze server een cloud backup maken, op deze manier hebben we geen 2e schijf nodig voor een RAID-1 config en toch een goede backup.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

MisterP schreef:op deze manier hebben we geen 2e schijf nodig voor een RAID-1 config en toch een goede backup.
RAID is geen backup... maar het kan je wel veel uren besparen om alles opnieuw te installeren en ook nog eens je 4 TB terug te downloaden.
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

DarkV schreef:
MisterP schreef:op deze manier hebben we geen 2e schijf nodig voor een RAID-1 config en toch een goede backup.
RAID is geen backup... maar het kan je wel veel uren besparen om alles opnieuw te installeren en ook nog eens je 4 TB terug te downloaden.
Eens, echter zitten we hier op een Gigabit glasvezel dus het restoren van data neemt niet veel tijd in beslag. Daarnaast is de kans dat een SSD crashed minimaal dus nemen we genoegen met een single disk configuratie en backup in de cloud.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Afhankelijk van hoeveel tijd je wilt kwijt zijn. Het is niet omdat jouw internet connectie die snelheid heeft dat je ook de data aan die snelheid gaat binnenkrijgen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

MisterP schreef:en backup in de cloud.
Ik vermoed dat dat een data-only backup is of zit de volledige setup van al je VM's (en dan heb ik het niet over de VM's zelf maar hun OS) en de geinstalleerde software hier ook in ?
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

devilkin schreef:Afhankelijk van hoeveel tijd je wilt kwijt zijn. Het is niet omdat jouw internet connectie die snelheid heeft dat je ook de data aan die snelheid gaat binnenkrijgen.
Ik weet dat dit geen gegeven is, echter heeft de cloudlocatie welke wij gerbruiken een hele goede lijn naar ons waarbij wij op dit moment up- en downloaden met snelheiden van ~100 MB/s wat inhoud dat wij in ~11 uur de volledige 4TB naar binnen kunnen halen.
DarkV schreef:
MisterP schreef:en backup in de cloud.
Ik vermoed dat dat een data-only backup is of zit de volledige setup van al je VM's (en dan heb ik het niet over de VM's zelf maar hun OS) en de geinstalleerde software hier ook in ?
Dit is een volledige backup van VM's / OS / Software / Data. Dit wordt een volledige backup (incremental uiteraard) waarbij alle tijdelijke bestanden, pagefiles etc.. wordt exclude van de back-up.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Wel nieuwsgierig welke cloud oplossing je gebruikt met dergelijke snelheden en volumes.
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

DarkV schreef:Wel nieuwsgierig welke cloud oplossing je gebruikt met dergelijke snelheden en volumes.
Op dit moment: https://www.hetzner.com/de/storage/storage-box/bx50
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Welke uploadspeed heb je dan? Ook gigabit up?

Ik zou ook graag online backup voorzien, maar niet doenbaar om 1,5TB buiten te krijgen op een 'beperkte' uploadsnelheid.

Doe dit nu momenteel naar een NAS bij familie (incremental, dus beperkte hoeveelheid die over internet doorgestuurd moet worden). Initiële backup is gemaakt met de NAS hier op het thuisnetwerk ...
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

pfuhu schreef:Welke uploadspeed heb je dan? Ook gigabit up?

Ik zou ook graag online backup voorzien, maar niet doenbaar om 1,5TB buiten te krijgen op een 'beperkte' uploadsnelheid.

Doe dit nu momenteel naar een NAS bij familie (incremental, dus beperkte hoeveelheid die over internet doorgestuurd moet worden). Initiële backup is gemaakt met de NAS hier op het thuisnetwerk ...
Yes. heb hier 1000/1000 glasvezel liggen, anders was ik er ook niet aan begonnen.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Hetzner Rules !
pfuhu schreef:Welke uploadspeed heb je dan? Ook gigabit up?

Ik zou ook graag online backup voorzien, maar niet doenbaar om 1,5TB buiten te krijgen op een 'beperkte' uploadsnelheid.

Doe dit nu momenteel naar een NAS bij familie (incremental, dus beperkte hoeveelheid die over internet doorgestuurd moet worden). Initiële backup is gemaakt met de NAS hier op het thuisnetwerk ...
1,5 TB is toch nog te doen om te uploaden ? Al duurt het een week of 2-3 ... das dan toch ook maar 1 keer, daarna incrementals ?

Ik heb 6TB in CloudBackup zitten op een 500/50 lijn.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Hier een 100/10 lijn. Maar grootste probleem is datalimiet waar ik iedere maand al krap zit. Zou dus betekenen dat ik maar 12u per dag kan uploaden, hetgeen meteen maakt dat het een maand zou duren ...
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

RAID is wel een backup, maar dan een "mechanische" backup. Je storage blijft beschikbaar terwijl je wel een schijf kan vervangen.

Als je niet graag "unprotected" een RAID draait kan je ook nog altijd hot-spares instellen, of cold-spares klaar hebben liggen. Of iets als een RAID-6 oid draaien dat meer disks gebruikt voor parity natuurlijk.

Je kan nog altijd een verkeerd format commando gebruiken, ransomware attack voorhebben e.d., daar is het geen backup voor dus. Tenzij je iets als ZFS/BTRFS hebt en snapshotting gebruikt. Maar dat is dan weer software RAID en je gaat er dan weer van uit dat ze niet die software specifiek dan targetten om je snapshots te deleten ofzo.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Een backup voor mij is iets waar je de huidige, vorige of een versie van 3 weken/maanden geleden kan terugvinden.
Dat noem ik een backup.
Als je trouwens RAID 0 draait dan is je raid omzeep, RAID != BACKUP
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”